آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
استاندارد توکن بهادار ERC-1400 چیست؟

استاندارد توکن بهادار ERC-1400 چیست؟

از زمان پیدایش رمزارز بیت کوین، محبوبیت بلاکچین تا حد زیادی افزایش یافته است. بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده منبع باز است که تمام اطلاعات را به شیوه‌ای بسیار امن ذخیره می‌کند. در بستر بلاکچین می‌توان توکن‌های رمزنگاری شده ایجاد کرد و اطلاعات ذخیره شده در آن تغییرناپذیر هستند. این توکن‌ها را می‌توان برای اهداف متعددی مانند تامین مالی کریپتو، پرداخت و غیره استفاده نمود.

امروزه انواع مختلفی از روش‌های تامین مالی جمعی در فضای کریپتو انجام می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به ICO ،STO ،IEO اشاره کرد. STO مخفف عرضه توکن بهادار است و یکی از محبوب‌ترین روش‌های جمع‌آوری سرمایه محسوب می‌شود. برای اجرای کمپین STO، ایجاد توکن‌های بهادار امری حیاتی محسوب می‌شود. ایجاد توکن بهادار شامل عوامل متعددی مانند استانداردهای توکن، اقدامات نظارتی و غیره است.

توکن‌های بهادار با پشتیبانی برخی دارایی‌های دنیای واقعی مانند اوراق قرضه، کالکشن‌ها، املاک، مستغلات و غیره ایجاد می‌شوند. به دلیل پشتیبانی این توکن‌ها از یک دارایی واقعی، دستورالعمل‌های قانونگذاران نیز باید برای ایجاد آنها دنبال شود. علاوه بر این برای ایجاد یک توکن بهادار، یک بلاکچین ایده‌آل هم نیاز است. اتریوم یکی از بهترین بلاکچین‌ها برای ایجاد توکن بهادار است که در آن ERC1400 استاندارد اصلی ایجاد توکن بهادار محسوب می‌شود.

اگر علاقه‌مند به ایجاد توکن‌های بهادار با استفاده از استاندارد ERC1400 هستید، مطالعه ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس را از دست ندهید. 

استاندارد ERC1400 چیست؟

ERC-1400 را می توان به عنوان کتابخانه‌ای از استانداردهای توکن بهادار در نظر گرفت که این استانداردها با نام های زیر شناخته می شوند: 

  1. استاندارد هسته توکن بهادار (ERC-1594): برای تمام توکن‌های بهادار ایجاد شده تحت استاندارد ERC-1400 مورد نیاز خواهد بود. هدف اصلی استفاده از این توکن‌ها، انتقال، صدور، بازخرید و همچنین بررسی اعتبار انتقال است و برای پشتیبانی از این ورودی‌ها و مجوزهای خارج از زنجیره طراحی شده است.
  2. استاندارد توکن نیمه قابل تعویض (ERC-1410): این توکن تا حدی قابل تعویض است که امکان اتصال فراداده را به موجودی جزئی نگهدارنده توکن فراهم می‌کند. این استاندارد رابطی را توصیف می‌کند که در آن توکن می‌تواند در مجموعه‌ای از پارتیشن‌ها (که هر پارتیشن با یک کلید موجودی مربوطه آن نشان داده می‌شود)، سازماندهی شود.
  3. استاندارد مدیریت اسناد (ERC-1643): استاندارد مدیریت اسناد برای پشتیبانی از پیوست اسناد به قراردادهای توکن بهادار استفاده می‌شود.

هر یک از این استانداردها روش متفاوتی را برای مدل‌سازی چرخه عمر، تجارت و مدیریت اوراق بهادار در بلاکچین اتریوم نشان می‌دهند. هرچند این استانداردها مستقل هستند، اما می‌توانند به روش‌های مختلفی ادغام شوند تا تمایز یک کلاس دارایی خاص را منعکس و در عین حال قابلیت همکاری را نیز حفظ کنند.

بنیانگذاران استاندارد ERC1400

ERC1400 توسط آدام دوسا (dam dossa)، استفان گوسلین (Stephane Gosselin)، فابیان فوگلستلر (Fabian vogelsteller) و پابلو روئیز (Pablo Ruiz) معرفی شد و اولین استانداردی بود که برای توسعه توکن بهادار با ترکیبی از دو استاندارد ERC20 و ERC777 ایجاد شد. توکن‌هایی که با استاندارد ERC1400 توسعه یافته‌اند به عنوان توکن بهادار شناخته می‌شوند. همانطور که گفته شد، قبل از ایجاد یک توکن بهادار با ERC1400، تمام دستورالعمل‌های قانون‌گذاران باید کاملاً رعایت شود.  ویژگی‌ها و عملکردهای متعددی در ERC1400 ارائه شده که در ادامه به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های استاندارد ERC1400

صدور و مدیریت اوراق بهادار در یک بلاکچین عمومی مانند اتریوم مستلزم این است که روش استانداردی برای مدل‌سازی اوراق بهادار، مالکیت و همچنین ویژگی‌های درون زنجیره‌ای آنها وجود داشته باشد. ERC-1400 الزامات زیر را پیشنهاد می کند.

  • متشکل از یک رابط استاندارد برای بررسی، اعتبارسنجی و توجیه موفقیت و شکست تراکنش‌ها.
  • یک ویژگی الزامی برای پیوست ابرداده به موجودی دارنده توکن.
  • امکان تغییر پارامترهای فراداده و تراکنش در داخل و خارج از زنجیره.
  • دامنه نامحدودی از طبقات دارایی

اکنون، در مورد توابع موجود در ERC1400 بحث خواهیم کرد.

Get Document/set Document: این تابع به کاربران اجازه می‌دهد تا کتابخانه اسناد مرتبط با توکن‌ها را مدیریت کنند.

CanSend: یک تابع زنجیره‌ای برای تعیین موفقیت یا عدم موفقیت یک انتقال.

Issuable: مشخص می‌کند که آیا صدور توکن تکمیل شده یا خیر.

IssuebyTranche: این تابع برای افزایش عرضه کل ساخته شده است.

چگونه با استفاده از ERC1400 یک توکن بهادار ایجاد کنیم؟

مراحل خاصی در توسعه یک توکن بهادار وجود دارد که به شرح زیر است.

برای استقرار یک توکن بهادار کاملاً کاربردی، ابتدا دریافت تاییدیه از قانونگذاران بسیار ضروری است. بنابراین تمام قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار برای ایجاد یک توکن بهادار به شیوه ای ایده‌آل باید دنبال شود.

پس از دریافت تاییدیه از نهادهای مربوطه، می‌توانیم به ایجاد توکن با استفاده از استاندارد ERC1400 بپردازیم.

توکن‌های بهادار را می توان به دو صورت ایجاد کرد (یعنی توسعه توسط خود شخص و توسعه با استفاده از یک ارائه دهنده خدمات). اگر دانش فنی در زمینه ERC1400 دارید، می توانید به تنهایی یک توکن بهادار ایجاد کنید. توسعه یک توکن بهادار شامل ریسک زیادی است، زیرا اگر در فرایند آن اشتباهی رخ دهد، توکن از بین خواهد رفت. از طرف دیگر، می‌توانید از یک ارائه‌دهنده خدمات توسعه توکن بهادار در اکوسیستم کریپتو کمک بگیرید. آنها شما را در ایجاد توکن ERC1400 به شیوه‌ای بسیار امن راهنمایی می کنند.

در نهایت، می توانید توکن خود را در بلاکچین مستقر کنید. ایجاد توکن‌های ERC1400 مزایای زیادی دارد. اکنون به طور مختصر به این مزایا خواهیم پرداخت.

مزایای ایجاد توکن ERC1400

  • اعطای مالکیت کامل به دارندگان توکن
  • امنیت بالا
  • ارائه گزینه‌هایی برای بازیابی وجوه (انتقالات اجباری را فعال می کند).
  • معاملاتی بسیار شفاف و امن
  • تقسیم ارزش دارایی‌ها به مقادیر کوچکتر و امکان معاملات کسری
  • نقدینگی بالا
  • کارایی بازار وسیع‌تر

راه‌اندازی یک توکن ERC1400 به شما کمک می‌کند تا سود بیشتری برای کسب‌وکار رمزنگاری خود به‌دست آورید. با در نظر گرفتن فاکتور امنیت، امروزه بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان علاقه مند به ایجاد توکن بهادار با استفاده از استاندارد ERC1400 برای کسب و کار خود هستند. بنابراین، ابزاری محبوب در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

توکن‌هایی که از استاندارد ERC-1400 استفاده می‌کنند

ERC-1400 یک استاندارد نسبتا جدید است، بنابراین در مقایسه با استاندارد نام آشنا و قدیمی ERC-20 تعداد زیادی توکن با استفاده از آن ایجاد نشده است. 

  • (POLY) Polymath
  • (FET) Fetch.ai
  • (GRG) RigoBlock)
  • (SDS) KeplerSwap

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که لیست بالا ممکن است در طول زمان تغییر کند. قطعا با گذشت زمان توکنهای جدیدی با استفاده از این استاندارد ایجاد خواهد شد و برخی موارد موجود هم اصلاح یا از چرخه حذف می‌شوند.

کلام آخر

استاندارد توکن ERC-1400 با مزایای زیاد خود برای انواع مختلف پروژه‌ها جذاب است. این استاندارد به لطف انعطاف‌پذیری، پشتیبانی حاکمیتی و مقیاس‌پذیری خوب خود، به طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال پاسخ می‌دهد. بدون شک با تداوم رشد اقتصاد توکنایز دارایی‌ها، ERC-1400 نقش مهمی را در این حوزه ایفا خواهند کرد و در آینده به عنوان پایه‌ای برای برنامه‌ها و دارایی‌های غیرمتمرکز مختلف، فراتر از ارزهای دیجیتال، عمل می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *