آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
۷ توصیه مهم برای در امان ماندن در بازارهای نزولی (خرسی)

۷ توصیه مهم برای در امان ماندن در بازارهای نزولی (خرسی)

معمولاً بازارهای نزولی باعث ایجاد احساس عدم اطمینان در هر سرمایه‌گذاری می‌شوند. این حس به ویژه برای افراد کم تجربه و تازه‌وارد چیزی مانند پایان دنیا است! دیلان دیودنی، یکی از بنیانگذاران و رهبر استراتژیک شبکه Kylin، در مصاحبه‌ای به کوین‌تلگراف گفت: دو اشتباه عمده که سرمایه‌گذاران هنگام احساس ترس مرتکب می‌شوند عبارتند از  ۱. سرمایه‌گذاری بیش از حد  ۲. سرمایه‌گذاری با شک و تردید.

به گفته دیودنی شما باید در جایی سرمایه‌گذاری کنید که به اندازه کافی به آن اعتقاد داشته باشید و با صبر طولانی و مدیریت سرمایه خود به سود برسید. به خاطر داشته باشید که بازارهای خرسی همیشه هم بد نیستند و کف قیمت‌ها در این بازارها ثبت می‌شود. برای مثال، خرید اتر با قیمت ۹۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۹ را به خاطر بیاورد. بنابراین اگر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازارهای نزولی به دور از هیجان و بر اساس استراتژی‌های از قبل تعیین شده پیش بروند، بدون شک با گذشت زمان سود چشمگیری را کسب می‌کنند. در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس نکات مهمی که در مواجهه با بازارهای خرسی باید بدان توجه داشت را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

بازار خرسی (نزولی) چیست؟

شرایط نزولی اغلب با ریزش در بازار یا شاخص کلی مانند S&P 500 همراه است. اما اوراق بهادار یا کالاهای منفرد نیز در صورتی که در یک بازه زمانی پایدار (معمولاً دو ماه یا بیشتر)، حداقل ۲۰ درصد ارزش خود را از دست بدهند، می‌توانند به عنوان بازار نزولی در نظر گرفته شوند. تحرکات قیمت در بازار نزولی به این شکل است که هر سقف پایین‌تر از سقف قبلی و هر کف نیز پایین‌تر از کف قبلی خود شکل می‌گیرد. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران در بازار متقاعد شده‌اند که ارزش سهام یا دارایی موردنظر بیشتر سقوط می‌کند. بنابراین هر افزایش اندک در قیمت سهام هم توسط سرمایه‌گذاران فرصتی برای فروش تلقی می‌شود و در نتیجه این فشار فروش، موجب ریزش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

اما هر بازار نزولی دائمی نیست و در نهایت یک بازار نزولی با بازار صعودی پیوند می‌خورد و بسیاری از پرتفوی‌هایی که توسط بازارهای نزولی ویران شده‌اند، پس از مدتی بهبود می‌یابند. از آنجا که بازارهای نزولی شرایط سخت و پرفشاری را برای سرمایه‌گذاران (خصوصاً تازه‌کار) پدید می‌آورند، اکثر اوقات منجربه انجام اقداماتی اشتباه از سوی آنها شده و حتی ممکن است باعث از دست رفتن کل دارایی افراد شود. با این وجود، اقدامات موثری هم وجود دارد که می‌توان برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های خود انجام دهیم که در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهیم شد.

توصیه‌های مهم برای تجربه بازارهای نزولی

۱. استراتژی میانگین هزینه دلار (DCA)

میانگین هزینه دلار (DCA) یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذار بدون توجه به قیمت یک دارایی، مقدار دلاری ثابتی از یک دارایی خاص را خریداری می‌کند. استراتژی DCA بر این باور استوار است که قیمت یک دارایی با گذر زمان افزایش پیدا می‌کند. به صورت کلی‌، مفهوم میانگین هزینه دلار به معنای خرید یا فروش‌ میزان ارزش دلاری یکسانی از یک دارایی در بازه‌های زمانی منظم است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در طول این بازه زمانی‌، هیچ توجهی به نوسانات کوتاه‌مدت قیمت نداریم. 

همانطور که از نام این استراتژی پیداست‌، در حالت تئوری و در صورت صحیح بودن بازه‌های زمانی خرید یا فروش، به صورت میانگین، در بلندمدت میزان دلار مورد نیاز ما برای سرمایه‌گذاری در بازار کمتر خواهد شد و در نهایت تمام این خریدها، به یک میانگین قیمت خرید منجر می‌شود که از ارزش یک دارایی کمتر است.

۲. تنوع بخشی سبد سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذارانی که طیف متنوعی از دارایی‌ها را در پرتفوی خود نگهداری می‌کنند، تأثیر بازارهای نزولی ممکن است چندان شدید نباشد. هنگامی که بازارهای نزولی به طور کامل در حال پیشرفت هستند، قیمت دارایی‌ها به طور کلی کاهش می‌یابد، اما نه لزوما به یک اندازه. بنابراین، استراتژی تنوع بخشی پرتفوی، تضمین می‌کند که یک سرمایه‌گذار، ترکیبی از بلیط‌های برنده و بازنده را در طول دوره نزولی نگه داشته و بنابراین، کل ضرر پرتفوی او به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

۳. دارایی‌های دفاعی را در نظر بگیرید

در طی بازارهای نزولی طولانی، برخی شرکت‌ها (عمدتاً کوچکتر یا نوپاتر) از پای می‌افتند. در حالی که سایر شرکت‌های با سابقه‌ و با ترازنامه قوی‌تر، می‌توانند تا زمان لازم در برابر شرایط سخت مقاومت کنند.

بنابراین، خصوصاً افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار هستند، باید به دنبال سهام آن دسته شرکت‌هایی باشد که برای مدت طولانی در معامله بوده‌اند. اینها سهام دفاعی هستند و معمولاً در بازارهای نزولی، پایدارتر و قابل اعتمادتر هستند.

۴. صندوق‌های شاخص یا صندوق‌های ETF

برخی بخش‌ها از جمله کالاهای مصرفی، فلزات گرانبها و … در طول رکود بازار به خوبی رشد می‌کنند و بیش از هر بخش دیگری می‌توانند به عنوان یک دارایی تثبیت کننده عمل کنند. از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها از طریق صندوق‌های شاخص یا صندوق‌های قابل معامله در بورس  (ETF) می‌تواند یک اقدام هوشمندانه تلقی شود. این به این دلیل است که هر صندوق شاخص یا ETF، سهام شرکت‌های مختلف را در اختیار دارد و عملاً هر سرمایه‌گذار با خرید آنها یک تیر دو نشان را می‌زند: یعنی سرمایه‌گذاری در محصولات با پتانسیل رشد بالا و تنوع بخشی سبد سرمایه‌گذاری خود.

۵. اوراق قرضه

اختصاص بخشی از سرمایه به خرید اوراق قرضه، برای  در امان ماندن در بازارهای نزولی امری حائز اهمیت است. به صورت کلی، تفاوت میان اوراق قرضه و سهام را می‌توان در یک عبارت خلاصه کرد. بدهی در مقابل دارایی. اوراق قرضه نشان‌دهنده بدهی و سهام نشان‌دهنده مالکیت دارایی است. این تفاوت نشان‌دهنده اولین فایده اوراق قرضه است. یعنی اینکه قیمت اوراق قرضه معمولاً خلاف قیمت سهام حرکت می‌کند، این ویژگی باعث شده سرمایه‌گذاران باتجربه در طول چرخه‌های نزولی به خرید اوراق قرضه روی بیاورند. بنابراین، اوراق قرضه بخش کلیدی هر پرتفوی تقریباً کاملی است که به سرمایه‌گذار آسودگی نسبی تحمل درد بازار نزولی را می‌دهد!

۶. ذهن خود را پالایش کنید

شکی وجود ندارد که یک بازار نزولی، سرمایه‌گذاران را ترغیب به فرار از بازار می‌کند. بنابراین، اراده و استقامت آنها نیز بارها مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. اما، همانطور که تاریخ نشان داده، بازارهای نزولی برای همیشه دوام نخواهند داشت. بر اساس گزارش هارتفورد فاندز، بیش از ۲۶ بازار نزولی از سال ۱۹۲۸ تاکنون رخ داده و هر یک از آنها بلافاصله با یک بازار صعودی همراه شده که سود آن بسیار بیشتر از جبران ضررهای متحمل شده سرمایه‌گذاران بوده است.

بنابراین، مهم است که همیشه ذهن خود را از رکود حاکم دور کنید، خصوصاً اگر برای بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنید. در نهایت، بازارهای گاوی که در طول مسیر شاهد خواهید بود، از بازارهای خرسی پیشی خواهند گرفت.

۷. دوری از تعصبات احساسی

متأسفانه، تصمیم‌گیری‌های احساسی در بازارهای نزولی می‌تواند مشکل‌ساز باشند. احساسات منفی که ممکن است در یک بازار نزولی تجربه کنید، می‌تواند منجربه تشدید خطرات این موقعیت شود. ترس‌ شما ممکن است با داستان‌هایی در مورد اینکه «چقدر شرایط بد است» و «چقدر بدتر می‌شوند» تقویت شود. در نهایت این عامل روانی می‌تواند توانایی شما را برای ارزیابی عقلانی تحولات آینده به خطر بیندازد.

بنابراین تلاش کنید تا از هر چیزی که موجب واکنش احساسی شما می‌شود، اجتناب کنید. اخبار زرد بازار مالی را دنبال نکنید و لازم نیست مرتباً سبد سرمایه خود را چک کنید. همچنین از گفتگوهای طولانی با مردم در مورد بازار و اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، خودداری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از خطرات سرمایه‌گذاری احساسی این است که در زمان‌های خوب و بد بازار، به برنامه مالی بلندمدت خود پایبند باشید. داشتن یک برنامه جامع، احساسات را از معادله حذف می‌کند و شما می‌توانید تصمیمات هوشمندانه‌ای برای آینده مالی خود اتخاذ کنید.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، بازارهای نزولی با خطرات زیادی همراه هستند. اما در کنار این خطرات، آنها فرصت مناسبی برای موفقیت در روند صعودی بعدی ارائه می‌دهند که با برنامه‌ریزی دقیق، استراتژی سرمایه‌گذاری خوب و همراه با صبر می‌توان از این بازارها نه تنها جان سالم به در برد، بلکه زمانی که روند بازار تغییر کرد، سود زیادی را کسب نمود.

توجه داشته باشید که از دست دادن پول و سرمایه اتفاقی ناخوشایند است، اما بهترین راه برای عبور از ریزش بازار، فرار از آن نیست. به جای آن آرامش خود را حفظ کرده و از طیف وسیعی از گزینه‌های بازیابی که به برخی از آنها در این مقاله اشاره شد، استفاده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *