آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
روش های شناسایی پروژه های اسکم ارز دیجیتال

روش های شناسایی پروژه های اسکم ارز دیجیتال

کلاهبرداران همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای سرقت پول شما هستند و رشد گسترده بازار رمزارزها در سال‌های اخیر، فرصت زیادی را برای کلاهبرداری ایجاد کرده است. به طوری که جرایم رمزارزی در سال ۲۰۲۱ رکوردشکنی کرد و طبق گزارش شرکت داده بلاک‌چین Chainalysis، کلاهبرداران در آن سال بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار رمزارز سرقت کردند. بنابراین اگر به کریپتو علاقه دارید، مهم است که از خطرات آن هم آگاه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاهبرداری‌های رایج رمزارزی، نحوه شناسایی پروژه‌های اسکم و دوری از آنها، ادامه این مطلب از آکادمی مزدکس را از دست ندهید.

۸ روش کلاهبرداری در پروژه های اسکم ارز دیجیتال

امروزه روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری‌های رمزارزی وجود دارد. برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

۱. استفاده از وب‌سایت‌های جعلی

کلاهبرداران گاهی اوقات پلتفرم‌های جعلی معاملات ارزهای دیجیتال یا نسخه‌های تقلبی یک کیف‌پول رمزارز را برای فریب کاربران کم‌تجربه ایجاد می‌کنند. این وب‌سایت‌های جعلی معمولاً دارای نام دامنه (URL) مشابه با کمی تفاوت از سایت‌های اصلی هستند و تشخیص آنها در نگاه اول شاید کمی دشوار باشد. این گونه وب‌سایت‌های جعلی اغلب به یکی از دو روش زیر عمل می‌کنند:

  • به عنوان صفحات فیشینگ: تمام جزئیاتی که وارد می‌کنید، مانند رمز عبور کیف پول، عبارت بازیابی و سایر اطلاعات مالی، به دست کلاهبرداران می‌رسد.
  • سرقت ساده: در ابتدا به شما اجازه می‌دهند مقدار کمی پول برداشت کنید. اینکار باعث جلب اعتماد شما به عنوان سرمایه‌گذار می‌شود و ممکن است پول بیشتری به سایت واریز کنید. اما هنگامی که متعاقباً بخواهید پول خود را برداشت کنید، وبسایت یا بسته می‌شود یا درخواست شما را رد می کند.

۲. کلاهبرداری‌های فیشینگ

کلاهبرداران فیشینگ حوزه کریپتو اغلب اطلاعات مربوط به کیف‌پول‌های آنلاین را هدف قرار می‌دهند. روش کار آنها شبیه سایر تلاش‌های فیشینگ مربوط به وب سایت‌های جعلی است که در بالا توضیح داده شد. معمولاً این دست کلاهبرداران ایمیلی را به فرد موردنظر ارسال کرده تا او را به یک وب‌سایت جعلی منتقل کنند. سپس در محله بعد از او می‌خواهند که اطلاعات مربوط به کلید خصوصی خود را وارد کند. هنگامی که هکرها این اطلاعات را به دست آوردند، رمزارزهای موجود در آن کیف پول را به سرقت می‌برند.

۳. طرح‌های پامپ و دامپ

اینگونه طرح‌های کلاهبرداری معمولاْ شامل ارائه یک کوین یا توکن خاص و ناشناخته است که توسط کلاهبرداران از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک (متا) یا تلگرام تبلیغ می‌شود. معامله‌گران تازه‌کاری که نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند، برای خرید کوین‌ها هجوم آورده و قیمت را بالا می‌برند. پس از افزایش قیمت، کلاهبرداران ناگهان دارایی خود را می‌فروشند که این باعث سقوط قیمت می‌شود. این اتفاق می‌تواند طی چند دقیقه رخ دهد! مشابه آن را در مورد توکن اسکویید گیم دیدیم. چندماه قبل با وایرال شدن سریال کره‌ای اسکویید گیم، توکنی با همین نام در بازار عرضه شد و به یکباره رشد نمایی را در قیمت خود تجربه کرد. اما ناگهان طی چند ساعت دچار سقوط قیمت شد و کلاهبرداران توانستند سرمایه بسیاری از کاربران را به جیب بزنند!

۴. اپلیکیشن‌های جعلی

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداران برای فریب سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال، ساخت  اپلیکیشن‌های جعلی است. پیشنهاد می‌کنیم همیشه اپلیکیشن‌ها را از پلتفرم‌های رسمی خود دانلود کنید. اگرچه اپلیکیش‌های جعلی می‌توانند در گوگل پلی یا اپ استور هم یافت شوند، اما با این وجود، دانلود آنها از این پلتفرم‌ها نسبت به جاهای دیگر امن‌تر است. امروزه هزاران نفر در معرض اپلیکیشن‌های جعلی ارز دیجیتال جعلی قرار دارند و استفاده از برنامه‌های جعلی، یکی از روش‌های مرسوم سرقت ارز دیجیتال کاربران است.

۵. تاییدیه جعلی افراد مشهور

کلاهبرداران کریپتو گاهی اوقات برای جلب توجه افراد به تاییدیه‌های جعلی افراد مشهور، معامله‌گران یا اینفلوئنسرها روی می‌آورند. گاهی اوقات، این شامل فروش ارزهای دیجیتال خیالی که وجود خارجی ندارند هم می‌شود. این کلاهبرداری‌ها می‌توانند پیچیده باشند و شامل وب‌سایت‌ها و بروشورهای پر زرق و برقی‌اند که تاییدیه افراد مشهوری  مانند ایلان ماسک را نمایش می‌دهند. این اقدام باعث شده بسیاری از افراد کم تجربه با نگاه به چنین تبلیغاتی تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند.

۶. هدیه‌های جعلی

در این روش کلاهبرداران به قربانیان خود وعده می‌دهند که با ارسال ارز دیجیتال برای آنها، چندین برابر پاداش دریافت می‌کنند. دعاهایی بی‌اساس که هیچ منطق اقتصادی پشت آنها نیست. پیام‌های هوشمندانه آنها که اغلب در رسانه‌های اجتماعی معتبر منتشر می‌شود، حس مشروعیت ایجاد کرده و با استفاده از جملاتی مانند «این بار شانس درب خانه شما را زده»، احساسات معامله‌گران کم تجربه را برای پرداخت وجه بر می‌انگیزند.

۷. کلاهبرداری استخراج ابری

استخراج ابری به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که به شما اجازه می‌دهند در ازای پرداخت هزینه ثابت و سهمی از درآمد خود، سخت‌افزار استخراج یک فارم را اجاره کنید. در حالت تئوری، این به افراد امکان می‌دهد بدون خرید سخت‌افزار گران‌قیمت ماینینگ، از راه دور استخراج کنند. با این حال، بسیاری از شرکت‌های استخراج ابری کلاهبرداری هستند؛ یا در بهترین حالت، سودی به شما نمی‌دهند. به این ترتیب شما در نهایت پول خود را از دست می‌دهید یا کمتر از آنچه گفته می‌شد درآمد کسب می‌کنید.

۸. عرضه اولیه کوین تقلبی

عرضه اولیه کوین یا ICO راهی برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های نوپای رمزارزی جهت جمع‌آوری سرمایه از کاربران است. به طور معمول در این طرح‌ها به مشتریان در ازای ارسال رمزارزهای شناخته شده مانند بیت کوین یا سایر ارزها، وعده تخفیف برای خرید کوین جدید داده می‌شود. امروزه برخی ICOها با اهداف کلاهبرداری اجرا می‌شوند و آنها برای فریب سرمایه‌گذاران تلاش زیادی می‌کنند (مانند اجاره دفاتر جعلی و انجام بازاریابی‌های هزینه‌بر)ُ که در نهایت باعث ترغیب افراد کم‌تجربه برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.

چگونه پروژه‌های اسکم ارز دیجیتال را تشخیص دهیم

اما حالا که با انواع روش‌های کلاهبرداری در کریپتو آشنا شدیم، چگونه می‌توان یک پروژه اسکم ارز دیجیتال را به سرعت تشخیص داد و علائم هشدار دهنده‌ای که باید مراقب آنها بود چیست؟ در ادامه به معرفی نکات کلیدی برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها می‌پردازیم.

۱. وعده سود تضمین شده: هیچ سرمایه‌گذار مالی نمی‌تواند سود آتی را تضمین کند. بنابراین هر پیشنهاد رمزارزی که به شما بگوید قطعاً درآمد خواهید داشت، یک سیگنال قرمز مبنی بر احتمال کلاهبرداری بودن آن است.

۲. نداشتن وایت پیپر: هر پروژه ارز دیجیتالی باید دارای وایت پیپر باشد و این یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های اعتماد به عرضه اولیه کوین محسوب می‌شود. وایت پیپر باید توضیح دهد که ارز دیجیتال مربوطه چگونه طراحی شده و چگونه کار خواهد کرد. اگر پروژه‌ای دارای وایت پیپر غیرمنطقی بود یا بدتر از آن، وایت پیپر نداشت، با احتیاط زیادی در خصوص ورود به آن قدم بردارید.

۳. بازاریابی افراطی: همه مشاغل به بازاریابی نیازمندند. اما یکی از راه‌هایی که کلاهبرداران کریپتو افراد را جذب خود می‌کنند، استفاده از متدهای بازاریابی افراطی است. تبلیغات آنلاین، افلاین، اینفلوئنسرهای پولی و غیره طراحی شده‌اند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کسب سرمایه از سوی افراد زیادی دسترسی پیدا کنند. اگر احساس می‌کنید که بازاریابی یک پیشنهاد رمزارزی غیر طبیعی است یا بدون استدلال کافی، ادعاهایی گزافی را مطرح می‌کنند. مکث کنید! و تحقیقات بیشتری انجام دهید.

۴. هویت اعضای پروژه: در اکثر مشاغل سرمایه‌گذاری، باید هویت افراد کلیدی پشت هر پروژه را دانست. معمولاً این شامل بیوگرافی سرمایه‌گذاران و تیم توسعه دهنده آن است. اگر نمی‌توانید بفهمید چه کسی یک رمزارز را اجرا می‌کند، در خصوص دوام پروژه محتاط باشید.

۵. نقدینگی اندک: نقدینگی هر پروژه معیاری مهم است تا شما قبل از سرمایه‌گذاری بفهمید چه مقدار سرمایه در آن پروژه قرار دارد. قطعاً نقدینگی بالاتر حاکی اعتماد بیشتر به یک پروژه است. نکته مهم دیگر در مورد نقدینگی، بررسی قفل بودن نقدینگی و مدت زمان آن است. هرچه مدت‌زمان قفل نقدینگی بیشتر باشد، احتمال کلاهبرداری بودن پروژه کمتر است. امروزه در وبسایت‌هایی مانند www.Dex.guru میتوانید نقدینگی ارز دیجیتال مورد نظر خود را بررسی کنید. 

چگونه از خود در برابر کلاهبرداری‌های کریپتو محافظت کنیم؟

شما برای  شروع سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، به یک کیف‌پول با کلیدهای خصوصی نیاز دارید. اگر یک شرکت از شما بخواهد که کلیدهای خصوصی خود را برای مشارکت در یک فرصت سرمایه‌گذاری در اختیار او قرار دهید، قطعاً یک طرح کلاهبرداری است. بنابراین هرگز کلیدهای کیف پول خود را به اشتراک نگذارید.

همچنین اگر برای شما روشن نیست که یک ارز دیجیتال خاص چگونه کار می‌کند، بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد هرگونه سرمایه‌گذاری، تحقیقات بیشتری در خصوص آن پروژه انجام دهید. شرکت‌هایی که وعده بازگشت سرمایه تضمینی می‌دهند یا قرار است یک شبه شما را ثروتمند کنند، احتمالاً کلاهبردار هستند. اینگونه کلاهبرداران اغلب با استفاده از تاکتیک‌هایی برای تحت فشار قرار دادن افراد، قربانیان خود را وادار به سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال، دادن وعده پاداش یا تخفیف در صورت مشارکت فوری یکی از این موارد است. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری به خوبی وقت بگذارید و فریب جمله کلیشه‌ای «زمان محدود است» را نخورید. همچنین اگر شخصی با شما تماس گرفت تا یک فرصت سرمایه‌گذاری را به شما بگوید، احتمالاً یک کلاهبردار است. هرگز اطلاعات شخصیتان را فاش نکنید یا به کسی که از طریق تلفن شما را به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کند، اعتماد نکنید.

برخی کلاهبرداران کریپتو اغلب از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ طرح‌های کلاهبرداری خود استفاده می‌کنند. آنها ممکن است از تصاویر غیرمجاز افراد مشهور یا معامله‌گران با سابقه برای ایجاد حس مشروعیتشان سو استفاده کنند، یا ممکن است وعده هدایا یا پول نقد رایگان بدهند. بنابراین همیشه محتاط عمل کنید و سعی کنید یک لیست به روز شده از شرکت‌ها و ارزهای دیجیتال جعلی داشته باشید.

جمع‌بندی

توجه داشته باشید که اکثر کلاهبرداری‌های حوزه رمزارزها، با توجه به ماهیت فناوری بلاک‌چین غیرقابل برگشت هستند و به دلیل اینکه ردیابی صاحب کیف‌پول کلاهبردار امری بسیار دشوار است، شما نمی‌توانید پول خود را پس بگیرید.

اما با گزارش کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال، می‌توانید به محافظت از دیگران کمک کنید. همچنین با پیروی از نکات ارائه شده در این مقاله، می‌توانید تا حد بسیار زیادی از کلاهبرداران در امان بمانید و دارایی دیجیتال خود را ایمن نگه دارید. در پایان به یاد داشته باشید، اگر می‌خواهید از رمزارزهای خود محافظت کنید، هرگز کلید خصوصی کیف پول یا اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و جمله معروف «از دست رفتن کلید خصوصی، یعنی از دست رفتن کل سرمایه» را به خاطر بسپارید.

آیا شما تا کنون در معرض کلاهبرداری های حوزه کریپتو قرارگرفته‌اید؟ و چه تجربه‌ای در این مورد دارید؟ منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *