آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
آلت سیزن چیست

آلت سیزن چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

برای بسیاری از افراد مبتدی و آ‌ن‌هایی که به‌تازگی وارد دنیای رمزارزها شده باشند، بیت‌کوین احتمالاً مترادف خود کلمه رمزارز باشد. هرچند، افرادی که آشنایی بیشتری با رمزارزها داشته باشند، سخت با این موضوع مخالفت می‌‌کنند. دنیای رمزارزها خیلی وسیع و متنوع‌تر از صرفاً بیت‌کوین است. محبوبیت بسیار بالای بیت‌کوین و همچنین نوسانات و رشد شدید قیمت آن باعث شده تا سرمایه‌گذاران بسیار زیادی در سایر رمزارزها نیز ورود و سرمایه‌گذاری کنند. بعد از موفقیت بالای بیت‌کوین، رمزارزهای مختلف دیگری هم وارد بازار و توجه شده که رمزارزهای جایگزین (Alternative Coins) نام گرفتند و به‌اختصار آلت کوین (Altcoin) نام‌گذاری می‌شوند. در این مقاله از آکادمی مزدکس شما را به مفهوم آلت سیزن و زمان اتفاق آن آشنا می‌کنیم.

منظور از آلت کوین چیست؟

همان‌طور که گفتیم، هر رمزارزی غیر از بیت ‌کوین را آلت ‌کوین می‌نامیم. در میان معروف‌ترین آلت کوین‌های فعلی می‌‌توان به اتریوم، لایت‌کوین، XRP و تتر اشاره کرد. آلت کوین‌های بسیار متنوع و زیادی وجود دارند. از کوین‌های استخراج گرفته تا استیبل کوین‌ها و توکن‌های کاربردی، همگی به عنوان زیر مجموعه‌هایی از آلت کوین‌ها شناخته می‌شوند.

حدود ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه ارزهای دیجیتال روی بیت ‌کوین انجام می‌شود. شاید باورش دشوار باشد، ولی بیش از ۱۸ هزار رمزارز دیگر هم ساخته شده است. خیلی از آن‌ها با هدف حل مشکلات بیت کوین و یا ارائه خدمات جدیدتری طراحی شده‌اند.

آلت سیزن چیست؟

آلت کوین سیزن (Altcoin Season) یا همان فصل آلت کوین‌ها که به اختصار آلت سیزن شناخته می‌شود، بخشی از چرخه بازار رمزارزها است که در آن سایر رمزارزها عملکرد بهتری از بیت‌کوین دارند؛ بنابراین، شاید بتوان گفت که هر زمانی بیت‌کوین نزولی باشد و یا درجا بزند، ولی سایر رمزارزها پرانرژی بوده و سود بیشتری بدهند، یک آلت سیزن است.

در طی آلت سیزن، بیت‌کوین تسلط خود را بر بازار رمزارزها که تحت عنوان بیت‌کوین دامیننس (Bitcoin Dominance)‌ شناخته می‌شود از دست می‌دهد. به عبارت دیگر، مارکت کپ (Market Cap) بیت‌کوین در مقایسه با مارکت کپ کلی بازار سایر رمزارزها کاهش پیدا می‌کند.

منظور از نسبت دامیننس بیت ‌کوین چیست؟

به بیان بسیار ساده، به نسبت اندازه مارکت کپ بیت ‌کوین در مقایسه با مارکت کپ تمام رمزارزهای دیگر (آلت کوین‌ها) گفته می‌شود.

مارکت کپ (Market Cap)، یا ارزش بازار، یک معیار و سنجش برای توصیف اندازه‌ی یک ارز دیجیتال است و عمدتاً از طریق ضرب قیمت آن رمزارز در تعداد کل آن رمزارز محاسبه می‌‌شود. به عنوان مثال، اگر یک رمزارز تنها ۱۰۰۰ توکن داشته باشد و قیمت هر توکن ۱ دلار باشد. مارکت کپ آن رمزارز ۱۰۰۰ دلار است.

به عنوان مثال، اگر ارزش کل بازار رمزارزها ۱ تریلیارد دلار باشد و ارزش بازار بیت‌کوین ۶۰۰ میلیارد دلار باشد، می‌توان گفت که دامیننس بیت‌ کوین ۶۰ درصد و دامیننس آلت کوین‌ها ۴۰ درصد است. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، آلت سیزن به زمانی گفته می‌شود که ارزش بازار بیت‌کوین کمتر از ارزش بازار سایر رمزارزها شود.

نمودار زیر دامیننس بیت‌ کوین را نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۳ (بیت‌کوین نمودار نارنجی رنگ است) همیشه بیشتر بوده است. دقت کنید که از اواسط سال ۲۰۱۷ تا اوایل ۲۰۱۸، تسلط بیت‌کوین بر بازار کاهش پیدا کرده و حتی به ۳۴ درصد هم می‌رسد. بنابراین، مارکت کپ آلت کوین‌ها در این بازه زمانی بیشتر بوده و یک آلت سیزن را تجربه کرده بودیم.

هر فصل چه مدت طول می‌کشد؟

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که یک آلت سیزن چقدر طول می‌کشد. یک اتفاق ممکن است چند هفته تا چندین ماه طول بکشد. شاید هم در آینده برای سال‌ها در آلت سیزن باشیم. با ظهور رمزارزهای جدید و موفق و افزایش تعداد سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها، حتی این احتمال وجود دارد که در آینده بیت‌کوین برای همیشه تسلط خود بر بازار رمزارزها را از دست دهد. در انتهای یک آلت سیزن، تصور بر این است که سرمایه‌گذاران شناسایی سود کرده و سرمایه خود را مجدداً به سمت بیت‌کوین می‌آورند. همین موضوع باعث رشد مجدد بیت‌ کوین، افزایش بیت‌کوین دامیننس و در نتیجه پایان آلت سیزن می‌شود.

چه چیزی باعث شکل‌گیری آلت سیزن می‌شود؟

شکل‌گیری و طولانی شدن آلت سیزن می‌تواند ناشی از شکل‌گیری روندی جدید در بازار رمزارزها باشد. این روند باعث می‌شود ارزهای جدیدی شکل بگیرند و سرمایه زیادی را جذب کنند.

به‌عنوان‌مثال، افزایش و محبوبیت بالای عرضه اولیه سکه (ICO) راه را برای توسعه‌دهندگان و استارت آپ ها باز کرد که پروژه خود را وارد بازار کنند. خیلی از رمزارزها، بدون وجود محصولی مشخص و کامل، عرضه اولیه شدند. خیلی از کوین‌ها رشد چشمگیری پیدا کردند و ارزش بازار آلت کوین‌ها نیز به همین منوال بالاتر می‌رفت. در آن زمان چیزی در حدود ۴۰۰۰ رمزارز وارد بازار شد که سطح دامیننس بیت‌کوین را به چالش کشیدند.

 ولی متأسفانه حدود ۹۰ درصد این پروژه‌ها جعلی بودند و پول سرمایه‌گذاران از بین رفت. بیشتر افرادی که دیرتر وارد بازار شدند، ضررهای سنگینی کردند و در نتیجه بازار نزولی رمزارزها در سال ۲۰۱۸ شکل گرفت و سرمایه‌ها مجدداً به سمت بیت‌کوین بازگشت، چراکه اعتبار بیشتری داشت و مورد اعتماد سرمایه‌گذاران بود.

اگرچه رشد‌های چشمگیری در برخی آلت کوین‌ها شکل می‌گیرد، ولی نوسانات قیمتی بیشتر آن‌ها تا حد زیادی به بیت‌کوین بستگی دارد. هر افزایش قیمت شدید و سریعی در بیت‌کوین معمولاً منجر به رشد قیمتی آلت کوین‌ها نیز می‌شود. البته این رشد ممکن است هم‌زمان نباشد و با کمی تأخیر انجام شود. سقوط قیمت بیت‌کوین نیز معمولاً به همین منوال باعث منفی شدن بازار آلت کوین‌ها می‌شود.

بعد از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و با ظهور پروژه‌های DeFi و NFTها، رمزارزهای جدید زیادی متولد شدند. پروژه‌های بزرگی وارد بازار شده‌اند توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرد. همین امر باعث کاهش تدریجی احاطه بیت‌کوین بر ارزش کل بازار رمزارزها است.

ارتباط آلت کوین‌ها با بیت ‌کوین

هرکسی که چند ماه روی هر رمزارزی به‌جز بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده باشد به‌خوبی متوجه می‌شود که این آلت کوین‌ها ارتباط قیمتی مستقیمی با عملکرد بیت‌کوین دارند. این رشد گاهی اوقات ممکن است با شدت خیلی بیشتری در آلت کوین‌ها انجام شود. چراکه ارزش بازار ناچیزی دارند و به‌راحتی ممکن است چندین برابر شوند. از سوی دیگر، به‌راحتی نیز نمی‌توان ادعا کرد که این ارتباط به‌وضوح و تضمینی وجود دارد. چراکه مواقعی نیز وجود دارند که رشد و یا سقوط بیت‌کوین باعث بروز رفتاری مشابه در آلت کوین‌ها نشده است. تجربه نشان می‌دهد که روندهای صعودی بیت‌کوین همیشه توسط تمام آلت کوین‌ها دنبال نمی‌شود.

تا کنون این الگو چندین مرتبه رخ‌داده است که در زمان رالی صعودی بیت‌کوین، سایر آلت کوین‌ها کمی عقب‌نشینی می‌کنند. بعد از اثبات بیت‌کوین، آن‌ها روند خود را شروع می‌کنند. در واقع، رالی بیت‌کوین باید تثبیت شود و قیمت اتر (ETH) هم باید افزایش پیدا کند تا سپس سایر آلت کوین‌ها بتوانند افزایش قابل‌توجهی را تجربه کنند. قیمت اتریوم اهمیت زیادی دارد. چراکه در کنار بیت‌کوین، یکی از مورد اعتمادترین رمزارزهای بازار است. از سویی، به‌عنوان بزرگ‌ترین آلت کوین هم شمرده می‌شود و بنابراین نقش رهبری آن‌ها را به عهده دارد.

 حال، سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت آلت کوین‌ها نیز روی بیت‌کوین تأثیر دارد؟ آیا افزایش قیمت آلت کوین می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین شود؟ پاسخ کوتاه، خیر است. با توجه به ارزش بازار بسیار بالای این رمزارز، روندها و سرمایه‌های بسیار بزرگ‌تری برای جهش قیمتی آن نیاز است. از سوی دیگر، تجربه نشان داده زمانی که یک آلت کوین رشد زیادی کرده و بخشی از دامیننس بیت‌کوین را تصاحب می‌کند، بیت‌کوین بعد از مدتی رشد می‌کند و سهم خود را باز پس می‌گیرد.

چطور رسیدن آلت سیزن را تشخیص دهیم؟

سوال خوبی است هیچ روش دقیقی برای پیش‌بینی آلت سیزن وجود ندارد. با این حال، مجموعه Blockchain Center ابزار جالبی به نام Altcoin Season Indicator را طراحی کرده است که نشان می‌دهد بازار بیشتر به سمت بیت‌ کوین و یا آلت کوین‌ها تمایل دارد.

این ابزار آلت سیزن را یک بازه زمانی ۳ ماهه تعریف می‌کند که در آن ۷۵ درصد از ۵۰ رمزارز برتر بازار، عملکرد بهتری از بیت‌کوین داشته باشند.

به صورت کلی، فعالان و کارشناسان بازار رمزارزها بر این باور هستند که موارد زیر می‌تواند شروع یک آلت سیزن را تأیید کند:

  • روندهای جدید: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، ظهور روندهای جدید باعث شکل‌گیری توکن‌ها و سکه‌های جدید زیادی می‌شود. این موضوع باعث کاهش بیت‌کوین دامیننس و افزایش تدریجی ارزش سایر رمزارزها می‌شود.
  • رشد مناسب آلت کوین‌های بزرگ: زمانی که آلت کوین‌های بزرگی مثل اتر (ETH)، ریپل (XRP) یا بایننس کوین (BNB) رشد قیمتی بیشتری از بیت‌کوین را تجربه کنند، می‌توان این احتمال را داد سایر آلت کوین‌ها نیز همین مسیر را پیش گرفته و بنابراین یک آلت سیزن را پیش رو داشته باشیم.
  • کاهش دامیننس بیت‌کوین: از لحاظ تاریخی، تجربه نشان می‌دهد که بعد از یک دوره رشد و رونق در بیت‌کوین، رشد آلت کوین‌ها آغاز شده و خود بیت‌کوین برای مدتی استراحت می‌کند. این روند احتمالاً به این خاطر است که سرمایه‌گذاران جدید تصور می‌کنند بیت‌کوین به رشد زیادی داشته و گران‌قیمت است، بنابراین سرمایه خود را وارد آلت کوین‌هایی می‌کنند که هنوز جای زیادی برای رشد دارند.

بنابراین، کاهشی تدریجی و پیوسته در بیت‌کوین دامیننس را می‌توان یکی از نشانه‌های شروع آلت سیزن دانست.

چطور در حین آلت سیزن درآمد و سود داشته باشیم؟

مهم‌ترین نکته این است که از قبل برای ظهور آلت سیزن مهیا باشید. اگر چنین موضوعی را پیش‌بینی کرده باشید، می‌توانید عملکرد خوبی داشته و سود خوبی از این دوران کسب کنید. یکی از بهترین راهکارها، تحقیق و بررسی پروژه‌های مختلف و مستعد رشد است. خیلی از این پروژه‌های پتانسیل بالایی برای رشد دارند.

البته این کار آسانی نیست و طبعاً سخت و زمان‌گیر خواهد بود. بنابراین می‌توانید از شاخص‌هایی مختلفی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند بهترین پروژه‌ها در زمان آلت سیزن را انتخاب کنید. این شاخص‌ها شامل تیم توسعه‌دهنده قوی و خوش‌سابقه، یک محصول کارآمد و مفید و جامعه سرمایه‌گذاران بلندمدت و وفادار به پروژه باشد.

آلت کوین‌هایی که در ارتباط با محصولات صرافی‌ها باشند معمولاً در زمان آلت سیزن عملکرد مناسبی ارائه می‌کنند. این بدین خاطر است که این پلتفرم‌ها در دوران اوج عملکردی بازار کاربران بیشتری را جذب می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها توان مالی برای سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و کاربردهای جدید را نیز دارند؛ بنابراین، تنها با خرید چند پروژه آلت‌کوین موفق و مستعد قبل از شروع آلت سیزن، می‌توانید بازدهی بسیار مناسبی در طی این دوران به دست بیاورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *