آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
توکن هواداری؛ پلی برای ورود هواداران ورزشی به بلاکچین

توکن هواداری؛ پلی برای ورود هواداران ورزشی به بلاکچین

این عصر مدرن‌سازی و انفجار فناوری که در آن به سر می‌بریم، پلتفرم‌های جدید و هیجان‌انگیزی را برای مشارکت کاربران به ارمغان آورده است. کریپتوکارنسی، این فناوری انقلابی در حوزه مالی، اکنون در حال رسیدن به قله‌های جدیدی است. مفاهیم تازه‌ای که چند سال پیش غیرقابل تصور بودند، اکنون بر بازار حاکم هستند. یکی از این مفاهیم، توکن هواداری است که در بین هواداران ورزشی جذابیت زیادی پیدا کرده است.

نگاهی اجمالی به دو سال اخیر نشان می‌دهد که کسب‌وکارها و صنایع مختلف با ورشکستگی بزرگی روبرو شده‌اند، با این حال ارزهای دیجیتال و خدمات مرتبط با آن عملکرد قابل‌توجهی داشته‌اند. بسیاری از موسسات، به ویژه باشگاه‌های ورزشی، راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد و جمع آوری بودجه برای برنامه‌های خود اتخاذ کرده‌اند. آنها با ارائه توکن هواداری شکل جدیدی از مشارکت هواداران خود را از طریق ارز دیجیتال و بلاکچین به ارمغان آورده‌اند. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر توکن هواداری، مزایا و کاربرد آن می‌پردازیم.

 توکن‌ هواداری چیست؟

توکن‌ هواداری نوعی ارز دیجیتال است که برای ارائه مزایای عضویت به هواداران تیم‌های ورزشی، گروه‌های موسیقی و سایر گروه‌ها طراحی شده‌اند. دارندگان توکن‌های هواداری از امکان حق عضویت در یک مجموعه، مانند دسترسی به محتوای انحصاری، جوایز، تجربیات و حق رای در مورد تصمیمات باشگاه برخوردار می‌شوند.

توکن‌های هواداری برای دارندگان خود فرصتی را فراهم می‌کنند تا به روشی ساده آینده تیم ورزشی یا ستاره پاپ مورد علاقه خود را تعیین کنند و در مورد موفقیت آنها در بازارهای وب 3 به حدس و گمان بپردازند.  اقتصاد توکن‌های هواداری به همان اندازه که عجیب و غریب است، فرار هم است، اما برای برخی افراد یا سازمان‌های مشهور، جریان درآمدی پرسودی را ثبت کرده است.

امروزه باشگاه های ورزشی برجسته‌ای مانند آث میلان، اینترمیلان، سانتوس اف سی و پورتو از پیشگامان توکن های هواداری هستند. در ابتدا، توکن‌های هواداری در طول شرایط قرنطینه COVID-19 مطرح شدند. در آن دوران باشگاه‌های ورزشی به روش جایگزینی برای درآمدزایی خود نیاز داشتند که به دلیل محدودیت‌های کووید غیرممکن بود. در حال حاضر بسیاری از باشگاهها قصد دارند پس از مشاهده موج توکن‌های هواداری، دارایی‌های دیجیتال خود را راه‌اندازی کنند.

توکن‌ هواداری چگونه کار می‌کند؟

ایده اصلی این توکن‌ها این  است که سازمانی مانند یک تیم ورزشی تعداد زیادی توکن قابل تعویض را ضرب می‌کند. سپس آنها را به طرفداران یا دلالان فروخته یا توزیع می‌کند. این توکن‌ها اغلب در بازارهای ثانویه خرده‌فروشی معامله می‌شوند (مانند ارزهای دیجیتال بیت‌کوین یا اتریوم). به این معنا که آن‌ها در اختیار نیروهای متعارف بازار هستند.

توکن‌های هواداری مانند توکن اوراق بهادار، حقوق حاکمیت محدودی را به دارندگان خود اعطا می‌کنند. برای مثال، توکن هواداری پاریس سنت ژرمن، به دارندگان خود این امکان را می‌دهد تا به جایگاه‌های VIP اختصاصی دسترسی داشته باشند و برای طرح روی جلد بازی فوتبال FIFA رای دهند. همچنین طرفداران این تیم با توکن‌های خود شعاری را برای نمایش در رختکن انتخاب کردند: 

«با هم می‌توانیم، با هم انجام خواهیم داد! بیایید گامی دیگر به سوی سربلندی و پیروزی برداریم.»

توکن‌های هواداری بر اساس یک اصل بدون ارزش ثابت عمل می‌کنند، به این معنا که ارزش آنها از میزان مشارکت و تعامل هواداران ناشی می‌شود. در ابتدا، یک توکن هواداری با قیمت ثابت ارائه می‌شود. سپس به مرور زمان ارزش خود را به دست می‌آورد یا از دست می‌دهد. به عبارتی توکن‌های هواداری، شکل فعالیت‌های طرفداران، مشارکت و جریان‌های درآمد را برای تیم‌های ورزشی تعیین می‌کنند.

پلتفرمی Socios یکی از پیشگامان و اولین بسترهای توکن هواداری است که توسط شرکت Chiliz ایجاد شده است. به دلیل جذابیت فوتبال، اکثر این توکن‌های هواداری حول محور فوتبال هستند، از جمله:

اف سی بارسلونا: هواداران بارسلونا تصمیم گرفتند یک نقاشی دیواری در رختکن و یک بازوبند کاپیتانی که روی آن نوشته شده بود هیچ کودکی در آفساید نیست (اشاره به حمایت از کودکان) را با استفاده از توکن هواداری به رای بگذارند.
اینترمیلان: هواداران اینترمیلان به اولین آهنگ جدید جشن گل پس از ۸ سال رای دادند، اتوبوس رسمی تیم و طرح پیراهن خود را انتخاب کردند.
منچستر سیتی: هواداران تصویری را انتخاب کردند که در ورزشگاه ومبلی آویزان شده بود و به سرمقاله‌ای درباره فصل به یاد ماندنی من سیتی رای دادند.

شرکت در بسیاری از این نظرسنجی‌ها، طرفداران را وارد قرعه‌کشی می‌کند تا جوایزی مانند دسترسی ویژه به تیم‌ها، به علاوه تبلیغات انحصاری را به دست آورند. توکن‌های هواداری فقط به دنیای ورزش محدود نمی‌شود. پلتفرم‌هایی مانند Rally and Roll مدت‌هاست که سعی دارند ایده یک توکن اجتماعی را رایج کنند، جایی که طرفداران ستاره‌های پاپ و اینفلوئنسرها می‌توانند بر زندگی آنها تاثیر بگذارند. اما با تمام این تفاسیر، توکن هواداری هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد.

این ممکن است به این دلیل باشد که مزایایی که توکن هواداری ارائه می‌کنند، مانند رای دادن به تصمیمات مربوط به یک گروه موسیقی یا تیم ورزشی، نسبتاً بی‌اهمیت هستند. در مقابل، توکن‌های حاکمیتی برای پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) به دارندگان خود این امکان را می‌دهند که نقشی پیشرو در اداره پروتکل‌های مربوطه خود ایفا کنند.

انواع توکن هواداری

امروزه بخش‌های مختلفی توکن هواداری خود را معرفی کرده‌اند. توکنهای ورزشی و موسیقی از معروف‌ترین انواع این توکن‌ها هستند. تمام آنها یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند: افزایش مشارکت طرفداران و ایجاد درآمد.

۱. بازی

اپلیکیشن‌های بازی و تیم‌های ورزش الکترونیکی از توکن‌های هواداری برای افزایش تعامل با جامعه خود استفاده می‌کنند. برای مثال، برخی از نام‌های بزرگی که Socios با آنها شریک شده، Team Alliance و Team Heretics است.

۲. فوتبال

بیش از ۱۹ باشگاه فوتبال تاکنون توکن هواداری خود را ساخته اند. به عنوان مثال می‌توان به پاری سن ژرمن، آث میلان، منچستر سیتی و بارسلونا اشاره کرد. فوتبال در مقایسه با سایر بخش‌هایی که با چنین دارایی‌های دیجیتالی مرتبط هستند، بیشترین طرفداران را دارد.

۳. مبارزات ورزشی

توکن‌های هواداری مشارکت افراد را در چت ها و نظرسنجی‌های سازمان های حرفه‌ای MMA افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، UFC و PFL توکن هواداری خود را منتشر کرده‌اند.

۴. فیلم و سرگرمی

بخش سرگرمی اخیراً به دنیای دارایی های دیجیتال قدم گذاشته است. یکی از شرکت‌های بزرگ فیلم، Mogul، توکن NFT و پلتفرم DeFi را برای صنعت نمایش خود معرفی کرده است. علاوه بر این، آنها برنامه ای برای معرفی توکن های هواداری در این بخش نیز اعلام کرده اند.

معرفی پنج پروژه توکن هواداری معروف 

توکن هواداری باشگاه سانتوس (SANTOS)

بایننس این توکن هواداری را برای باشگاه معروف فوتبال برزیل یعنی سانتوس راه اندازی کرد. مزایای مرتبط با این توکن شامل فرصت مشارکت و حق رای در مورد مسائل مختلف باشگاه است و همچنین به خریداران این توکن امتیازاتی مانند NFT های محدود، جوایز و دسترسی به GameFi داده می شود. این توکن با قیمت ۱۲.۵۹ دلار معامله و ارزش بازار آن تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰، حدود ۷۵میلیون دلار بوده است.

توکن هواداری لاتزیو (LAZIO)

اعتبار راه اندازی توکن هواداری لاتزیو نیز به بایننس تعلق دارد. باشگاه لاتزیو افتخارات زیادی را به نام خود ثبت کرده، از جمله کسب ۲ جام قهرمانی ایتالیا، ۱ سوپرکاپ یوفا، ۷ جام ایتالیا، ۵ سوپرکاپ ایتالیا و ۱ قهرمانی در سری  بی ایتالیا. قیمت این توکن در حدود ۴.۴۱  دلار است و ارزش بازار آن تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۳۷.۹۷ میلیون دلار است.

توکن هواداری آلپاین (ALPINE)

توکن هواداری تیم اتومبیل رانی فرمول یک آلپاین بر روی پلتفرم بایننس راه اندازی شده و دارندگان ALPINE می‌توانند فعالیت‌های منحصربه فردی را تجربه کند و مستقیماً در امضای کالا و ملاقات‌ها شرکت کند. این توکن دارای مجموعه محدودی از NFT است. پیشنهادات منحصر به فرد شامل یک ملاقات طرفداران با این تیم فرمول یک، اشیاء امضا شده رسمی توسط تیم آلپاین و موارد دیگر است. قیمت این توکن هواداری تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ حدود  ۲.۹۹ دلار با ارزش بازار ۳۴.۰۲ میلیون دلار است.

توکن هواداری پورتو (PORTO)

توکن باشگاه فوتبال پرتغال پورتو یکی از جدیدترین توکن هایی است که راه اندازی شده و یکی از فعال‌ترین پایگاه‌های هواداری را دارد. باشگاه اف سی پورتو قدیمی‌ترین باشگاه ورزشی کشور پرتغال است که در سال ۱۸۹۳ تاسیس شد. توکن پورتو تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ دارای قیمت ۴.۲ دلار و ارزش بازار آن ۳۲ میلیون دلار است.

توکن هواداران پاری سن ژرمن (PSG) 

توکن هواداران باشگاه پاری سن ژرمن توسط پلتفرمSocios.com  راه اندازی شد. این توکن به هواداران این باشگاه اجازه می دهد تا در مورد اهداف فصلی پاری سن ژرمن نظر دهند. علاوه بر این، دسترسی VIP و کالاهای رسمی نیز برای هولدرهای آن درنظر گرفته شده است. دارندگان توکن PSG این فرصت را دارند که به طرح جلد نسخه FIFA رای دهند. برخی از دارندگان این توکن حتی از طریق این پلتفرم تماس ویدیویی از بازیکنان اصلی تیم دریافت می‌کنند. به گفته این باشگاه، حجم معاملات توکن PSG تنها پنج روز پس از شایعه پیوستن لیونل مسی به این تیم، بیش از ۱۳۰ درصد افزایش یافت. ارزش این توکن ۶.۷۲ دلار و ارزش بازار آن تا ۲ ژوئن ۲۰۲۲ برابر با ۲۵.۸۳ میلیون دلار است.

جمع‌بندی

توکن‌های هواداری، دسته‌ای از رمزارزهای دنیای کریپتوکارنسی هستند که به منظور افزایش تعامل هواداران و محبوبیت باشگاه‌های ورزشی، گروه‌های موسیقی، سازمان‌ها، برندها و غیره ایجاد شده‌اند. علاقه‌مندان به توکن‌های هواداری می‌توانند، با خریدار این توکن‌ها، در تصمیمات مهم باشگاه‌ها هم دخالت کنند. پلتفرم Socios یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های فعال در حوزه توکن هواداری است. ما در این مقاله به اهمیت و کاربرد توکن‌های هواداری پرداختیم و معروف‌ترین باشگاهای دارای توکن هواداری را معرفی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *