آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
آشنایی با انواع توکن های بهادار

آشنایی با انواع توکن های بهادار

توکن‌های بهادار دارایی‌هایی دیجیتال در این دنیای مدرن هستند که اخیرا توجه بسیاری از استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند. از آنجایی که این توکن‌ها آزمون هاوی را پشت سر گذاشته‌اند کاملاً ایمن بوده و مطابق با مقررات هر کشوری توسعه می‌یابند. اخیراً توکن‌های بهادار اعتماد سرمایه‌گذاران بالقوه را در پروژه‌های مختلف مبتنی بر بلاکچین به دست آورده‌اند و کاربران می‌توانند این توکن‌ها و صندوقهای بورسی را از طریق پیشنهادات عرضه اولیه (STO) یا پلتفرمهای مبادلاتی مانند مزدکس، خریداری کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع توکن بهادار و مزایای هر یک بپردازیم.

توکن بهادار چیست؟

توکن بهادار به طور کامل با پشتیبانی از یک دارایی توسعه داده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که در این روش یک ماژول تأمین مالی جمعی جایگزین ICO شده است. توکن‌های بهادار عملکرد مشابهی با سهام سنتی دارند، اما آنها حق مالکیت را از طریق شبکه بلاکچین تایید می‌کنند. این توکن‌ها را فقط می‌توان در عرضه‌های توکن بهادار بفروش رساند. در اینجا کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها یا افراد می‌توانند توکن‌های تازه منتشر شده خود را در برابر دارایی‌های ملموس بفروشند. 

توکن بهادار به عنوان یک کانال سرمایه‌گذاری امن عمل می‌کند. همچنین، از وجوه سرمایه‌گذاران در برابر فعالیت‌های تقلبی و حملات سایبری محافظت می‌کند. توکن‌های بهادار کاملاً قابل برنامه‌ریزی بوده و توسط توسعه‌دهندگان بلاکچین توسعه یافته‌اند. همچنین مقررات و شرایط آنها با توجه به هر کشوری متغیر است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، مقررات A+، مقررات D و S را به عنوان حوزه قضایی دارند و به همین ترتیب، اکثر کشورهای دوستدار کریپتو هم مجموعه‌ای از مقررات را برای توسعه توکن‌های بهادار وضع کرده‌اند.

اما چند دسته توکن بهادار در صنعت کریپتو وجود دارد؟ در حال حاضر سه دسته توکن بهادار رایج عبارتند از:

  • توکن بدهی (Debt token)
  • توکن سهام (Equity token)
  • توکن دارایی (Asset token)

توکن بدهی چیست؟

توکن بدهی نوعی توکن بهادار است که نشان دهنده ابزارهای مبتنی بر بدهی است. مانند قراردادهای املاک، اوراق قرضه شرکتی یا وجوه نقد بدهی که مشابه وام‌های کوتاه مدت عمل می‌کند. قیمت توکن بدهی کاملاً توسط دو عامل تعیین می‌شود: 

  • ریسک
  •  سود سهام

به عنوان مثال، ریسک متوسط در مخاطبین املاک و مستغلات را نمی‌توان با قیمت اوراق قرضه یک شرکت قبل از عرضه اولیه سهام تعیین کرد. از نظر بلاکچین، قرارداد هوشمندی که نشان‌دهنده یک توکن بهادار بدهی است، باید شامل برخی عملیات‌های اساسی باشد. مانند شرایط بازپرداخت که مدل سود سهام را تعیین می‌کند و یا ادغام عوامل ریسک مختلف در بدهی اساسی.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم Smart Contract پیشنهاد می‌کنیم مقاله قرارداد هوشمند را در آکادمی مزدکس مطالعه کنید.

مزایای توکن بدهی

  1. جزئی‌سازی: توکن‌های بدهی فرصت‌های جدیدی را برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورند.
  2. جهانی بودن: بدهی به طور کامل به عنوان یک رویکرد جهانی در نظر گرفته می‌شود. این امر به طور گسترده کمک شایانی به عملکرد و تجزیه و تحلیل نمایش‌های مربوط به آن می‌کند.
  3. قراردادهای آتی: توکنایز کردن قراردادهای آتی فرصت‌های جدیدی را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بالقوه در سراسر جهان فراهم می‌کند ‌که در نهایت، منجر به نقدینگی گسترده در بازار توکنایز می‌شود.
  4. معاملات فرابورس: بیشتر فرآیند معاملات توکن‌های بدهی در پلتفرم‌های مبادلات فرابورس در سراسر جهان انجام می‌شود. به طور کلی، توکن‌های بهادار برای تسهیل این فرآیند طراحی شده‌اند.
  5. ترکیب‌پذیری: توکن بدهی با ارائه املاک و مستغلات در قالب یک توکن بهادار، به سرعت ایجاد می‌شود.

توکن سهام چیست؟

توکن سهام یکی از انواع توکن بهادار است که نشان دهنده مالکیت یک دارایی مانند سهام شرکت است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که نشان دهنده ارزش سهام صادر شده توسط یک شرکت از طریق شبکه بلاکچین است. تنها تفاوت عمده بین توکن سهام و سهام سنتی، روش ثبت هویت مالکیت است. در سهام سنتی، پایگاه‌های اطلاعاتی و سوابق با یک گواهی کاغذی نشان داده می‌شوند. در حالی که این برای توکن‌های سهام، با استفاده از یک بلاکچین غیرقابل تغییر ثبت می‌شود.

توسعه توکن سهام می‌تواند یک مدل جدید جذب سرمایه برای استارتاپ‌های نوپا باشد. این موقعیتی عالی برای جمع‌آوری سرمایه با توکن‌های سهام است که می‌تواند از طریق فروش محصولات یا خدمات واقعی شرکتی بدست آید. به طور کلی صادرکننده این توکن، به دنبال دسترسی به استخر بزرگ پول نهادی است.

مزایای توکن سهام

  1. اثبات شده: توکن سهام، اثبات شده‌ترین اقتصاد توکن بهادار در سراسر جهان محسوب می‌شود. این نوع توکن بسیار شبیه به سهام و اوراق بهادار است.
  2. حفظ کنترل: با توکن سهامی نیازی به واگذاری کنترل شرکت خود ندارید، اما به مردم اجازه می‌دهید با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند.
  3. مطابق مقررات: اگر مدل تامین مالی جمعی سهام را با رعایت قوانین و شرایط امنیتی اوراق بهادار انجام دهید، می‌توانید راه‌اندازی ایمن و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنید.

نکته: از آنجا که بسیاری از شرکت‌های جهانی شروع به بررسی سهام دیجیتال برای جمع‌آوری سرمایه به جای توکن‌های ابزاری کرده‌اند، توکن‌های سهامی در آینده محبوب‌تر خواهند شد. همچنین، آنها از جنبه حقوقی و قانونی قوی‌تر هستند و برخی از رگولاتورها آنها را به عنوان یک حالت سهام در نظر می گیرند.

توکن دارایی

توکن دارایی نوعی اوراق بهادار رزرو شده است که نشان دهنده مالکیت برخی دارایی‌های دنیای واقعی مانند املاک و مستغلات، طلا، زعفران و سایر کالاها است. توکن‌های با پشتوانه دارایی مشکلات عدم اعتماد، ناکارآمدی و همچنین، پیچیدگی‌های معاملاتی را برطرف می کند.

این توکن‌ها را می‌توان به عنوان ارزهایی مجازی که تمام ویژگی‌های اصلی یک کالا را دارند استفاده کرد (مانند طلا، نقره و نفت). کالاهایی مانند طلا و الماس به توکن دارایی فاکتور ثبات و ارزش را می‌دهند. در میان کل کالاها، الماس به عنوان پایدارترین دارایی باارزش عمل می‌کند. رمزگذاری توکن‌های مبتنی بر دارایی دارای پتانسیل گسترده‌ای برای افزایش دسترسی به سرمایه‌گذاری حتی برای افراد با درآمد پایین است. همچنین این توکن‌ها به مشارکت کسری و بدون نیاز به اعتماد در سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند. مانند سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، مالکیت و …

مزایای توکن دارایی

  1. تغییرناپذیر: زمانی که توکن‌های با پشتوانه دارایی را خریداری کنید، کسی نمی‌تواند عامل مالکیت را از آنها حذف کند.
  2. در دسترس بودن: توکن‌های با پشتوانه دارایی را می‌توان در هر زمان، از هر نقطه در سراسر جهان به صورت 24 در 7 در دسترس قرار داد و معامله کرد.
  3. مقرون به صرفه: این توکن‌ها شخص ثالث یا واسطه را برای انجام معاملات حذف می‌کنند. بنابراین هزینه‌های اضافی کاهش می‌یابد.
  4. شفافیت: توکن‌های دارایی نابرابری اطلاعات و داده‌های موجود در حین انتقال مالکیت را از بین می‌برند.
  5. تقسیم‌پذیری: توکن دارایی مجموعه عظیمی از نقدینگی را نوید می‌دهد. بنابراین ارزش مورد انتظار از معامله را افزایش و همچنین نیاز به حداقل سرمایه‌گذاری را برطرف می‌کند.

توکن بهادار در ایران

در حال حاضر صرافی مزدکس تنها پلتفرم ایرانی است که از معامله سهام دیجیتال و صندوق‌های بورسی در بستر بلاکچین پشتیبانی می‌کند و صندوق‌های متنوع زیر در مزدکس لیست شده است. شما کاربر ایرانی با مراجعه به وبسایت مزدکس و تکمیل ثبت‌نام و احراز هویت خود، می‌توانید صندوق‌های بورسی را در بستر بلاکچین به صورت 24 ساعته، در هفت روز هفته خرید و فروش کنید.

  1. صندوق سرمایه گذاری توان
  2. صندوق سرمایه گذاری زعفران سحرخیز
  3. صندوق سرمایه گذاری کارا
  4. صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم
  5. صندوق طلای لوتوس
  6. صندوق سرمایه گذاری آکورد
  7. صندوق سرمایه گذاری فیروزه
  8. صندوق سرمایه گذاری پترو آگاه
  9. صندوق سرمایه گذاری تمشک 
  10. صندوق سکه طلای کهربا 
  11. صندوق سکه طلای گوهر
  12. صندوق سرمایه گذاری هم وزن
  13. صندوق سرمایه گذاری اهرم
  14. صندوق سرمایه گذاری افران

کلام آخر

توکن‌های بهادار اغلب به عنوان عوامل واجد شرایطی برای جایگزینی توکن‌های ابزاری یا ICO در نظر گرفته شده‌اند. تاکنون بسیاری از کشورهای شروع به پذیرش توکن‌های بهادار به عنوان یک دارایی‌های قانونی کرده‌اند. با استفاده از تطبیق‌پذیری STO Script برای افزایش نقدینگی و قابلیت ردیابی آن، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که معامله‌گران رمزارز به آرامی به سمت توکن‌های بهادار حرکت کنند. توکن‌های بهادار همچنین پتانسیل مؤثری برای ارائه مالکیت با پشتوانه دارایی برای افراد مختلف را دارند.

اگر قصد ورود به دنیای توکن بهادار را دارید، مزدکس این امکان را برای شما فراهم کرده تا صندوق های بورسی را بصورت 24/7 در آن خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *