آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
یا-توکن-غیر-مثلی-nft

NFT چیست؟ آشنایی کامل با توکن غیرقابل معاوضه

مفهوم NFT این روزها در فضای دیجیتال بسیار نام آشناست و افراد بسیاری در این زمینه در حال فعالیت هستند. ناگفته نماند که سودهای خوبی هم می‌برند. اگر برای شما هم سوال است nft چیست؟ توکن غیر مثلی با مثلی چه فرقی دارد؟ در ادامه به شما می‌گوییم کاربرد هر کدام از آن‌ها به چه شکل است و اصلا چطور کار می‌‎کنند؟ خواندن این مطلب خیلی می‌تواند به شما کمک کند. هستند از ما کسانی که می‌خواهند برای راه‌ندازی طرح‌هایی که در ذهن دارند وارد زمین NFT شوند اما از اعتبار و استانداردهای آن بی‌اطلاع هستند. در ادامه در این مطلب از آکادمی مزدکس همراه هم به رفع تمام ابهامات و جوابدهی به سوالات که پیش‌روی‌مان است خواهیم پرداخت.

nft چیست؟

NFT مخفف عبارت انگلیسی (Non-fungible token) است که به فارسی به آن توکن غیرمثلی می‌گویند. بی‌شک تعریف خطی که ارائه کردیم نمی‌تواند آن‌چه که ما از جواب سوال nft چیست انتظار داریم را برآورده کند. بگذارید با یک مثال جلو برویم؛ همه ما الماس کوه نور را چه در رسانه‌ها و چه در موزه دیده‌ایم. این الماس نمونه بارز یک دارایی غیرمثلی است، یعنی مانند آن در جهان وجود ندارد. توکن غیرمثلی هم نوعی دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد است که در دسته ارزهای دیجیتال دیگر که قابلیت تعویض‌پذیری دارند و به اصطلاح «مثلی» هستند قرار نمی‌گیرند.

تفاوت دارایی مثلی و غیر مثلی

بهتر است کمی بیشتر به مقایسه و توضیح دارایی مثلی و غیر مثلی بپردازیم تا حق مطلب پاسخ را در مورد ابعاد مختلف به سوال nft چیست؟ به جا آورد‌ه باشیم. تصور کنید که یک شمش طلا در دست داریم. اگر شخص دیگری هم یک شمش طلا داشته باشد می‌تواند شمش طلای خود را با شمش ما که ارزشی معادل دارد تعویض کند، به این نوع دارایی می‌گویند دارایی مثلی.

اما اگر ما یک تمبر متعلق به 100 سال پیش داشته باشیم و کسی بخواهد آن تمبر را با یک تمبر دیگر تعویض کند این کار امکان‌پذیر نیست. چراکه تمبر ما منحصر به فرد است و مانند آن فقط به تعداد محدود و یا همان یک دانه که در دست ما هست وجود دارد. با توضیحاتی که تا به این‌جا ارائه دادیم بهتر است به سراغ مفاهیم قابل معاوضه، غیر قابل معاوضه و نیمه معاوضه‌پذیر بودن مربوط به توکن‌های غیر مثلی برویم. برای درک کامل nft چیست در ادامه با انواع معاوضه‌ها آشنا شویم.

«در نظر داشته باشیم که منحصربه‌فرد بودن دارایی‌ها یک مفهوم نسبی است. به این معنی که امکان دارد دارایی‌هایی که معاوضه پذیر هستند در ارزش‌گذاری ذهنی ما منحصربه‌فرد یا همان غیرمثلی باشند!»

ویژگی‌های اصلی ان اف تی ها

برای شناخت ان اف تی ها و پاسخی کامل به سوال nft چیست؟ باید به ویژگی‌های این توکن غیرمثلی پرداخت. امکان ندارد که در مورد ارز دیجیتال NFT صحبت کنیم و سوالاتی در مورد این که چطور این توکن می‌تواند منحصر به فرد باشد و یا این‌که چطور در مالکیت ما قرار می‌گیرد در ذهن شکل نگیرد. زمانی که ویژگی‌ها را می‌بینیم، بسیاری از این سوالات جواب داد‌ه می‌شوند. ویژگی‌های NFT یا توکن غیر مثلی عبارتند از:

منحصر به فرد و کمیاب

در مقابل مثالی که در بالا از غیرمثلی بودن الماس کو‌ه نور زدیم ممکن است که فیزیکی بودن الماس نتوانسته باشد که مفهوم غیرمثلی بودن توکن NFT را به خوبی نشان داد‌ه باشد. طبیعی هم هست؛ چرا که توکن‌ها در فضای دیجیتال و غیرملموس قرار دارند و ماهیت‌شان متفاوت از اشیا فیزیکی است. با این حساب چطور می‌توان منحصر به فرد بودن و کمیابی ان اف تی را توضیح داد؟ در پاسخ باید گفت که توکن‌های غیرمثلی در فضای بلاک چین به ثبت می‌رسند.

بلاکچین هم که مانند یک دفترچه مجازی همه چیز را ثبت می‌کند و اطلاعات مربوط به هر توکن را ذخیره می‌کند. کار مهمی که بلاکچین برای منحصربه‌فرد کردن NFT و دیگر رمزارزها می‌کند این است که اطلاعات ثبت شد‌ه از هر توکن را به همه رایانه‌های متصل به خود ارسال می‌کند و یا بهتر بگوییم به اشتراک می‌گذارد. به خاطر همین اشتراک‌گذاری اطلاعات است که هیچ کس نمی‎‌تواند چیزی را تغییر دهد. به همین خاطر هر توکن به انحصار خود و فرد مالک خود درمی‌آید. کمیاب بودن هم ویژه توکن‌های غیرمثلی است که از هر کدام‌شان فقط یک نمونه و یا تعداد معدودی وجود دارد.

معامله‌پذیری و انتقال

از پرسش‌هایی که بعد از سوال NFT چیست؟ به ذهن می‌رسد این است که آیا NFT یا توکن‌های غیرمثلی  با ویژگی منحصربه‌فرد بودن‌شان قابلیت انتقال را دارند؟ آیا معامله‌پذیر هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که توکن‌های غیرمثلی شکل پیشرفته‌تر دارایی‌های دیجیتالی غیرمثلی هستند که می‎‌توان آن‌ها را به کیف پول‌های دیجیتال یا رایانه شخصی خود انتقال داد و در بازی‌های رایانه‌ای و صرافی‌ها معامله‌شان کرد.

ان اف تی به مثابه یک اثر هنری

اگر اهل جمع کردن کلکسیون اشیا نبوده‌ایم بی‌شک در خانه دوست و آشنا کلکسیون‌هایی از اشیا مختلف مانند تمبر، خودکار و وسایل دیگر را دیده‌ایم.  ‌ان اف تی یا همان توکن غیرمثلی هم چنین ویژگی را دارد. به دلیل منحصر به فرد بودن این توکن‌ها و این‌که با توجه به عملکرد بلاکچین، مالکیت آن‌ها به طور واقعی برای مالک است افرادی هستند که به نیت جمع‌آوری یک کلکسیون اقدام به خرید توکن غیرمثلی می‌کنند.

تقسیم‌ناپذیری

همگی می‌دانیم که می‌توان بیتکوین و ارزهای دیجیتال شبیه به آن را تقسیم کرد و این رمزارزها را با تقسیم به تکه‌های مختلف خرید. به عنوان مثال هر بار می‌توان 1/0 از آن‌ها را خرید. اما یکی از ویژگی‌هایی که در پاسخ به سوال NFT چیست؟ باید به آن اشاره کرد این است که NFT ها یا همان توکن غیرمثلی قابلیت تقسیم‌پذیری ندارد و تنها می‌توان آن را به صورت یکجا خرید.

مفهوم قابل معاوضه بودن، غیر قابل معاوضه‌بودن و نیمه معاوضه‌پذیر

NFT یا توکن غیرمثلی با ماهیتی که دارد می‌تواند این سوال را در ذهن مخاطب بازار رمزارز شکل دهد که پس با این تفاصیر قابل معاوضه بودن و نیمه معاوضه‌پذیر یعنی چه و در چه جاهایی کاربرد دارند؟ از مثالی برای فهم نیمه معاوضه‌پذیر یا به عبارتی (semi-fungible) که به نیمه مثلی هم معروف است شروع می‌کنیم؛ تصور کنید که در یک بازی رایانه‌ای می‌خواهید برای 10 بازیکن سلاح بخرید. در چنین شرایطی باید از توکن نیمه مثلی که از استاندارد ERC1155 بهره‌مند است استفاده کنیم. طبق این استاندارد که از سوی انجمن‌های کوین تنظیم شده است می‌توان توکن نیمه مثلی قابل تقسیم در اختیار داشت و از آن برای خرید سلاح برای بازیکنان استفاده کرد.

توکن‌های قابل معاوضه

در دسته‌بندی توکن‌های قابل معاوضه باید گفت که توکن‌هایی که با همتای خود قابل معامله و تعویض هستند را قابل معاوضه می‌گویند. این دست از توکن‌ها با استفاده از استاندارد ERC-20 قابل معاوضه می‌شوند. یعنی با کمک این استاندارد می‌توان این دست از رمزارزها را مانند یک اسکناس 100 هزار تومانی که می‌توان با ده اسکانس 10 هزار تومان معاوضه کرد، در فضای دیجیتال با دیگر توکن‌های همپا قابل معاوضه دانست.

ویژگی‌های توکن‌های غیر قابل معاوضه

غیرقابل معاوضه بودن از دیگر ویژگی‌های NFT یا توکن‌های غیرمثلی است. همان‌طور که در آغاز بحث اشاره کردیم که ان اف تی ها به دلیل منحصربه‌فرد بودن‌شان غیرقابل معاوضه هستند. یکی از مثال‌های بارز برای درک بهتر این غیر قابل معاوضه بودن در فضای دیجیتال می‌توان ارائه کرد CryptoKities است. اگر گربه داشته باشید می‌توانید درک کنید که تعویض گربه خودتان با یک گربه دیگر تا چه اندازه کار دشواری است! CryptoKities جایی است که گربه‌های دیجیتالی با ویژگی‌های ژنتیکی منحصر به فرد در آن حضور دارند و هر کدام‌شان دارای صاحب هستند. برای مثال یکی از گربه‌های حاضر در کریپتوکیتیز با قیمت 120 هزار دلار معا‌مله شد‌ه است. یکی از نمونه‌های مورد استفاده کلکسیونی از NFT یا توکن‌های غیر مثلی که غیرقابل معاوضه هستند همین گربه‌ها هستند. گفتنی است که استفاد‌ه از اتریوم در بعضی از معاملات انجام شد‌ه در این فضای دیجیتال رایج است.      

NFT چطور کار می‌کند؟

یکی از پرکاربردترین کارهای NFT این است که در حوز‌ه محصولات مختلف هنری مانند موسیقی و آثار هنری تجسمی و قطعات موسیقی در فضای دیجیتال می‌تواند با رشته اطلاعات اضا‌فه‌ای که دارد هم به اثر اصلی اعتبار دهد و هم مالک حقیقی اثر را با در اختیار داشتن این رشته کدهای اضافه از دیگران متمایز کند. خرید و فروش آثار هنری در فضای بلاک چین با NFT ها انجام می‌شود و دلیل این کار همین منحصر به فرد بودن این توکن غیرمثلی است.

«دقت داشته باشید که NFTهای مشابه هم وجود دارند که از ان اف تی‎‌های اصلی رونوشت شده‌‎اند. همان‌طور که در اطراف‌مان می‌بینیم که نمونه‌های غیر اصل از آثار منحصربه‌فرد وجود دارند.»

آیا NFT همان ارز دیجیتال است؟

در مثال‌هایی که از بیت کوین آوردیم به این نکته اشاره کردیم که بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال قابل معاوضه است و ارزش مشخصی برای خرید و معامله دارد؛ درست مثل اسکانس‌هایی که در دست داریم. در جواب به پرسش NFT چیست؟ به این ویژگی مهم اشاره کردیم که ان اف تی‌ها منحصر به فرد هستند و غیر قابل معاوضه.

مراحل و نحو‌ه ساخت توکن NFT

از سوالاتی که به دنبال پاسخ به سوال NFT چیست؟ مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان NFT ساخت؟ اگر بخواهیم خیلی ساده نحوه ساخت ان اف تی را توضیح دهیم باید بگوییم که با خلق یک اثر هنری و تبدیل آن به NFT در فضای بلاک چین می‌توان آن را به فروش رساند. البته گفتنی است که هر چه قدر ساخت ان اف تی ساده باشد اما باید برای ساخت آن یک کیف پول دیجیتالی مملو از رمزارز داشته باشید تا بتوانید مخارج مراحل ساخت و اجرت‎ها و کمیسیون‌های مربوط به مراحل ساخت و تبدیل اثر به ان اف تی را بپردازید و پشت سر بگذارید. به همین دلیل است که تعداد NFTها یا همان توکن‌های غیر مثلی واقعی و اصل محدود است.

برای شروع ساخت NFT به چه چیزی نیاز است؟

بهتر است قدم به قدم به توضیح چگونگی ساخت NFT بپردازیم تا شما دقیق متوجه شوید ساخت NFT دقیقا به چه شکل است.

گام اول

شما یک تصویر در اختیار دارید و می‌خواهید آن را در قالب یک NFT به فروش برسانید. در همین گام اول باید با استفاده از نرم‌افزار NCG تصویر و یا فایل تصویر خود را توصیف کنید و خود را به عنوان مالک اصلی اثر تعریف کنید.

گام دوم

سپس یکی از فروشگاه‌های NFT را انتخاب می‌کنید و بعد از ساخت ان اف تی خود، دکمه (Create) را فشار می‌دهید. حال نوبت اتصال همان کیف پول پر از رمزارزتان است که گفتیم. کیف پول خود را به درگاه فروشگاه متصل می‌کنید و دکمه (Connect) را فشار می‌دهید. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید در آن صفحه کیف پول خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که در فرایند ساخت توکن غیرمثلی یا همان NFT خود باید در کیف پول‌تان «اتر» داشته باشید.

گام سوم

زمانی که به فروشگاه متصل شدید دکمه (Create) را بزنید. دو حالت (Single) و (Multiple) در اختیار دارید که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. دقت کنید که گزینه (Multiple) زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که می‌خواهید از اثر خود چند نمونه داشته باشید. بنابراین برای منحصربه‌فرد بودن NFT خود باید گزینه (Single) را انتخاب کنید.

گام چهارم

بعد از انتخاب گزینه (Single) به سراغ آپلود فایل مربوطه خود می‌روید و گزینه (Choose file) را می‌زنید. بعد از آن، فرمت‌‎های صوتی و تصویری مختلفی را برای انتخاب خواهید داشت. در نظر داشته باشید که بعد از انتخاب (Choose a file) به شما یک لینک داد‌ه خواهد شد که تصویر و یا اثر موردنظر در آن قرار دارد. برای این که بتوانیم تصویری باکیفیت را در دسترس خریدار قرار دهیم گز‌ینه (Unlock once purchased) را فعال می‌کنیم و به این صورت یک لینک اضافی برای ذخیر‌ه تصویر NFT شد‌ه با کیفیت بالا را در اختیار خواهیم داشت.

برای قیمت‌گذاری اثر هم از گزینه (Instant Sale Price) استفاده می‌کنیم و قیمت را بر اساس اتر (ether) مشخص می‌کنیم.گام چهارم؛ بعد از انتخاب گزینه (Single) به سراغ آپلود فایل مربوطه خود می‌روید و گزینه (Choose file) را می‌زنید. بعد از آن، فرمت‌‎های صوتی و تصویری مختلفی را برای انتخاب خواهید داشت. برای قیمت‌گذاری اثر هم از گزینه (Instant Sale Price) استفاده می‌کنیم و قیمت را بر اساس اتر (ether) مشخص می‌کنیم.

چرا NFT خریدار دارد؟

می‌توانیم بگوییم مالکیت حقیقی با اضافه اطلاعاتی که در هر NFT یا همان توکن غیرمثلی وجود دارد باعث می‌شود که خریدار داشته باشد. در مثال‌هایی که از آثار هنری آوردیم می‌توان متوجه شد که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه هنرمندان و یا هر کسی که محصولی منحصربه‌فرد تولید می‌کند به دنبال امکانی شبیه به ان اف تی است که بتواند اثرش را از رونوشت‌های قلابی‌اش در فضای دیجیتال متمایز کند. از طرف دیگر باید به این موضوع اشاره کرد که روز به روز شاهد افزایش و رونق معامله در فضای مجازی هستیم و این حقیقت یکی از دلایل اصلی پرطرفدار بودن NFTها به حساب می‌آید.

آیا NFT قانونی است؟

نمایش یک دارایی غیر قابل معاوضه به صورت دیجیتالی در بدنه یک شماره سریال تعریف دیگری از NFT است. کارکردهای NFT مشخص می‌کند که این توکن غیرمثلی تا چه اندازه قانونی است. این که یک توکن غیرمثلی این توان را دارد که حتی اموال فیزیکی ما را هم مانند خانه و اتومبیل در قالب خود جا دهد جای بحث ندارد. اما هنوز بسیاری از نهادهای حقوقی و قانونی NFT را به رسمیت نشناخته‌اند. موضوعی که ان اف تی را باارزش می‌کند و آن را خوش آتیه جلوه می‌دهد همین ویژگی فوق‌العاده‌ی ثبت سوابق هویتی اثر و صاحب اثر است. با چنین ویژگی‌هایی می‌توان امیدوار بود که در آینده توکن‌های غیرمثلی در چارچوب قانون به شکلی نقش‌آفرین حضور پیدا کنند.

عوامل تعیین‌کننده قیمت NFTها

مهم‌ترین عواملی که در تعیین قیمت NFT تاثیر مستقیم دارند می‌توانیم به میزان کاربرد آن‌ها، سابقه مالکیت، کمیاب بودن و نقدینگی‌شان اشاره کنیم. بی‌شک هر چه کاربرد ان اف تی مورد نظر در فضای بلاکچین و تریدها بیش‌تر باشد به همان میزان تقاضا برای آن بالا می‌رود و این خواستن در قیمت آن تاثیرگذار است. می‌دانیم که توکن‌های غیرمثلی سابقه مالکیت را با خود یدک می‌کشند.

پیش می‌آید که سابقه مالکیت یک توکن غیرمثلی به برند مشهوری می‌رسد و همین اتفاق باعث افزایش ارزش NFT می‌شود. در مورد کمیاب بودن هم همین بس که در جهان ما هر چه قدر از تعداد یک کالا و یا خدمات کم می‌شود، ارزش آن بیش‌‌تر می‌شود. ای بسا که ان اف تی‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. عامل نقدینگی هم که دیگر جای خود دارد. هر چه میزان نقدینگی یک دارایی مانند توکن غیرمثلی یا هر دارایی دیگر در بازار بیش‌تر باشد، معامله کردن آن هم راحت‌تر است و به تبع آن خریدار و فروشنده هم دچار کلافگی رکود نمی‌شوند. 

کاربرد NFT چیست؟

در حال حاضر کاربرد NFT – همان‌طور که در تعریف NFT چیست؟ مشخص شد شامل کاربری در راستای آثار هنری می‌شود. از طرف دیگر در جهان بازی‌های دیجیتالی که به گیمینگ معروف هستند می‌توان به وضوح دید که توکن غیر مثلی چه نقش موثری به ویژه در یک سال اخیر داشته است و همین اثرگذاری باعث پیشرفت بسیاری از ویژگی‌های بازی‌ها شده است. فعال شدن گزینه‌ای به نام (Play to Earn) باعث شده است تا بسیاری از کاربران در بازی‌های رایانه‌ای بتوانند کسب درآمد هم داشته باشند.

مزایای NFTها

تا به این‎جا می‌شود این ادعا را داشت باشیم که اطلاعات پایه‌ای و بیش از آن‌چه که نیاز داشتیم را در مورد NFTها به دست آوردیم. حال نوبت به برشماری مزایا و معایب این توکن غیر مثلی می‌رسد. اول به سراغ مزایا می‎‌رویم. به طور کلی مزایای توکن غیرمثلی به سه قسمت تقسیم می‌شود؛

  • نامیرا بودن یا غیر قابل تخریب؛ داده‌های NFT که بر بستر بلاک چین قرار گرفته است به هیچ شکلی قابل تخریب نیستند. یعنی نه ماهیت توکن غیرمثلی و نه مالکیت شما نسبت به توکن‌تان غیر قابل تخریب است. یعنی اگر یک سلاح را در یک بازی با توکن خود خریده باشید مالکیت از آن شما است و شرکت سازنده بازی نمی‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد.
  • انحصاری بودن؛ در این مزیت باید بدانیم سلاح یا هر امکان دیگری که در یک بازی در قالب NFT استفاده می‌کنیم امکان استفاده مشترک از همان سلاح یا امکان را در بازی دیگری نداریم.
  • غیر قابل تقسیم بودن؛ برعکس رمزارزهایی مانند بیتکوین که به بخش‌های مختلف تقسیم‌پذیر هستند، NFT ها غیر قابل تقسیم هستند و ماهیت یکپارچه‌ای دارند.   

معایب NFTها

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در مورد NFT ها که تبدیل به معایب آن شده است مصرف بیش از حد انرژی و آسیب‌رسانی به محیط زیست است. از آن‌جایی که ان اف تی‌ها به عنوان توکن‎های غیرمثلی در فضای دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و حجم معاملات آن‌ها افزایش بسیاری داشته است به همین دلیل عده‌ای از کارشناسان و فعالان محیط زیست نگران آسیب‌های گرمایشی معاملات آن در فضای دیجیتال هستند که به روند گرمایش زمین کمک می‌کند.

گران‌ترین توکن غیر قابل معاوضه کدام است؟

از میان توکن‌های غیر قابل معاوضه 5 توکن هستند که گران‌ترین قیمت‌ها را از آن خود کرده‌اند. اولین توکن کلاژ مایک بیپل است که با قیمت فروش 69.3 میلیون دلار صدر نشین است. این توکن از سال 2007 میلادی در بازار ارز دیجیتال به عنوان NFT حضور داشته است. دومین توکن غیرمثلی Human One است با قیمت فروش 28.9 میلیون دلار معامله شده است. کریپتوپانک 7523 با قیمت فروش 11.75 میلیون دلار به عنوان شخصیت‌های هنری پیکسلی در مرتبه سوم از گران‌ترین توکن‎های غیرمثلی قرار دارد. مراتب چهارم و پنجم هم به هم خانواده کریپتوپانک‌ها؛ کریپتوپانک 3100 و کریپتوپانک 7804 به ترتیب با رقم‌های 7.67 و 7.57 میلیون دلار داده شده است. 

معروف‌ترین پروژه‌های NFT

بهتر است برای داشتن دید بهتر از فعالیت‎‌های NFT به معروف‎‌ترین پروژه‌های آن اشاره کنیم. گستردگی پاسخ دادن به سوال کلی NFT چیست؟ شامل حال پروژه‌ها و مارکت پلیس‌های NFT یا توکن غیرمثلی هم می‌شود.

  • BalckSwap؛ پروژه BakerySwap به عنوان پروژه ان اف تی آثار هنری توانسته با استفاده از کیف پول دیجیتال (Trust Wallet) معاملات خوبی را در فضای آثار هنری رقم بزند. NFTهای کاربر پسند در فضای BakerySwap توانسته‌اند رونق معاملات را در میان کلکسیونرها بالا ببرند.
  • Battle Pets؛ در صنعت بازی‌های رایانه‌ای می‎توان Battle Pets را به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های NFT به حساب آورد. اگر پوکمون را به خاطر داشته باشید می‌توان این پروژه را بهتر درک کرد؛ چراکه پوکمون به طور کامل در فضایی مشابه این پروژه انجام شده است. در حال حاضر هم CryptoKities هم با استفاه از بستر Binance Plus چین در حال اجرای مشابه‌ای از پروژه Battle Pets با استفاده از توکن‌های غیرمثلی است.

بهترین مارکت پلیس NFT

از آن‌جایی که NFT یا توکن غیرمثلی هر روز بیش از روز قبل پرطرفدار می‌شود پس برای تریدها یا همان معاملات آن نیاز به مارکت پلیس‌های موفق هست. بهترین مارکت پلیس‌های NFT پایان سال 2021:

  • Rarible؛ از بهترین مارکت پلیس‌های موجود است که برای کاربرهای سیستم عامل فعال توانسته بستر سریع و امنی را برای خرید و فروش NFT فراهم آورد.
  • Superfarm؛ به عنوان یک پروتکل موفق توانسته خود را به یک مارکت پلیس فعال و قابل اعتماد در NFT در میان کاربران تبدیل کند. پیش بینی می‌شود که در آینده بتواند به عنوان بهترین مارکت پلیس از رقبای خود پیشی بگیرد.
  • OpenSea؛ این مارکت پلیس با فضای فوق العاده جذاب و رنگارنگی که ارائه داده است توانسته خود را به عنوان بزرگ‌ترین و بهترین مارکت پلیس NFT در سال 2021 معرفی کند. عمر این مارکت پلیس که از سال 2018 راه‌اندازی شده است به 4 سال می‎‌رسد.
  • SuperRare؛ به عنوان یکی از مارکت پلیس‌های مردمی‎تر یا بهتر بگوییم عمومی‌تر برای خرید و فروش و معاملات آثار هنری مورد توجه قرار گرفته است. در مجموعه SuperRare یک کالا دیجیتالی رمزنگاری می‌شود و در فضای بلاک‌چین به راحتی قابل ردیابی است. این مارکت پلیس هم به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته می‌شود.

روش‌های خرید و فروش NFT

هر کدام از مارکت پلیس‌هایی که در موردشان صحبت کردیم به روش خود زمینه خرید و فروش NFT را فراهم می‌کنند. هر کدام از آن‌ها با استفاده از استخر نقدینگی خود و با توجه به عرضه و تقاضا کاربرها اقدام به انجام معاملات نفر به نفر (Person to Person) یا انواع معاملات تعریف شده دیگر می‌پردازند. 

کیف پول‌هایی که از NFT پشتیبانی می‌کنند کدامند؟

یکی از نکات مهمی که باید در فرصت پاسخ‌دهی به سوال NFT چیست؟ خاطرنشان کرد این است که ان اف تی‌ها نشان پیشرفته‌تر شدن فضای ارزهای دیجیتالی هستند. از آن‌جایی که معاملات این توکن غیرمثلی بسیار زیاد است پس وجود کیف پول‌های پیشتیبانی کننده NFT هم واجب می‌شود. از بهترین کیف پول‌های NFT می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کوین بیس ولت | Coinbase wallet

معروف‌ترین کیف پول پشتیبانی‌کننده NFT ها کوین بیس ولت است. این کیف پول در ارسال و دریافت ان اف تی‌ها بهتر از بسیاری از کیف پول‌های عمومی NFT عمل می‌کند و به خاطر همین تسریع در اتصال به مارکت پلیس‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است. گفتنی است که فعال بودن این کیف پول دیجیتال در PayPal و انعطاف در تراکنش‌های NFT کار را برای مبتدی‌های بازار ان اف تی آسان می‌کند.

متامسک | metamask

البته عده دیگری از کاربران NFT مدعی هستند که متامسک به دلیل ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فردی که در معاملات دارد بهترین کیف پول NFT است. متامسک می‌تواند علاوه بر nft به کاربران خود امکان فعالیت در برنامه‌های غیرمتمرکز را بدهد. تراکنش‌ها در میان افزونه‌های تلفن همراه حتی با کمک یک مرورگر داخلی هم از طریق این کیف پول امکان‌پذیر است.

انجین | Enjin

اما انجین به عنوان تخصصی‌ترین کیف پول ان اف تی را نباید از یاد برد. فضای جذاب این کیف پول دیجیتال حتی امکان ترید کردن راحت‌تر در فضای توکن‌های غیرمثلی را به کاربران می‌دهد. گفتنی است که کیف پول انجین در شکل بومی خود کاربرد بیش‌تری دارد.

جمع‌بندی

تلاش کردیم تا در این مقاله با نکاتی جامع و کارآمد در پاسخ به این سوال که NFT چیست؟ ارائه دهیم. بی‌شک جهان ان اف تی‌ها هر روز پیشرفته‌تر می‌شود و نیاز به مطالعه و بررسی بیش‌تر در آینده‌ای نه چندان دور داریم. اما تعریف nft، معایب و مزایا، کاربردهای آن در معاملات، ویژگی‌ها و کیف پول‌ها و مارکت پلیس‌های پشتیبانی‌کننده این توکن غیرمثلی از پایه‌ای‌ترین اطلاعات است که به توضیح کامل آن‌ها پرداختیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *