آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
پرایس اکشن چیست؟ آموزش الگوها و روش معامله

پرایس اکشن چیست؟ آموزش الگوها و روش معامله

پرایس اکشن، تحرکات قیمت یک رمزارز یا اوراق بهادار است که در یک بازه زمانی ترسیم شده است. پرایس اکشن مبنای تمام تحلیل‌های تکنیکال نمودارهای سهام، کالا یا سایر دارایی‌ها به شمار می‌رود. امروزه بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت برای تصمیم‌گیری در معاملات خود، به طور خاص بر پرایس اکشن و نحوه شکل‌گیری کندل‌ها تکیه می‌کنند. همچنین پرایس اکشن به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از تحلیل تکنیکال شمرده می‌شود که می‌تواند در تصمیمات معاملاتی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این مقاله به اهمیت پرایس اکشن و معرفی مهمترین الگوهای معاملاتی آن می‌پردازیم.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن، یک استراتژی معاملاتی است که با تشخیص الگوها در نمودار قیمت، حرکات آتی قیمت را پیشبینی می‌کند. همانطور که گفته شد، این روش تحلیلی، شاخه‌ای از دانش تحلیل تکنیکال است و طرفداران خاص خود را دارد. در واقع، حامیان پرایس اکشن استفاده از اندیکاتورها و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال (که بر اساس وقایع گذشته بازار هستند) را قبول ندارند و معتقدند نمودار به تنهایی هر چه که نیاز باشد نشان خواهد داد.

معامله‌گران پرایس اکشن، الگوها و سیگنال‌های نمودار را با نوسانات قیمتی، حجم معاملات و سایر داده‌های مرتبط ادغام کرده تا بتواند تحرکات آتی قیمت را به درستی پیش بینی کند. آنها معتقدند که در حرکات قیمت، نظمی نهفته و هیچ چیز تصادفی نیست.

پرایس اکشن به معامله‌گر چه می‌گوید؟

پرایس اکشن را می‌توان با استفاده از چارت‌های قیمتی که در طول زمان ترسیم می‌شوند، تفسیر کرد. معامله‌گران از ترکیب نمودارهای مختلف برای بهبود توانایی خود در تشخیص و تفسیر روندها، شکست‌ها و برگشت‌ها استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از معامله‌گران از نمودارهای کندل استیک استفاده می‌کنند زیرا آنها با نمایش مقادیر لحظه باز شدن، بسته شدن، کف و سقف در تایم فریم‌های مختلف، به تجسم بهتر پرایس اکشن کمک می‌کنند.

الگوهای کندل استیکی مانند الگوهای این ساید بار، اوت ساید بار، کندل پوششی و … نمونه‌هایی از تفسیر بصری پرایس اکشن هستند. همین شکل‌بندی‌ها می‌توانند برای انواع دیگر نمودارها، از جمله نمودارهای اسپات، باکسی و غیره اعمال شوند.

بسیاری از تحلیلگران هنگام محاسبه شاخص‌های تکنیکالی علاوه بر شکل‌های بصری نمودار، از داده‌های پرایس اکشن هم استفاده می‌کنند. هدف از انجام این کار یافتن نظم در تحرکات گاهاً تصادفی قیمت است. به عنوان مثال، از پرایس اکشن در یک الگوی مثلث صعودی می‌توان برای پیش‌بینی شکست احتمالی استفاده کرد.

پرایس اکشن اغلب به صورت گرافیکی به شکل نمودار میله‌ای یا نمودار خطی نشان داده می شود. دو عامل کلی وجود دارد که باید هنگام تجزیه و تحلیل پرایس اکشن در نظر گرفت:

  • تشخیص جهت قیمت 
  • تشخیص جهت حجم معاملات

اگر قیمت ارزی به سمت بالا حرکت کند در حالی که حجم معاملات آن افزایش می‌یابد، این بدان معناست که اعتقاد قوی در بازار وجود دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران با افزایش قیمت خرید می‌کنند. از طرف دیگر، اگر حجم معاملات پایینی وجود داشته باشد، ممکن است پرایس اکشن برای ورود سرمایه‌گذاران در آن سطح قیمت قانع کننده نباشد.

نحوه استفاده از پرایس اکشن

پرایس اکشن برای تجزیه و تحلیل روندها و شناسایی نقاط ورود و خروج هنگام معامله استفاده می‌شود. بسیاری از معامله‌گران از نمودارهای کندل استیک برای ترسیم اقدامات قبلی قیمت استفاده می‌کنند، سپس الگوهای شکست احتمالی و بازگشت را ترسیم می‌کنند. اگرچه عملکردهای قبلی قیمت، نتایج آتی را تضمین نمی‌کند، اما معامله‌گران اغلب الگوهای تاریخی یک اوراق بهادار یا رمزارز را تجزیه و تحلیل کرده تا بهتر بفهمند قیمت ممکن است به کدام سمت حرکت کند.

پرایس اکشن به طور کلی به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند اندیکاتور در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه منبع داده‌ای است که همه ابزارها از آن ساخته شده‌اند. معامله‌گران کوتاه مدت (Swing Trading) و معامله‌گران بلند مدت تمایل دارند بیشترین همکاری را با پرایس اکشن داشته باشند، و از هرگونه تحلیل فاندامنتال به نفع تمرکز صرف بر سطوح حمایت/مقاومت برای پیش‌بینی شکست‌ها و تثبیت‌ها اجتناب می‌کنند.

حتی معامله‌گران باید به عوامل دیگری فراتر از قیمت فعلی توجه کنند، زیرا حجم معاملات و دوره‌هایی که برای تعیین سطوح استفاده می‌شود، همگی بر دقت تحلیل آنها تاثیرگذار است.

امروزه بسیاری از موسسات از الگوریتم‌هایی برای تجزیه و تحلیل پرایس اکشن و اجرای معاملات در شرایط خاص  استفاده می‌کنند. این سیستم‌های خودکار داده‌های مربوط به قیمت را دریافت و با استنباط آنها، عملکرد بالقوه قیمت در آینده را تعیین می‌کنند.

تفاوت پرایس اکشن با سایر تحلیل‌های تکنیکال

پرایس اکشن یکی از روشهای تحلیل نمودار معاملاتی است که بر خلاف سایر روشها که از داده های تاریخی قیمت استفاده میکنند، متکی بر عملکرد همان لحظه قیمت است.

از طرفی تحلیل تکنیکال از طیف وسیعی از محاسبات مختلف برای پیش بینی تغییرات قیمت در آینده استفاده می‌کند. اما پرایس اکشن فقط بر تحرکات قیمت یک دارایی در بازه زمانی معاملاتی شما (یک بازه زمانی خاص) متکی است.

تحلیل تکنیکال به نوعی در تلاش است تا نظمی را در دنیای به ظاهر آشفته معاملات بیابد، در حالی که پرایس اکشن به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا با شناسایی شاخص‌های حرکت قیمتی، رویکرد معاملاتی سنتی‌تری را اتخاذ کند.

الگوهای مهم پرایس اکشن

دوجی (Doji)

این الگو شبیه یک صلیب است. در این الگو قیمت باز و بسته شدن یکسان است که مشاهده این الگو به بلاتکلیفی بازار تفسیر می‌شود.

پین بار (Pin bar)

این الگوی کندل استیک به خاطر فیتیله بلند و بدنه کوچکش شناخته می‌شود. فتیله‌ها در این الگو بلندتر از بدنه هستند. اگر پین بارها در نواحی حمایت یا مقاومت رویت شوند، می‌توانند نشان دهنده سیگنال برگشت در یک روند باشند.

این ساید بار (Inside bar)

در این الگو ما دو کندل داریم که کندل دوم دارای سقف و کف کوچکتر از کندل اول است. این الگو به نوعی نشان دهنده مکث و توقف در قیمت است و نشانه خاصی از قدرت معاملات در جهتی خاص نیست.

اوت ساید بار (Outside Bar)

این الگو دقیقا مخالف الگوی این ساید بار است. به این معنا که کندل دوم دارای سقف و کف بلندتر از کندل اول است. این الگو بیانگر افزایش حجم معاملات و نوسانات قیمت است.

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning Star)

این الگو در انتهای یک روند نزولی شکل می گیرد و نوید بخش یک روند صعودی است. ستاره صبحگاهی از 3 کندل تشکیل شده که شامل یک کندل نزولی بزرگ، یک کندل با بدنه بسیار کوتاه و یک کندل صعودی است. وقتی چنین الگویی شکل میگیرد، انتظار می‌رود قیمت وارد فاز جدیدی شود و رشد کند.

الگوی ستاره عصرگاهی (Evening Star)

این الگو درست همان ویژگی‌های ستاره صبحگاهی را دارد، با این تفاوت که در انتهای یک روند صعودی تشکیل شده و خبر بازگشت به سمت پایین را می‌دهد. ستاره عصرگاهی از 3 کندل که شامل یک کندل صعودی بزرگ، یک کندل با بدنه بسیار کوتاه و یک کندل نزولیست تشکیل شده است.

مزایای تجزیه و تحلیل پرایس اکشن

در میان روش‌های مختلف معاملاتی، پرایس اکشن یکی از مفیدترین روشهاست؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از حرکت بازار داشته باشید و از آن استفاده کنید. از طریق تجزیه و تحلیل پرایس اکشن، می‌توانید یک اصل منطقی برای داده‌های قیمت داشته باشید که در معاملات به شما کمک می‌کند. از دیگر مزایای پرایس اکشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. یک استراتژی قدیمی و مرسوم

تجزیه و تحلیل پرایس اکشن از دیرباز مرسوم بوده و بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای از آن سود برده‌اند. بنابراین وقتی از چنین استراتژی آزمایش شده‌ای استفاده کنید، می‌توانید کاملاً به آن تکیه نمایید. همچنین انعطاف‌پذیری پرایس اکشن زیاد است و به شما کمک می کند درک بهتری در شناسایی جهت بازار داشته باشید.

۲. قابل استفاده در تمام شرایط بازار

یکی دیگر از ویژگی‌های عالی تحلیل پرایس‌ اکشن این است که در بازارهای نوسانی و همچنین بازارهای رنج شده کار می‌کند. بسیاری از روش‌های معاملاتی در بازارهای پرطرفدار سودآور هستند اما در برخی بازارهای کارایی ندارند. در حالی که پرایس اکشن اینگونه نیست و سیگنال‌هایی را در انواع مختلف بازار ارائه می‌دهد.

۳. سادگی

یکی دیگر از مزایای پرایس‌ اکشن سادگی آن است. مزیت آن این است که معاملات بسیار واضح می‌شود و هیچ شاخصی وجود ندارد که به هم ریختگی ایجاد کند. همچنین برای تصمیم‌گیری خرید یا فروش، نیازی به گنجاندن شاخص‌های تکنیکال زیادی ندارید. 

۴. عدم شلوغی چارت

 اگر بخواهید از اندیکاتورهای زیادی استفاده کنید، به دلیل دریافت «اطلاعاتی زیاد» در نهایت دچار استرس خواهید شد. در چنین شرایطی بسیاری از افراد به معاملات احساسی روی می‌آورند، زیرا زمان زیادی را برای فکر کردن به احتمالات دیگر اختصاص داده‌اند و به نقطه‌ای می رسند که هر تصمیمی برای ادامه کار می‌گیرند. اما با پرایس اکشن ، تمام تمرکز شما بر روی نمودارهای کندل استیک است.

۵. درک آسان سیگنال‌ها

سیگنال‌های پرایس‌ اکشن به آسانی قابل درک هستند. بنابراین نیاز نیست که یک معامله‌گر حرفه‌ای و باتجربه باشید تا سیگنال‌ها را درک کنید. با پرایس‌ اکشن به راحتی می‌توانید روندهای بازار را شناسایی و در جهت بازار معامله کنید.

محدودیت‌های پرایس اکشن

تفسیر پرایس‌ اکشن بسیار ذهنی است. به طوریکه شاید دو معامله‌گر هنگام تجزیه و تحلیل یک پرایس اکشن، به نتایج متفاوتی برسند. یعنی یک معامله‌گر شاهد روند نزولی و دیگری معتقد به یک جهش کوتاه مدت بالقوه باشد. دلیل اصلی این اتفاق این است که در پرایس اکشن، «تایم فریم» تاثیر به‌سزایی بر تحلیل معامله‌گران دارد. همچنین توجه داشته باشید که پرایس اکشن صراحتاً مسائل کلان اقتصادی (فاندانتال) یا غیرمالی را که بر بهای ارز یا اوراق بهادار تأثیر می‌گذارند، در بر نمی‌گیرد.

نکته بعدی که باید به خاطر داشته باشید این است که پیش‌بینی‌های معاملاتی که با استفاده از تایم فریم در هر بازه زمانی انجام می‌شوند، بر مبنای گمانه‌زنی هستند. پس هر چه ابزارهای بیشتری را بتوانید در تایید پیش‌بینی معاملات خود اعمال کنید، بهتر است. این رویکرد در نقطه مقابل پرایس اکشن قرار دارد، زیرا این روش تحلیلی بر عدم استفاده از ابزارهای متنوع تاکید دارد.

جمع‌بندی

پرایس اکشن یکی از روش‌های ساده و کاربردی برای معامله‌گران است. از مهم‌ترین مزیت‌های این تکنیک میتوان به عدم نیاز به اندیکاتورها و ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال اشاره کرد که گاهاً موجب سردرگمی معامله‌گر می‌شود. در این مقاله ما به تعریف پرایس ‌اکشن، مزایا، محدودیت‌ها و معرفی برخی از مهمترین الگوهای آن پرداختیم.

آیا شما از پرایس‌ اکشن در تحلیل‌های مالی خود استفاده می‌کنید؟ منتظر دریافت تجربیات شما عزیزان در این خصوص هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *