آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
آشنایی با بهترین پروژه‌های توکن بهادار در سال 2023

آشنایی با بهترین پروژه‌های توکن بهادار در سال ۲۰۲۳

فناوری بلاکچین با معماری توزیع‌شده خود، توانسته در صنایع مختلفی تحول ایجاد کند. در این میان از سال 2013، مفهومی جدیدی به عنوان عرضه توکن یا ICO توانسته پررنگ‌تر از سایر کاربردهای بلاکچین، توجه فعالان این حوزه که برای کسب‌وکار و ایده بلاکچینی خود نیازمند جذب سرمایه هستند را به خود جلب کند. در این فرایند، پروژه بلاکچینی، با تعریف و فروش عمومی توکن خود که می‌تواند توکن کاربردی، پرداختی و یا بهادار باشد، ضمن ساخت جامعه کاربران، برای توسعه محصول جذب سرمایه از عموم مردم یا جمع‌سپاری مالی می‌کنند. مانند کوین و توکن‌های کاربردی که عرضه اولیه کوین یا ICO‌ دارند، توکن بهادار نیز عرضه اولیه دارد. به فرایند عرضه اولیه توکن اوراق بهادار STO می‌گویند. این دو عرضه اولیه شبیه به هم هستند، یعنی هر دوی آن‌ها درباره تخصیص اولیه توکن‌ها و کوین‌ها است؛ اما در بعضی از ویژگی‌ها متفاوت هستند. مثلاً STO پشتوانه دارایی دارند و به‌صورت کامل توسط حکومت قانون‌گذاری می‌شوند ولی ICO‌ مربوط به یک پروژه یا شبکه است و فرایندی آزادانه‌تر دارد.

در این میان، توکن‌های بهادار به دلیل وجود نظارت بر آن‌ها و داشتن پشتوانه مشخص و مورد تایید، پتانسیل بیشتری در جلب اعتماد کاربران دارند. به همین دلیل در ادامه در آکادمی مزدکس با 10 تا از بهترین پروژه‌های توکن‌های بهادار آشنا خواهیم شد.

اهمیت و محبوبیت توکن‌های بهادار

توکن‌های بهادار در واقع اوراق بهاداری هستند که صحت و درستی آن‌ها توسط نهادهای ناظر معتبر بررسی شده و مالکیت آن‌ها بر روی بلاکچین ثبت و نگهداری می‌شود. در بسیاری از بازارهای مالی، از توکن‌های بهادار به نام دارایی‌های دیجیتالی نام می‌برند چرا که این توکن‌ها در واقع تلاش دارند فناوری بلاکچین را در بازارهای سنتی و دارای اعتبار همچون بازار خریدوفروش طلا، زمین و بورس وارد کنند و تلاشی برای خلق گونه جدیدی از دارایی همچون رمزارزها نیستند. در نتیجه بر بستر توکن‌های بهادار دارایی‌هایی همانند سهام، اموال منقول و غیرمنقول، اوراق قرضه، مشتقات مالی و سایر اوراق بهادار تجاری می‌توانند دیجیتالی شده و از طریق فناوری بلاکچین بین ذی‌نفعان مختلف با سرعت بالا و هزینه پایین و بدون دخالت نهادهای واسط منتقل شود.

به صورت دقیق‌تر و علمی‌تر، قراردادی که بتواند از آزمون هاوی (Howey) با موفقیت نمره تائید بگیرد، می‌تواند در قالب توکن بهادار عرضه شود. این آزمون به شرح زیر است:

۱. سرمایه‌گذاری مالی باشد.

۲. سرمایه‌گذاری در یک شرکت مشترک باشد.

۳. انتظار سود وجود داشته باشد.

۴. سود از تلاش‌های اشخاص ثالث حاصل شود.

پیش از بررسی بهترین پروژه‌های توکن‌های بهادار در سال 2023 بایستی به نکته توجه داشت که در بازار رمزارزها همواره ریسک سرمایه‌گذاری وجود دارد و این بازار مزایا و معایب خود را دارد و بازار توکن‌های بهادار نیز از این اصل مستثنا نیست. توکن‌های بهادار صنعتی در حال توسعه است و هنوز در برخی ابعاد این توکن‌ها، چالش‌های مقرراتی متعددی وجود دارد. با همه این موارد، توکن‌های بهادار دارای مزایای زیر هستند:

  • با تلفیق بازار رمزارزها با بازار سنتی سهام، راهکاری کارآمد برای ترید اوراق بهادار فراهم می‌آورد.
  • ازآنجایی‌که توکن‌های بهادار تحت قوانین و مقررات مشخص صادر و تبادل می‌شوند، برخلاف بازار رمزارزها، حقوق مشتریان در این بازارها حفظ خواهد شد.
  • این ابراز می‌تواند نقدشوندگی دارایی‌های منجمد را افزایش دهد. 
  • ایجاد امکان مالکیت اشتراکی چندین نفر بر بخشی از یک دارایی. برای نمونه، هزار نفر می‌توانند با خرید توکن بهادار با پشتوانه یک متر زمین، مشترکاً صاحب یک زمین 1000 متری شوند
  • به دلیل استفاده از زیرساخت بلاکچین، امکان جعل، فروش مجدد و به سرقت بردن توکن بهادار دارایی‌ها وجود ندارد.

بهترین توکن‌های بهادار در سال 2023

بازار توکن‌های بهادار، بازاری رو به رشد و در حال تغییر است بااین‌حال در ادامه و بر اساس بررسی‌های متعدد صورت گرفته و اخذ نظرات افراد باتجربه در فضای توکن‌های بهادار، هشت توکن بهادار زیر به عنوان پروژه‌های دارای پتانسیل رشد در سال 2023 شناسایی‌شده‌اند:

پروژه محیط‌ زیستی IMPT

این پروژه با هدف کاهش میزان تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای راه‌اندازی شده است. این پروژه بستری است برای اتصال افراد دوستدار محیط‌زیست به کسب‌وکارهای سبز که تلاش دارند میزان تولید آلایندگی خود را کاهش دهند. افراد می‌توانند با تهیه و سوزاندن توکن NFT این شبکه به نام Carbon Credit به کاهش آلودگی محیط‌زیست کمک کنند. توکن Carbon Credit نماینده میزان انتشار جهانی کربن است و زمانی که دارندگان توکن NFT خود را می‌سوزانند در واقع از میزان انتشار کربن می‌کاهند. افراد به دو روش می‌توانند توکن Carbon Credit تهیه کنند. اول با خرید آن از طریق توکن IMPT در صرافی‌های اعلام‌شده و دوم خرید محصولات سبز و دوستدار محیط‌زیست در فروشگاه آنلاین IMPT.

برندهایی که در این فروشگاه حضور دارند، نام‌هایی هستند که متعهد شده‌اند بخشی از سود حاصل از فروش کالاهای خود را برای حمایت از محیط‌زیست هزینه کنند و افراد پس از خرید این محصولات، به عنوان هدیه، توکن Carbon Credit دریافت می‌کنند.

از مجموع 600 میلیون توکن عرضه شده در دوره اول پیش عرضه 180 میلیون توکن با قیمت اولیه 0/018 دلار به فروش رفت و این شبکه توانست حدود 2/3 میلیون دلار جذب سرمایه کنند.

پروژه متاورسی Battle Infinity

این پروژه که توسط یک تیم هندی راهبری می‌شود تلاش دارد به دنیای برای اتصال سایر متاورس‌ها تبدیل شود. درون اکوسیستم Battle infinity، کاربران به هزاران نوع بازی مختلف، یک صرافی غیرمتمرکز و یک بازارگاه، ابزارهای لازم برای توسعه بازی و بسیاری موارد دیگر دسترسی دارند.

پروژه بتل اینفینیتی قصد دارد متاورس خود را با یک بازی ورزشی فانتزی به نام IBAT Premier League آغاز کند. در این محیط، بازیکنان می‌توانند تیم فانتزی خود را بسازند، برای تیم خود بودجه‌بندی کنند و با سایر رقبا، رقابت کنند. اولین لیگ این متاورس برای بازی محبوب هندی کریکت آماده شده است و در ادامه سایر بازی‌ها به آن اضافه خواهد شد.

 در قلب این پلتفرم یک توکن پایه با نام IBAT وجود دارد که نقش ابزار پرداخت و مبادله در متاورس را بازی می‌کند. افراد با برنده شدن در بازی‌های موجود در پلتفرم و یا به صورت مستقیم و از طریق صرافی‌ها می‌توانند این توکن را دریافت و خریداری کنند.

پروژه استیبل کوین الگوریتمیک Djed

پس از شکست و نابودی پروژه Terra، اعتماد بسیاری به سکه‌های با ثبات (استیبل کوین) الگوریتمیک از بین رفت. پس از آنکه نرخ برابری یک‌به‌یک بین TerraUSD و دلار آمریکا از بین رفت، ارزش ترا به زیر 1 دلار سقوط کرد و ارزش رمزارز متصل به آن، یعنی LUNA، عملاً صفر شد.

علیرغم سقوط Terra، سرمایه‌گذاران نباید به‌طورکلی به استیبل کوین‌های الگوریتمی پشت کنند. Djed یک استیبل کوین جدید است که در اصل بسیار شبیه به Terra عمل می‌کند؛ اما دارای قابلیت‌هایی ویژه برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی است.

رابطه و پشتوانه Djed با دلار آمریکا به سکه همراه آن، SHEN بستگی دارد. درحالی‌که LUNA می‌تواند بدون محدودیت ساخته و سوزانده شود، SHEN دارای محدودیت‌هایی در ضرب و تولید است. سازوکارهایی در SHEN تعبیه شده است که زمانی که تورم در سکه از کنترل خارج می‌شود، شروع به کار می‌کنند. علاوه بر این، Djed پاداش‌هایی از جنس توکن SHEN را ایجاد کرده است که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را تشویق می‌کند تا در صورت افزایش نوسانات، از پیوند Djed با دلار محافظت کنند.

پروژه فانتوم، بلاکچینی فوق سریع برای رقابت با اتریوم

فانتوم (Fantom) یک شبکه بلاکچین فوق سریع است که رقیب خود را شبکه اتریوم می‌داند. این شبکه ادعا دارد نسبت به اتریوم، از سرعت پردازش بیشتری برای نهایی‌سازی تراکنش‌ها برخوردار است، کارمزد آن کمتر است و ابزارها و امکانات بیشتری برای توسعه برنامه‌های کاربردی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

در تئوری، تراکنش‌هایی که صحت‌سنجی و ثبت آن‌ها در بلاکچین اتریوم ممکن است چندین دقیقه زمان ببرد، در شبکه فانتوم در عرض چند ثانیه انجام می‌شود. کلید این سرعت، رویکرد منحصربه‌فرد Fantom به سبک هشگراف (hashgraph) است. به‌جای اینکه اعضای بلاک‌چین را مجبور به پردازش همه تراکنش‌های موجود در صف به‌یک‌باره کند، گره‌های موجود در شبکه می‌توانند تراکنش‌ها را به طور مستقل اعتبارسنجی کنند و سپس آن‌ها را دوباره در یک بلوک قرار دهند.

توسعه‌دهندگان فانتوم به شدت در پی ارائه خدمات متنوع برای جذب توسعه‌دهندگان فعال در شبکه اتریوم هستند. بلاکچین فانتوم با شبکه اتریوم سازگار بوده و در نتیجه، dAppهای اتریومی به سادگی می‌توانند به این شبکه مهاجرت کنند.

پروژه MapMetrics، کسب درآمد از طریق رانندگی

پروژه MapMetrics یک عرضه اولیه توکن بهادار یا STO است که هدف آن رقابت با گوگل مپ (Google Map) است. همانند Google Map، MapMetrics نیز یک ابزار ناوبری برای کمک به رانندگان برای یافتن مسیر خود هست؛ اما برخلاف گوگل، MapMetrics برای مسیریابی بهتر، یافتن الگوهای ترافیکی، تعیین وضعیت جاده‌ها و مانند آن به رانندگان برای ارائه اطلاعات بیشتر، انگیزه مالی می‌دهد.

راز موفقیت این پروژه در سامانه موقعیت‌یاب خاص آن است. قطعه‌ای سخت‌افزاری که رانندگان بایستی آن را در خودروی خود قرار دهند. جالب آن است که هر ردیاب خود یک NFT است. هر راننده‌ای که یک دستگاه موقعیت‌یاب این محصول را داشته باشد و حین رانندگی از آن استفاده کند، به عنوان پاداش توکن MMAP دریافت می‌کند. 

پروژه ApeCoin، عرضه توکن بهادار توکن‌های غیرمثلی (NFT)

ApeCoin، توکن بهادار جدید سازندگان NFT کلوپ میمون‌های خسته است. این کلوپ، تاکنون توانسته برخی از معروف‌ترین و گران‌ترین NFTها را تولید و به فروش برساند. با اینکه ApeCoin به دارندگان توکن‌های NFT این کلاب به صورت ایردراپ (Airdrop) عرضه شده است؛ اما افراد می‌توانند این توکن را در بسیاری از صرافی‌های رمزارزی تهیه کنند.

سرمایه‌گذاران اخیراً احتمال آن را می‌دهند که ApeCoin به ارز دیجیتال رسمی متاورس Otherside تبدیل شود، پروژه دیگری که در حال حاضر توسط Yuga Labs در حال توسعه است. اگر این اتفاق افتاد، به دنبال افزایش قیمت ApeCoin باشید زیرا سرمایه‌گذاران متاورس از این سکه برای خریدوفروش زمین در Otherside استفاده می‌کنند.

پروژه Ankr، ساخت زیرساخت‌های لازم برای توسعه وب 3

Ankr یک ابر پروژه زیرساختی رمزارزی است که به پروژه‌ها کمک می‌کند، وارد دنیای وب 3 شوند. با Ankr، وب‌سایت‌های Web2 می‌توانند برای ورود به Web3، کیف‌پول رمزارزی را به‌آسانی در سرویس خود ادغام کنند، خدمت استکینگ رمزنگاری را راه‌اندازی کنند، بازار ساخت و عرضه NFT‌ها را راه‌اندازی کنند و از موارد و امکانات آن استفاده کنند.

از سویی دیگر Ankr ابزارهای دیگری نیز برای توسعه‌دهندگان dApp و سرمایه‌گذاران شخصی دارد. توسعه‌دهندگان با قابلیت پشتیبانی کامل از زنجیره متقابل، dApps خود را به آسانی به سایر بلاکچین‌ها منتقل کنند. از سویی دیگر، سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند از همین قابلیت همکاری برای استیک کردن ارزهای دیجیتال در چندین بلاک‌چین استفاده کنند و حداکثر سود را به دست آورند.

این پلتفرم همچنین دارای سرویسی به نام گره یا Node است که به توسعه‌دهندگان و سایر کاربران اجازه می‌دهد گره‌های خود را راه‌اندازی و از راه دور به آن‌ها دسترسی داشته باشند. پلتفرم Ankr در حال حاضر بیش از 7 میلیارد درخواست API روزانه دارد که نشان‌دهنده قوی بودن این شبکه است.

رمزارز ANKR در این شبکه برای پرداخت هزینه خدماتی مانند اجرای یک گره استفاده می‌شود. بنابراین، با افزایش تقاضا برای خدمات Ankr، به دنبال افزایش ارزش ANKR باشید.

پروژه Colony، یک شتاب‌دهنده رمزارزی بر روی شبکه آوالانچ

آزمایشگاه کولونی (Colony)، یک شتاب‌دهنده رمزارزی جدید است که برای کمک به توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمزارزی بر روی شبکه بلاکچین اوانچ، طراحی‌شده است. ایده این پروژه آن است که با آسان‌تر کردن فرایند سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های جدید رمزارزی، سرمایه‌گذاران از مزایای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های موفق بهره‌مند می‌شوند. به‌این‌ترتیب، استارت‌آپ‌ها منابع مالی مورد نیاز خود را نیز به دست می‌آورند.

زمانی که کولونی در یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند، همه افرادی که توکن CLY (توکن پایه آزمایشگاه Colony) دارند، پاداشی از جنس توکن آن پروژه استارت‌آپی دریافت می‌کنند. اگر این استارت آپ‌ها موفق شوند و ارزش توکن آن‌ها رشد کند، سرمایه‌گذاران با فروش توکن، کسب سود می‌کنند.

توکن CLY همچنین نقش توکن حاکمیتی آزمایشگاه کولونی را نیز بازی می‌کند و در نهایت پلتفرم حق تصمیم برای سرمایه‌گذاری Colony در یک پروژه رمزارزی را به دارندگان این توکن محول خواهد کرد.

پروژه Theta، بستر توزیع‌شده پخش آنلاین ویدئو

Theta یک عرضه توکن بهادار است که قصد دارد مدل متمرکز بسترهای پخش آنلاین ویدئو را متحول کند. هدف پروژه تتا، انگیزه دادن به سازندگان محتوا و پرداخت هزینه کارهای آن‌ها و ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز از گره‌ها است که در آن محتوای ویدیویی می‌تواند میزبانی شود.

در پروژه Theta دو رمزارز وجود دارد. اولین رمزارز THETA است که توکن حاکمیتی شبکه است. رمزارز بعدی TFUEL است که گونه‌ای از توکن‌های پرداختی است و برای انگیزه دادن به سازندگان محتوایی است که محتوای خود را بر روی بستر تتا عرضه می‌کنند. دارندگان THETA همچنین می‌توانند با استیک کردن توکن‌های حاکمیتی خود در جهت تسهیل پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه، TFUEL دریافت کنند.

در مسیر توسعه، تتا قصد دارد از NFT ها به عنوان شکلی از مالکیت حقوق دیجیتال در پلتفرم استفاده کند و ابزارهایی را برای پخش زنده معرفی کند. این پروژه توانسته از سوی شرکت‌های بزرگ تولید ویدیو مانند سونی حمایت‌های زیادی کسب کند.

کلام آخر

مرکز مبادله مزدکس نیز برای اولین بار در ایران موفق به عرضه توکن بهادار چندین صندوق بورسی شده است. برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های بهادار مزدکس می‌توانید به آسانی پس از ثبت‌نام در مزدکس، وارد بخش توکن‌های بهادار شده و در این بستر سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *