آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
صندوق درآمد ثابت چیست؟ صندوقی سبز حتی در روزهای قرمز

صندوق درآمد ثابت چیست؟ صندوقی سبز حتی در روزهای قرمز

صندوق درآمد ثابت نوعی صندوق‌ سرمایه‌گذاری است که بازدهی آن نوسان زیادی ندارد و دارای نرخ سود قابل پیش‌بینی است. این صندوق‌ها معمولا به دلیل نوع سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، به صندوق‌های بدون ریسک هم معروفند. صندوق‌های درآمد ثابت شرایط سرمایه‌گذاری را از نظر ریسک و بازدهی برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند. در واقع می‌توان گفت این نوع صندوق‌ها با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند. در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس بیشتر با ویژگی‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت آشنا می‌شویم.

ترکیب دارایی‌های صندوق‌ درآمد ثابت

در صندوق‌های درآمد ثابت، از آنجا که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل وجوه جمع‌آوری شده در دارایی‌های بدون ریسک از جمله اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود، مدیر آن صرفاً اجازه دارد بخش بسیار کمی از سبد تحت مدیریت خود را در دارایی‌های ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاری کند. بنابراین، احتمال متضرر شدن در این صندوق‌ها نزدیک به صفر است؛ ولی همین موضوع باعث می‌شود که سود صندوق‌های درآمد ثابت نیز از حد مشخصی بالاتر نرود. علت این امر این است که دارایی‌های بدون ریسک، معمولا نرخ سود مشخصی دارند که این عدد چیزی در حد نرخ تورم کشور است.

به طور کلی صندوق‌های درآمد ثابت به دو نوع صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) و صندوق‌های فرابورسی (صدور و ابطالی) تقسیم می‌شوند. درواقع تفاوت این دو نوع صندوق در نحوه سوددهی‌شان است.

مزایای صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

1. دارای تیم مدیریت حرفه‌ای

تیم‌های تحلیلگر و مدیران صندوق‌های درآمد ثابت، با داشتن اطلاعات و دانش تخصصی و رصد پیوسته اخبار، مناسب‌ترین اوراق را در نظر گرفته و با خرید و فروش به‌موقع، در جهت افزایش عملکرد صندوق و سود سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاران بخواهند خودشان سرمایه‌گذاری کنند، قطعاً باید آموزش ببینند و زمانی را صرف رصد بازار و اخبار مربوطه کنند. در‌حالیکه از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، با هر میزان سرمایه می‌توان از تخصص مدیران حرفه‌ای بهره‌مند شد.

2. ریسک پایین

صندوق درآمد ثابت‌ در دسته کم‌ریسک‌ترین دارایی‌های مالی در ایران قرار می‌گیرد. بنابراین خرید واحدهای این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذارن کم ریسک گزینه‌ای ایده‌آل است.

3. نقدشوندگی بالا

واحدهای صندوق با درآمد ثابت را خیلی سریع می‌توان فروخت و به پول نقد تبدیل کرد. حتی بعضی صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی دارند که تضمین می‌کند همیشه کسی هست که واحد صندوق را بخرد.

4. عدم نیاز به سرمایه‌ بالا

یکی دیگر از مزایای صندوق درآمد ثابت امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ کم است. به عبارتی، برای فعالیت در این بازار، نیاز به سرمایه هنگفت ندارید و با سرمایه اندک می‌توانید نسبت به صدور واحدهای صندوق درآمد ثابت اقدام کنید.

5. سود دهی بیشتر نسبت به بانک‌ها

نحوه سوددهی بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند. سوددهی هر دو به صورت پرداخت سود نقدی در بازه‌های زمانی مشخص است. موعد دریافت سود در بانک‌ها با توجه به نوع حساب متفاوت است. با ورود به صندوق‌های درآمد ثابت و پیش‌بینی سود، می‌توان از سود بدون نرخ شکست و متناسب با روزهای حضور در صندوق  بهره‌مند شد.

اما در سپرده بانکی سررسید بلندمدت تعریف شده و برداشت پول قبل از سررسید معین (که معمولا در بانک‌ها از یک سال به بالاست) منجر به کاهش سود سرمایه‌گذار می‌شود. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سود کامل به مبالغی که در بازه تعریف‌شده (معمولا یک یا سه ماه) در صندوق حضور دارند، تعلق می‌گیرد و در صورت حضور کمتر از بازه نیز به نسبت روزهای حضور، سود پرداخت می‌شود.

مقایسه بازدهی صندوق های درآمد ثابت

اولویت در صندوق‌های درآمد ثابت حفظ سرمایه اولیه است. پس این صندوق‌ها برای مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند. هرچند سود صندوق درآمد ثابت از ابزارهای مالی درآمد ثابت دیگر بیشتر است، اما بازدهی این صندوق‌ها را باید بر اساس ارزش پول ملی، تورم و شرایط بازار سنجید. در روزهای پر التهاب بازار و زمانی که شاخص کل در حال سقوط است سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها، اقدامی عاقلانه است.

نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

سود صندوق‌های درآمد ثابت روزشمار است. به این معنا که این سود یا به صورت ماهانه به سهامداران پرداخت می‌شود یا بر ارزش واحدهای صندوق می‌افزاید. طبیعی است هرچه سرمایه شما در صندوق بیشتر باشد، سود بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، نوسان سود این صندوق‌ها کم است و به میزان سهام موجود در سبد دارایی‌ها بستگی دارد. صندوق‌های درآمد ثابت بین ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی خود را در اوراق درآمد ثابت و تا سقف ۱۰ درصد از دارایی‌ها را (با تصمیم مدیر صندوق) در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر چه درصد سهام موجود در سبد دارایی صندوق بیشتر باشد، در دوران رونق بازار، سود آن نیز بیشتر می‌شود. به همین نسبت، در شرایط نزولی بازار، درصد سهام موجود در صندوق نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. البته همانطور که اشاره کردیم سهام موجود در صندوق درآمد ثابت، نهایتا ۱۰ درصد است. بنابراین نوسان سود این صندوق‌ها کم است و همین ویژگی، آسایش خاطر سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند.

مقایسه صندوق های درآمد ثابت مزدکس

در مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت علاوه بر سابقه و عملکرد صندوق، لازم است اهداف خود را نیز در نظر بگیرید. ممکن است برای برخی افراد دریافت سود نقدی اهمیت داشته باشد و برخی دیگر، نیازی به سود ماهانه نداشته باشند. علاوه بر این ترکیب دارایی‌های هر صندوق اهمیت زیادی دارد. در ادامه 3 صندوق درآمد ثابت که در پلتفرم مزدکس لیست شده‌اند را مقایسه می‌کنیم.

صندوق سرمایه‌گذاری کارا

صندوق درآمد ثابت کارا مشابه سایر صندوق‌های درآمد ثابت است با  این تفاوت که دو ویژگی پرداخت سود ماهانه و الزام به سرمایه‌گذاری در سهام در این صندوق وجود ندارد. حوزه فعالیت این صندوق، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق با درآمد ثابت است و یکی از صندوق های کم ریسک بازار محسوب می‌شود. 

ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری کارا:

دارایینسبت (درصد)
اوراق مشارکت۵۷.۱۰ 
سپرده بانکی۳۷.۳۸ 
واحد صندوق۴.۱۵ 
سهام۰.۱۷ 
پنج سهم با بیشترین وزن۰.۱۵ 
سایر دارایی‌ها۱.۲۰ 

صندوق سرمایه‌گذاری آکورد

صندوق درآمد ثابت آکورد به دلیل نقدشوندگی بالای خود مناسب افرادیست که به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بازار سرمایه هستند. شما به راحتی می‌توانید واحدهای صندوق آکورد را در کوتاه‌ترین زمان به پول نقد تبدیل کنید. بنابراین برای افراد کم ریسک که معمولا پول خود را در بانک‌ها نگهداری می‌کنند، یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

  • نقدشوندگی بسیار بالا و امکان خرید و فروش سریع سهام آن
  • یک صندوق درآمد ثابت با شناسایی روزانه میزان سود خــود

ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری آکورد

دارایی نسبت (درصد)
اوراق مشارکت۴۹
سپرده بانکی۳۹.۵
سهام۸.۳
سایر دارایی‌ها۳.۲

صندوق سرمایه‌گذاری افرا

صندوق درآمد ثابت افرا به دلیل نقدشوندگی بالا، ریسک ناچیز و بازدهی موثر سالانه 27 درصدی، جایگزینی مناسب برای دریافت سود بانکی است. علاوه بر این از آنجایی که صندوق افرا از نوع صندوق‌های سهامی است، اکثر وجوه خود را صرف خرید سهام و حق تقدم سهام می‌کند.

ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری افرا

دارایینسبت (درصد)
اوراق مشارکت۴۳.۹۲
سپرده بانکی۳۸.۹۶
سایر سهام۷.۹۱
پنج سهم با بیشترین وزن۶.۵۵
سایر دارایی‌ها۲.۶۶ 

کلام آخر

صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل ریسک ناچیز خود و ارائه یک سود تضمین شده، گزینه مناسبی برای تعدیل سبد سهامی هر سرمایه‌گذار هستند. علاوه بر این، بسیاری از مردم از این صندوق‌ها به عنوان جایگزینی مناسب برای بانک‌ها یاد می‌کنند؛ و با سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها، از سودی روزشمار و بالاتر از نرخ بانک‌ها بهره‌مند می‌شوند. در حال حاضر سه صندوق افرا،  آکورد و کارا در پلتفرم مزدکس لیست شده‌اند و شما می‌توانید در 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته، اقدام به خرید و فروش واحدهای صندوق‌های بورسی نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *