آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری پترو آگاه

صندوق‌های بخشی (Sector Fund) صندوق‌هایی هستند که عمده دارایی‌ خود را به سرمایه‌گذاری در صنعت مشخصی از بازار اختصاص می‌دهند. صندوق‌های بخشی در مقایسه با دیگر صندوق‌های بازار سرمایه، ریسک و بازدهی بالاتری دارند. بنابراین متغیر‌های اثرگذار بر شرایط اقتصادی، تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و … تاثیر بیشتری بر این نوع صندوق‌ها می‌گذارند. در نتیجه سرمایه‌گذاران با پذیرش ریسک‌های محتمل در یک صنعت خاص (مثلا صنعت شیمیایی)، می‌توانند از پتانسیل سودآوری بلند مدت آن صنعت بهره‌مند شوند. 

گروه محصولات شیمیایی به دلیل داشتن محصولات صادراتی، بازدهی آنها با رشد ارز همبستگی بسیار بالایی دارد. صندوق بخشی آگاه برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در شرایط بازار رشدی، سرمایه‌گذاران نیمه حرفه‌ای با انگیزه پوشش ریسک‌ و تنوع پرتفوی و سرمایه‌گذاران خرد که نمی‌خواهند درگیر خرید سهام پتروشیمی شوند، از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شود. 

تحلیل صندوق پترو آگاه (شهریور ۱۴۰۲)

ارزش هر واحد صندوق پترو آگاه در شهریور با رشد ۸.۱۵ درصدی همراه بود. با توجه به وضعیت نسبتا مساعد بازار سرمایه در شهریور ماه، رشد ۹.۸ درصدی شاخص کل و همچنین افزایش ۹ درصدی شاخص صنعت شیمیایی، می‌توان گفت عملکرد این صندوق همسو با بازار بوده اما نتوانسته به اندازه گروه خود موفقیت بدست آورد.

در مرداد ماه نیز هرچند این صندوق نسبت به کلیت بازار شرایط بهتری داشت اما نسبت به گروه شیمیایی بازدهی نامطلوبی را ارائه داد. به نظر می‌رسد صندوق پترو آگاه با توجه به وضعیت گروه شیمیایی، نتوانسته مدیریت مطلوبی بر سرمایه خود داشته و در نهایت عملکرد قویی را ثبت نکرده است.

خروج نقدینگی از اواسط اردیبهشت از این صندوق شروع شد اما در شهریور ماه این روند معکوس گشت و شاهد ورود نقدینگی به این صندوق بودیم.

سبد دارایی صندوق پترو آگاه

ترکیب دارایی این صندوق شامل حدود ۸۷ درصد سهام، ۸.۷ درصد وجه نقد و سپرده بانکی و ۳.۷  درصد سایر دارایی‌ها می‌شود. عمده سرمایه‌گذاری انجام شده صندوق پترو آگاه طبیعتا در گروه محصولات شیمیایی است که ۷۱ درصد پرتفوی این صندوق را تشکیل می‌دهد. 

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی های این صندوق در شهریور در مسیر صعودی قرار داشت و از ۶۸۶ میلیارد تومان با ۱۵ رشد به ۷۸۴ میلیارد تومان رسید. با توجه به ارزش خالص دارایی صندوق پترو آگاه و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد صندوق پترو آگاه در پایان شهریور ماه حدود ۱۱۴۸ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۱۲۲ تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت که هر واحد پترو آگاه اندکی زیر قیمت واقعی خود معامله شده است. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *