آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
سیوینگ چیست

سیوینگ چیست؟ آشنایی با حساب‌های پس‌انداز مبتنی بر رمزارز

تمام شما ممکن است جمله‌ معروف سرمایه‌گذار نام‌آشنا، وارن بافت را شنید‌ه باشید: «اگر راهی برای پول درآوردن در حین خواب پیدا نکنید، تا زمانی که بمیرید مشغول کار کردن خواهید بود». استفاده از سیستم‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز یکی از بهترین‌ روش‌هایی است که هرکس از طریق آن‌ها می‌تواند حتی در حین خواب هم به درآمد خود اضافه کند. در واقع، سرمایه شما خودشان همه کارها را انجام می‌دهند و دیگر نیازی نیست تا خود شما کار خاصی انجام دهید. به‌منظور استفاده از این سیستم‌ها، گزینه‌های زیادی از جمله سیوینگ پیش روی شما وجود خواهند داشت که هرکدام مفروضات خاصی مانند افق‌های زمانی مختلف، بازده مورد نظر و به‌خصوص سطح ریسک‌پذیری شما خواهد داشت. در این مقاله از آکادمی مزدکس به مفهوم سیوینگ چیست می‌پردازیم و انوع مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وقتی صحبت از بزرگ‌سالی به میان می‌آید، ‌ کسب درآمد شخصی می‌تواند موضوعی بسیار هیجان انگیز باشد. اما ایجاد نوآوری و ابتکار هنگام مدیریت درآمد می‌تواند موضوعی چالش‌برانگیز باشد. در کنار روش‌های سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و کسب سود سنتی و قدیم، روش‌های مدرن و جدیدتری هم ایجاد شده‌اند. با افزایش استقبال از رمزارزها، ‌سیستم‌های کسب سود از آ‌ن‌ها نیز راه‌اندازی شد‌ه است. فرقی نمی‌کند که تنها بخواهید سرمایه خود را تنها در جایی امن واریز و نگهداری کنید، به‌منظور کسب سود آن را در اختیار کسی بگذارید و یا اینکه آن را روی پروژه‌های مختلف رمزارز سرمایه‌گذاری (PoS) کنید، تمام این موارد جزو راهکارهای پیش‌روی شما خواهند بود و هرکدام نیز مزایای خاص خود را دارند.

منظور از سیستم‌های سیوینگ چیست؟

سیستم‌های سیوینگ و پس‌انداز در عرصه ارزهای دیجیتال، یا همان حساب‌های پس‌انداز مبتنی بر رمزارز را می‌توان یک محصول مالی کامل دانست. این محصولات به شما این امکان را می‌دهند تا سرمایه‌گذاری خود در زمینه رمزارزها را بیشتر کنید. در واقع، این حساب‌ها را می‌توان نوعی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ویژگی‌های متفاوت دانست. از آنجایی که تنوع رمزارزها بسیار زیاد بوده و کارکرد آن‌ها نیز بسیار منعطف است، ویژگی‌های این صندوق‌ها نیز بسیار متنوع خواهد بود. در ادامه برخی از دسته‌بندی‌های اصلی حساب‌های پس‌انداز مبتنی بر رمزارز را به شما معرفی خواهیم کرد.

پس‌انداز ثابت

در این سیستم، حداقل انعطاف‌پذیری ممکن در دسترسی به وجوه به شما ارائه می‌شود، اما بازدهی کم‌ریسک و بسیار خوبی دریافت خواهید کرد. در این روش، مدت زمان از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که بر آن اساس به شما سود تعلق می‌گیرد. از آنجایی که این سیستم‌ها انعطاف پذیری کمی دارند و مدت زمان و نرخ بهره در آن‌ها ثابت است، معمولاً سود بیشتری نسبت به سیستم‌های انعطاف‌پذیر ارائه می‌کنند و جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز دارند.

محصولات و حساب‌های موجود در این دسته‌بندی ممکن است از لحاظ درصد ارائه سود و یا مدت‌زمان سرمایه‌گذاری متفاوت باشند. با این حال، معمولاً شامل بازه‌های بین ۷ الی ۹۰ روزه می‌شوند. البته حساب‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت‌تر نیز وجود دارد. با این شرایط، اگر مبلغ خاصی در حساب بانکی شما است که برای مدت زمان خاصی به آن هیچ احتیاجی ندارید، شاید بهتر باشد تا آن را در یکی از این حساب‌ها و صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا مقداری سود بابت آن به دست بیاورید.

در کشور ایران نیز مفهوم سپرده‌گذاری بانکی، مفهومی جاافتاده در میان سرمایه‌گذاران ایرانی است و طرح‌های متفاوت بانکی، به نسبت دوره‌های زمانی ارائه‌شده، درصد سود متفاوتی را به کاربران ارائه می‌دهند. در برخی از طرح‌های ارائه‌شده از سمت بانک‌ها، امکان برداشت وجه از حساب وجود ندارد و سرمایه شما تا انتها دوره سرمایه‌گذاری، در نزد بانک قفل‌شده خواهد بود.

پس‌انداز انعطاف‌پذیر

این مورد نیز یکی دیگر از روش‌های کسب سود به واسطه وجوه نقد شما است. استفاده از این روش بسیار آسان ا‌ست و به‌واسطه انعطاف پذیری بالایی که دارد، طرفداران زیادی نیز به دست آورد‌ه است. اگر این دسته را نیز نوعی صندوق سرمایه‌گذاری بدانیم، شما می‌توانید وجوه خود را در اینجا واریز کرده، سود ارائه شد‌ه را کسب کنید، و در هر زمانی که تمایل داشتید، آنها را مجدداً بازخرید کنید.

به‌عنوان مثال، اگر مقداری نقدینگی در حساب کارگزاری شما باقی مانده است، بهتر است آن صرف خرید همین صندوق‌های انعطاف‌پذیر کنید. هر زمانی که قصد استفاده از آن پول را داشته باشید، مجدداً می‌توانید واحدهای صندوق پس‌انداز را تبدیل به پول کنید. نکته مهم در مورد این شیوه پس‌انداز، ماهیت انعطاف‌پذیر بودن آن است. برخلاف روش قبلی که سرمایه شما لزوماً باید مدت زمان مشخصی ثابت می‌ماند، در این روش شما می‌توانید لحظه که بخواهید آن را بازخرید کنید.

به این مورد هم باید توجه داشته باشید که به محض خرید این محصول و صندوق سود به شما تعلق نمی‌گیرد. اولین بخش دریافت سود از روز بعد از خرید شما محاسبه خواهد شد. بنابراین، این موضوع را باید در محاسبات خودتان لحاظ کنید.

پس‌انداز انعطاف‌پذیر نیز مثال‌های مشابه در سیستم سپرده‌گذاری سنتی دارد. طرح‌های سرمایه‌گذاری که از سمت نهادهای مالی مطرح می‌شوند، همواره در تلاش هستند که از نظر بازاریابی،‌ جذابیت‌های لازم را برای مخاطبان ایجاد کنند. یکی از این جذابیت‌ها، امکان آزادسازی وجوه در خلال دوره سرمایه‌گذاری است. به‌طور معمول،‌ درصد یا مبلغی به عنوان جریمه برداشت وجه درنظرگرفته می‌شود و پس از آن امکان آزادسازی سرمایه،‌ فراهم می‌شود.

قفل کردن توکن و استیکینگ

اگر اهل و فعال دنیای رمزارزها باشید، حتماً قابلیت Staking (استیکینگ) در این حیطه را می‌شناسید. گاهی اوقات با صرف خرید برخی توکن‌هایی که با مکانیزم PoS کار می‌کنند و نگهداری آن‌ها، مقداری سود دریافت می‌کنید.

ولی روش‌های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید برخی توکن‌ها را خریداری کرده، آن‌ها را استیک و قفل کرده و در اختیار شبکه قرار دهید. مدت زمان قفل شدن بسته به ویژگی‌های شبکه مورد نظر و انتخاب خودتان خواهد بود. ولی خیلی اوقات چیزی بین ۷ الی ۹۰ روز است. با انجام این کار، شما پاداش بیشتری از شبکه دریافت خواهید کرد. این مقدار شاید چیزی نزدیک و شبیه به سود همان روش سرمایه‌گذاری و پس‌ انداز ثابت باشد، ولی این‌بار شما این کار را از طریق استیک کردن رمزارز انجام می‌دهید.

البته جالب است بدانید که برخی از سکه‌ها و توکن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که این کار را با انعطاف بیشتری انجام دهید. به عبارت دیگر، شما توکن‌های خود را در شبکه استیک می‌کنید، ولی هر زمانی که بخواهید می‌توانید آن‌ها را آزاد کرده و استفاده دیگری از آن‌ها کنید.

 پدیده استیکینگ، به نسبت سایر مفاهیم مطرح شده در این مقاله، قدمت کمتری دارد و پس از روی کار آمدن فناوری بلاکچین در دنیا، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گر‌فته است. آن  دسته از سیستم‌های بلاکچینی که از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کنند، به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌های صورت‌گرفته در شبکه، به افرادی که سرمایه خود را در شبکه قفل می‌کنند یک Node اختصاص می‌دهند و پاداش از پیش معین‌شده‌ای را به حسابشان واریز می‌کند.

فعالیت‌های در زمینه وام‌دهی

این فعالیت‌ها را می‌توا‌ن رویدادهای ویژه‌ای دانست که هر از گاهی فعال شده و به‌عنوان فعالیت‌های وام‌د‌هی شناخته می‌شوند. از آنجایی که حجم عرضه در این فعالیت‌ها نسبتاً‌ محدود است و سریعاً تکمیل می‌شود، باید به سرعت و فوراً در آن ثبت‌نام کنید. در مقایسه با طرح‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ثابت،‌ این طرح‌ها بازدهی‌های خیلی بیشتری را به مشارکت‌کنندگان خود ارائه می‌کنند. ولی مسئله اصلی این است که تناوب تکرار و حجم عرضه آن‌ها بسیار محدودتر از آن است که همگان بتوانند در آن‌ها شرکت کنند.

 به غیر از موارد فوق، این طرح‌های وام‌دهی را می‌توان کاملاً مشابه پس‌اندازهای ثابت در نظر بگیریم. با این حال، از آنجایی که شما فقط می‌توانید هر از چند گاهی از آن‌ها استفاده کنید، شاید بهتر باشد همیشه منتظر عرضه چنین محصولاتی نباشید. چراکه ممکن است برای مدتی ارائه نشوند و از سود ثابت عقب بمانید. در هرحال، یادتان باشد که همیشه اطلاعیه‌ها را بررسی کنید تا صورت اطلاع‌رسانی چنین رویدادهایی، سریعاً در آن‌ها شرکت کنید.

شرکت در عرضه‌های اولیه

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از طریق پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در عرصه رمزارزها، شرکت در عرضه‌های اولیه این صنعت است. پلتفرم‌ها و صرافی‌های مختلف امروزه بخش‌های جداگانه‌ای را برای شرکت در عرضه‌های اولیه توسعه‌ داده‌اند. در میان معروف‌ترین آن‌ها، می‌توان به محصول Launchpool و Launchpad صرافی بایننس اشاره کرد. در پلتفرم‌های این‌چنینی، ایده‌ها، محصولات و پروژه‌هایی که به‌نظر می‌رسد آینده خوبی داشته باشند از طریق یکی از روش‌های عرضه اولیه (عموماً IEO) ارائه شد‌ه و برای آن‌ها تأمین سرمایه می‌شود.

به‌عنوان یک فرد سرمایه‌گذار، شما می‌توانید در این عرضه‌های اولیه سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی به پروژه کمک می‌کند تا سرمایه اولیه مورد نیاز برای توسعه بیشتر محصول خود را به دست بیاورند. از سوی دیگر، شما نیز مقداری از سهام/توکن‌های این محصول جدید را به قیمت ناچیزی دریافت می‌کنید. اگر این پروژه موفق باشد و دست‌آوردهای خوبی کسب کند، قیمت آن هم رشد بالایی خواهد داشت و سود چشمگیری به شما خواهد رسید. شما می‌توانید توکن‌های خود را در این پلتفرم‌ها قفل و برای مدتی پس‌انداز کنید و در ازای آن مقداری از توکن‌هایی جدیدی که در این صرافی ارائه می‌شوند را دریافت کنید.

بنابراین، یکی از بهترین‌ راه‌ها برای کسب درآمد و سیوینگ از طریق ارزهای دیجیتال، شرکت در پروژه‌ها و پلتفرم‌های مشابه Launchpool است. چراکه هزینه دریافت توکن‌های جدید در آن‌ها تنها برابر با قفل کردن و پس‌انداز بخشی از توکن‌های خود در این سامانه است. شما به ازای قفل کردن توکن‌های خود، توکن پروژه‌های جدید را دریافت می‌کنید. ولی هر زمان که بخواهید، می‌توانید توکن‌های خود را آزاد و یا بازخرید کنید.

Launchpad‌های داخلی

در کشور ایران نیز تلاش‌هایی برای راه‌اندازی Launchpad‌های خصوصی تاکنون شد‌ه است اما سازوکارهای قانونی به نحوی بوده است که چندان وجهه رسمی به خود نگرفته ا‌ست و هم‌چنان در فازهای اولیه اجرایی باقی ماند‌ه‌اند. شبکه‌هایی به منظور تامین نقدینگی و تامین مالی جمعی احداث شد‌ه است اما به دلیل عدم شفافیت قوانین، استقبال گسترده‌ای از آن‌ها صورت نگرفته ا‌ست.

تأمین استخر نقدینگی

نوع خاصی صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که قیمت ارزها در آن نه به صورت عرضه و تقاضا، بلکه با استفاده از فرمول‌های ریاضی مشخص می‌شود. این نوع پروتکل نقدینگی بیشتر تحت عنوان بازارساز خودکار (Automated Market Maker – AMM) شناخته می‌شود. با این توصیف، چطور می‌توان از این شیوه کسب درآمد و سیوینگ داشت؟

کاری که این پروتکل‌ها انجام می‌دهند، این است که دارایی‌های مختلف، مانند استیبل کوین‌ها را سریعاً و با کمترین کارمزد ممکن به یکدیگر تبدیل می‌کنند. این پروتکل‌ها در واقع برای بازارسازی خود به نقدینگی احتیاج دارند. چیزی که به آن استخر نقدینگی گفته می‌شود. کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که یک یا چند مورد از ارزهای دیجیتال یکی از این پروتکل‌‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهید و در ازای آن سود دریافت کنید. در واقع، این پروتکل‌ها با استفاده از نقدینگی ارائه شده توسط کاربران به داد و ستد می‌پردازند و در ازای آن مقداری از سود خود را با کاربران شریک می‌شوند. سودی که از انجام این کار دریافت می‌کنید خیلی از اوقات خیلی بیشتر از سایر روش‌های کسب سود و سیونگ (مانند درآمد ثابت‌ و متغیرها) است.

سیوینگ و پس‌انداز دوگانه 

پس‌انداز دوگانه روشی عالی برای کسب درآمد و سود برای تمام افراد است. فرقی نمی‌کند که بازار در چه جهتی حرکت کند، این روش می‌تواند برای شما سودمند باشد. در این روش سود شما حداکثر شده و ریسک نیز به حداقل میزان می‌رسد! در ادامه نگاهی اجمالی ویژگی‌های اصلی سرمایه‌گذاری دوگانه خواهیم داشت:

  • خرید ارزان و فروش گران: این روش به شما اجازه می‌دهد تا این شانس را پیدا کنید که رمزارزها را به قیمت ارزانی خریده و سپس در قیمت‌های بالاتری بفروشید
  • بازدهی بالا: بدون توجه به اینکه بازار به کدام سمت می رود، درآمد غیرفعال بالایی کسب خواهید کرد.
  • انتخاب گسترده: شما می‌توانید از بین دارایی‌های مختلف انتخاب کنید و تاریخ و قیمت هدف را به‌دلخواه تنظیم کنید.
  • بدون کارمزد معامله: زمانی که به هدف رسید و سفارش خرید یا فروش اجرا شد، کارمزد معاملاتی صفر خواهد بود.

همان‌طور که شاید خودتان هم حدس زده باشید، با استفاده از این سازوکار شما می‌توانید رمزارزها را به قیمت ارزان‌تری خریده و آن‌ها را در آینده به قیمت بالاتری بفروشید. در طی مدت نیز فارغ از اینکه بازار صعودی و یا نزولی باشد، شما مقداری سود دریافت خواهید کرد. این روش سرمایه‌گذاری برای خیلی‌ها جایگزینی برای خرید و فروش‌های معمولی با سفارش‌های لیمیت شناخته می‌شود.

مقایسه حساب‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کریپتو با حساب‌های عادی

همان‌طور که گفتیم، در کنار حساب‌ها، محصولات و راهکارهای سرمایه‌گذاری قدیمی، امروزه حساب‌های رمزارز محور نیز با هدف کمک به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز افراد شکل گرفته‌اند. هدف اصلی هردو این حساب‌ها، کمک به ایجاد درآمد غیرفعال برای کاربران است. با این حال، این حساب‌ها و راهکارها تفاوت‌هایی را نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بیمه بودن حساب

حساب‌ها و راهکارهای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز سنتی عموماً بیمه می‌شوند. خیلی از این حساب‌ها چیزی در حدود ۲۵۰ هزار دلار بیمه هستند. این در حالی است که حساب‌ و راهکارهای کسب‌ درآمد و سیوینگ رمزارزها هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارد. شما ممکن است سرمایه (و یا رمزارزهای خود) را در این حساب‌ها از دست بدهید. بنابراین، شاید بهتر باشد آنها را بیشتر به شکل راهکارهای سرمایه‌گذاری نگاه کنید تا یک راهکار پس‌انداز.

دسترسی

در حساب‌های قدیمی، تمام پول برای شما بود. ولی در حساب‌های رمزارزی امروزی، شما رمزارز های خود را برای مدت زمان مشخصی به فرد یا افراد دیگری قرض می‌دهید و در ازای آن از آن‌ها سود دریافت می‌کنید.

سود و بهره

نرخ بهره و سود دریافتی از حساب‌های پس‌اندازی و سرمایه‌گذاری کریپتو محور چیزی حدود ۴ الی ۸ درصد است. این مقدار خیلی بیشتر از سودی است که حساب‌های پس‌انداز سنتی به شما ارائه می‌کند.

محدودیت در برداشت

سیاست‌های بانکی در مورد حساب‌های پس‌انداز سنتی مختلف است. به‌عنوان مثال، سود روزشمار امروزه تقریباً حذف شده است و در حساب‌های بلندمدت نیز اگر پول را تا پیش از سررسید برداشت کنید، نحوه محاسبه سود شما تغییر خواهد کرد و جریمه خواهید شد. بااین‌حال، حساب‌های پس‌انداز رمزارز محور ممکن است محدودیت‌های بیشتری را روی سرمایه شما اعمال کنند. در برخی موارد سرمایه شما تا زمان سررسید کاملاً قفل شده و امکان دسترسی به آن را نخواهید داشت. ولی در برخی موارد هر زمان که بخواهید می‌توانید پول خود را دریافت کنید. از آنجایی که تنوع طرح‌ها در این حوزه بسیار زیاد است، این امکان وجود ندارد که قانون مشخصی را بیان کنیم.

سود مرکب

یکی از جنبه‌های عجیب حساب‌های پس‌انداز مبتنی بر رمزارز این است که بهره و سود شما ممکن است ترکیب نشود. این بدان معنا است که سپرده اولیه شما در طول زمان رشد می‌کند،‌ اما سود روی این مقدار رشد کرده ترکیب نمی‌شود. شما اساساً باید سود خود را خرج و یا مبادله کنید تا اینکه به سود خودتان برسید.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، حساب‌های پس‌انداز مبتنی بر رمزارز بسیار متنوع هستند. انتخاب بین این حساب‌ها بیشتر به میزان ریسک‌پذیری و تیپ سرمایه‌گذاری شما بستگی خواهد داشت. برخی از این روش‌ها ممکن است سود بیشتری به همراه داشته باشند، ولی در عین حال متحمل ریسک بسیار بیشتری نیز خواهید شد. به صورت کلی، ماهیت پرنوسان بازار رمزارزها باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری و حساب‌های پس‌انداز موجود در این بازارها همواره مقدار قابل توجهی ریسک به همراه داشته باشند.

پلتفرم مزدکس نیز با راه‌اندازی سرویس پس‌انداز (Saving) خود در تلاش است تا گام بلندی برای تحقق اقتصاد کریپتو در داخل کشور بردارد. شما کاربران عزیز می‌توانید با سپرده‌گذاری رمزارزهای خود در حساب مزدکس،‌ سود ثابت سالیانه خود را در کیف پول مزدکس دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *