آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
سرمایه گذاری در نفت

اهمیت سرمایه گذاری در نفت، این طلای سیاه چیست؟

نفت یکی از مهم‌ترین کامودیتی ها در جهان است. ما نیروی لازم برای حمل‌ونقل، صنایع و زندگی روزمره خودمان را از نفت تامین می‌کنیم و می‌توان گفت بدون وجود نفت، زندگی مختل خواهد شد. علاوه بر این، نفت نقش پررنگی در اقتصاد جهان بازی می‌کند و تاثیر بسیار زیادی روی قیمت بسیاری از کالاها و خدمات دارد. حجم بازار جهانی نفت بسیار بزرگ است و کشورهای مختلف روزانه بیش از ۹۸ میلیون بشکه نفت خام را از زمین استخراج می‌کنند. ارزش تجارت جهانی نفت در سال به رقم خیره‌کننده‌ی حدود ۳ تریلیون دلار می‌رسد. برای درک بیشتر این عدد باید بگوییم این رقم بزرگ‌تر از مجموع تمام بازارهای فلزات خام و ۱۰ برابر بیشتر از معاملات سالانه طلا است. با توجه به اهمیت بسیار بالای این حوزه، در این مقاله از آکادمی مزدکس به بررسی سرمایه گذاری در صنعت نفت، اهمیت آن و نقش توکنایز کردن نفت در بلاکچین می‌پردازیم.

نقش نفت در اقتصاد جهانی

اگرچه برخی صحبت از کاهش نقش و اهمیت نفت در دنیا می‌کنند،‌ ولی این طلای سیاه نقش خون در رگ‌های اقتصاد جهانی را ایفا می‌کند. بیش از ۳۳٪ مصرف جهانی انرژی، از نفت تامین می‌شود. وقتی صحبت از صنعت حمل‌ونقل می‌شود، نفت اهمیت بیشتری پیدا کرده و ۶۰٪ انرژی مورد نیاز این صنعت را نیز تامین می‌کند. نفت نقش مهمی را صنایع دیگر مثل صنعت شیمیایی، پلاستیک، پارچه، داروسازی و … نیز ایفا می‌کند. به‌طور کلی، نفت تاثیر چشمگیری در اقتصاد جهانی دارد، چرا که قیمت آن به‌شکل مستقیم روی هزینه‌های تولید، حمل‌ونقل و مصرف کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد. زمانی که قیمت نفت بالا باشد، ممکن است مانعی برای رشد اقتصاد جهانی باشد، تورم را افزایش داده و کسری‌های تجاری ایجاد کند. البته ناگفته نماند کشورهای فعال در صنعت نفت و یا مجموعه‌هایی که اقدام به سرمایه گذاری در نفت کرده باشند،‌ طبعاً از افزایش قیمت آن سود خواهند برد. از سوی دیگر، زمانی که قیمت نفت پایین باشد، اقتصاد رونق بیشتری گرفته، تورم کاهش پیدا می‌کند و مازاد تجاری ایجاد خواهد شد.

نقش نفت در اقتصاد

نفت: منبعی ارزشمند ولی تجدیدناپذیر

نفت یک منبع بسیار ارزشمند، ولی محدود و تجدیدناپذیر است. تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۷ تریلیون بشکه نفت ذخیره باقی مانده باشد که با توجه به نرخ مصرف کنونی، تنها برای ۵۰ سال کافی خواهد بود. با این حال، باید در نظر داشت که استخراج از تمام ذخایر نفتی به یک اندازه قابل دسترسی، اقتصادی و از لحاظ زیست‌محیطی امکان‌پذیر نیست. برخی از این ذخایر در بخش‌های دور از دسترس یا ناپایدار قرار دارند و هرگونه برنامه برای استخراج از آن‌ها می‌تواند چالش‌های لجستیکی و حتی سیاسی را به همراه داشته باشد. برخی از ذخایر نفتی اثرات منفی زیست محیطی یا اجتماعی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب یا نقض حقوق بشر را به همراه دارند. بنابراین نفت یک منبع کمیاب و گرانبهاست که باید از آن عاقلانه و کارآمد استفاده کرد.

تنوع بخشی به پرتفوی با سرمایه گذاری در نفت

تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری جزو ابتدایی‌ترین اصولی است که هر سرمایه‌گذار باید آن را رعایت کند. این کار باعث کاهش و مدیریت ریسک شده و شانس سودآوری سرمایه‌گذاری را نیز افزایش می‌دهد. سرمایه گذاری در نفت می‌تواند روشی عالی برای تنوع بخشی به پرتفوی باشد و فرصتی عالی برای افراد علاقه‌مند است تا از مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار عظیم بهره ببرند. 

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در نفت وجود دارد: از خرید نفت فیزیکی گرفته، تا خرید قراردادهای آتی، آپشن‌ها، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نفتی، خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) یا حتی مشارکت در پروژه‌های استخراج و تولید نفت. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاصی را به همراه دارد و انتخاب بین آن‌ها بسته به سطح ریسک‌پذیری، مقدار سرمایه اولیه، افق سرمایه‌گذاری، هدف از سرمایه‌گذاری و … می‌تواند متفاوت باشد.

با این حال، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • دسترسی به یک بخش اقتصادی بزرگ، با تقاضا و رشد بالا
  • ایجاد اهرم در برابر تورم و نوسان‌های ارزی
  • محافظت در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی (اثرات جغرافیا بر سیاست) و اختلال‌های نظام عرضه نفت
  • پتانسیل و امکان بازدهی بالا و افزایش سرمایه
  • مشارکت در این صنعت و کمک به حرکت به سمت انرژی‌های پایدار

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در بخش نفت خالی از چالش نیز نخواهد بود:

  • نوسان‌پذیری و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت نفت
  • رقابت بالا و قانون‌گذاری در صنعت نفت
  • اثرات زیست محیطی و اجتماعی تولید و مصرف نفت
  • چالش‌های عملیاتی و فنی پیرامون استخراج و حمل‌ونقل نفت
  • معضلات و چالش‌های اخلاقی موجود در مورد سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی

 روش‌های سرمایه گذاری در نفت

در بخش‌های قبل در مورد اهمیت نفت در اقتصاد و همچنین نفت به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری صحبت کرده و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. با این حال، پیش از شروع سرمایه‌گذاری در هر بخش، باید اطلاعات و احاطه کاملی به آن داشته باشیم. در همین راستا، لازم است درک کاملی از روش‌های مختلف سرمایه گذاری در نفت پیدا کرده، تفاوت این روش‌ها با یکدیگر را بررسی و مزایا و معایب هر یک را به خوبی بشناسیم و در انتها بهترین روش را بر اساس شرایط و اهداف خودمان انتخاب کنیم. در این بخش،‌ سعی می‌کنیم روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بازار نفت را معرفی کنیم.

سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های نفتی

یکی از ساده‌ترین و مستقیم‌ترین روش‌ها برای سرمایه گذاری در نفت این است که سهام یک شرکت نفتی را خریداری کنیم. این شرکت می‌تواند یک شرکت بسیار بزرگ نفتی مثل ExxonMobil یا Chevron باشد که در کل زنجیره ارزش (Value Chain) نفت فعال است. شاید هم قصد سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و تولیدکنندگان کوچک‌تر و مستقل‌تر را داشته باشید. از سوی دیگر، برخی ترجیح می‌دهند روی شرکت‌های فعال در حوزه خدمات نفتی سرمایه‌گذاری کنند که تامین تجهیزات و خدمات صنعت نفت را بر عهده دارند.

روش های سرمایه گذاری در نفت

سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های نفتی ملزومات خاص خود را دارد. برای مثال،‌ سرمایه‌گذار باید مواردی مثل جریان‌های نقدی، رشد درآمد و سود، رشد سود سهام، نسبت‌های بدهی به حقوق صاحبان سهام، بازده نسبت قیمت به درآمد (P/E) و … را به‌خوبی بررسی کرده و سپس اقدام به سرمایه گذاری در نفت کند. افق سرمایه گذاری نیز مورد دیگری است که نسبت به کوتاه مدت یا بلندمدت بودن آن باید آگاهی داشته باشیم.

به‌صورت کلی، سرمایه‌گذاری مستقیم در نفت از طریق خرید سهام شرکت‌ها مزایا  و معایب زیر را به همراه دارد:

مزایامعایب
امکان دریافت سود مرکبافت سهام شرکت
هزینه‌های تراکنشی کمترتخصصی و دشوار بودن سرمایه‌گذاری مستقیم
مزایای مالیاتیتصمیم‌گیری احساسی
دریافت سود نقدی از شرکت‌ها 
نوسانی‌تر بودن نسبت به سایر روش‌ها 

سرمایه گذاری در نفت از طریق صندوق سرمایه‌گذاری

اگر ریسک خرید مستقیم سهام برای شما سنگین است و با این حال می‌خواهید در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنید، صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Funds) فعال در حوزه نفت انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود. این صندوق‌ها به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و عموماً ترکیبی متنوع از اوراق بهادار (شامل سهام، اوراق، کامودیتی و مشتقات) نفتی را نگهداری می‌کنند. به لطف این صندوق‌ها، افراد مبتدی‌ و با سرمایه‌های کوچک‌تر و بدون اطلاعات تخصصی هم می‌توانند با ریسک کمتری در بازار نفت سرمایه گذاری کنند.

ETFها صندوق‌هایی هستند که آنها را می‌توان به راحتی از طریق صرافی‌ها یا کارگزاری‌ها، مثل معاملات سهام یا ارز دیجیتال، خریداری کرد. همان‌طور که گفته شد، هرکدام از این صندوق‌ها شامل دارایی‌های مختلفی می‌شوند و ارزش آن‌ها بر اساس ارزش دارایی‌های پایه مشخص می‌شود. برخی هم بر اساس شاخص‌های اصلی بازار (مثلاً شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ یا میانگین صنعتی داو جونز) عمل می‌کنند. این صندوق‌ها از لحاظ تنوع و وزن دارایی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و برخی از آن‌ها استراتژی‌های خاص و مشخصی (اهرمی، معکوس و …) برای سرمایه گذاری در نفت دارند صندوق‌های ETF در مجموع مزایای زیادی به همراه دارند، با این حال، برخی ایرادات و چالش‌ها هم متوجه آن‌ها می‌شود که در جدول زیر آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

مزایامعایب
سرمایه گذاری در نفت بدون خرید کالای فیزیکی و ریسک‌های مربوطهبا توجه به تنوع سبد دارایی‌های ETF، رشد و نوسان محدودتری دارد
تنوع بخشیدن در میان انواع شرکت‌ها و محصولات نفتینیاز به پرداخت برخی هزینه‌ها و کارمزدها است
هزینه‌ کمتر نسبت به خرید مستقیم سهام و کامودیتیتنوع بالا و دشوار شدن تصمیم‌گیری
نقدشوندگی و انعطاف‌پذیری بسیار بالاتر 
سهولت سرمایه‌گذاری، بدون نیاز به دانش تخصصی 
شفافیت بالای تمامی دارایی‌های صندوق 

خرید فیزیکی نفت

همان‌طور که گفتیم، در این مقاله قصد داریم روش‌های مختلف سرمایه گذاری در نفت را بررسی کنیم. خرید فیزیکی نفت اگرچه موضوعی چالش‌برانگیز محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری به این شکل مستلزم شرایط خاصی است، ولی به‌عنوان یکی از روش‌های سرمایه گذاری در صنعت نفت،‌ باید آن را بررسی کرد و در نظر داشته باشیم. در این روش سرمایه‌گذار همان کالا و دارایی فیزیکی نفت را در قالب تانکر، بشکه و … تحویل می‌گیرد. این روش چالش‌های مختلفی مثل نگهداری، حمل‌ونقل و هزینه‌های اضافی را به همراه دارد و مناسب هرکسی نخواهد بود. پیش از ورود به این حوزه، موضوعاتی مثل هزینه اولیه برای ذخیره‌سازی نفت فیزیکی، ملزومات امنیتی، بازاریابی و فروش نفت، نقدشوندگی و … حتماً باید در نظر گرفته شوند. با توجه به پیچیدگی‌های خاص خرید فیزیکی نفت و عدم استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی خرد برای مشارکت در این حوزه، توضیحات بیشتری در این‌باره ارائه نمی‌کنیم و تنها به بررسی مزایا و معایب این شیوه اکتفا می‌کنیم.

مزایامعایب
مواجهه مستقیم و بی‌واسطه به قیمت نفتهزینه‌های جاری و نگهداری بسیار بالا
درآمد حاصل از فروش یا قرض دادن کالا و داراییچالش‌های نگهداری و امنیتی
محافظت از سرمایه در برابر تورمچالش‌های نقدشوندگی و بازاریابی
منفعت بردن از سرمایه‌گذاری در حوزه نفتریسک‌های زیست‌محیطی، قانونی و نظارتی

سرمایه گذاری در بازار اختیار معامله و آتی نفت

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در نفت، خرید اوراق مشتقه مبتنی بر نفت مثل قراردادهای اختیار معامله  (آپشن – Option) و آتی (فیوچر – Futures) است. این اوراق ارزش خود را از دارایی پایه (همان نفت) می‌گیرند. قراردادهای آتی در واقع نوعی توافق خرید یا فروش مقدار مشخصی از نفت در قیمتی مشخص و در تاریخ مشخصی در آینده هستند.  قراردادهای اختیار معامله هم کارکرد نسبتاً یکسانی دارند،‌ با این توافق که الزامی به انجام تعهد وجود ندارد. بنابراین، در قراردادهای آتی خریدار ملزم به انجام تعهد خود است، ولی در معاملات آپشن چنین الزامی وجود ندارد و اجرای آن دلخواه خواهد بود. برای انجام معاملات اختیار معامله و آتی نفت باید از پلتفرم‌های آنلاین کارگزاری یا صرافی‌ها استفاده کرد. البته، انجام این معاملات مستلزم پذیرش ریسک بسیار بالایی است و نیاز به دانش تخصصی و احاطه کاملی نسبت به بازار نفت دارد.

سرمایه گذاری در معاملات آتی نفت

بازار اختیار معامله و آتی نفت جزو بازارهای حرفه‌ای و پیچیده محسوب می‌شوند. بنابراین، ذکر یک مثال به شما کمک می‌کند درک بهتری از سرمایه‌گذاری در این حوزه پیدا کنید. تصور کنید یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار اوراق اختیار خرید (Call option)، نفت بشکه‌ای ۸۰ دلاری را در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ خریداری می‌کند و بابت هر واحد از این اوراق نیز ۵ دلار می‌پردازد. در تاریخ ذکر شده، اگر قیمت نفت به ۹۰ دلار رسیده باشد،‌ سرمایه‌گذار می‌تواند اختیار خرید خود را اعمال کرده و نفت را در همین تاریخ به قیمت ۸۰ دلار خریداری کند. در این شرایط، ۸۰ دلار بابت هر بشکه نفت، به علاوه‌ی ۵ دلار بابت اوراق اختیار معامله پرداخت کرده و بنابراین ۵=۸۵-۹۰ دلار سود خواهد کرد. اگر در این تاریخ قیمت هر بشکه نفت (برفرض) به ۶۰ دلار رسیده باشد، هیچ الزامی بابت اعمال اختیار خرید وجود ندارد و تنها ضرر ایجاد شده، هزینه‌ی خرید اوراق (۵ دلار بابت هر واحد) است. ولی شرایط در قراردادهای آتی (Future) متفاوت است و نیازی به پرداخت هزینه بابت هر واحد وجود ندارد، ولی در زمان مقرر، شما ملزم به اجرای تعهد خود هستید. یعنی اگر نفت در تاریخ مشخص به ۵۰ دلار هم برسد، شما ملزم به خرید نفت ۸۰ دلاری خواهید بود و اگر هم قیمت آن رشد کرده و به ۱۲۰ دلار هم برسد، شما می‌توانید آن را بشکه‌ای ۸۰ دلار خریداری کرده و سود خوبی دریافت کنید.

با این اوصاف، بیایید نگاهی به مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار آپشن‌ها و آتی نفت داشته باشیم.

مزایامعایب
هزینه‌ ورود پاییناهرمی بودن و ریسک نوسان‌های شدید
نقدشوندگی و انعطاف‌پذیری بالاپیچیدگی بالا و منحنی یادگیری پرشیب
تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاریامکان مارجین شدن و از بین رفتن کل سرمایه
اهرم کردن معاملاتمشکلات زمانی و منقضی شدن
امکان سود بردن از روندهای مثبت و منفی 

سرمایه گذاری در MPLها

یکی دیگر از روش‌های خاص و کمتر متداول برای سرمایه گذاری در نفت، مشارکت در Master Limited Partnership است. MLP در واقع شراکت‌هایی هستند که به‌طور عمومی معامله شده و در زمینه دارایی‌های زیرساختی انرژی (مانند خطوط لوله، تجهیزات ذخیره‌سازی، پالایشگاه‌ها و …) فعالیت می‌کنند. مشارکت‌های MLP عموماً در حوزه حمل‌ونقل و توزیع نفت و گاز طبیعی فعال هستند و ارتباط چندانی با اکتشاف یا استخراج ندارند.

همان‌طور که گفتیم،‌ MPLها در دسته شراکت در کار جای می‌گیرند و موظف هستند حداقل ۹۰٪ درآمد و سود خود را بین مشارکت‌کنندگان توزیع کنند. این سودها عموماً به صورت فصلی و بر اساس جریان نقدینگی به دست آمده از دارایی‌های آن‌ها توزیع می‌شود. آن‌ها عموماً‌ پایدار و قابل‌پیش‌بینی هم هستند، چراکه درآمد آن‌ها به خدمات انحصاری خودشان بستگی دارد،‌ نه به قیمت‌های جهانی نفت و کامودیتی‌ها. با این حال، نمی‌توان بیان داشت که آن‌ها از نوسانات قیمتی نفت تاثیر نمی‌پذیرند و همین موضوع می‌تواند یکی از چالش‌های آن‌ها باشد.

مزایامعایب
کسب درآمد بالا به صورت ثابت و فصلیتاثیرپذیری از نوسان‌های قیمت جهانی
نسبتاً قابل پیش‌بینی بودن درآمدهاآسیب‌پذیری در برابر نرخ سود
محافظت در برابر تورمدر دسترس نبودن در تمام مناطق و کشورها
مزایای مالیاتیارتباط غیرمستقیم با بازار و قیمت نفت

سرمایه گذاری در صنعت نفت از طریق Royalty Trust

آخرین روش سرمایه گذاری در نفت از طریق Royalty Trustها است. در این روش، سرمایه‌گذار سهام یا حق امتیاز شرکت‌های Trust فعال در حوزه نفت را خریداری می‌کند. تراست‌ها در واقع نوع خاصی از سرمایه‌گذاری مشارکتی محسوب می‌شوند. مکانیسم این نوع سرمایه‌گذاری به این شکل است که شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز، برخی از دارایی‌ها و اموال خود را در ازای تامین نقدینگی یا کاهش بدهی، به شرکت‌های تراست منتقل می‌کنند. تراست هم سهام خود را به عموم مردم فروخته و درآمد حاصله را در ازای آن اموال، به شرکت‌های نفتی می‌دهد. در عوض، شرکت تراست درصدی ثابت از درآمدها و سودهای آن اموال را دریافت می‌کند و آن را میان سهامداران خود توزیع می‌کند. موضوع مهم در مورد حق امتیاز تراست‌ها این است که توجه داشته باشیم طول عمر نسبتاً‌ کوتاهی داشته و برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت مناسب هستند. همچنین باید در نظر داشت که Royalty Trustها در تمام کشورها فعال نبوده و تنها در تعداد محدودی از شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

مزایامعایب
درآمد غیرفعالدر معرض نوسانات قیمت نفت هستند
بدون نیاز به دانش و تخصص سرمایه‌گذاریسرمایه‌گذاری کوتاه مدت محسوب می‌شوند
مزایای مالیاتی در برخی کشورهاممکن است با برخی چالش‌های قانونی و نظارتی همراه باشند
همبستگی ناچیز با سایر کلاس‌های دارایی 

اهمیت توکنایز نفت در بلاکچین

در بخش‌های قبل در مورد اهمیت نفت به عنوان یکی از ارزشمندترین کامودیتی‌ها و منابع جهان صحبت کردیم و روش‌های مختلف سرمایه گذاری در نفت را نیز بررسی کرده و متوجه شدیم هرکدام از این روش‌ها با مزایا و چالش‌هایی همراه هستند. یکی از اصلی‌ترین معایب و چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، بحث در دسترس نبودن موقعیت‌های سرمایه‌گذاری و موانع متعدد برای ورود به این بازار است. با این حال، ظهور فناوری بلاکچین و امکان توکنایز کردن دارایی‌ها، نویدبخش حل این مشکلات و چالش‌ها بوده و به لطف این فناوری‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند به بازارها و دارایی‌های مختلف به شکل شفاف، کارآمد، امن و بدون محدودیت دسترسی داشته باشند. در این بخش به بررسی امکان توکنایز کردن دارایی‌ها و اهمیت آن در زمینه سرمایه گذاری در نفت می‌پردازیم. 

منظور از توکنایز سرمایه گذاری در نفت چیست؟

به بیان ساده، توکنایز کردن به فرآیند تبدیل دارایی‌های فیزیکی یا دیجیتالی به توکن‌های دیجیتالی گفته می‌شود که نشان‌دهنده بخشی از مالکیت یا ارزش آن دارایی هستند. یک توکن در واقع واحدی از اطلاعات و داده است که روی یک دفتر کل توزیع شده (بلاکچین) ذخیره و نگهداری می‌شود و آن را می‌توان به فرد دیگر انتقال داد. بنابراین، از فرآیند توکنایز کردن می‌توان برای درایی‌های مختلفی در حوزه املاک، سهام، کامودیتی‌ها، هنر و … استفاده کرد.

در زمینه سرمایه گذاری در نفت، توکنایز کردن به معنای ساخت توکن‌های دیجیتالی است که به نمایندگی از یک دارایی نفتی (مثل چاه نفت، زمین یا مخزن) صادر می‌شوند. این توکن‌ها همچنین ممکن است به نمایندگی از سهام یک شرکت نفتی صادر شده یا اینکه حتی با یک بشکه نفت برابری کند. بنابراین، هر توکن دارای پشتوانه مشخصی است که باعث ثبات قیمتی آن می‌شود. از سوی دیگر،‌ با توکن شدن این دارایی‌ها، تمام مزایای فناوری بلاک چین نیز به آن‌ها افزوده خواهد شد. به عبارت دیگر، محصولات نفتی توکنیاز شده هم پشتوانه دارایی‌های سنتی را داشته و در عین حال از مزایای بلاک چین نیز بهره می‌برند.

توکنایز سرمایه گذاری در نفت چه مزایایی دارد؟

توکنایز نفت

توکنایز کردن می‌تواند مزایای زیادی را هم برای سرمایه‌گذاران نفتی و هم شرکت‌های فعال در این صنعت به همراه داشته باشد:

کاهش موانع ورود: به لطف توکنایز کردن دارایی‌ها، امکان مالکیت کسری آن‌ها فراهم می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاران خرد که سرمایه کافی برای ورود به بازار نفت را ندارند هم می‌توانند کسری (بخش کوچکی) از این دارایی‌ها را خریداری کرده از مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار بهره ببرند. از سوی دیگر، در گذشته امکان سرمایه گذاری در نفت برای تمام افراد و کشورها فراهم نبود. برای مثال،‌ سرمایه‌گذاری یک فرد ایرانی در یک شرکت نفتی بزرگ آمریکایی کار بسیار دشوار و پرریسکی خواهد بود. ولی در صورت توکنایز شدن این دارایی‌ها، هیچ‌گونه محدودیت جغرافیایی و زمانی نیز متوجه سرمایه گذاری نخواهد بود و هرکسی، از هر نقطه از دنیا، می‌تواند این توکن‌ها را معامله کند.

افزایش نقدشوندگی: همان‌طور که گفتیم، با توکنیاز شدن دارایی‌ها، امکان معامله‌ی آن‌ها در هر زمان و مکانی فراهم می‌شود. از سوی دیگر، دوره‌های تسویه حساب‌ها کاهش پیدا کرده و محدودیت‌های جغرافیایی نیز برداشته می‌شوند. تمام این موارد باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش نقدینگی و نقدشوندگی این دارایی‌ها خواهد شد.

افزایش امنیت و شفافیت: در فرآیند توکنایز کردن، فناوری بلاک‌ چین برای ثبت و اعتبارسنجی تمامی تراکنش‌ها استفاده می‌شود و تمام اطلاعات در دفاتر کل توزیع شده ثبت می‌شوند که کاملاً امن و غیرقابل تغییر هستند. بنابراین، صحت اطلاعات مالکیتی و اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها کاملاً‌ دقیق و تضمینی خواهد بود. در واقع، تمامی تراکنش‌های ثبت شده روی بلاکچین قابل ردیابی و بررسی هستند. از سوی دیگر، فناوری بلاکچین برای تضمین امنیت داده‌ها از شیوه‌های پیچیده رمزنگاری استفاده می‌کند تا از هرگونه هک، خرابکاری، سوءاستفاده و کلاهبرداری جلوگیری شود.

تامین سرمایه شرکت‌ها:‌ همان‌طور که گفتیم، مزایای توکنایز کردن دارایی‌های نفتی تنها مربوط به سرمایه گذاران فعال در این حوزه نخواهد بود و شرکت‌ها نیز سود خواهند برد. شرکت‌های بورسی در حال حاضر محدودیت‌های مختلفی را تجربه می‌کنند و امکان تامین سرمایه آن‌ها از سایر مناطق و کشورها وجود ندارد. بنابراین،‌ حجم نقدینگی در دسترس آن‌ها محدود است. با توکنایز شدن دارایی‌ها و حذف محدودیت‌های جغرافیایی، شرکت‌ها می‌توانند از تمام نقاط جهان اقدام به تامین سرمایه کرده و مبالغ چشمگیری را جهت طرح‌های توسعه و برنامه‌های خود جمع‌آوری کنند. این موضوع هم به نفع شرکت‌ها و هم به سود سرمایه‌گذاران خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم ابعاد مختلف سرمایه گذاری در نفت را بررسی کنیم. نفت یکی از ارزشمندترین و پرتقاضاترین کامودیتی‌های جهان است و نقش بسیار پررنگی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود دارد و هرکدام با مزایا و چالش‌های خاصی همراه هستند. در مجموع، تخصصی بودن، سرمایه اولیه بالا و در دسترس نبودن موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش جزو اصلی‌ترین چالش‌های آن محسوب می‌شوند. ظهور فناوری بلاکچین، ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و به تبع آن‌ها امکان توکنایز کردن دارایی‌های مختلف، انقلابی را در سرمایه گذاری در بخش نفت رقم زده است. به لطف توکنایز کردن دارایی‌ها، این نوع سرمایه گذاری بسیار در دسترس‌تر بوده و افراد با سرمایه‌های کوچک از گوشه و کنار دنیا هم می‌توانند از مزایای این صنعت بهره ببرند. به نظر می‌رسد طی سال‌های آینده به لطف توکنایز کردن دارایی‌های نفتی، چشم انداز مشارکت و سرمایه گذاری در نفت به‌کلی تغییر کند.

اگر علاقه‌مند به معامله سهام نفتی و محصولات پتروشیمی هستید، دو صندوق ETF پتروشیمی آگاه (پتروآگاه) و پالایشی یکم (پالایش) در مزدکس لیست شده است. شما می‌توانید به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته این سهام بورسی دیجیتال را معامله کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *