آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
زمان معامله صندوق سرمایه گذاری

معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری و زمان معاملات آنها

صندوق سرمایه گذاری به مجموعه‌ای از دارایی‌ها گفته می‌شود که برای هدف خاصی تخصیص می‌یابد. به عنوان مثال یک ارگان دولتی ممکن است برای ساخت یک مرکز بهداشتی جدید وجوهی را کنار بگذارد، یک دانشگاه ممکن است برای اعطای بورس تحصیلی بودجه‌ای را درنظر بگیرد یا یک شرکت بیمه، پولی را برای پرداخت مطالبات مشتریانش تخصیص دهد. بنابراین یک صندوق سرمایه گذاری انتخاب گسترده‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را درکنار هزینه‌های کمتر فراهم می‌کند. در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس به معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری و زمان معاملات آنها می‌پردازیم.

معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری

در صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه‌گذاران فردی درباره نحوه سرمایه‌گذاری دارایی‌های صندوق تصمیم نمی‌گیرند. آنها یک صندوق را بر اساس اهداف، ریسک، کارمزدها و سایر عوامل انتخاب می‌کنند. مدیر صندوق بر صندوق نظارت دارد و تصمیم می‌گیرد که کدام اوراق بهادار، در چه میزانی و چه زمانی باید خرید و فروش شود.

سرمایه گذاران فردی و نهادی نیز می توانند با هدف کسب درآمد، پول خود را در انواع مختلف صندوق‌ها قرار دهند. به عنوان مثال صندوق‌های متقابل، که پول را از سرمایه‌گذاران متعدد جمع‌آوری و آن را در مجموعه‌ی متنوعی از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، و یا صندوق‌های تامینی، که دارایی‌های افراد با ارزش خالص دارایی بالا (HNWI) و موسسات را به گونه‌ای که برای کسب درآمد بالاتر طراحی شده، سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حوزه سرمایه گذاری، برخی از انواع صندوق‌ها عبارتند از:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌ مشترک توسط مدیران حرفه‌ای دارایی مدیریت می‌شود و وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران فردی را به سهام، اوراق قرضه و یا سایر دارایی‌ها تخصیص می‌دهد. یک صندوق سرمایه گذاری مشترک، پول سرمایه‌گذاران را به گروهی از سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار تخصیص می‌دهد. دارایی‌های ترکیبی این صندوق، که به عنوان پورتفولیو شناخته می‌شود، توسط متخصصان مالی با تجربه مدیریت می‌شود. انواع مختلفی از صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عبارتند از:

  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک سهام: مجموعه‌ای از سهام که توسط یک مدیر حرفه‌ای مالی انتخاب می‌شود. این صندوق معمولاً برای ردیابی یک شاخص بازار مانند S&P 500 طراحی شده است.
  • صندوق سرمایه گذاری اوراق قرضه: صندوق سرمایه گذاری اوراق قرضه صرفاً در اوراق قرضه به جای سهام سرمایه‌گذاری می‌کند. این صندوق ثبات سبد سرمایه گذاری را فراهم کرده و معمولاً بازدهی کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی دارند.
  • صندوق متوازن: دارایی این صندوق ترکیبی از سهام و اوراق قرضه است. (معمولاً دارای تخصیص دارایی ثابت مانند ۶۰٪ سهام و ۴۰٪ اوراق قرضه.)

نکته: صندوق‌های سرمایه گذاری در مقایسه با سهام فردی، دارای ریسک کمتری هستند. با سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک، با داشتن سهام یا سایر اوراق بهادار به طور همزمان، می‌توانید پرتفوی خود را متنوع کنید. 

صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)

این صندوق‌ها مشابه صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک هستند اما در بورس‌های عمومی (مشابه سهام) معامله می‌شوند. صندوق ETF  مانند صندوق مشترک، پول سرمایه‌گذاران را برای خرید سبدهای اوراق بهادار از جمله سهام و اوراق قرضه جمع آوری می‌کنند. ETF ها می‌توانند شاخص‌های بازار را ردیابی یا بر بخش‌های خاصی مانند شرکت های انرژی یا اوراق بهادار فناوری متمرکز شوند.

ETF ها تمایل دارند حداقل سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به صندوق های مشترک داشته باشند، بنابراین آنها انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاران خُرد بدون پول نقد زیاد هستند.

صندوق‌های سهامی

صندوق سرمایه گذاری سهامی حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را در سهام و سایر آن را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق سهامی در واقع سبدی از سهام و ابزارهای دیگر مانند اوراق مشتقه و اختیار معامله هستند و به دلیل اختصاص بخش زیادی از منابع خود به سهام شرکت‌ها، اغلب ریسک بالایی دارند. این صندوق‌ها مناسب افرادی هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس بوده اما دانش و زمان کافی برای فعالیت در این بازار را ندارند. البته صندوق‌های سهامی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • صندوق های اهرمی
  • صندوق های شاخصی

صندوق اهرمی

این نوع صندوق‌ها، با ایجاد سازوکار مشخصی باعث می‌شوند سرمایه گذاران به صورت اهرمی از نوسانات قیمت سهام سود ببرند. در واقع، صندوق اهرمی مانند اعتبار کارگزاری عمل می‌کند و شخص می‌تواند با چند برابر سرمایه خود سرمایه‌گذاری کند. این صندوق همزمان از دو ساز و کار «صدور و ابطال» و «قابل معامله در بورس (ETF)» برای سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحد‌ها استفاده می‌کند. سازوکار نوع واحدهای این صندوق با سطح ریسک آن‌ها ارتباط دارد. به این صورت که واحدهای صدور و ابطالی را واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل معامله در بورس را واحدهای پرریسک در نظر می‌گیرند. پرتفوی این صندوق‌ها را عمدتا سهام و حق تقدم سهام تشکیل می‌دهد.

صندوق های شاخصی

 صندوق شاخصی شکلی از صندوق سرمایه گذاری مشترک است که به صورت غیر فعال مدیریت می‌شود و برای سرمایه‌گذاران بلندمدت مناسب است. در حالی که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل به طور فعال توسط افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند، هدف صندوق‌های شاخص تکرار عملکرد شاخص‌های بازار، مانند میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) یا S&P 500 است. صندوق‌های شاخصی مانند صندوق‌های متقابل استاندارد، باعث تنوع پرتفوی می‌شوند زیرا شما همزمان در بسیاری از شرکت‌ها یا صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنید. بنابراین اگر یک شرکت در صندوق عملکرد ضعیفی داشته باشد، سایر شرکت‌های موجود در سبد ممکن است ضرر را جبران کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

 صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، یکی از انواع صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک است که سود روزشمار و ثابتی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند. این صندوق‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی تحت مدیریت خود را در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و سایر دارایی‌های با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل نیز دارای ریسک بسیار پایینی هستند و سرمایه‌گذاری امنی به شمار می‌روند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

صندوق‌ کالایی دارایی خود را در کالای فیزیکی یا اوراق بهادار مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عنوان مثال، صندوق طلا دارایی‌های خود را در سکه‌های قابل معامله در بازار بورس و همچنین اوراق مشتقه با دارایی پایه سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. به این ترتیب، دارندگان این نوع صندوق می‌توانند همزمان با نوسان قیمت طلا در بازار آزاد، کسب سود کنند. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه کالایی باشند.

صندوق سرمایه گذاری طلا

طلا به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است؛ اما مشکلاتی مانند نگه‌داری و حفظ آن، سرمایه‌گذاری را برای افراد دشوار می‌کند. صندوق سرمایه گذاری طلا، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری کالایی است که دارایی آن به جای انواع اوراق بهادار، صرف سرمایه‌گذاری در طلا و سکه می‌شود تا با خرید گواهی‌های سپرده کالایی، نگرانی سرمایه‌گذار بابت حفاظت از دارایی فیزیکی از بین رود. متناسب با افزایش یا کاهش قیمت طلا در بازار، ارزش کل دارایی و هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق نیز تغییر می‌کند. بنابراین در صندوق طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند از اختلاف قیمت خرید و فروش خود سود کسب کنند.

ساعت معامله صندوق های سرمایه گذاری

نام صندوقزمان پیش گشایشزمان معاملات
صندوق های درآمد ثابت۸:۴۵ صبح الی ۹ صبح۹ صبح الی ۱۵ بعدازظهر
صندوق سهامی۸:۴۵ صبح الی ۹ صبح۹ صبح الی ۱۲ظهر
صندوق اهرمی۸:۴۵ صبح الی ۹ صبح۹ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر
صندوق کالایی۸:۴۵ صبح الی ۹ صبح۹ صبح الی ۱۵ بعدازظهر
صندوق طلا۱۱:۳۰ ظهر الی ۱۲ ظهر۱۲ ظهر الی ۱۵ بعدازظهر

بسیاری از معامله‌گران کم تجربه گاهاً فراموش می‌کنند که معامله به معنای خرید و فروش در یک بازه زمانی خاص است؛ آنها با خرید و فروش احساسی و افراطی سهام در نهایت ذهن خود را فرسوده می‌کنند. در ادامه قصد داریم در مورد اهمیت ساعات خاص معاملات صندوق های سرمایه‌گذاری صحبت کنیم. در بازارهای مالی ساعات خاصی وجود دارد که فرصت سودآوری بیشتری نسبت به بقیه روز فراهم می‌کنند. برای اینکه بفهمیم چه زمانی از روز بهترین تایم برای معامله است، باید با دو بازه زمانی مهم آشنا شویم:

زمان پیش گشایش: هر جلسه معاملاتی به دو بخش تقسیم می‌شود. مرحله اول، پیش‌گشایش نام دارد که با هدف کشف قیمت انجام می‌شود. در این مرحله، امکان ثبت، ویرایش یا حذف سفارش‌ها وجود دارد اما هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. توصیه می‌شود معامله‌گران تازه‌کار در این بازه زمانی فعالیت نکنند، زیرا سفارش در این بازه زمانی مستلزم تسلط کافی بر معاملات سهام و اخبار روز قبل است.

زمان گشایش: در این بازه زمانی، معاملات سهام برای اولین بار در روز آغاز می‌شود. در این زمان معمولاً سهام بیشترین جهش قیمت را دارند و بهترین فرصت برای عموم معامله‌گران است؛ زیر نوسانات منجر به فرصت‌های بیشتر سوددهی می‌شود و از طرفی افزایش حجم معاملات هم منجر به شانس بیشتر برای ورود و خروج از پوزیشن‌ها می‌گردد.

بورس اوراق بهادار از جمله بازارهای مالی فعال است که در آن دارایی‌های مالی مختلف مانند سهام و اوراق مشارکت شرکت‌ها تحت قوانین و مقررات معینی مبادله می‌شود. قیمت سهام در بازار بورس بر اساس میزان عرضه و تقاضا در زمان انجام معاملات مشخص می‌شود.

بازار بورس نیز مانند سایر بازارهای سرمایه از ساعت کاری مشخصی پیروی می‌کند. در واقع معامله‌گران تنها می‌توانند در ساعات معینی از روز مبادلات خود را انجام دهند، در نتیجه در ساعاتی خارج از ساعت کاری، امکان خرید و فروش سهم وجود ندارد و تنها امکان دسترسی به پرتفوی خود را به منظور انجام بررسی دارند.

ساعت معاملات گواهی سپرده کالایی

گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از یک کالا را نشان می‌دهد. شرکت‌های عرضه‌کننده کالا به پشتوانه قبض انبار صادر شده توسط انبارهای مورد تایید بورس کالا، اقدام به صدور این گواهی‌ها می‌کنند. سکه طلا و محصولات کشاورزی از جمله کالاهایی هستند که گواهی سپرده برای آن‌ها صادر شده است.فرایند انجام معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس اوراق بهادار انجام می‌گیرد و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند این گواهی‌ها را خریداری کنند. معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی نظیر برنج، پسته، زعفران و زیره در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۴۵ تا ۱۵ انجام می‌شود.

ساعت معاملات صندوق‌های بورسی (ETF)

صندوق‌های قابل معامله ETF از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که قابلیت معامله در بازار بورس و فرابورس را دارند. معامله‌گران می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ همانند سهام عادی اقدام به خرید و فروش این صندوق‌ها کنند.

ساعت معاملات قراردادهای مشتقه کالا

قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله، از جمله اوراق مشتقه هستند که ارزش خود را از یک دارایی پایه می‌گیرند. در واقع ارزش این اوراق از ارزش دارایی پایه ذکر شده در قرارداد، مشتق می‌شود و به همین دلیل به آن‌ها قراردادهای مشتقه می‌گویند. 

معاملات قراردادهای مشتقه کالا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۷ ادامه دارد. این بازار در روزهای پنج‌شنبه نیز از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۵ فعال است.

تاثیر اخبار روی بازارهای مالی را فراموش نکنید!

اخبار مهم در خصوص تصمیمات نرخ بهره، شاخص قیمت مصرف کننده، جلسات بانک مرکزی، خرده فروشی، حقوق و دستمزد، تولید ناخالص داخلی GDP، نرخ بیکاری و اخبار سیاسی مهم و غیره، همگی می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر معاملات سهام داشته باشند. بنابراین برای اینکه معاملات موفقی در بازارهای مالی داشته باشید، لازم است که رویدادهای مهم اقتصادی و سیاسی را هم دنبال کنید. 

همچنین استفاده از یک پلتفرم بدون تعطیلی برای استفاده از لحظه لحظه‌ی بازار مالی بسیار حائز اهمیت است. مزدکس یک سکوی قانونگذاری شده و مطمئن ایرانی است که معاملات سه صندوق بورسی کاریزما را به صورت ۲۴/۷ به کاربران خود ارائه می‌دهد. بنابراین می‌توانید بر اساس شرایط بازار در هر زمانی در مزدکس سهام خود را معامله کنید.

کلام آخر

صندوق سرمایه گذاری ابزاری است که برای تجمیع پول سرمایه گذاران با هدف سرمایه گذاری آن در دارایی‌های مختلف به منظور ایجاد بازده سرمایه عمل می‌کند. افراد، دولت‌ها، خانواده‌ها و سرمایه‌گذاران، همگی از وجوه برای اهداف بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند، اما هدف اصلی یکسان است: کنار گذاشتن مقدار معینی از پول برای یک نیاز خاص. در این مقاله از مزدکس به معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری به همراه زمان معامله آنها پرداختیم.

شما میتوانید در پلتفرم مزدکس سه صندوق سرمایه گذاری اهرم، کارا و کهربا را به صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی معامله کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *