آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
نود بیت کوین چیست؟

نود بیت کوین چیست؟ راهنمای نصب و اجرای فول نود بیت کوین

یادگیری اینکه نودها چه کاری انجام می‌دهند و چگونه فعالیت می کنند به درک آنچه در پس تراکنش‌ها رخ می‌دهد کمک می‌کند. هر فردی می تواند به یک نود بیت کوین تبدیل شود و با دانلود نرم‌افزار Bitcoin Core در افزایش امنیت این شبکه مشارکت کند و بلاکچین بیت کوین را شفاف، تغییرناپذیر و غیرمتمرکز کند.

بیت‌کوین یک شبکه همتا به همتای غیرمتمرکز متشکل از رایانه‌ها یا نودهایی است که نرم‌افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کنند و مجموعه‌ای از قوانین اجماع اثبات کار (PoW) را برای اعتبارسنجی و پخش تراکنش‌ها در بلاکچین می‌پذیرند. این فرآیند بدون وساطت شخص ثالث اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود بلاکچین‌ها مکانیزم‌هایی بدون نیاز به اعتماد باشند.

در روش‌های پرداخت سنتی، تراکنش‌ها توسط طرف‌های متمرکز مانند بانک‌ها و پردازشگرهای پرداخت تایید می‌شوند که بررسی می‌کنند کاربر مربوطه پول کافی برای خرید خود در دسترس دارد یا خیر. اما در بلاکچین بیت کوین، سیستم‌های پرداخت شخص ثالث سنتی با شبکه توزیع شده‌ای از اپراتورها و ماینرها جایگزین شده‌اند که تراکنش ها را بدون سانسور یا اجازه تایید می‌کنند.

نود بیت کوین چیست؟

نودها ستون فقرات شبکه‌های بلاکچین هستند که برای اولین بار بر اساس ساختار بیت کوین پایه گذاری شدند. بنابراین، درک اصول نودهای بیت کوین به درک نحوه عملکرد اکثر بلاکچین ها کمک می‌کند. زیرا آنها فقط پروتکل‌های مختلف با قوانین متفاوت دارند، اما جنبه عملکردی آنها یکسان است.

نودها به طور مداوم بلاکچین و تاریخچه کامل تراکنش‌های را کنترل می‌کنند تا از وقوع حملات دوبار خرج کردن بیت‌کوین (double-spending) جلوگیری کنند.

هر رایانه‌ای که نرم افزار بیت کوین را دانلود کند و به شبکه بیت کوین بپیوندد، نود نامیده می‌شود. محبوب ترین کلاینت و نرم افزار پیاده‌سازی فول نود، بیت کوین کور (Bitcoin Core) نام دارد. هر نود تاریخچه کامل بلاکچین بیت کوین را که مانند یک دفتر کل است را در اختیار دارد و از طریق مکانیسم اجماع به امنیت شبکه بیت کوین کمک می‌کند. زیرا نودها هر تراکنشی را که قوانین اجماع را زیر پا می‌گذارند، رد می کنند.

چه تعداد نود بیت کوین وجود دارد؟ 

ارزیابی تعداد دقیق نودهای فعال بیت‌کوین دشوار است، زیرا کاربران می‌توانند به صورت خصوصی به آن متصل شوند تا شمارش نشوند. بنابراین ارقام بسیار متناقضی بین منابع مختلف وجود دارد. برخی منابع اعلام کرده‌اند که بیش از 13000 نود بیت کوین وجود دارد. از سوی دیگر، لوک دش جونیور، توسعه‌دهنده محبوب بیت کوین کور تخمین زده که حدود 83 هزار نود در بیت کوین کور در ژانویه 2021 فعال بودند. در حالی که در سال 2022 این عدد کاهش شدیدی را تجربه کرد و به حدود 50 هزار نود رسید.

با در نظر گرفتن بیش از 200 هزار نود بیت کوین در اوج بازار صعودی سال 2017، این داده‌ها نگران کننده هستند. هر چه نودهای فعال و متصل به شبکه بیت کوین بیشتر باشد، این شبکه قوی‌تر و غیرمتمرکزتر خواهد شد.

نودهای بلاکچین چگونه کار می‌کنند؟

نودها تراکنش‌های شبکه را اعتبارسنجی و منتشر می‌کنند. این تراکنش‌ها که به‌عنوان پندینگ(pending)  نشان داده می‌شوند توسط یک ماینر یا استخر که آنها را به دفتر کل بلاکچین اضافه می‌کند، استخراج می‌شوند.

ماینرها به جای تایید هر تراکنش جداگانه، تراکنش‌های پندینگ را در بلاک‌ها دسته‌بندی می‌کنند. بلاک تایید شده برای اطمینان از معتبر بودن و اتخاذ قوانین شبکه به همه نودها ارسال می شود. پس از تأیید اعتبار، نودها این بلاک جدید را به بلاک‌های قبلی اضافه می‌کنند. بنابراین یک زنجیره‌ای از بلاک ایجاد می‌کنند و تراکنش‌ها را تسویه میکنند.

انواع نود در بلاکچین

از آنجایی که تایید تراکنش و دسته بندی آنها یک عملکرد زمانبر است، نود ها برای سرعت بخشیدن به این فرآیند به دو دسته لایت نود و فول نود تقسیم می‌شوند.

فول نودها همه تراکنش‌ها را با دانلود تاریخچه کامل بلاکچین تایید می‌کنند، در حالی که لایت نودها فقط داده‌های هدر کلید (key header) را دانلود می‌کنند. انواع اصلی نودهای بیت کوین عبارتند از:

  • فول نود
  • لایت نود 
  • ماینینگ نود

فول نود

همانطور که گفته شد، فول نودها وظیفه تایید تمام قوانین پروتکل بیت کوین را بر عهده دارند. آنها باید تایید کنند که تمام تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه بیت‌کوین قانونی است و از حملات دوبار خرج کردن جلوگیری کنند. یک فول نود باید هر تراکنشی را که تاکنون اجرا شده، به همراه تراکنش‌های جدید و همه هدرهای بلاک را دانلود کند و در عین حال داده‌ها را روی هر خروجی تراکنش مصرف‌نشده را ذخیره کند.

به همین دلیل است که فول نودها باید کل تاریخچه بلاکچین، بلاک‌ها و تراکنش را دانلود و نحوه تبعیت آنها از قوانین اجماع بیت کوین را بررسی کنند.

به عنوان مثال، قانونی که آنها بررسی خواهند کرد این است که بلاک ها فقط تعداد معینی بیت کوین ایجاد می کنند (در حال حاضر 6.25 در هر بلوک). آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که تراکنش‌ها و بلاک‌ها در قالب داده صحیح هستند. تراکنش یا بلاکی که قوانین اجماع را نقض کند رد می شود.

فول نودهای بیت کوین مانند یک سرور هستند. اگر نود خود را اجرا می‌کنید، برای انتشار تراکنش‌ها در شبکه به سرور خود متکی هستید. اگر این کار را نکنید، به نود (سرور) شخص دیگری متکی هستید. از نظر بیت کوین، اجرای نود به معنای دستیابی به حاکمیت و کنترل کامل بر پول خود است.

لایت نود

لایت نودها فقط داده‌های ضروری تراکنش‌های پردازش شده را دانلود می کنند و به فول نودها متصل می‌شوند. آنها فقط هدر بلاک را که خلاصه‌ای از یک بلاک حاوی هش، زمان استخراج و عدد نانس (شناسه منحصر به فرد) تراکنش های قبلی است، دانلود می‌کنند.

لایت نودها مانند فول نودها به جای کل مجموعه داده، تنها بخش کوچکی از بلاکچین را پردازش می‌کنند. بنابراین آنها برای نودهایی که ظرفیت ذخیره سازی یا پردازش زیادی ندارند ایده‌آل هستند. هر لایت نود بررسی می‌کند که آیا تراکنش ها از طریق تایید پرداخت ساده (SPV) در یک بلاک گنجانده شده یا خیر. آنها علی‌رغم اینکه یک نسخه کامل از بلاکچین را ذخیره نمی‌کنند و تمام تراکنش‌ها را تایید نمی‌کنند، اما به غیرمتمرکز نگه داشتن بلاکچین کمک می‌کند.

ماینینگ نود

ماینینگ نودها به غیر از ذخیره کل نسخه بلاکچین، از تجهیزات و نرم افزارهای استخراج نیز برای حل مشکلات محاسباتی پیچیده با هدف تولید بلاک‌های جدید استفاده می کنند. تا سال 2010، یک CPU خانگی ساده هم می‌توانست به عنوان نود ماینر فعالیت کند. اما با گسترش شبکه بیت‌کوین، دیگر CPU برای استخراج ارز دیجیتال کافی نبود. بنابراین استفاده از تجهیزات استخراج گران‌تر ضروری شد.

نودهای ماینینگ بسیار رقابتی هستند و هدف آنها این است که اولین کسانی باشند که یک بلاک جدید را ایجاد می‌کنند.

تفاوت نود با ماینر

ماینرها نودهایی در شبکه‌های بلاکچینی مبتنی‌بر اثبات کار (Proof of Work) مانند بیت کوین هستند که حداقل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها را در اختیار دارند. در بسیاری از مواقع، دو واژه نود و ماینر به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اگرچه تمام ماینرها باید یک فول نود باشند، اما هر نود لزوما یک ماینر نیست؛ بنابراین، بهتر است با تفاوت نود و ماینر بیشتر آشنا شویم:

کاربر عادی دارای سیستم کامپیوتریست که با سخت‌افزار محاسباتی خود بلاک‌های جدید ایجاد کنند و در ازای آن‌ها، کوین پاداش دریافت کنند. هر ماینر برای اینکه بتواند کار اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید را انجام دهد، باید نسخه کاملی از بلاکچین را داشته باشد تا از تازه‌ترین تغییرات در داده‌های بلاکچین آگاه شود. بنابراین، تمام ماینرها درواقع فول نودهایی هستند که قابلیت دریافت و ثبت تراکنش‌های جدید را دارند.

اما نود به کامپیوتری گفته می‌شود که به نرم‌افزار اصلی بیت کوین به‌ نام بیت کوین کور (Bitcoin Core)  متصل است و داده‌های بلاکچین را بارگیری و ذخیره می‌کند. نودها با داده‌هایی که در اختیار دارند، بر صحت و اعتبار تراکنش‌ها نظارت دارند و تراکنش‌های مخرب را شناسایی می‌کنند. 

اهمیت استفاده از کیف پول فول نود بیت کوین

اکنون که با مفهوم فول نود و اهمیت آنها برای شبکه بیت کوین آشنا شدیم، نوبت به آشنایی با کیف پول فود نود بیت کوین می‌رسد. کاربرانی که به یک فول نود تبدیل می‌شوند می‌توانند در کنار اجرای نرم‌افزار و مشارکت در شبکه از فول نود بیت کوین خود به‌عنوان کیف پول هم استفاده کنند. این کیف پول کاملا امن و اختصاصی است، اما همچنان لازم است هنگام استفاده از آنها تمامی الزامات و مراقبت‌هایی که برای استفاده از کیف پول‌های مجازی یا نرم‌افزاری رعایت می‌کنید را هم در نظر داشته باشید.

نحوه راه‌اندازی و اجرای یک فول نود

در حال حاضر چندین کلاینت نرم‌افزاری برای دانلود تاریخچه کامل بلاکچین بیت کوین وجود دارد. با این حال، Bitcoin Core بیشترین تعداد فول نود را به خود اختصاص می دهد.

برای اجرای یک نود، می‌توانید نرم‌افزار Bitcoin Core را دانلود کنید و به آن اجازه دهید بلاکچین بیت کوین را از سایر نودها دیگر کپی کند. سپس نود شما آماده است تا هر بلاک را تایید کند.

برای راه‌اندازی یک نود جدید، باید روی گزینه IBD  (دانلود بلاک اولیه) کلیک کنید تا همگام‌سازی نودهای شبکه در اولین اجرا را فعال کند. توجه داشته باشید که بیت کوین کور در حین دانلود از فضای ذخیره‌سازی زیادی استفاده خواهد کرد، اگرچه کاهش فضای ذخیره سازی با چند مرحله ساده امکان‌پذیر است. یک روش جایگزین، اجرای نودها بر روی فضای ابری است. با این کار منابع ذخیره سازی با اتصال به یک ارائه دهنده خدمات ابری و نصب بیت کوین کور برون سپاری می شود.

نکته: هنگامی که تاریخچه کامل بلاکچین بیت کوین را دانلود کردید، تقریبا هر 10 دقیقه شاهد اضافه شدن بلاک های جدید خواهید بود.

چرا اجرای نود مهم است؟

اگرچه اجرای یک نود بیت کوین هیچ انگیزه پولی ندارد، اما مزایای متعددی دارد:

  • اجرای یک فول نود، حریم خصوصی و ناشناس بودن بیشتری نسبت به تکیه بر سرورهای شخص ثالث برای پردازش تراکنش‌ها به شما ارائه می‌دهد. سرویس‌های واسطه می‌توانند آدرس کیف پول شما را فاش کنند و حریم خصوصی شما را به خطر بیندازند.
  • کنترل کامل بر ذخایر بیت کوین.
  • کمک به امنیت و یکپارچگی شبکه و حصول اطمینان از اینکه تمام قوانین پروتکل بیت کوین به درستی اعمال می‌شود.
  • در مورد فورک‌ها، شما تصمیم می گیرید که کدام بلاکچین را می خواهید دنبال کنید. بنابراین در صورت وقوع تغییرات مهم در بلاکچین، نود شما حق رای دارد.
  • نودهای بیت کوین موجب جلوگیری از حملات «خرج کردن مضاعف» می‌شوند و از تلاش کاربران برای دوبار خرج کردن یک ارز دیجیتال جلوگیری کنند.

حداقل شرایط مورد نیاز برای اجرای فول نود

C:\Users\Ramin\Desktop\f94a58f123e314291c483c054d2ea387.png

فول نودها  در Bitcoin Core الزامات خاصی دارند. اگر سعی کنید نودی را روی سخت‌افزار ضعیف اجرا کنید، ممکن است کار کند. اما اگر بتوانید حداقل شرایط زیر را برآورده کنید، یک نود با کاربری آسان خواهید داشت.

  • سخت‌افزار دسک‌تاپ یا لپ‌تاپ دارای نسخه‌های جدید سیستم‌عامل ویندوز، مک، لینوکس 
  • 7 گیگابایت فضای هارد دیسک با حداقل سرعت خواندن/نوشتن 100 مگابایت بر ثانیه
  • 2 گیگابایت حافظه رم
  • اتصال اینترنت با سرعت آپلود حداقل 50 کیلوبایت در ثانیه

توجه: امروزه بسیاری از سیستم عامل‌ها (ویندوز، مک و لینوکس) پس از فعال شدن محافظ صفحه، به حالت کم مصرف رفته و ترافیک شبکه را کند یا متوقف می‌کند. بنابراین تنظیمات محافظ صفحه نمایش خود را بررسی کنید و گزینه‌های «اسلیپ خودکار» را غیرفعال کنید تا مطمئن شوید که هر زمان که رایانه شما کار می کند از شبکه پشتیبانی می‌کنید.

مشکلات احتمالی هنگام اجرای فول نود

مشکلات قانونگذاری: استفاده از بیت کوین در بعضی از مناطق ممنوع یا محدود است.

پهنای باند اینترنت: برخی بسته های اینترنتی، برای مقدار بیشتر آپلود نسبت به حجم بسته، هزینه زیادی دریافت می‌کنند. همچنین بعضی ارائه دهندگان اینترنت، بدون هشدار و به دلیل استفاده زیاد از اینترنت، دسترسی شما به اینترنت را قطع می‌کنند. 

ابتدا بررسی کنید آیا اینترنت شما چنین محدودیت هایی دارد یا خیر. همچنین میزان استفاده از اینترنت را بررسی کنید تا بتوانید قبل از آنکه به سقف مجاز استفاده برسید، دسترسی بیت کوین کور را قطع کنید.

آنتی ویروس‌ها: درحال حاضر تعدادی تعدادی داده در بلاکچین بیت کوین است که آنتی ویروس‌ها آنها را  به عنوان ویروس شناخته و در حالت قرنطینه قرار می‌دهند. این کار اجرای بیت کوین کور را سخت‌تر می‌کنند. (این مشکل بیشتر در رایانه‌های دارای سیستم عامل ویندوز وجود دارد).

مورد هدف قرار گرفتن حملات: بیت کوین کور شبکه همتا به همتای بیت کوین را فعال نگه می‌دارد، بنابراین افرادی که می‌خواهند در این شبکه خللی ایجاد کنند باید به کاربران بیت کوین کور حمله کنند که بر سایر عملکردهای رایانه تاثیر بگذارند. (برای مثال حمله‌ای که در آن، پهنای باند دانلود شما را محدود می‌کند).

دانلود بلاک اولیه (IBD)

دانلود بلوک اولیه فرآیندی است که در آن نودها با دانلود بلاک‌هایی جدید، خود را با شبکه همگام می‌کنند. در فرآیند IBD، یک نود  تراکنش های ورودی را نمی پذیرد و تراکنش های mempool را درخواست نمی‌کند.

اگر می‌خواهید طبق دستورالعمل‌های زیر یک نود جدیدی راه‌اندازی کنید، در اولین اجرای فرآیند IBD ممکن است زمان قابل‌توجهی سپری شود. زیرا یک نود جدید باید کل بلاکچین را دانلود کند (که عبارت است از تقریباً 340 گیگابایت). در طول روند دانلود، ممکن است شبکه و CPU شما در حال کار باشد و کلاینت مقدار زیادی از فضای ذخیره سازی شما را اشغال کند.

قبل از اینکه IBD تمام شود، تا زمانی که کلاینت به بلاک حاوی آن تراکنش نرسد، نمی‌توانید تراکنش جدیدی را مرتبط با حساب خود ببینید. بنابراین کیف پول شما ممکن است پرداخت ها/هزینه‌های جدید را در موجودی حساب نکند.

اگر از Bitcoin Core GUI استفاده می کنید، می‌توانید پیشرفت IBD را در نوار وضعیت (گوشه پایین سمت چپ) نظارت کنید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-bitcoin-qt-ibd.png

آموزش تبدیل شدن به فول نود بیت کوین در سیستم عامل ویندوز 10

در گام اول  به صفحه دانلود Bitcoin Core بروید و بررسی کنید که اتصال ایمن به این سرور برقرار کرده‌اید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-win10-secure-connection.png

روی دکمه آبی بزرگ Download Bitcoin Core کلیک کنید تا فایل نصب Bitcoin Core را روی دسکتاپ خود دانلود کنید.

پس از دانلود فایل در دسکتاپ یا پوشه تحت عنواهن زیر ذخیره می‌شود:

 Downloads (C:\Users\<YOUR USER NAME>\Downloads)

سپس با دوبار کلیک روی آن، بیت کوین کور را اجرا کنید. در ادامه ویندوز از شما می‌خواهد که اجرا آن را تایید کنید. روی گزینه Yes کلیک کنید. 

این یک فایل نصبی معمولی ویندوز است و شما را در تصمیماتی که باید در مورد محل نصب Bitcoin Core بگیرید، راهنمایی می‌کند.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-win10-installer-start.png

در مرحله بعد یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

1.   استفاده ازBitcoin Core GUI ، رابط کاربری گرافیکی که همان گزینه پیشنهادی ما هم است.

2.  استفاده از Bitcoin Core daemon که مخصوص کاربران حرفه‌ای و برنامه‌نویسان است. 

نکته: برای استفاده همزمان از Bitcoin Core daemon وBitcoin Core GUI، دستورالعمل‌های هر دو بخش را مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که اجرای همزمان هر دو برنامه به‌وسیله تنضیمات یکسان دایرکتوری امکان‌پذیر نیست.

آموزش استفاده از  Bitcoin Core GUI

دکمه Windows (⊞ Win) را فشار دهید و عبارت “Bitcoin” را تایپ کنید. هنگامی که نماد Bitcoin Core ظاهر شد (مانند شکل زیر)، روی آن کلیک کنید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-win10-start-bitcoin-core.png

سپس از شما خواسته می‌شود که یک مسیر برای ذخیره بلاکچین بیت کوین و کیف پول خود انتخاب کنید. برای استفاده از مسیر پیش فرض، روی “Ok”  کلیک کنید. مگر اینکه پارتیشن یا درایوی جداگانه دارید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-win10-welcome-to-bitcoin-core.png

فایروال شما ممکن است Bitcoin Core را از ایجاد اتصالات خروجی مسدود کند. مجوز دسترسی دادن به Bitcoin Core  برای استفاده از همه شبکه‌ها بی‌خطر است. 

توجه: همچنان باید اتصالات ورودی را همانطور که بعداً در بخش پیکربندی شبکه توضیح داده شد پیکربندی کنید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-win10-bitcoin-core-outgoing-firewall.png

Bitcoin Core GUI شروع به دانلود بلاکچین می کند. این مرحله حداقل چند روز طول می کشد و کاملا بستگی به سرعت اینترنت شما دارد. در طول فرایند دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند شما استفاده خواهد کرد. شما می توانید بیت کوین کور را هر زمانی با بستنش متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید از نقطه‌ای که متوقف شد از سر گرفته می‌شود.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-win10-ibd.png

پس از دانلود کامل، می توانید از بیت کوین کور به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا فقط می توانید آن را برای پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجرا کنید.

آموزش استفاده از Bitcoin Core daemon

برای راه‌اندازی Bitcoin Core daemon ، ابتدا یک پنجره کامند را باز کنید: (کلید ⊞ Win را فشار دهید و cmd  را تایپ کنید). سپس گزینه با “Command Prompt”  را انتخاب کنید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-win10-running-cmd.png

اگرBitcoin Core  را در دایرکتوری پیش فرض خود نصب کرده‌اید، عبارت زیر را در کامند تایپ کنید:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoind

سپس برای اجرای Bitcoin Core daemon از دستور bitcoin-cli  استفاده کنید. اگر Bitcoin Core را در مکان پیش فرض نصب کرده‌اید، عبارت زیر را در کامند تایپ کنید تا ببینید آیا کار می کند یا خیر: 

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoin-cli getblockchaininfo

توجه: ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا Bitcoin Core شروع به کار کند و طی آن هر زمان که از bitcoin-cli استفاده می کنید پیام زیر را نمایش می دهد:

error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”}

زمانی که Bitcoin Core daemon برای اولین بار شروع به کار کرد، بلاکچین بیت کوین را دانلود می‌کند. این مرحله حداقل چند روز طول می کشد. شما می توانید دانلود آن را در هر زمانی با استفاده از دستور توقف (stop command) متوقف کنید. دفعه بعد که آن را شروع کردید این فرایند از نقطه‌ای که متوقف شده از سر گرفته می‌شود.

آموزش تبدیل شدن به فول نود بیت کوین در سیستم عامل لینوکس (اوبونتو 16.04)

اگر از نسخه دسک‌تاپ اوبونتو استفاده می‌کنید، روی نماد «چرخ اوبونتو» در گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید. سپس term را در کادر ورودی تایپ کنید. یکی از ترمینال‌های فهرست شده را انتخاب کنید:

برای شروع Bitcoin Core GUI، روی نماد اوبونتو (گوشه بالا سمت چپ) کلیک کنید تا داشبورد مربوطه باز شود، سپس بیت کوین را تایپ کنید و روی نماد BTC کلیک کنید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-dash-bitcoin-qt.png

در اینجا از شما خواسته می‌شود که یک دایرکتوری برای ذخیره بلاکچین بیت کوین و کیف پول خود انتخاب کنید. برای استفاده از پیش فرض روی گزینه Ok کلیک کنید. مگر اینکه پارتیشن یا درایوی جداگانه برای استفاده دارید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-bitcoin-qt-welcome.png

در مرحله بعد Bitcoin Core GUI شروع به دانلود بلاکچین می کند. مدت زمان دانلود کاملا بستگی به سرعت اینترنت شما دارد و ممکن است حداقل چند روز طول بکشد. توجه داشته باشید که در طول روند دانلود، Bitcoin Core از بخش قابل توجهی از پهنای باند شما استفاده می‌کند. شما می توانید بیت کوین کور را در هر زمان با بستن آن متوقف کنید. دفعه بعد که آن را اجرا کردید، فرایند مربوطه از نقطه متوقف شده از سر گرفته می‌شود.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-bitcoin-qt-ibd (1).png

پس از دانلود کامل، می توانید از بیت کوین کور به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا فقط می توانید آن را برای پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجرا کنید.

آموزش تبدیل شدن به فول نود بیت کوین در سیستم عامل مک (Mac OS X Yosemite)

ابتدا از اینجا به صفحه دانلود Bitcoin Core بروید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-osx-safari-secure-connection.png

روی دکمه آبی بزرگ Download Bitcoin Core کلیک کنید تا فایل نصبی Bitcoin Core را دانلود کنید.

پس از دانلود فایل، در پوشه Downloads خود روی آن دوبار کلیک کنید. OS X یک پنجره Finder برای شما باز می کند تا Bitcoin Core را به پوشه Applications خود بکشید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-osx-dmg-open.png

اولین باری که Bitcoin Core را اجرا می‌کنید، Max OS X از شما تایید می‌خواهد:

C:\Users\Ramin\Desktop\en-osx-security.png

از شما خواسته می شود که یک دایرکتوری برای ذخیره بلاکچین بیت کوین و کیف پول خود انتخاب کنید. برای استفاده از مسیر پیش فرض Ok را کلیک کنید. در غیر این صورت میتوانید از پارتیشن یا درایوی جداگانه استفاده کنید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-osx-welcome-to-bitcoin-core.png

سپس Bitcoin Core GUI شروع به دانلود بلاکچین می‌کند. مدت زمان دانلود کاملا بستگی به سرعت اینترنت شما دارد و ممکن است حداقل چند روز طول بکشد. شما می توانید دانلود آن را هر زمان متوقف کنید. دفعه بعد که آن را اجرا کردید فرایند از نقطه متوقف شده از سر گرفته می‌شود.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-osx-ibd.png

پس از نصب و دانلود کامل بلاکچین، می‌توانید از بیت کوین کور به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا فقط می توانید آن را برای پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجرا کنید.

نحوه تنظیمات شبکه

اگر می خواهید از شبکه بیت کوین پشتیبانی کنید، باید اتصالات ورودی خود را هم تنظیم کنید. هنگامی که Bitcoin Core شروع به کار می‌کند، اتصال 8 پورت خروجی را به فول نودهای دیگر برقرار می‌کند تا بتواند آخرین بلاک‌ها و تراکنش‌ها را دانلود کند. اگر صرفاً می‌خواهید از فول نود خود به عنوان کیف پول استفاده کنید، به بیش از 8 اتصال نیاز ندارید. اما اگر می‌خواهید از لایت کلاینت‌ها و سایر فول نودهای شبکه پشتیبانی کنید، باید اتصالات ورودی را مجاز کنید.

سرورهایی که مستقیماً به اینترنت متصل هستند معمولاً به کانفیگ خاصی نیاز ندارند. آنها معمولاً توسط روتر یا مودم فیلتر می‌شوند. Bitcoin Core از روتر شما درخواست می‌کند تا به‌طور خودکار خودش را کانفیگ کند تا اتصالات ورودی به پورت بیت‌کوین (پورت 8333) را مجاز کند. متاسفانه بسیاری از روترها اجازه پیکربندی خودکار را نمی‌دهند، بنابراین باید روتر خود را به صورت دستی کانفیگ کنید. همچنین ممکن است لازم باشد فایروال خود را کانفیگ کنید تا اتصالات ورودی به پورت 8333 مجاز شود.

تست اتصالات 

سایت BitNodes یک ابزار آنلاین است که به شما امکان می‌دهد اتصالات ورودی خود را آزمایش کنید. پیش از استفاده از BitNodes، باید از همگام بودن (سینک بودن) کامل بلاکچین و نود خود اطمینان حاصل کنید. به‌محض انجام این کار، برنامه Bitcoin Core را اجرا نموده و ده دقیقه منتظر بمانید و سپس این وب‌سایت را باز کنید. این ابزار آدرس آی پی شما را حدس می‌زند. در صورتی‌که این اتفاق نیفتاد، آدرس اشتباه بوده و یا در بخش آی‌پی چیزی مشاهده نشده است. بنابراین لازم است تا آی پی را به‌صورت دستی وارد کنید.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-bitnodes-tool (1).png

پس از این مرحله BitNodes به شما می‌گوید که پورت شما باز است یا خیر. در صورت باز بودن کادر به رنگ سبز و در صورت بسته بودن، به رنگ قرمز درخواهد آمد. در صورتی‌که رنگ سبز را مشاهده کردید، کار شما تمام است و شما اتصالات را ورودی را دریافت می‌کنید. 

برای تایید پذیرش اتصالات ورودی می‌توانید از Bitcoin Core استفاده کنید. Bitcoin Core به‌صورت مستقیم توانایی اعلام پذیرش یا عدم پذیرش کانکشن‌های ورودی را ندارد اما می‌تواند به شما بگوید که کانکشن ورودی فعالی بر روی دستگاه وجود دارد یا خیر. در صورتی‌که نود شما برای حداقل سی دقیقه آنلاین باشد، طبیعتاً قادر خواهید بود تا کانکشن های ورودی را مشاهده کنید. 

اطلاعات همتا در GUI

در صورتی‌که نیاز به آزمایش اطلاعات همتا (Peer) خود را دارید، در بخش پایین سمت راست برنامه Bitcoin Core GUI، چندین آیکون قابل مشاهده است. اگر نشانگر موس خود را بر روی آیکون سیگنال ببرید، تعداد کانکشن‌های فعال را به شما نشان می‌دهد. این آیکون تا زمانی که هشت اتصال فعال نداشته باشید به رنگ قرمز است. وجود اتصالات فعال نیز در صورتی قابل‌مشاهده‌اند که اتصالات ورودی بر روی دستگاه قابل دریافت باشند.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-active-connections.png

برای تایید می‌توانید به منوی Help رفته و بر روی پنجره Debug کلیک کنید. سپس در بخش Network تعداد دقیق اتصالات ورودی به نمایش در خواهد آمد. اگر عدد نشان داده شده بزرگتر از صفر بود، آنگاه دستگاه اجازه اتصال به پورت‌های ورودی را داده است.

C:\Users\Ramin\Desktop\en-debug-inbound-connections.png

نکته: در صورتی که اتصالات ورودی شما صفر است، این مربوط به بخش فعال‌سازی اتصالات ورودی است و مجددا آن را بررسی کنید.

جمع بندی

نودها ستون فقرات شبکه‌های بلاکچینی هستند و درک صحیح از نحوه عملکرد نودها به شناخت بهتر ما از بلاکچین کمک می‌کند. در این مقاله پس از تعرف نود و معرفی انواع آن، به آموزش گام به گام تبدیل شدن به یک نود بیت کوین در سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک پرداختیم.

در پایان هرگونه سوالی در خصوص ایجاد نود در بلاکچین دارید، لطفاً در بخش کامنت‌ها ان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *