با تغییر نسلها، نحوه تعامل موسسات با مشتریان خود هم باید تغییر کند. این یک اصل کلیدی در دنیای امروز است و فقط شامل نهادهای مالی نمیشود. نسل Z که به متولدین 1995تا 2010 اطلاق میشود، افرادی هستند که از وقتی که چشم به جهان گشودهاند پیرامون خود بهطور گستردهای با فناوریهای پیشرفتهای نظیر وب، شبکههای اجتماعی، سرویس پیامکوتاه، امپیتری پلیرها، تلفنهای همراه، و یوتیوب مواجه بودهاند. به همین دلیل برخی به این نسل نام شهروندان دیجیتال دادهاند.
در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس به تاثیر ورود نسل Z بر بازارهای مالی میپردازیم و بررسی میکنیم که چرا نهادهای مالی برای بقا در این فضا باید به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند.
تسلط نسل Z بر بازار اروپا
اخیراً نظرسنجی YouGov که توسط Bitpanda انجام شد نشان می دهد که نسل Z (متولدین 1995 تا 2010) و ملنیال (متولدین 1980 تا 1995) بر بازار داراییهای دیجیتال اروپا تسلط دارند. در این تحقیق پنج کشور اروپایی سوئیس، اتریش، فرانسه، آلمان و ایتالیا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و سوئیس با 23 درصد جمعیت صاحب دارایی دیجیتال، به عنوان کشور پیشتاز انتخاب شد. بعد از آن اتریش با 18 درصد، فرانسه 14 درصد، آلمان 11 درصد و ایتالیا با 9 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
این نظرسنجی از اشتیاق نسلهای میلنیال (28-43 ساله) و زد (18-27 ساله) به داراییهای دیجیتال در بستر بلاکچین حکایت میکند. به طور متوسط، 24 درصد میلنیالها و 19 درصد نسل Z صاحب ارزهای دیجیتال در کشورهای مورد بررسی هستند. این روند نشان دهنده یک تغییر گستردهتر در تعامل مالی در میان جوانان اروپایی است که به طور فزاینده به دارایی های دیجیتال به عنوان بخشی از سبد سرمایه گذاری خود روی میآورند.
اریک دموت، مدیرعامل و از بنیانگذاران Bitpanda، معتقد است:
«آینده امور مالی در دستان نسل جوان است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که ارزهای دیجیتال در اروپا بهویژه در میان نسل میلنیال و نسل Z محبوبیت فزایندهای پیدا کرده است. این جوانان همچنان به پذیرش ارزهای دیجیتال ادامه میدهند.»
چرا سرمایه گذاری نسل Z اهمیت دارد؟
به بیان ساده، نسل Z در حال تسخیر جهان است، آنها میدانند که چگونه در صنایع مختلف، موج ایجاد کنند. آنها در حال پیشی گرفتن از تأثیر نسل هزاره هستند و حتی از نظر آماری از آنها پیشی میگیرند. مورگان استنلی گزارش داد نسل Z تا سال 2034 از نسل Y به عنوان بزرگترین گروه کشور پیشی خواهد گرفت و جمعیت آنها در نهایت به 78 میلیون نفر خواهد رسید!
آنها نه تنها نیروی انسانی قابل توجهی هستند، بلکه متبحرترین نسلیاند که جهان تا به امروز به خود دیده است. این گروه که هرگز زندگی بدون اینترنت را متصور نیست، به زبان فنآوری روان صحبت میکند و از آن به نفع خود بهره میبرد..
با گذشت زمان نسلهای قدیمیتر با نرخهای بالایی بازنشسته میشوند که منابع، اصطلاح «بازنشستگی بزرگ» را برای اشاره به این دوره زمانی ابداع کردهاند. به زودی نسل Z کاهش قابل توجهی از سهم جمعیتی مشتریان بالقوه برای ارائه دهندگان مالی ایجاد خواهد کرد، بنابراین نادیده گرفتن آنها اشتباه بزرگی خواهد بود.
طبق بررسی اینوستوپدیا در سال 2023، بزرگسالان نسل Z (افرادی بین 18 تا 25 سال) از نظر مالی پیشرفته تر از نسل قبلی خود هستند. در حال حاضر بیش از نیمی از بزرگسالان نسل Z سرمایه گذاری کردهاند (با 26٪ در بازار سهام) اما از هر چهار نفر فقط یک نفر احساس می کند که به اندازه کافی بازار سهام را درک میکند تا نحوه عملکرد آن را برای دوست خود توضیح دهد.
سرمایه گذاری در دارایی های دیجیتال تازه شروع شده است
در حال حاضر حدود ۲۹ درصد افراد زیر ۴۳ سال قصد دارند طی یک سال آینده در داراییهای دیجیتال سرمایهگذاری کنند و ۴۶ درصد از این گروههای جوان معتقدند ارزش بیتکوین در ماههای آینده افزایش خواهد یافت.
این خوشبینی گواهی بر اعتقاد رو به افزایش به پتانسیل ارزهای دیجیتال برای بازدهی بالا، ایجاد استقلال از موسسات مالی سنتی و ناشناس بودن در معاملات است. به طوریکه از زمان تصویب قانون MiCA اتحادیه اروپا و تصویب ETFهای اسپات بیت کوین و اتریوم در بورس ایالات متحده، اعتماد در کریپتو افزایش یافته است.
جک روزنتال اولین بار در 8 سالگی با مفهوم سرمایهگذاری آشنا شد و پدربزرگش یک سبد سرمایهگذاری برای او راهاندازی کرد. او در دبیرستان «باشگاه سرمایهگذاران جوان» را تاسیس کرد. صندوقی که برای سرمایهگذاری نوجوانان در بازار سهام طراحی شده بود و اکنون بیش 100 عضو و 100000 دلار دارایی تحت مدیریت دارد. او همچنین نویسنده چند کتاب درخصوص سرمایه گذاری برای نوجوانان است.
بر اساس نظرسنجی اینوستوپدیا 54 درصد نسل Z نوعی سرمایه گذاری دارند، از صندوقهای سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) گرفته تا ارزهای دیجیتال و توکنهای غیرقابل تعویض (NFT).
روزنتال گفت: “به دلیل تاثیر رسانههای اجتماعی، نسل Z بیشتر از نسلهای قبلی در مورد سرمایهگذاری میداند.” او همچنین خاطرنشان کرد تغییرات در محیط نظارتی، مانند اعطای مجوز به نوجوانان برای داشتن حساب های تحت نظارت والدین، دربهای بورس را برای آنها باز کرده است.
فناوریهای نوظهور مالی بین نسل Z محبوبیت خاصی دارند. حدود یک چهارم سرمایهگذاران نسل Z هم ارزهای دیجیتال و هم سهام دارند و از هر 10 یک نفر NFT دارد.
آیا علاقه به داراییهای دیجیتال بین زنان و مردان متفاوت است؟
علیرغم شور و شوق در میان سرمایهگذاران جوان، این نظرسنجی از یک تفاوت جنسیتی قابل توجه در سرمایهگذاری در داراییهای دیجیتال حکایت دارد. احتمال سرمایهگذاری مردان در تمامی طبقات دارایی، از جمله ارزهای دیجیتال بیشتر است، جایی که 21 درصد مردان در مقایسه با 8 درصد زنان در داراییهای دیجیتال سرمایهگذاری کردهاند.
این شکاف به سایر سرمایهگذاریها مانند سهام فردی، فلزات گرانبها و ETFها گسترش مییابد. علاوه بر این، 47 درصد زنان مورد بررسی، در مقایسه با 27 درصد مردان، برنامهای برای سرمایهگذاری در هیچ طبقه دارایی ندارند.
انگیزههای سرمایهگذاری در داراییهای دیجیتال متفاوت است، بازدهی بالقوه بالا، بیشترین دلیل ذکر شده با 24 درصد است، پس از آن استقلال از سیستمهای مالی سنتی با 22 درصد و ناشناس بودن با 21 درصد قرار دارند. با این حال، همچنان درخواستهایی برای بهبود قانونگذاری و آموزش جامع در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد که ۱۹ درصد از پاسخدهندگان از هر کدام حمایت میکنند. 18 درصد مردان و 17 درصد زنان به دنبال تدابیر امنیتی پیشرفته و ثبات بیشتر در بازار دارییهای دیجیتال هستند.
تماشا کنید و یاد بگیرید
نسل Z اولین نسلی است که با گوشیهای هوشمند و رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی از زندگی روزمره رشد کرده است. آنها با یوتیوب، فیس بوک و آیفون به بلوغ رسیدند و امروز، جوانترین جمعیت آنها روزانه حدود 6.5 ساعت را صرف گوشیهای هوشمند میکنند.
اما نسل Z فقط به دنبال سرگرمی نیست. آنها به دنبال اطلاعات هستند. طبق گفته شرکت آموزش دیجیتال پیرسون، یوتیوب و محتوای ویدیویی، به طور کلی پلتفرمهای یادگیری نسل Z هستند که پس از معلمان به عنوان ابزار یادگیری در رتبه دوم قرار میگیرند.
بر اساس نظرسنجی Investopedia، زمانی که صحبت از یادگیری در مورد امور مالی شخصی به میان میآید، نسل z ویدیوییترین نسل است. یوتیوب با 45 درصد، محبوبترین منبع برای کسب اطلاعات مالی است و پس از آن مکالمه با دوستان و خانواده، جستجوی اینترنتی، TikTok و سایتهای اطلاعات مالی قرار دارند.
پلتفرمهای آنلاین؛ ابزار محبوب نسل Z
همانطور که در بخشهای قبلی صحبت کردیم، نسل Z اولین نسلی است که از دل دنیای اینترنت و تکنولوژی بر آمده و علاقهمند است تمام نیازهای خود را با صرف کمترین زمان و هزینه انجام دهد. در زمینه امور مالی امروزه پلتفرمهای مختلفی خدمات آنلاین در بستر بلاکچین ارائه میدهند. به عنوان مثال صرافیهای ارز دیجیتال، پلتفرمهای دیفای، بازارهای P2P و… که همگی از مقبولیت زیادی بین نسل جوان برخوردار هستند. یکی از بازارهایی که تا پیش از ظهور بلاکچین برای نسل Z جذابیت چندانی نداشت، بازار سهام بود. به دلیل شکل معاملات سنتی و فرایند بروکراسی که در بازار سهام سنتی حاکم است، جوانان علاقه به سرمایه گذاری در این حوزه نیستند. آنها بستری را میخواند که به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته بتوان سهام را خرید و فروش کرد. خوشبختانه با ظهور بلاکچین امروز این امر محقق شده و بسیاری از کشورها شروع به راهاندازی صندوق های بورسی در بستر بلاکچین کردهاند.
در ایران هم مزدکس اولین پلتفرم قانونگذاری شده است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار شروع به توکنایز دارایی ها کرده و در حال حاضر سهام سه صندوق بورسی کاریزما را عرضه کرده است. در مزدکس شما به راحتی میتوانید در هر زمان از شبانه روز (حتی روزهای تعطیل)، سهام صندوق های ETF را بدون محدودیت خرید و فروش کنید.
لینک کوتاه کپی شد https://mazdax.ir/academy/?p=12200