آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
سرمایه گذاری چیست

سرمایه گذاری چیست و چگونه باید خود را برای سرمایه گذاری آماده کنیم؟

بدون شک سرمایه گذاری (investment) آنهم برای اولین بار، اقدامی دلهره‌آور است. اما شما با اطلاعاتی صحیح و یک برنامه مدون، می‌توانید اولین قدم برای ورود به بازار سرمایه را با اطمینان بردارید. بنابراین داشتن بودجه و پرسیدن چند سوال کلیدی در مورد سطح ریسک‌پذیری خود، برای شروع سرمایه گذاری امری ضروری است. در این مقاله از آکادمی مزدکس به موارد مهم قبل از شروع سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری فرآیندی است که فرد بخشی از درآمد یا پس‌انداز خود را به دارایی‌هایی مانند سهام، صندوق ETF، توکن بهادار، طلا یا ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین اختصاص می‌دهد. ایده پشت سرمایه‌گذاری این است که ثروت خود را تضمین کنید و در حالت ایده‌آل، پول بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا داشته‌اید، به دست آورید. بنابرین توفیق یا عدم توفیق سرمایه‌گذاری به این بستگی دارد که شما با سرمایه خود چه می‌کنید (از نوع و مقداری که می‌خواهید سرمایه گذاری کنید). با این حال، قبل از اینکه پول خود را به هر طریقی سرمایه گذاری کنید، موارد مهمی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

چه کسی می‌تواند سرمایه گذاری کند؟

چه کسی سرمایه گذار است

از نظر فنی، اگر دارای یک حساب بانکی هستید، می‌توانید سرمایه گذاری کنید. با این حال، اکثر خدمات سرمایه گذاری برای مطابقت با الزامات احراز هویتی (KYC) به حداقل سن 18 سال نیاز دارند. همچنین در اکثر کشورها اگر زیر 18 سال باشید، به اجازه والدین خود نیاز دارید.

از طرف دیگر، شما هرگز برای سرمایه‌گذاری آنقدر مسن نیستید، و هیچ وقت برای شروع دیر نیست. تا زمانی که به طور پیوسته، عاقلانه سرمایه گذاری کنید و تا حد امکان در صندوق اضطراری (emergency fund) خود دارایی داشته باشید، همچنان می‌توانید درآمد سودآوری از سرمایه گذاری خود به‌دست آورید.

چگونه خود را برای سرمایه گذاری آماده کنیم؟

نحوه سرمایه گذاری

برای مبتدیان، قاعده کلی این است که شما نباید پولی را که تحمل از دست دادن آن را ندارید، وارد پروسه سرمایه گذاری کنید. به این معنا که هرگز آخرین سکه از پس‌انداز خود را به این امید سرمایه گذاری نکنید که ممکن است فوراً بازدهی زیادی داشته باشد. همچنین هرگز پولی که آینده مالی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ وارد پروسه سرمایه‌گذاری نکنید.

قبل از شروع investment باید درک درستی از شرایط مالی خود داشته باشید. این شامل اطمینان از عدم بدهی و داشتن نقدینگی کافی در صندوق پس‌انداز اضطراری خود برای دستیابی به امنیت مالی است.

بودجه ایجاد کنید

هنگام شروع سرمایه‌گذاری، از بودجه خود مطمئن شوید؛ این دقیقاً به شما نشان می دهد چقدر پول هزینه می‌کنید. پس از محاسبه درآمد قابل هزینه خود (پولی که پس از پرداخت قبوض و مایحتاج باقی می‌ماند)، می‌توانید به این فکر کنید که چه مقدار از آن مبلغ را می‌خواهید سرمایه گذاری و چه مقدار را می خواهید به پس‌انداز اختصاص دهید.

قبل از سرمایه گذاری، زمان کافی برای بررسی امور مالی، درآمد و هزینه‌های خود اختصاص دهید تا بدانید چه نوع و چه میزان از درآمد شما برای نیازهای سرمایه‌گذاری‌تان مناسب است.

در چه چیزی می‌خواهم سرمایه گذاری کنم؟

شما چند گزینه دارید: اوراق قرضه، سهام، املاک و مستغلات و دارایی‌های دیجیتال. بخشی از تحقیقات شما باید به درک کلی از انواع بازارهایی که می‌خواهید در آنها سرمایه گذاری کنید، اختصاص یابد. بسیاری از افراد در دارایی‌های دیجیتال و رمزارزهای معروفی مانند بیت کوین یا اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنند. همیشه تحقیقات کافی برای بازار مورد نظر را انجام دهید؛ بیاموزید که چه چیزهایی قیمت یک دارایی را تعیین می‌کنند و مهمتر از همه میزان ریسک پذیری خودتان را مشخص کنید.

در مورد ریسک سرمایه گذاری چه احساسی دارید؟

ریسک در سرمایه گذاری

نگرش شما نسبت به ریسک، بستگی به موقعیت شخصی شما دارد. برای مثال، افراد جوان نسبت به افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند ریسک پذیری بیشتری دارند. 

اینکه برای شروع چقدر باید سرمایه گذاری کنیم؟ کاملاً به شما و درآمدتان بستگی دارد. اگر نمی خواهید مبلغ زیادی را برای اینکار اختصاص دهید، بهتر است با یک برنامه پس‌انداز پیش بروید. این زمانی است که شما سرمایه‌گذاری‌های کوچک و منظم (به عنوان مثال هفتگی یا ماهانه) را در دارایی مورد نظر خود انجام داده تا در آینده بلندمدت سود جمع‌آوری کنید. بنابراین اگر می‌خواهید بدون توجه به نوسانات بازار سرمایه گذاری کنید، این یک روش عالی است.

کلام آخر

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و رشد تورم، امروزه افراد زیادی به دنبال راه‌هایی برای حفظ ارزش پول خود در آینده هستند. یکی از این روش‌ها سرمایه‌گذاری است که کمک می‌کند افراد در کنار افزایش ارزش دارایی خود در برابر رشد تورم هم مصون بمانند. اینکه در چه نوع دارایی و با چه مبلغی باید سرمایه گذاری کرد، کاملا به اهداف و میزان ریسک‌پذیری شما بستگی دارد. بدون شک اگر به دنبال کسب سود سریع در بازه زمانی کوتاه مدت هستید، بازارهای پرنوسان و با ریسک بالا مثل رمزارزها یک گزینه سرمایه گذاری مناسب برای شما خواهد بود. در مقابل اگر قصد یک سرمایه گذاری بلند مدت با ریسک اندک را دارید، سرمایه گذاری در طلا یا صندوق های درآمد ثابت که سود تضمین شده ای را به شما ارائه می‌دهند انتخاب مناسبی خواهد بود.

پلتفرم مزدکس اولین و تنها بستر توکنایز دارایی ها تحت مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار است که سهام صندوق‌های بورسی را در بستر بلاچین برای کاربران خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بر اساس نوع سرمایه‌گذاری خود، به صورت 24/7 و بدون تعطیلی توکن بهادار صندوق های زیر را در مزدکس خریداری کنید.

صندوق اهرمی كاريزما

صندوق پشتوانه سكه طلا كهربا

صندوق درآمد ثابت نوع دوم كارا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *