آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

بورس بین‌الملل، فرصت مناسب برای تامین مالی پایدار

بعد از مدت‌ها صحبت درباره تحولات اساسی مورد نیاز در بازار سرمایه، اکنون صدای بین‌المللی شدن بورس به گوش می‌رسد و خوشبختانه نهادها و مسئولین با دیدگاهی باز، در حال پذیرش سبک جدیدی از سرمایه‌گذاری با توکنیزه کردن دارایی‌هایی چون سهام هستند. با بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران، تحولات چشمگیر و تاثیرات مثبتی را خواهیم دید، چرا که سهام دیجیتال در ایران مسیر ورود سرمایه‌گذاران خارجی، رشد کسب و کارهای داخلی و تامین مالی پایدار را هموار می‌کند.

از آنجایی که توکنایز کردن دارایی‌ها در بستر فناوری بلاکچین صورت می‌گیرد، با چنین تغییری بازار سرمایه ایران با تکنولوژی‌های روز در جهان همگام می‌شود. این فناوری مزایایی چون امنیت، دسترسی بهتر، تسویه حساب آنی، شفافیت و امکان سرمایه‌گذاری بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی را در اخیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. با سرمایه‌گذاری روی مبحث سهام دیجیتال، دیگر محدودیت‌های بورس به شیوه سنتی وجود ندارد و کاربران می‌توانند در بستری 24 ساعته با شفافیت تمام معاملات خود را انجام دهند.طبق صحبت‌های مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، براساس قانون، اعطای مجوز تأسیس بورس‌ها بر عهده شورای عالی بورس است. در حال حاضر راه‌اندازی بورس بین‌الملل با شرط‌هایی در هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق به تصویب رسیده و در مرحله موافقت شورای عالی بورس قرار گرفته است. بعضی از موضوعات جدید در بازار سرمایه مانند توکنیزه کردن در بورس بین‌الملل لحاظ شده و گردانندگان این بورس طی سال‌های آینده متعهد شده‌اند که توکنیزه کردن را در کسب‌وکار بورس بین‌الملل لحاظ کنند.

به گفته ایشان: «برای سازمان بورس مهم است بازار سرمایه در عین شفافیت، منصفانه و کارا بودن، همچنین بازاری نیز باشد تا ضمن فراهم کردن امنیت سرمایه‌گذاران از تنوع محصولات نیز برخودار باشد تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بتوانند با توجه به نیازهای خود و همچنین تحولاتی که در بازارهای سرمایه در دنیا همچون توکنیزه کردن اوراق یا سهام رخ داده، از محصولات متنوع و به‌روز بازار سرمایه بهره‌مند شوند. بازار سرمایه کشور به درجه‌ای از بلوغ رسیده که می‌تواند علاوه‌بر محصولاتی که اکنون در این بازار وجود دارد و به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، محصولات جدیدتری را نیز بر اساس آخرین تحولات روزی که در دنیا رخ داده، معرفی کند.

در حال حاضر مباحثی همچون ابزارهای تأمین مالی پایدار و ابزارهای تأمین مالی که مطابق با استانداردهای محیط زیستی هستند در بازارهای سرمایه رواج پیدا کرده‌ و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از سوی دیگر، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران در کشور طی سال‌های اخیر، حرفه‌ای و هوشمند شده‌اند، بنابراین، لازم است محصولات این بازار نیز از تنوع بیشتری برخوردار شود و بازار سرمایه به موضوعاتی همچون ابزارهای تأمین مالی پایدار ورود کند.

برای سازمان بورس بسیار مهم است که بورس جدید، ارزش افزوده‌ای را برای بازار سرمایه ایجاد کند و منجر به تغییر مثبت در این بازار شود تا با آن چیزی که تا اکنون ایجاد شده، متفاوت باشد. به بیانی دیگر، با راه‌اندازی بورس بین‌الملل تلاش می‌شود این بورس در عین امن، کارا و منصفانه بودن، تفاوت معناداری را با آن چیزی که تا اکنون بوده است، ایجاد کند.»

یکی از مجموعه‌های پیشتاز در فرایند بین‌المللی شدن بورس و امکان معاملات توکن‌های بهادار در ایران، مزدکس است. این مجموعه به عنوان پلتفرم معاملات دارایی‌های دیجیتال بستری پیشرفته و حرفه‌ای را برای معالمه انواع دارایی‌های به شکل توکن به صورت یکپارچه فراهم کرده است. مزدکس با شروع همکاری خود با مجموعه‌های مختلف از جمله کارگزاری مبین سرمایه، گروه مالی شریف و … برای فرهنگ‌سازی در این زمینه، آموزش و ایجاد بستری مناسب برای معاملات توکن‌های بهادار قدم برداشته است. کاربران می‌توانند سهام برخی شرکت‌ها و دارایی‌های مختلف از رمزارز و سهام تا طلا و زعفران را در مزدکس با ابزارهای پیشرفته‌ای که این پلفترم در اختیار قرار می‌دهد به راحتی خرید و فروش کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *