آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا؛ از خرید شمش تا ETF طلا

روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا؛ از خرید شمش تا ETF طلا

زمانی که شرایط اقتصادی سخت می‌شود یا رویدادهای مختلف مالی بازارها را به تلاطم می‌اندازد، اغلب سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان پناهگاهی امن روی می‌آورند تا در برابر توم از خود محافظت کنند. سرمایه‌گذاران به دلایل زیادی طلا را دوست دارند. این فلز گرانبها ویژگی‌هایی دارد که آن را به نقطه مقابل اوراق بهادار سنتی مانند سهام و اوراق قرضه تبدیل می‌کند. امروزه مردم طلا را به عنوان یک ذخیره ارزش درنظر گرفته و همیشه در سبد سرمایه‌گذاری خود، مبلغی را به خرید طلا اختصاص می‌دهند. در این مقاله از آکادمی مزدکس به روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا می‌پردازیم.

خرید طلای فیزیکی

یکی از راه های مرسوم برای داشتن طلا، خرید آن به صورت شمش یا سکه است. چیزی که مالکیت آن کاملا در اختیارتان باشد و از نگاه و لمس کردن طلا لذت ببرید. اما مالکیت طلای فیزیکی نیز دارای مشکلات جدی است. یکی از بزرگترین اشکالات، مسئله حفاظت و بیمه طلای فیزیکی است.

برای کسب سود، خریداران طلای فیزیکی کاملاً به افزایش قیمت آن کالا متکی هستند. این برخلاف صاحبان یک تجارت (مانند یک معدن طلا) است که در آن شرکت می تواند طلای بیشتری تولید و در نتیجه سود بیشتری برده و سرمایه‌گذاری در آن کسب و کار را توسعه دهد.

شما می‌توانید شمش طلا را به روش‌های مختلفی خریداری کنید: از طریق یک فروشنده آنلاین یا حتی یک فروشنده یا کلکسیونر محلی. هنگام خرید طلا به قیمت لحظه‌ای هر اونس در بازا توجه کنید تا بتوانید معامله عادلانه‌ای انجام دهید. 

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، شمش و سکه طلا 66 درصد از تقاضای سرمایه‌گذاری طلا و 25 درصد از کل تقاضای طلا را تشکیل می‌دهد. سکه‌های طلا در وزن 1.55 گرم، 3.1 گرم، 7.8 گرم، 15.6 گرم و 31.1 گرم (1 اونس تروی) موجود است. همچنین شمش‌های طلا هم در اندازه‌های 10، 20، 50 ، 100 و 1000 گرم موجود است. اکثر سرمایه‌گذاران انفرادی شمش و سکه طلا را در این ابعاد خریداری می‌کنند. اما طلا در اندازه‌ها و مشخصات زیادی موجود است.

مزایای خرید طلای فیزیکی

1- دسترسی فیزیکی به دارایی:  سرمایه‌گذاری در طلا با خرید شمش و سکه فیزیکی طلا به سرمایه‌گذار لذت داشتن یک دارایی فیزیکی ملموس را می‌دهد. با در اختیار داشتن شمش طلا، سرمایه‌گذاران می توانند با خیال راحت ارزش قابل توجهی را حمل و نقل کنند.

2- دارایی بدون رجوع: یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در طلا، تنوع بخشیدن به ثروت افراد از ابزارهای مالی به ابزارهای غیر مالی است. ثروت در قالب ابزارهای مالی، مثل املاک و مستغلات بسیار تنظیم شده است. بانک‌ها یا سایر وام دهندگان می‌توانند برای تسویه بدهی در صورت درخواست سرمایه‌گذار برای ورشکستگی، به دارایی‌های مالی دسترسی داشته باشند. اما سرمایه‌گذاری در شمش‌های فیزیکی طلا دسترسی بانک‌ها به آنها را محدود می‌کند.

3- عایق کامل از ریسک بازار مالی: طلا به عنوان یک ذخیره ارزش، ابزاری عالی برای تنوع بخشیدن به ریسک در نظر گرفته شده است. داشتن شمش یا سکه طلای فیزیکی، وابستگی به سیستم مالی برای دسترسی و معامله طلا را کاهش می‌دهد. بنابراین در شرایط شدید توریم، جنگ یا تحریم، ارزش سایر دارایی به شدت کاهش می‌یابد. اما ارزش شمش و سکه طلا در شرایط سخت افزایش می‌یابد.

معایب خرید طلای فیزیکی

1- هزینه نگهداری و بیمه: ذخیره شمش طلا نزد بانک‌ها و کارگزاران هزینه‌بر است. علاوه بر این، هزینه‌های بیمه نیز بالا است. هزینه حمل طلا با گذشت زمان افزایش می‌یابد و بازده سرمایه‌گذاری طلا را کاهش می‌دهد.

2- خطر سرقت: طلای ذخیره شده به صورت شمش خطر سرقت یا از دست دادن بالایی دارد. سرمایه‌گذاران باید مقدار قابل توجهی پول و تلاش برای تضمین طلا خرج کنند.

3- تشخیص خلوص شمش طلا: سرمایه‌گذاران باید شمش‌های طلا را از بانک‌ها و کارگزاران مشهور خریداری کنند تا از خلوص شمش طلای خود اطمینان حاصل کنند.

خرید سهام صندوق ETF طلا

اگر می‌خواهید از دردسر داشتن طلای فیزیکی یا نیازهای حاشیه بازار آتی رها شوید، یک جایگزین عالی خرید سهام صندوق قابل معامله در بورس (ETF) طلا است. خوشبختانه در ایران هم مزدکس از صندوق های ETF طلا پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با خرید واحدهای صندوق لوتوس، کیان و کهربا در معرض طلا یا سکه طلا قرار بگیرید.

صندوق پشتوانه سکه طلا کهربا

صندوق سکه طلا کیان

صندوق پشتوانه طلا لوتوس

مزیت بزرگ دیگر داشتن ETF نسبت به طلای فیزیکی این است که به راحتی با قیمت بازار قابل مبادله با پول نقد است. شما می توانید صندوق را در هر روزی که بازار باز است با قیمت رایج معامله کنید (درست مانند فروش یک سهام). بنابراین ETF های طلا نسبت به طلای فیزیکی نقدپذیرتر هستند و شما می‌توانید آنها را مبادله کنید.

مزایای خرید ETF طلا

1- نقدینگی بالا: ETF های طلا نقدشونده هستند، زیرا مانند سهام و اوراق قرضه معامله می‌شود. سرمایه‌گذاری در ETF طلا برخلاف خرید طلای فیزیکی، نقدینگی بالایی برای خرید و فروش طلا فراهم می‌کند. 

۲- بدون خطر سرقت: از آنجایی که ETFها طلای فیزیکی را به سرمایه‌گذاران نمی‌دهند، خطر سرقت طلا وجود نخواهد داشت.

۳- بدون هزینه نگهداری و بیمه: از آنجایی که ETF ها دارایی مالی هستند، هیچ هزینه ذخیره‌سازی یا بیمه برای سرمایه‌گذار وجود نخواهد داشت. هزینه ذخیره‌سازی و بیمه به طور کلی در هزینه‌های مدیریت گنجانده شده است.

۴- بدون خطرات تضمین کیفیت: شمش‌های فیزیکی طلا و جواهرات، نیاز به مهارت‌های تخصصی برای اطمینان از خلوص دارد. اما سرمایه‌گذاری ETF راهی برای جلوگیری از خطر کیفیت پایین طلا است.

معایب خرید  ETF طلا

۱- هزینه‌های مدیریت: EFTها هزینه‌های مدیریتی را دریافت میکنند که معمولاً شامل هزینه بیمه، ذخیره و مدیریت صندوق است. در دوره‌های طولانی، این هزینه‌ها می‌تواند بر عملکرد واقعی طلا تاثیر بگذارد.

۲- بدون داشتن طلای واقعی: ETF های طلا را می‌توان در ازای پول بازخرید کرد و هیچ گزینه‌ای برای دریافت طلای واقعی وجود ندارد. این مساله، سرمایه‌گذاری در ای تی اف طلا را برای تنوع بخشیدن به بازار مالی محدود می‌کند.

خرید توکن طلا

به لطف فناوری بلاکچین، امروزه خرید توکن طلا هم یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا محسوب می‌شود. همان‌گونه که قیمت طلای واقعی فراز و نشیب دارد، قیمت طلای دیجیتال نیز به نسبت طلا بالا و پایین خواهد شد. این طلا را از طریق کیف پول‌های دیجیتال می‌توانید به راحتی ذخیره و از طریق صرافی‌های معتبر به فروش برسانید. یکی از توکن‌های معروف طلا پکس گلد نام دارد. Paxos Gold نوعی استیبل کوین (ارز پایدار) است که در سال ۲۰۱۹ ارائه شد و توسط ذخایر واقعی طلا پشتیبانی می‌شود. به این معنا که ارزش هر توکن PAXG، با یک انس طلای فیزیکی برابری می‌کند.

مزایای خرید توکن طلا

1- دسترسی بالا: پکس گلد یک توکن  ERC-20 مبتنی بر اتریوم است و قابلیت انتقال و مبادله در هر نقطه‌ای از جهان را دارد. بنابراین افراد با حداقل سرمایه خود می‌توانند کسری از شمش طلای London Good Delivery را خریداری کنند.

2- انعطاف‌پذیری بالا: پکس گلد رمزارزی قابل تقسیم، تعویض و معامله است و افراد می‌توانند بر اساس بودجه خود به راحتی مقداری از این توکن را خریداری کنند.

3- بدون هزینه نگهداری: یکی از مزایای طلای دیجیتال، ترکیب مزیت مالکیت فیزیکی شمش طلا با سرعت و نقدینگی یک دارایی دیجیتال است. بنابراین با خرید پکس گلد نیاز نیست نگران خطرات امنیتی و هزینه های نگهداری باشید.

معایب خرید توکن طلا

ریزش قیمت در صورت وقوع هر مشکل برای شرکت صادرکننده توکن: ارزش توکن پکس گلد بر اساس ذخیره پشتوانه طلا توسط شرکت Paxos است. بنابراین اگر ذخایر یک به یک طلا و توکن این شرکت مغایرت پیدا کند، ارزش توکن آن هم تغییر می‌کند.

بدون داشتن طلای واقعی: پکس گلد را می‌توان در ازای پول نقد یا سایر ارزهای دیجیتال بازخرید کرد و هیچ گزینه‌ای برای دریافت طلای واقعی وجود ندارد.

معاملات آتی طلا

قراردادهای آتی طلا راه خوبی برای گمانه‌زنی در مورد افزایش یا کاهش قیمت طلا است. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از قراردادهای آتی برای سرمایه‌گذاری در طلا، لوریج‌های زیاد است که می‌توانید از آن استفاده کنید. به عبارت دیگر، شما می توانید با مبلغ نسبتاً کمی، صاحب تعداد زیادی اوراق آتی طلا باشید. با این کار اگر قراردادهای آتی طلا به سمت قیمتی که فکر می کنید حرکت کند، سود زیادی را به دست می‌آورید.

با این حال، استفاده از لوریج در معاملات آتی یک تیغ دولبه است. اگر قیمت طلا مخالف پیش‌بینی شما حرکت کند، مجبور خواهید شد مبلغ قابل توجهی (به نام مارجین) را برای حفظ قرارداد جمع کنید یا کارگزار پوزیشن شما را ببندد و ضرر کنید. بنابراین در حالی که بازار آتی به شما امکان می‌دهد پول زیادی به دست آورید، می توانید به همان سرعت آن را از دست بدهید.

به طور کلی، بازار آتی برای سرمایه‌گذاران فضایی پیچیده است و شما به کارگزاری نیاز دارید که معاملات آتی را امکان پذیر کند، و همه کارگزاران اصلی این خدمات را ارائه نمی‌دهند.

ویژگی‌های معاملات آتی طلا

1- بازار دو طرفه: معاملات آتی طلا یک بازار دوطرفه است. در این بازار سرمایه‌گذاران می‌توانند هم در بازار صعودی و هم در بازار نزولی سود کسب کنند.

2- نقدینگی بالا: بازارهای آتی طلا نقدینگی به نسبت بالایی دارند و خریداران و فروشندگان نگرانی بابت آن ندارند.

3- معاملات لوریج‌دار: اهرم به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که سود بیشتری به دست آورند. از طرف دیگر ممکن است ضرر بیشتری متحمل شوند.

چرا سرمایه‌گذاران طلا را دوست دارند؟

خوان کارلوس آرتیگاس، رئیس تحقیقات جهانی شورای جهانی طلا می‌گوید: «طلا سابقه ثابتی در بازدهی، نقدینگی و همبستگی‌های پایین دارد که آن را به یک تنوع‌بخش بسیار مؤثر تبدیل می‌کند.»

این ویژگی ها به ویژه برای سرمایه‌گذاران مهم است:

  • بازدهی: طلا در برخی موارد از سهام و اوراق قرضه بهتر عمل کرده است، (اگرچه همیشه نسبت به آنها برتری ندارد).
  • نقدینگی: اگر انواع خاصی از دارایی‌های مبتنی بر طلا را خریداری کنید، می‌توانید به راحتی آنها را به پول نقد تبدیل کنید.
  • همبستگی کم: طلا اغلب عملکرد متفاوتی با سهام و اوراق قرضه دارد، به این معنا که وقتی ارزش سهام بالا می‌رود، ممکن است طلا کاهش یابد یا برعکس. بنابراین ممکن است طلا به عنوان پوشش ریسک استفاده شود.
  • تنوع: از آنجایی که طلا به طور کلی با سایر دارایی‌ها همبستگی بالایی ندارد، می‌تواند به تنوع پرتفوی کمک کند.
  • ذخیره ارزش: سرمایه‌گذاران اغلب زمانی که تهدیدی متوجه اقتصاد می‌شود به سمت طلا عقب نشینی کرده و آن را به سرمایه‌گذاری دفاعی تبدیل می‌کنند.

اگرچه طلا گاهی اوقات عملکرد خوبی دارد، اما همیشه مشخص نیست که چه زمانی آن را خریداری کنید. از آنجایی که طلا به خودی خود جریان نقدی ایجاد نمی‌کند، تعیین زمان ارزان بودن آن دشوار است. این در مورد سهام صدق نمی‌کند، جایی که سیگنال‌های واضح‌تری بر اساس درآمد شرکت وجود دارد.

علاوه بر این، از آنجایی که طلا جریان نقدی ایجاد نمی‌کند، سرمایه‌گذاران برای کسب سود از طلا باید به شخص دیگری متکی باشند که بیشتر از آنها برای این فلز گرانبها پول پرداخت کند. در مقابل، صاحبان یک تجارت (مانند یک معدن طلا) میتوانند نه تنها از افزایش قیمت طلا بلکه از توسعه کسب و کار و درآمد آن نیز سود ببرند. بنابراین راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری و سود بردن از طلا وجود دارد.

کلام آخر

سرمایه‌گذاری در طلا برای همه یکسان نیست، برخی از سرمایه‌گذاران به جای اتکا به شخص دیگری برای خرید این فلز براق، گمانه‌زنی خود را بر روی معاملات نقدی آن انجام می‌دهند. این یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذار افسانه‌ای، وارن بافت نسبت به سرمایه‌گذاری در طلا با احتیاط صحبت می‌کنند. به علاوه، خرید سهام طلا ساده است، و نقدشوندگی بالایی دارند. بنابراین در صورت نیاز می‌توانید پوزیشن خود را به سرعت به پول نقد تبدیل کنید.

نظر شما چیست؟ کدام روش سرمایه‌گذاری در طلا را ترجیح می‌دهید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *