آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
بازار کریپتو در سال 2024

مهمترین ترندهای بازار کریپتو در سال 2024

با افزایش روزافزون علاقه افراد به دنیای کریپتو، جای تعجب نیست که مردم هم به طور فزاینده‌ای در مورد مهمترین اتفاقات بازار مالی کنجکاو باشند و از جهش‌های آن در سال 2024 مطلع شوند. در این مقاله مهمترین ترندهای رمزارزها و دارایی دیجیتال را در سال 2024 بررسی خواهیم کرد. 

افزایش قانون‌گذاری کریپتو در سال 2024

قطعاً صنعت کریپتو در سال 2024، در سطح جهانی به کار بر روی قانونگذاری دارایی‌های دیجیتال ادامه خواهد داد. در واقع، قانونگذاران در واشنگتن دی سی و سراسر جهان در حال ایجاد چارچوب تنظیم دستورالعمل‌هایی برای ایمن‌تر کردن ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران هستند. اما هرچند مقررات نیاز روز است و از مجرمان سایبری جلوگیری می‌کند، اما با موانعی هم همراه است؛ زیرا سازمان‌های مختلف ممکن است صلاحیت نظارت بر همه چیز را نداشته باشند. انتظار می‌رود مقررات به سرمایه‌گذاران کمک کند تا هرگونه سود یا زیان سرمایه در دارایی‌های رمزنگاری خود را بهتر مدیریت کنند. اعلامیه‌های نظارتی می‌تواند بر قیمت ارزهای دیجیتال در بازارهای بی‌ثبات موجود تاثیرگذار باشد. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مقررات برای این صنعت خوب است و در نهایت یک تغییردهنده بازی برای همه خواهد بود.

لایه‌های داده

انتظار می‌رود آینده صنعت بلاکچین ماژولار باشد. این بدان معناست که به جای اینکه یک سیستم بلاکچین واحد همه چیز را حل و فصل، اجرا و مدیریت کند، هر بلاکچین تنها مسئول یک عملیات خاص باشد. بنابراین ماژولار شدن، به شبکه‌های بلاکچینی اجازه می‌دهد تا در یک عملکرد واحد، مقیاس‌بندی و تخصصی شوند.

شبکه‌های لایه داده، راه‌حلی خارج از زنجیره برای بلاکچین‌ها ارائه می‌دهند تا داده‌های تراکنش خود را ذخیره و تایید کنند. ذخیره‌سازی داده‌ها در زنجیره می‌تواند بلاکچین را شلوغ کند و آنها برای مقابله با ازدحام روزافزون بلاکچین به نود (Node) یا گره‌ای بیشتری نیاز دارند.

اما لایه‌های داده‌ها به بلاکچین‌ها اجازه می‌دهند تا نیازهای ذخیره‌سازی خود را تا حد زیادی برطرف کرده و تضمین می‌دهند داده‌های تراکنش در صورت لزوم در دسترس باشند. بنابراین، لایه‌های داده نه تنها به مقیاس‌پذیری بلاکچین کمک می‌کنند، بلکه  موجب افزایش امنیت می‌شود.

داستان بازار در مورد در لایه‌های داده در سال 2023 عمدتاً به دلیل جایگاه آن در نقشه راه اتریوم رشد کرد. با ظهور مجموعه‌های تخصصی‌تر در سال 2024، انتظار می‌رود تقاضا برای راه حل‌های دسترسی داده‌ها به طور فزاینده‌ای افزایش یابد.

DePIN

در سال 2023 شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePIN) توجهات زیادی را از سوی جامعه کریپتو به سوی خود جلب کردند. انتظار می‌رود بخش DePIN به دلیل سازگاری با صنعت هوش مصنوعی (AI)، شاهد حضور سرمایه‌گذاران بیشتر بازار کریپتو در سال 2024 باشد.

DePINها پروتکل‌های بلاکچینی هستند که زیرساخت‌های فیزیکی را به صورت متن باز و غیرمتمرکز اجرا می‌کنند. این زیرساخت فیزیکی می‌تواند سخت‌افزارهایی مانند روترهای اتصال بی سیم، تراشه‌های GPU برای محاسبات، یا مراکز داده برای ذخیره فایل باشند.

از دسامبر 2023، فایل کوین بزرگترین DePIN از نظر ارزش بازار است. فایل کوین یک شبکه ذخیره‌سازی همتا به همتا ابری با پاداش رمزنگاری است که به افراد اجازه می‌دهد داده‌ها را ذخیره و بازیابی کنند. تأمین‌کنندگان ارائه خدمات ذخیره‌سازی قابل اعتماد در فایل کوین، با توکن FIL پاداش دریافت می‌کنند.

از دیگر شبکه‌های DePIN ارائه‌دهنده منابع محاسباتی می‌توان به Render ،Theta Network و Akash اشاره کرد که کاربران را تشویق می‌کند قدرت محاسباتی واحد پردازش گرافیکی (GPU) خود را در اختیار شبکه قرار دهند. همچنین هلیوم یک شبکه بی‌سیم غیرمتمرکز است که کاربران را تشویق می‌کند پوشش شبکه را با استفاده از هات‌اسپات فراهم کنند.

جذابیت شبکه‌های DePIN در این است که یک بازار باز و بدون مجوز را برای زیرساخت هر صنعتی، اعم از رسانه، بازی، هوش مصنوعی، خدمات اطلاعاتی یا علوم زیستی فراهم می‌کند.

توکنایز دارایی‌های دنیای واقعی

توکنایز دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)، به توکن کردن دارایی‌هایی مانند املاک و مستغلات، آثار هنری و فلزات گرانبها در یک بلاکچین اطلاق می‌شود. هر ساله تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های مالی سنتی، به دلیل مزایای تجارت امن و غیرمتمرکز، شفافیت حقوق مالکیت و تقسیم‌پذیری در بلاکچین، به دنبال استفاده از توکن‌سازی هستند. برای دارایی‌های غیرنقدی مانند املاک و آثار هنری، توکنیزاسیون حقوق مالکیت را به هزاران توکن دیجیتال تقسیم می‌کند و موانع ورود سرمایه‌گذاران کوچک را رفع می‌کند. همچنین شفافیت بلاکچین به خریداران این امکان را داده تا تاریخچه معاملات املاک، آثار هنری و خودروهای کلاسیک را بررسی و تایید کنند.

توکنایر دارایی و کریپتو در سال 2024

دارایی‌های نامشهودی مانند حق چاپ، علائم تجاری و پتنت‌ها که معمولاً به صورت کاغذی یا دیجیتال ذخیره می‌شوند، از توکن‌سازی سود زیادی خواهند برد. حقوق مالکیت در مورد کپی رایت، علائم تجاری یا پتنت‌ها به طور تغییرناپذیر در بلاکچین ذخیره می‌شوند و پس از توکن‌سازی، آنها غیر قابل دستکاری، قابل ردیابی و تایید خواهند بود.

در سال‌های اخیر شاهد توکنیزه شدن بازارهای اعتباری نیز بوده‌ایم. سرمایه‌گذاران کریپتو می توانند از راه دور خزانه‌های ایالات متحده، اوراق قرضه و توکن‌های معادل پول نقد را در اینترنت خریداری کنند. به طور مشابه، سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در توکن‌هایی که وام‌های اعتباری خصوصی به کسب‌وکارها را نشان می‌دهند، سود کسب کنند.

هوش مصنوعی (AI)

چه بازار سهام باشد و چه بازار ارزهای دیجیتال، هیچ کس نمی‌تواند منکر رشد بازار هوش مصنوعی در سال 2024 شود. سرمایه‌گذاران کریپتو با شناسایی دو نوع پروژه رمزنگاری به دنبال سود از هوش مصنوعی هستند:

  • پروژه هایی که از عملیات هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند
  • پروژه‌هایی که راهکارهای هوش مصنوعی را ایجاد و خدمات هوش مصنوعی ارائه می‌دهند

DePINهای متمرکز بر هوش مصنوعی دسته اول را تشکیل می‌دهند. اینها شامل پروژه‌های رمزنگاری هستند که زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کنند. در حال حاضر، منابع ذخیره‌سازی داده و محاسبات دو حوزه اصلی هستند که DePIN های متمرکز بر هوش مصنوعی روی آنها کار می‌کنند. به عنوان مثال Akash و Render دو پروژه رمزنگاری با یک بازار غیرمتمرکز هستند که کاربران در آن می‌توانند قدرت GPU مورد نیاز برنامه‌های هوش مصنوعی برای پردازش داده را خرید و فروش کنند.

Fetch.ai نمونه خوبی از دسته دوم پروژه‌های رمزنگاری مرتبط با هوش مصنوعی است. Fetch.ai پلتفرمیست که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نرم‌افزار و خدمات هوش مصنوعی مستقل ایجاد کنند. همچنین Bittensor یک پروژه رمزنگاری است که بر ایجاد صنعت غیرمتمرکز هوش مصنوعی متمرکز شده است. چشم‌انداز Bittensor شامل تولید چارچوب‌های جدید هوش مصنوعی و ایجاد بازارهای غیرمتمرکز برای منابع محاسباتی، ذخیره‌سازی داده‌، پردازش داده و اوراکل‌ها است.

تایید ETF کریپتو در سال 2024

ETF بیت کوین در سال 2024

اولین صندوق ETF فیوچرز بیت کوین، در سال 2021 در بورس اوراق بهادار نیویورک آغاز به کار کرد. این یک پیشرفت قابل توجه برای صنعت کریپتو بود که روشی جدید را برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال معرفی کرد. اما همچنان جای ETFهای اسپات که قیمت لحظه ای بیت کوین را دنبال کنند به شدت خالی بود. تا اینکه سرانجام در ۱۱ ژانویه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به طور رسمی یازده صندوق اسپات قابل معامله در بورس بیت‌کوین را تایید کرد. اسامی این صندوق‌ها عبارتند از:

  • ARK 21 Shares
  • Invesco Galaxy
  • VanEck
  • WisdomTree 
  • Fidelity 
  • Valkyrie
  • BlackRock
  • Franklin Templeton
  • Grayscale
  • Bitwise
  • Hashdex

به طور کلی صندوق‌های بورسی بیت‌کوین شرایط سرمایه‌گذاری در BTC را بدون نیاز به خرید مستقیم یا نگرانی در مورد نحوه نگهداری این دارایی دیجیتال، فراهم می‌کنند. ETF بیت‌کوین صندوقی قابل معامله در بورس است که ارزش هر سهم آن با قیمت بیت‌کوین محاسبه می‌شود. انتظار می‌رود بازار کریپتو در سال 2024 شاهد تایید صندوق‌های ETF اسپات بیشتری برای سایر رمزارزها باشد.

کلام آخر

امروزه سازمان‌های بیشتری با اطمینان به ارزهای دیجیتال ورود می‌کنند. فضای کریپتو شاهد ورود برخی برندهای غول‌پیکر مانند دیزنی، مایکروسافت، گوگل و اپل به فضای متاورس بوده است. علاوه بر این، می‌توان شاهد افزایش موارد استفاده پویا از دارایی‌های رمزنگاری، از جمله NFTها و ادغام متاورس بود.

با افزایش علاقه در میان سرمایه‌گذاری‌های نهادی، موارد استفاده بیشتری از محصولات و خدمات رمزنگاری در آینده آشکار می‌شود. آینده ارزهای دیجیتال هرچند پرنوسان خواهد بود، اما به نظر می‌رسد روند بازار کریپتو در سال 2024 مثبت باشد و زمان برای کاوش هرچه بیشتر در فضای کریپتو فرا رسیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *