آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
روش-های-کسب-درآمد-از-متاورس

روش‌های کسب درآمد از متاورس

کمتر کسی است که این روزها اسمی از متاورس و این دنیای عجیب نشنیده باشد. نیل استیونسن، نویسنده‌ی داستان‌های علمی و تخیلی، برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ در کتاب Snow Clash خود از کلمه‌ی Metaverse استفاده کرده بود. استیونسن از کلمه متاورس برای اشار‌ه به دنیایی اشار‌ه کرده بود که توسط کامپیوتر تولید و ساخته می‌شود. اما به راستی متاورس چیست؟ متاورس امروزه به‌عنوان یک دنیای مجازی شناخته می‌شود که در افراد در آن می‌توانند برای بازی کردن، تعاملات اجتماعی و کار کردن دور یکدیگر جمع شوند. این دنیای مجازی می‌تواند از روش‎های مختلفی به کاربران سود برساند، بنابراین تا انتهای این مقاله از آکادمی مزدکس را مطالعه کنید چرا که مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از متاورس را برای شما مطرح خواهیم کرد.

متاورس یک تکنولوژی ترکیبی است که دنیای مجازی، واقعیت افزوده و چندرسانه‌‌‌ای را با یکدیگر ترکیب کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا در این محیط دیجیتال «زندگی» کنند. دنبال‌کنندگان و طرفداران ایده متاورس بر این باور هستند که این دنیای مجازی در آینده می‌تواند به توسعه روابط، بازی کردن و حفظ ارتباط با دوستان از طریق فعالیت‌های مختلف (مانند اجراهای زنده، سمینارها و سفر دیجیتالی) کمک کند.

معروف‌ترین روش‌های کسب درآمد از متاورس

یکی از پرتکرارترین سؤالات در مورد دنیای متاورس این است که «چطور می‌توانم در متاورس کسب درآمد کنم؟». مفهوم متاورس خیلی وقت نیست که وارد اخبار شد‌ه و توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است. معاملات جنجالی و گران‌قیمتی که اخیراً در متاورس انجام شد‌ه هم باعث شد‌ه خیلی‌ها انگیزه بیشتری برای آشنا شدن با این فناوری و دنیا پیدا کنند. در ادامه این روش‌ها و جزئیات آن‌ها را می‌خوانید:

آثار هنری ان‌اف‌تی (NFT)

قطعا یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از متاورس ان اف تی‌ها هستند. بازار ان‌ اف‌ تی (NFT)ها این روزها واقعاً پررونق است! کافی است عبارت NFT را در گوگل جستجو کنید تا خبری از معامله جنجالی یک اثر هنری NFT جدید و ثبت رکورد قیمتی جدیدی را مشاهده کنید. برای مثال، شاید در مورد NFT میمون کسل چیزی شنید‌ه باشید. این اثر چند سال پیش به مبلغ ۵۰ دلار خریداری شد‌ه بود و اخیراً به قیمت ۱.۸ میلیون دلار مجدداً معامله شد!

بنابراین جای تعجب نخواهد بود که خیلی‌ها امروزه وسوسه شده‌اند آثار هنری NFT را با قیمتی ارزان خریداری کرده و چند سال صبر کنند تا بتوانند آن‌ها را با قیمت‌هایی بسیار بالاتر بفروشند. برخی هم قدم را فراتر گذاشته و شروع به ساخت و تولید آثار هنری NFT می‌کنند! ولی باید در نظر داشته باشید که یک اثر هنری NFT جدید به خودی خود اثر خاصی ندارد. معروف و شناخته شدن این اثر باعث می‌شود تا برخی حاضر به پرداخت مبالغ بسیار بالایی برای آن‌ها باشند.

واکسل‌ها

واکسل (Voxel) کوچک‌ترین جزء ساختاری یک تصویر ۳ بعدی است. به‌عبارت‌دیگر، واکسل را می‌توانیم مشابه ۳بعدی یک پیکسل (Pixel) بدانیم؛ واکسل‌ها واقعاً جالب هستند. آن‌ها را می‌توانیم «مواد اولیه»‌ای بدانیم که برای ساخت مواد دیگر در دنیای متاورس کاربرد دارند. در واقع، واکسل‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا ساختمان‌ها، لباس‌ها، اتومبیل‌ها و هر چیز دیگری که در متاورس می‌بینید را بسازند.

اگر با بازی ماینکرفت آشنا باشید، احتمالاً‌ واکسل‌ها را خیلی بهتر درک می‌کنید. امروزه فروشگاه‌هایی در اینترنت وجود دارند که واکسل‌ها را به دیگران می‌فروشند. از آنجایی که استفاده از واکسل‌ها برای ساخت‌ هر چیز دیگری در متاورس ضروری است، فروش این واکسل‌ها طبعاً می‌تواند کسب و کار خلاقانه‌ای باشد.

ساخت و ساز یکی از روش‌های کسب درآمد از متاورس

باورتان می‌شود شرکت‌هایی ساختمانی مخصوص ساخت‌وساز در دنیای متاورس وجود دارند؟ شرکت Voxel Architects را به‌عنوان یک نمونه می‌توان معرفی کرد. این شرکت برای هر پروژه‌ی ساخت ساختمان در دنیای متاورس حدود ۳۰۰ هزار دلار دریافت می‌کند. به نظر می‌‌رسد این شرکت‌ها را باید نسل جدید توسعه‌دهندگان وب بدانیم.

مشاور املاک

شکل‌گیری شغل مشاور املاک در محیطی که برای ساخت و خریدوفروش املاک هزینه‌های چشمگیری می‌شود، کاملاً طبیعی و قابل پیش‌بینی است. املاک و مستغلات در حال حاضر در متاورس پررونق هستند. شکل‌گیری دنیاهای مجازی متاورس دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (Sandbox) نقش بسیار چشمگیری در این رونق داشته است.

کسب درآمد از متاورس با تبلیغات

اهمیت روزافزون تبلیغات در دنیای وب را نمی‌توان انکار کرد. درست همانند دنیای واقعی، در دنیای متاورس هم می‌توان پلتفرم‌های تبلیغاتی ایجاد کرد. همان‌طور که بیان شد، بازار خرید و فروش زمین و ملک در متاورس داغ است. خیلی‌ها سعی می‌کنند تابلوهای تبلیغاتی روی ساختمان‌های خود نصب کنند و از این طریق تبلیغات بگیرند. حتی برخی از شرکت‌های بزرگ مانند نایک و سامسونگ نیز شروع به سرمایه‌گذاری در متاورس برای تبلیغات کرده‌اند.

اجاره زمین و ساختمان، یکی از راه‌های پول درآوردن از متاورس!

دقیقاً مثل دنیای واقعی، مردم در متاورس هم می‌توانند زمین و یا ساختمان خودشان را اجاره دهند. گاهی اوقات مردم زمینی می‌خرند، ولی نمی‌دانند با آن چه‌کار کنند و یا اینکه چطور روی آن چیزی بسازند؛ بنابراین آن را به سایر افراد اجاره می‌دهند.

از آنجایی که زمین‌های مجازی قیمتی باورنکردنی دارند و بسیار گران هستند، اگر به فکر ساخت یک فروشگاه در متاورس باشید، اجاره کردن زمین و ساختمان احتمالاً انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

بازی‌ها

صنعت بازی بسیار متحول شده است و باید بگوییم قطعا یکی از بهترین روش‌ها برای کسب درآمد از متاورس همین صنعت سرگرم‌کننده است. این صنعت را دیگر نمی‌توانیم با دهه‌های گذشته مقایسه کنیم. برخی از بازی‌ها امروزه شروع به استفاده از بلاکچین کرده‌اند و شکی نیست که این صنعت در متاورس هم نقش خواهد داشت. پلتفرم‌هایی مشغول توسعه در دنیای متاورس هستند که بازی‌های نقش‌آفرینی برخط چندنفره گسترده و با زمین و ارز اختصاصی خودشان را ارائه خواهند کرد. علاوه بر این، افراد همچنین می‌توانند در دنیاهای متاورس موجود (مانند دیسنترالند و سندباکس) هم حتی بازی بسازند. تاکنون چند بازی کلاسیک و یا حتی چند کازینو در محیط این دنیاهای مجازی متاورس ساخته شده است. با این حال باید در نظر داشت که ساخت بازی در متاورس مانند ساخت یک لباس و یا آواتار نیست. ساخت بازی مستلزم اطلاعات فنی و تکنیکال بسیار زیادی است. بنابراین هرکس نمی‌تواند این کار را حتی با تلاش زیاد انجام دهد.

متاورس هنوز نابالغ است. به نظر می‌رسد زمانی که ایده‌ها و دنیای متاورس بیشتر پیشرفت کنند،‌ بازی‌ها رونق بسیار زیادی در این محیط پیدا کنند. حتی از الان هم می‌توان سالن‌‌های ورزشی و تفریحات هیجان‌انگیز را در متاورس تجسم کرد.

کارائوکه

ابزاری سرگرم‌کننده برای دوستداران موسیقی، کارائوکه! ابزاری که این امکان را برای افراد مبتدی فراهم می‌کند تا در حین پخش موزیک بی‌کلام ترانه‌های معروف، متن آن را تماشا کرده و روی آن بخوانند. به‌نظر می‌رسد که کارائوکه هم بتواند در دنیای متاورس با استقبال خیلی خوبی مواجه شود. در اینکه کارائوکه تفریحی جالب و سرگرم‌کننده است شکی نیست. ولی ایراد اصلی اینجاست که لذت اصلی این تفریح زمانی است که دوستان و آشنایان هرچه بیشتری جمع باشند. متاورس می‌تواند بستر مناسبی افراد تمام افراد مهیا کند که خیلی راحت دورهمی گرفته و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. چه موقعیتی بهتر از این برای کارائوکه بازی کردن می‌شناسید؟

با این حال، ممکن است از خودتان بپرسید که چطور می‌توان از این موضوع کسب درآمد کرد. افراد می‌توانند از طریق ساخت کلوپ‌های کارائوکه و یا ساخت موسیقی کارائوکه در غالب NFT و فروش و یا اجاره‌ی آن‌ها،‌ درآمد داشته باشند. به نظر می‌رسد این ایده قابلیت‌های بالایی در دنیای متاورس داشته باشد. تفریحات مرتبط با کارائوکه را به‌عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد از متاورس در نظر داشته باشید.

ساخت و یا فروش لباس و کسب درآمد از متاورس!

بله، حتی در دنیای مجازی متاورس هم می‌توان از طریق فروش لباس و پوشاک درآمد داشت. حتی همین امروزه هم مردم برای آواتارهای مجازی خود هزینه کرده و لباس می‌خرند. در حال حاضر افراد زیادی مشغول ساخت لباس‌های مختلف در متاورس هستند و خیلی از افراد هم از آن‌ها خرید می‌کنند تا بتوانند آواتارهای خود را سفارشی‌سازی کنند.

جالب است بدانید یک شرکت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال به‌تازگی بیش از ۲ میلیون دلار زمین در منطقه مد و پوشاک در بازی دیسنترالند (Decentraland) خریداری کرده‌ تا در آنجا بتواند لباس مجازی بفروشد.

به‌هرحال، کسی باید لباس‌های مجازی را برای امثال این شرکت‌ها و مجموعه‌ها بسازد. مسئله دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که متأسفانه این امکان وجود ندارد که لباس‌های خود را از یک متاورس به متاورس دیگر منتقل کنید. ولی این را در نظر داشته باشید که این لباس‌ها در قالب NFT عرضه می‌شوند و بنابراین می‌توانید لباس‌های آواتار خود را شاید حتی با قیمتی بالاتر بفروشید.

یکی از روش‌های کسب درآمد از متاورس، جمع‌ کردن کلکسیون!

احتمالاً‌ کلکسیون‌دارهایی را در دنیای واقعی دیده باشید. آن‌ها به جمع‌آوری اشیاء مختلف و عموماً باارزش علاقه‌ دارند. جالب است بدانید که پای این افراد به دنیای متاورس هم باز شده است. کلکسیونرهای متاورس چیزهای مختلفی، از شمشیر گرفته تا ماشین، لباس و یا حتی قایق را جمع‌آوری می‌کنند. تمام این مجموعه‌ها در قالب NFT هستند. بنابراین غیرمثلی هستند و همین می‌تواند باعث ارزشمند شدن آن‌ها شود. برخی هم از واکسل‌ها برای ساخت کلکسیون‌های جالب استفاده می‌کنند تا بعد‌ها آن‌ها را در بازار بفروشند.

علم داده‌ها

یکی از ایراداتی که متوجه شبکه‌های اجتماعی است، میزان اطلاعاتی است که از مردم جمع‌آوری می‌کنند. امروزه وب‌سایت‌ها می‌توانند تمام کلیک‌هایی که در صفحه می‌کنید را متوجه شده و بررسی کنند. این موضوع در مورد متاورس بسیار بیشتر صدق می‌کند. تصور کنید زندگی شما در یک دنیای کاملاً مجازی چه اطلاعاتی را می‌تواند در مورد شما ارائه کند و شرکت‌ها چه حجم از اطلاعاتی دریافت می‌کنند.

امروزه از این داده‌ها برای مقاصد تبلیغاتی استفاده می‌شود. از این اطلاعات همچنین برای تجزیه و تحلیل بازارها نیز استفاده می‌کنند. صاحبان کسب‌وکارها طبعاً می‌خواهند اطلاعات بیشتری از افرادی داشته باشند که از کسب‌‌وکار آن‌ها دیدن می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند در تغییر سیاست‌های کاری و فروش آن‌ها مؤثر باشد. از سوی دیگر، مردم عادی هم دلشان می‌خواهند تحلیل بازار انجام داده و قیمت‌های مناسب‌تری برای محصولات و یا زمین‌ها پیدا کنند.

تیم‌ها بررسی‌کننده داده‌ها می‌توانند داده‌های خام را از پلتفرم‌های متاورس خریداری کرده، آن‌ها را تحلیل و در بخش‌های کوچک و قابل‌فهم تبدیل کرده و سپس به مشتریان خود بفروشند. این مشتری‌ها می‌توانند صاحبان کسب‌وکار و یا مردم عادی باشند. این اطلاعات می‌تواند به مردم کمک کنند تا تصمیمات خود را به پشتوانه‌ تحقیقات و داده‌های معتبر اتخاذ کرده و پول بیشتری در دنیای متاورس به دست بیاورند.

گردشگری و سفر

ایده سفرهای مجازی چندان هم دور از دسترس نیست و البته می‌تواند یکی از روش‌های کسب درآمد از متاورس باشد! در سال‌های اخیر و با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، تورهای واقعیت مجازی یونان و مصر محبوبیت زیادی پیدا کرده بودند. تیم‌های توسعه‌دهنده متاورس هم ایده‌های این‌چنینی را در سر می‌پرورانند برای مثال آن‌ها قصد دارند رویدادهای تاریخی مانند جنگ تاریخی آمریکا را بازسازی کنند. با این تفاوت که برخلاف فیلم و مستندها که مخاطب تنها بازدیدکننده و تماشاگر بود، با استفاده از متاورس، آن‌ها می‌‌توانند داخل این رویداد بوده و آن را خودشان تجربه کنند!

بنابراین، شاید بتوانید بدون خروج از خانه، از مرزها عبور کرده و یا حتی در زمان هم سفر کنید. علاوه بر این، این تکنولوژی، شاید بسیاری از محیط‌های کاری هم در متاورس برگزار شود. بنابراین، احتیاج به رفت‌وآمدهای طولانی و سفرهای کاری بسیار کمتر خواهد بود و این می‌تواند باعث صرفه‌جوی در هزینه، سوخت و زمان شود.

ساخت کسب‌وکار در متاورس

شما می‌توانید کسب‌وکار خودتان را در متاورس بسازید و اجناس دیجیتالی بفروشید. این ایده را می‌توان ترکیبی از تمام ایده‌های فوق دانست. فروش واکسل، NFT، تورهای گردشگری، بلیت کنسرت، آثار هنری و… همگی می‌توانند مثال‌هایی از کسب‌وکارهای بالقوه‌ای باشند در دنیای متاورس هم می‌توانند جالب باشند. مطمئناً در آینده شاهد حضور کسب‌وکارهای خلاقانه زیادی بیشتری در متاورس خواهیم بود.

جمع‌بندی

با توجه به تعدد روش‌های کسب درآمد از متاورس، به نظر می‌رسد فرصت‌های مناسبی برای پول در آوردن در متاورس وجود داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که مواردی که ذکر شد تنها بخشی از روش‌هایی بودند که افراد از طریق آن‌ها می‌توانند در دنیای مجازی کسب درآمد داشته باشند. هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که در چند سال آینده روش‌های جدید و بدیع‌تری برای کسب درآمد در متاورس را شاهد خواهیم بود.

در حال حاضر این روش‌ها و کل دنیای متاورس کمی سورئال به‌ نظر می‌رسد. اما شاهد صنایع جدیدی در دنیای واقعی هستند که با هدف رونق دنیاهای مجازی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. شرکت‌های معماری متاورس امروزه شبیه به توسعه‌دهندگان وب عمل می‌کنند. شرکت‌های مشاور املاک متاورس همانند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دامنه (Domain) در دنیای امروزی هستند. خود دنیاهای مجازی مانند دیسنترالند (Decentraland) را نیز می‌توان با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور و میزبانی وب (Web Hosting) مقایسه کرد. چراکه همان‌طور که در سرورهای مجازی می‌توانید هر وب‌سایت یا اپلیکیشنی را توسعه دهید، این دنیاهای مجازی هم امکان ساخت زمین و هر چیز دیگری را در همان دنیا فراهم کرده و از آن‌ها میزبانی می‌کنند. در مجموع، با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و توجه زیادی که جلب متاورس شد‌ه، به‌نظر می‌رسد در آیند‌ه شاهد رشد بیشتر و همه گیر شدن استفاده از آن‌ خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *