آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
استخراج تتر

آیا استیبل کوین تتر قابل استخراج است؟

ظهور بازار رمزارزها و افزایش محبوبیت و استقبال از آن‌ها باعث ایجاد پنجره‌ها و فرصت‌های جدیدی برای کسب درآمد شده است. امروزه روش‌هایی درآمدزایی از بازار کریپتو یا همان دارایی‌های دیجیتال بسیار متنوع هستند. در این میان، استخراج ارز دیجیتال با توجه به سود بالایی که دارد، توانسته توجه افراد بسیاری را جلب کند. اما آیا تمام رمزارزها قابل استخراج هستند؟ برای بسیاری این سوال مطرح است که آیا امکان استخراج تتر، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ارزهای موجود وجود دارد؟ 

در این مقاله از مزدکس قصد داریم به موضوع امکان استخراج تتر و دریافت رایگان این رمزارز بپردازیم.

تتر چیست؟

برای شروع بهتر است کارمان را با آشنایی با استیبل کوین تتر آغاز کنیم. استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که همیشه ارزش یکسانی داشته و ارزش خود را در ارتباط با یک دارایی دیگر (مثل دلار آمریکا) به دست می‌آورند. پروژه تتر در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و هدف اصلی آن‌ ارائه نقدینگی و پایداری کافی برای بازار کریپتو بود. استیبل کوین تتر رابطه ۱:۱ با دلار آمریکا دارد. یعنی هر واحد تتر همیشه برابر با ۱ دلار آمریکا خواهد بود. تتر ادعا می‌کند که به ازای صدور و انتشار هر واحد تتر، ۱ دلار آمریکا (یا معادل آن) را به عنوان پشتوانه نگهداری می‌کند. البته، بحث‌ها و انتقادهایی نسبت به موضوع پشتوانه‌سازی دلاری تتر مطرح است که این شرکت هم سعی کرده پاسخ منتقدان خود را بدهد.

ولی آیا امکان استخراج تتر وجود دارد؟‌ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با فرآیند استخراج آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

منظور از استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال

به شکل بسیار خلاصه، استخراج ارز دیجیتال به فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ساخت کوین‌های جدید در یک شبکه‌ی بلاکچین گفته می‌شود.  اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک‌چین فرآیندی بسیار پیچیده و مستلزم حل مسئله‌های ریاضی بسیار دشوار است و همین موضوع باعث می‌شود این فرآیند نیازمند توان پردازشی و انرژی بسیار زیادی باشد. همان‌طور که می‌دانیم، عموم شبکه‌های بلاک چین ماهیتی غیرمتمرکز دارند. یعنی توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل و اداره نمی‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود پردازش تراکنش‌ها و نظارت بر آن‌ها هم باید توسط خود اعضاء و با توافق آن‌ها انجام شود. در شبکه‌ها متمرکز، نهاد مرکزی مسئولیت تامین توان پردازش و نظارت بر تراکنش‌ها را بر عهده دارد،‌ ولی به‌خاطر همین تمرکززدایی است که بلاکچین‌ها نیاز به مشارکت ماینرها داشته و فرآیندی به نام استخراج ارز دیجیتال شکل می‌گیرد. ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان در واقع پردازنده‌هایی هستند که توان پردازشی خود را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در اختیار شبکه قرار می‌دهند و شبکه هم در عوض مقداری پاداش به آن‌ها اختصاص می‌دهد. شبکه‌های بلاک‌چین سکه‌های جدیدی را به‌صورت خودکار منتشر کرده و به تناسب میزان مشارکت استخراج کنندگان، به آن‌ها اهدا می‌کنند. بنابراین، مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها باعث دریافت کوین اختصاصی آن شبکه شده و به همین خاطر اصطلاح استخراج برای آن به کار برده می‌شود.

حال که با فرآیند کلی استخراج آشنا شدیم، باید بدانیم که رمزارزهای مختلف از مکانیسم‌ها و الگوریتم‌های استخراج مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال، بیت کوین از سیستم گواه اثبات کار (Proof of Work – PoW) بهره می‌برد. در این روش، استخراج‌کنندگان باید برای حل معماها و مسئله‌های پیچیده ریاضی تلاش کنند و هرکدام که موفق به حل آن شود، مقداری پاداش (بیت‌ کوین) دریافت می‌کند. اما در خصوص تتر چطور. آیا استخراج تتر مانند بیت کوین امکان‌پذیر است؟

آیا می‌توان تتر را مثل بیت کوین استخراج کرد؟

استخراج تتر و بیت کوین

استخراج تتر به روشی مشابه بیت کوین، امکانپذیر نیست. بیت‌ کوین از گواه اثبات کار استفاده می‌کند و در فرآیند استخراج بیت کوین،‌ ماینرهای مختلف در پیدا کردن پاسخ مسئله‌های مطرح شده و دریافت پاداش با یکدیگر رقابت می‌کنند.

اما از آنجا که رمز ارز تتر دارای ماهیتی متمرکز است، استخراج تتر عملا معنایی ندارد. از سوی دیگر، تتر بلاکچین اختصاصی خود را نداشته و روی شبکه‌های مختلف قرار دارد. در حال حاضر، بلاکچین‌های Algorand ,Avalanche ,Bitcoin Ethereum ,EOS ,Kava ,Polka ,Polygon ,Solana ,TRON و Tezos از استیبل کوین تتر پشتیبانی می‌کنند. فرآیند پردازش تراکنش‌های تتر و اعتبارسنجی آن‌ها در هرکدام از این بلاکچین‌ها به شیوه خاص خود انجام می‌شود. بنابراین از آنجاکه USDT بلاکچین اختصاصی ندارد، استخراج تتر هم امکان‌پذیر نیست.

سوالات متداول در مورد استخراج تتر

سوالات استخراج تتر

تتر چیست؟

تتر (USDT) نوعی استیبل کوین است. استیبل کوین‌ها در ارتباط با یک دارایی دیگر ارزش‌گذاری می‌شوند و بین آن‌ها همبستگی قیمتی وجود دارد. بنابراین، یک استیبل کوین همیشه ارزش پایدار و ثابتی دارد. تتر به دلار آمریکا به‌اصطلاح جفت شده و قیمت هر واحد آن همیشه برابر با ۱ دلار آمریکا خواهد بود.

آیا امکان استخراج تتر وجود دارد؟

خیر. استخراج تتر مثل سایر ارزهای دیجیتال ممکن نیست. واحدهای تتر توسط یک نهاد متمرکز صادر و منتشر می‌شوند و امکان استخراج USDT با تجهیزات و دستگاه‌های پردازنده وجود ندارد.

توکن‌های USDT (تتر) چطور ساخته می‌شوند؟

ساخته شدن واحدهای تتر توسط فرآیندی به نام «انتشار – Issuance» انجام می‌شود. بنیاد تتر (Tether Limited) مسئولیت این کار را بر عهده دارد. آن‌ها دلار آمریکا را دریافت کرده و بر اساس پشتوانه و به ازای دریافتی خود، واحدهای جدید تتر را منتشر می‌کنند.

آیا تتر روی بلاکچین قرار دارد؟

تتر (USDT) روی بلاکچین‌های مختلفی کار می‌کند و دارای بلاک‌چین اختصاصی  نیست. ولی برای تامین امنیت شبکه یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها، از فرآیند استخراج استفاده نمی‌کند. این بلاک چین‌ها از مکانیسم‌های اختصاصی خودشان برای اعتبارسنجی استفاده کرده و توکن‌های بومی خود را به‌عنوان پاداش پرداخت می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *