آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 بهتر است؟

طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ بهتر است؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال کشف دارایی‌های جایگزین برای حفاظت از سرمایه و رشد پرتفوی خود هستند. خوشبختانه، امروزه طیف فزاینده‌ای از دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاران خرد در دسترس است. در دنیای به سرعت در حال تغییر با ارزهایی متنوع و اقتصاد جهانی، تنوع بخشی سبد دارایی‌ها امری کلیدی محسوب می‌شود. علی‌رغم این‌که رمزارزها به دلیل رشدهای نجومی خود بسیار محبوب هستند، اما سرمایه‌گذاران نباید گزینه‌های با سابقه طولانی را فراموش کنند. یک مثال عالی سرمایه‌گذاری در شمش طلا یا سایر فلزات گرانبها است. اما طلا چگونه در مقابل رمزارز محبوب بیت کوین قرار می‌گیرد؟ 

با ما در این مقاله از آکادمی مزدکس همراه باشید تا به مقایسه سرمایه‌گذاری در طلا و بیت کوین به همراه ویژگی ها و مزایا، معایب هر یک بپردازیم.

مقدمه‌ای بر طلا و بیت کوین

طلا  به دلیل خاصیت کمیابی و ارزشمندی خود همواره یک دارایی منتخب در طول تاریخ بوده است. این فلز گرانبها به عنوان پوششی در برابر تورم عمل می‌کند. از آنجایی که طلا نسبت به سایر فلزات کمیاب‌تر است، ارزش خود را در طول زمان به خوبی حفظ کرده و افزایش می یابد.

فلزات گرانبها مانند طلا و نقره از طریق مالکیت سکه‌ها یا شمش‌های فیزیکی ملموس به جای تکیه بر دارایی‌های کاغذی، به تقویت مالی سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند. هدف شورای جهانی طلا ترویج و به حداکثر رساندن رشد بالقوه مصرف طلا در صنعت است. آنها استانداردهای مورد انتظار را با هدف تقویت بازارهای طلا تعیین می‌کنند.

بیت کوین بر خلاف یک ارز با پشتوانه طلا، توسط فناوری بلاکچین پشتیبانی می‌شود و فاقد یک نهاد مرکزی است. این پروژه در ابتدا با علاقه‌مندانی آغاز شد که خواهان یک سیستم رمزگذاری شده و غیرمتمرکز برای ارز دیجیتال بودند. ایده این بود که بیت کوین جایگزینی برای بازار سهام و سیستم بانکی شود. 

ما در ادامه طلا و  بیت کوین را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم استراتژی مناسبی برای سرمایه‌گذاری خود اتخاذ کنید. 

چگونه بیت کوین و طلا مقایسه می شوند

در اینجا ما بر روی مقایسه مستقیم طلا و بیت کوین در تعدادی ویژگی‌ کلیدی که برای سرمایه‌گذاران تأثیرگذار است تمرکز می‌کنیم و  آنها را به صورت موازی در بخش‌های امنیت، نوسان، عملکرد قیمت، سهولت و سرعت فروش، تاریخچه، کمیابی و مالیات مورد بررسی قرار می‌دهیم. در پایان هر بخش، اعلام می کنیم که کدام یک از دو دارایی در فاکتور مربوطه بهتر عمل می‌کند.

فاکتور امنیت

طلا یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان انجام داد. طلا را می‌توان در خزانه‌ها و بانک‌هایی با امنیت بالا نگهداری کرد. البته، این امر دسترسی شما به طلا را دشوار می‌کند. اما برای یک سبد سرمایه‌گذاری طولانی مدت، به ندرت نیاز به دسترسی فوری است. معمولا سرمایه‌گذاران مقادیر متوسطی طلا را در خانه، گاوصندوق شخصی یا در یک مرکز سپرده امن ذخیره می‌کنند تا دسترسی فوری به آنها داشته باشند.

در مقابل هرچند بیت کوین بسیار امن است اما دروازه دنیای  کریپتو همواره به روی هکرها باز است و گاها با اخباری مبنی بر هک شدن یک کیف پول و سرقت دارایی افراد مواجه می‌شویم. به عنوان مثال، سال 2022 بزرگترین سال برای هک کریپتو بود. آمارها نشان می‌دهد تا سال 2022 تقریباً 140 میلیارد دلار بیت کوین به طور غیرقابل برگشت از دست رفته است. 

توصیه می‌کنیم رمزارز خود را در یک کیف پول ارز دیجیتال مطمئن نگهداری کنید و هرگز کلید خصوصی ولت خود را به کسی ندهید؛ زیرا بیت کوین دزدیده شده غیرقابل برگشت است.

برنده: طلا

طلا ثابت کرده که در مدت زمان طولانی‌تری ایمن بوده و برنده این بخش است.

فاکتور نوسان

طلا به دلیل نوسانات کم خود در طول زمان مشهور است. این دارایی تحت تأثیر بازار سهام باقی می‌ماند و یک ذخیره خالص ارزش است، (به ویژه در برابر نیروهایی مانند تورم). سرمایه‌گذاری در طلا به طور مرتب به عنوان ابزاری برای کاهش نوسانات پرتفوی شما حسوب می‌شود. بنابراین هنگامی که سایر بازارها سقوط می‌کنند، ارزش طلا افزایش می‌یابد و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهد.

اما بیت کوین روی دیگر سکه است. این ارز پرچمدار سرمایه‌گذاری‌های بی ثبات و پرخطر محسوب می‌شود. بنابراین در حالی که سرمایه‌گذاری در بیت کوین می تواند جنبه های مثبت زیادی داشته باشد، اما نوسانات هم روی دیگر سکه است. با توجه به اینکه بیت کوین هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، رفتار قیمتی آن به طور باورنکردنی غیرقابل پیش‌بینی است. بنابراین پیش بینی آینده آن دشوار است.

برنده: طلا

طلا به صورت روزانه، هفتگی و سالانه بسیار کمتر از بیت کوین نوسان دارد.

نرخ سود

طلا مانند همه طبقات دارایی سال‌های خوب و بد خود را دارد. بنابراین طلا یک سرمایه‌گذاری سریع برای ثروتمند شدن نیست و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب است. بنابراین طلا در سال‌های سبز خود می‌توانند شاهد رشد 30 الی 40 درصدی قیمت (با میانگین 10 ساله حدود 10 درصد در سال) باشد. طلا همچنین طی 5 تا 10 سال گذشته نسبت به سایر طبقات دارایی بهتر عمل کرده است.

قیمت کریپتو در دهه گذشته شاهد جهش‌های بسیار بیشتری نسبت به هر کلاس دارایی دیگری بوده است. ارزش بیت کوین به دنبال «چرخه هاوینگ» 4 ساله خود با روندهای صعودی فوق‌العاده و بازارهای نزولی وحشتناک دنبال می‌شود. افزایش چند صد درصدی قیمت سالانه بیت کوین اتفاق غیرمعمولی نیست، اما با بلوغ بیت کوین، می‌توانیم شاهد کاهش بازدهی آن هم باشیم.

برنده: بیت کوین

اگر زمان مناسبی در بازار داشته باشید، بازدهی بیت کوین بسیار بیشتر از طلاست. با این حال، اگر اشتباه کنید ممکن است پس انداز زندگی خود را از دست بدهید.

حجم نقدینگی

دلیل بزرگی که طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری محبوب شناخته می‌شود، حجم نقدینگی آن است. سابقه اثبات شده طلا در یک دوره زمانی طولانی، باعث اطمینان بین خریداران شده است. هر زمان که به دنبال فروش طلای خود باشید، خریدار مشتاقی پیدا خواهید کرد. این امر همچنین از سیالی بازار طلا حمایت می‌کند و بر ثبات بلندمدت آن دلالت دارد.

این فاکتور برای بیت کوین هم صادق است و نقدینگی خوبی در این ارز دیجیتال وجود دارد. اگرچه به نظر می‌رسد طی  چند سال گذشته مقدار آن کاهش یافته است. با ریزش بیت کوین بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی دچار بحران نقدینگی شده و شرکت‌های تجاری بزرگ در رکود به سر می‌برند.

برنده: هر دو (با اختلاف اندک طلا)

هر دو بازار نقدینگی خوبی دارند، اما طلا یکی از نقدشونده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جهان است و از نظر ما برنده است.

سابقه و قدمت

طلا یکی از قدیمی‌ترین فلزات گرانبهای کشف شده در جهان است و شما برای اینکه ببینید اولین بار چه زمانی از آن استفاده شد باید به بیش از 6000 سال قبل بازگردید! بنابراین طلا یک منبع منحصر به فرد است که نمی‌توان آن را تکرار یا کپی کرد. اگر طلا بخرید، همیشه آن را خواهید داشت.

بیت کوین نیز منحصر به فرد است و به اندازه کافی دلیل برای اثبات مفاهیم آن وجود دارد. اما معضلاتی هم است. بیت کوین هنوز یک فناوری نسبتا جدید بوده و هیچ تضمینی وجود ندارد که روزی یک نوآوری جدیدتر نتواند جایگزین بیت کوین شود. همچنین نگرانی‌هایی در مورد مقررات و قانونگذاری این ارز دیجیتال مطرح است.

برنده: طلا

طلا آزمون زمان را پس داده و با توجه به قدمت خود برنده است.

نایابی

طلا دارای عرضه محدود است و چیزی نیست که بتوان با آن طلا را تولید یا ایجاد کرد. تقریباً 50 میلیون تروی اونس طلا در سال استخراج می‌شود و تاکنون حدود 194040 تن طلا استخراج شده است. این ثبات استخراج و ارزش طلا است که شورای جهانی طلا در خصوص 30 سال آینده، بینش ارزشمندی از تقاضا برای طلا ارائه کرده است.

اما با این وجود، بیت کوین را می‌توان بسیار کمیاب‌تر در نظر گرفت. در واقع تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد و دیگر نمی توان بیش از این سقف، BTC ایجاد یا استخراج کرد.

برنده: بیت کوین

بیت کوین کمیاب‌تر از طلاست و اگر مشکلات مربوط به بیت کوین جعلی برطرف شود، ممکن است ارزش آن افزایش یابد.

مالیات

برخی از سکه‌های طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند، که می‌تواند مزیت بزرگی برای معرفی سکه‌های طلا در سبد سرمایه‌گذاری شما باشد. با این حال، سایر اشکال طلا مانند شمش و سکه‌ها (که پول قانونی نیستند) مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

در حال حاضر قانونگذاری شفافی برای رمزارزها در کشورهای مختلف اتخاذ نشده است. از این رو افراد در برخی کشورها با در اختیار قرار داشتن بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری، موظف به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خواهند بود و برخی کشورها هم خیر.

برنده: طلا

از آنجایی که انواع خاصی از طلا  از نظر قانونی عاری از مالیات بر عایدی سرمایه هستند، طلا برنده آماده این بخش است.

بیت کوین یا طلا؛ مساله این است!

طلابیت کوین
امنیتمعمولاً در خزانه‌های بسیار امنی که دسترسی به آن‌ها سخت است ذخیره می‌شود.به صورت آنلاین در کیف پول های امن ذخیره می شود، اما احتمال هک شدن آنها وجود دارد.
نوسانبسیار کمبسیار زیاد
نقدینگیبسیار نقدپذیر، بازاری پر رونق با خریداران مشتاق.نقدینگی خوب، اگرچه اخیراً تحت تاثیر ورشکستگی پلتفرمهای تجاری بزرگ قرار گرفته است.
قدمتبسیار قدیمی و در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است. یک دهه
کمیابیعرضه محدود، اگرچه هیچ مقدار قطعی در مورد طلای قابل استخراج وجود ندارد.فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد.

مثل همیشه، این بستگی به نوع سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری هر فرد دارد. بیت کوین مناسب برای افرادیست که تحمل ریسک بالاتری دارند. در مقابل  طلای فیزیکی یک گزینه سرمایه‌گذاری مطمئن در طولانی مدت است.

نظر شما چیست. با توجه به فاکتورهایی که در این مقاله بررسی کردیم، کدام یک از این دو دارایی برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 بهتر است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *