آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری هم وزن کیان

صندوق کیان جزو گروه صندوق‌های شاخصی قرار داشته و به عنوان اولین صندوق مبتنی بر شاخص هم‌وزن در ایران فعالیت می‌کند. صندوق شاخصی «هم‌وزن» کیان سعی دارد تا بازدهی متناسب و در حد شاخص کل هم‌وزن را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان بیاورد. به عبارت دیگر، با خرید واحدهای این صندوق،‌ احتمالاً میانگینی از بازدهی تمام سهم‌ها و به‌خصوص گروه‌های صنایع بازار سرمایه به دست خواهد آمد.

تحلیل صندوق هم وزن کیان (شهریور ۱۴۰۲)

صندوق هم وزن کیان در شهریور ماه نیز عملکردی بسیار نزدیک به شاخص هم وزن داشت و موفق شد بازدهی حدودا ۸.۹ درصدی را ثبت کند. همانطور که از اسم این صندوق نیز مشخص است، حرکت قیمتی آن وابستگی زیادی به شاخص هم‌وزن داشته و به نظر می‌رسد نمی‌توان از آن انتظار کارایی و عملکرد متفاوتی داشت. این شاخص در سه ماه منتهی به مرداد ماه در حدود ۱۶ درصد افت داشت که با توجه به افت ۱۵.۸ درصدی شاخص هم‌وزن می‌توان ادعای مطرح شده را توجیه نمود.

سبد دارایی صندوق هم وزن کیان

ترکیب دارایی این صندوق شامل ۹۴ درصد سهام، ۳.۴۵ درصد وجه نقد و سپرده بانکی و ۲.۷ درصد سایر دارایی‌ها می‌شود. عمده سرمایه‌گذاری انجام شده صندوق کیان در گروه استخراج کانه‌های فلزی، ماشین آلات، فلزات اساسی، محصولات کاغذی و واسطه گری‌های پولی و مالی بوده که حدود ۲۷ درصد سبد سرمایه‌گذاری آن را تشکیل می‌دهد. 

در شهریور ماه غالب سرمایه‌گذاری این صندوق در گروه بانکی قرار داشت و میزان وجه نقد و سپرده بانکی آن تقریبا ۵۰ درصد کمتر از شهریور ماه بود.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی‌های این شرکت از اواسط اردیبهشت تا پایان مرداد ماه در روند نزولی قرار داشته و از 1.68 همت به ۹۵۶ میلیارد تومان تقلیل یافته است. اما در شهریور ماه شرایط بهتری را تجربه کرد به طوری که در پایان این ماه ارزش خالص دارایی‌های آن با ۲۵ درصد رشد به ۱.۲ همت رسید.

با توجه به ارزش خالص دارایی این شرکت و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد صندوق کیان در پایان شهریور حدود 1۵۷۶ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۵۷۸ تومان در آن تاریخ، می توان گفت که هر واحد کیان در قیمتی منطقی مورد معامله قرار گرفته است.

همچنین در شهریور ماه شاهد ورود جریان نقدینگی با روندی صعودی در این صندوق بودیم که نشان از بهبود شرایط آن دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *