آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
لوریج

لوریج؛ روشی برای معامله و سرمایه‌گذاری با موجودی کم

همه ما قبلاً شنیده‌ایم که بدهی بد است. اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات می‌توان از بدهی برای ایجاد اعتبار جهت خرید سهام یا یک سرمایه‌گذاری سودآور استفاده کرد. لوریج یا اهرم قابلیتیست که توسط آن با پول قرض گرفته شده مانند وام، اوراق بهادار، سرمایه یا سایر دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری با هدف افزایش بالقوه بازدهی استفاده می‌شود.

اما خطرات لوریج چیست و چه تفاوتی با مارجین دارد؟؛ همچنین در هنگام استفاده از معاملات لوریج به چه نکاتی باید توجه کنیم. در این مقاله از آکادمی مزدکس به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم.

لوریج چیست و چرا در معاملات استفاده می‌شود؟

لوریج یک روش سرمایه‌گذاری شامل بهره‌برداری از سرمایه قرض گرفته شده برای تقویت بازدهی بالقوه است. از لوریج می‌توان در حوزه معاملات و یا تامین مالی استفاده کرد. لوریج همچنین می‌تواند به میزان بدهی یک شرکت خاص برای تامین مالی یک دارایی که به عنوان اهرم مالی شناخته می‌شود، اشاره شود.

اما در حالی که لوریج  می‌تواند بازدهی سرمایه‌گذاری شما را افزایش دهد، یک جنبه منفی هم دارد و آن اینکه اگر سرمایه‌گذاری شما به هر دلیلی نتیجه نرسد، می‌تواند ریسک بالقوه و ضرر شما را نیز افزایش دهد. رابرت آر جانسون (Robert R. Johnson)، استاد امور مالی در کالج کسب و کار هایدر در دانشگاه کریتون در خصوص لوریج می‌گوید: 

«لوریج در شرایطی می‌تواند بازدهی را افزایش دهد که شما  بتوانید از وجوه قرض گرفته شده بیشتر از هزینه‌ها درآمد کسب کنید. برعکس این موضوع هم صادق است. اگر وجوه قرض‌گرفته‌شده کمتر از هزینه‌ها درآمد داشته باشد، لوریج باعث تشدید ضرر شما می‌شود».

همانطور که اشاره شد، امروزه مفهوم لوریج، هم توسط سرمایه‌گذاران و هم توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود. سرمایه‌گذاران از لوریج به منظور افزایش قابل توجه بازدهی خود استفاده می‌کنند. آنها سرمایه خود را با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله معاملات آپشن، قراردادهای آتی و حساب‌های مارجین افزایش می‌دهند. همچنین شرکت‌ها هم می‌توانند از لوریج برای تامین مالی دارایی‌های خود استفاده کنند. به عبارت دیگر، آنها به جای عرضه سهام خود، از تامین مالی بدهی برای سرمایه‌گذاری در عملیات تجاری خود استفاده می‌کنند.

مقایسه لوریج و مارجین

در حالی که لوریج و مارجین اصطلاحات مشابهی هستند، اما تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو مفهوم وجود دارد که در زیر ب آنها اشاره کرده‌ایم:

لوریج، عملی برای دریافت اعتبار از یک بانک یا مؤسسه مالی برای هدفی خاص است. 

هم در معاملات لوریج و هم در معاملات مارجین، تریدر از سرمایه‌ای که قرض گرفته استفاده می‌کند. اما یک تفاوت مهم وجود دارد. در لوریج پولی به تریدر قرض داده نمی‌شود بلکه صرفاً قراردادی بین صرافی و معامله‌گر بسته خواهد شد. اما در معاملات مارجین، این پول به تریدر واریز شده و او سفارش خرید خود را در بازار اسپات به صورت واقعی ثبت خواهد کرد.

به زبان ساده‌تر، در معاملات مارجین، تریدر، مبلغی از صرافی قرض می‌گیرد و می‌تواند آن را برای سرمایه‌گذاری روی هر دارایی دیگری استفاده کند.

شانکا جایاسینها (Shanka Jayasinha) مدیر ارشد سرمایه‌گذاری S&J Private Equity در این باره می‌گوید: «مارجین مختص سرمایه‌گذاری در سایر ابزارهای مالی است. به عنوان مثال، یک حساب مارجین به شما امکان می‌دهد از یک کارگزار با نرخ بهره ثابت وام بگیرید. با این کار حتی می‌توانید در اوراق بهادار لوریج‌دار سرمایه‌گذاری کنید، از طرف دیگر، اگر قرار باشد وام مسکن بگیرید، این مارجین محسوب نمی‌شود، بلکه لوریج است».

مزایای اهرم در ترید

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از لوریج در وهله اول برای افزایش سود استفاده می‌کنند. وقتی سرمایه‌گذاری اولیه شما در سرمایه اولیه اضافی ضرب شود، سود شما می‌توانند به طور تصاعدی افزایش یابد. علاوه بر این، استفاده از لوریج به شما امکان می‌دهد تا به گزینه‌های سرمایه‌گذاری گران‌تری که پیشتر با سرمایه اولیه خود به آن دسترسی نداشتید، دسترسی داشته باشید.

همچنین لوریج را می‌توان در پوزیشن‌های کوتاه مدت و کم ریسک که درجات بالایی از سرمایه مورد نیاز است استفاده کرد. به عنوان مثال، در حین خرید یک شرکت در حال رشد ممکن است برای کوتاه مدت به سرمایه زیادی نیاز داشته باشید که در آینده منجر به یک فرصت رشد قوی شود. 

لوریج برخلاف استفاده از سرمایه‌گذاری در معاملات قمارگونه و پرریسک، شرکت‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا فرصت‌های ایده‌آل را به موفقیت‌های چشمگیری تبدیل کنند.

  • افزایش سود
  • افزایش سرمایه اولیه قابل معامله
  • تنوع بیشتر در سرمایه‌گذاری

نحوه عملکرد لوریج

لوریج ابزاری است که از سرمایه قرض گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در دارایی استفاده می کنید. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید خانه‌ای بخرید و برای خرید آن وام مسکن می‌گیرید. با دریافت وام از بانک، اساساً از لوریج برای خرید یک دارایی استفاده می‌کنید که با گذشت زمان، ارزش خانه شما می‌تواند افزایش یابد.

همچنین لوریج کل ارزش سود یا ضرر شما را افزایش می‌دهد. یعنی اگر با ۱۰۰ دلار و لوریج ۱۰ ترید کنید، در صورت سود ۱۵ درصدی مقدار کل دارایی شما ۱۵۰ دلار افزایش می‌یابد و در نهایت، شما صاحب ۲۵۰ دلار خواهید شد. 

لوریج توسط کارآفرینان، مدیران عامل شرکت‌ها و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مشاغل، معامله‌گران حرفه‌ای و افراد عادی استفاده می‌شود. کیت کارلسون، مدیرعامل و شریک اجرایی Roebling Capital Partners می‌گوید: 

«هنگام خرید، سرمایه‌گذاران می‌توانند از ترکیب سرمایه و لوریج برای افزایش سود هر سرمایه‌گذاری استفاده کنند. به بیان ساده، استفاده از وام و سهام همیشه سود آورتر از سهام خالی خواهد بود؛ آنچه که می توان با استفاده از هر دو خریداری کرد همیشه قابل توجه‌تر است».

انواع معاملات لوریج

به طور کلی چهار روش اصلی برای استفاده از لوریج وجود دارد که عبارتند از:

۱. لوریج مالی: کسب و کارها می‌توانند از طریق گرفتن وام یا انتشار اوراق قرضه از لوریج مالی استفاده کنند. این می‌تواند برای شرکتی که دارایی‌های زیادی ندارد و یا می‌خواهد از فروش سهام خود برای جمع آوری پول اجتناب کند، سودمند باشد. به این لوریج می‌تواند برای انجام کارهای مختلفی مانند: گسترش عملیات، خرید مواد یا تجهیزات، یا شروع سرمایه گذاری های جدید، استفاده شود.

۲. سرمایه‌گذاری لوریج: سرمایه‌گذاران می‌توانند از لوریج برای تقویت قدرت خرید خود استفاده کنند. معامله‌گران حرفه‌ای کاری را انجام می‌دهند که «خرید در حاشیه» نامیده می‌شود تا با وجوه قرض‌گرفته شده بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. 

جانسون می‌گوید: «سرمایه‌گذاران می‌توانند از لوریج برای کنترل مجموعه بزرگ‌تری از دارایی‌ها با مقدار پول کمتر استفاده کنند. در بازار سهام، سرمایه گذاران می توانند با ۵۰۰۰۰ دلار اوراق قرضه، معادل ۱۰۰۰۰۰ دلار را مدیریت کنند. این بدان معناست که شما از پول کمتری برای کسب سود استفاده می‌کنید».

۳. امور مالی شخصی: در حالی که مفهوم لوریج اغلب با سرمایه‌گذاری همراه است، افراد می‌توانند از لوریج برای خریدهای بزرگ استفاده کنند. به طور کلی وقتی مردم برای خرید یک دارایی با امید به رشد پول خود در آینده وام می‌گیرند، از لوریج استفاده کرده اند.

برای مثال، اگر برای سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار جانبی وام می‌گیرید، سرمایه‌ای که در کسب‌وکار خود وارد می‌کنید به شما کمک می‌کند تا درآمد بیشتری به دست آورید.

۴. معاملات حرفه‌ای: معامله‌گران حرفه‌ای اغلب برای افزایش چشمگیر قدرت خرید خود، رویکردی تهاجمی‌تر را در لوریج در پیش می‌گیرند و سطوح بالاتری از سرمایه قرض گرفته شده را به معامله خود اختصاص می‌دهند.

این دسته از سرمایه‌گذاران محدودیت‌ کمتری برای سرمایه‌های قرض‌گرفته شده دارند. اما باز هم، از آنجایی که با این کار سود و ریسک می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، این کار به افراد حرفه‌ای با سطح دانش بالا و ریسک‌پذیر توصیه می‌شود.

ترفندها و استراتژی‌های ترید با لوریج

در دنیای معاملات ما استفاده از لو‌ریج نقش پررنگی دارد. اما چگونه باید از لوریج در معاملات استفاده کنیم و استراتژی‌های لوریج با ریسک کم و سود بیشتر مناسب چیست؟ در ادامه به ترفندهای مهم ترید با لور‌یج می‌پردازیم. 

۱. همیشه با مبالغ اندک شروع کنید

شروع معاملات با مبلغ کم باعث کاهش ریسک شما می‌شود. هنگام استفاده از لور‌یج توجه داشته باشید که اکثر پولی که صرف ترید می‌کنید، متعلق به شما نیست و شما نمی‌دانید نتیجه این ترید چه خواهد بود. بنابراین بهتر است تمام سرمایه خود را وارد بازی نکنید.

۲. با برنامه‌ریزی پیش بروید

قبل از شروع معاملات، برای خود برنامه داشته باشید. ترید با لور‌یج بسیار خطرناک است. زمان زیادی را صرف یادگیری قوانین این بازی کنید و بعد وارد معامله شوید. زمانی که شما درک کامل و شفافی از قوانین این بازی داشته باشید، می‌توانید استراتژی‌های صحیح و کاملی برای ترید خود بچینید. استراتژی چیزی است که ترید حرفه‌ای را از قمار کردن جدا می‌کند. 

۳. ابتدا در بازار اسپات معامله کنید

بازار اسپات شامل خرید و فروش‌های ساده دارایی‌ها است. چارت‌هایی که شما در بازارهای اسپات سایر داراییها (مانند ارزهای سنتی در فارکس) می‌بینید، بسیار پایدارتر از رمزارزها هستند. هر معامله گر  کم تجربه ای قبل از ورود به بازارهای لو‌ریج ، باید در بازار اسپات معامله کرده باشد. به دلیل اینکه استفاده از لور‌یج، باعث تشدید سود و ضرر می‌شود، اگر قوانین ترید را بلد نباشید، قطعا تمام پول خود را در این بازار از دست خواهید داد. 

۴. استفاده از حد سود و حد ضرر

حتما برای معاملات خود حد سود و ضرر تعیین کنید. اگر با لو‌ریج ترید می‌کنید، نقطه بستن سود (تیک پروفیت)  خود را مشخص کنید. همچنین حد ضرر (استاپ لاس) باعث توقف ضرر بیش از حد و از دست رفتن کل سرمایه شما میشود. 

۵. عجول نباشید

یکی از اصلی‌ترین اشتباهات تریدرهای تازه کار خصوصا آنهایی که از لوریج استفاده می‌کنند، عجله است. دنبال کردن بازار در شرایط سخت، به هیچ عنوان تصمیم خوبی نیست. شما باید در معاملات خود صبور باشید، تا فرصت‌های مناسب را پیدا کنید. با ورود مداوم به ترید، احتمال ضرر شما بیشتر از سود شما می‌شود. 

۶. مدیریت ریسک

هیچ ضمانتی برای سودآوری معاملات شما وجود ندارد؛ حتی اگر بهترین استراتژی را استفاده کنید و در بهترین شرایط بازار ورود کرده باشید. بنابراین مدیریت ریسک بسیار حائز اهمیت است. تحلیل تکنیکال می‌تواند تا حدودی در این مورد به شما کمک کند تا رفتار قیمت را مشاهده و بتوانید پوزیشن‌های معاملاتی مناسبی اتخاذ کنید.

جمع بندی

لو‌ریج یک استراتژی رایج است که در آن شخص یا شرکت از پول قرض گرفته شده برای توسعه سرمایه‌گذاری خود و کسب سود بیشتر استفاده می‌کند. از لور‌یج می توان به طرق مختلفی استفاده کرد:

  •  برای کمک به شروع یا گسترش یک کسب و کار
  • برای افزایش ثروت سهامداران
  • خرید خانه یا تحصیل در دانشگاه
  • سرمایه گذاری در بازار سهام

در حالی که لوریج می‌تواند سود شما را افزایش دهد، ممکن است ضرر سرمایه‌گذاری را هم افزایش دهد. بنابراین درک ریسک‌های موجود می‌تواند در نحوه تصمیم‌گیری شما در استفاده از لور‌یج مثمر ثمر باشد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *