آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال به زبان ساده

بازارهای مالی مملو از معاملات روزانه و افرادی هستند که مدام در حال بررسی نمادها، سیگنال‌ها و قیمت‌های دارایی‌های مختلف هستند. اما کدام یک در ثانیه و یا دقیقه بعدی گوی سبقت را از دیگران در ارزش و میزان عرضه و تقاضا می‌رباید؟ اینجاست که باید حرف از تحلیل تکنیکال بزنیم. حالا که سراغ این مطلب آمدید باید بگوییم قرار است تا انتهای این مطلب به شما بگوییم تحلیل تکنیکال چیست و تا انتها شما را به زبان ساده با اصول آن آشنا کنیم.

در جواب به اینکه تحلیل تکنیکال چیست باید به بررسی تمام ابعاد این نوع تحلیل بپردازیم. تحلیل تکنیکال که معمولا برای سرمایه‌گذاری و یا معامله‌های کوتاه مدت استفاده می‌شود دارای تاریخچه‌ای مشخص است و کاربردهای متنوع، اصول و ابزارهایی دارد. در این مقاله از آکادمی مزدکس به بررسی تمام ابعاد تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت.

تعریف تحلیل تکنیکال

تحلیل فنی یا تکنیکال همان‌طور که از نامش پیداست تکیه بر مفاهیمی و ابزاری دارد که برای استفاده از آن به دانستن پیش‌نیازهایی داریم. واضح‌تر بگوییم که برای انجام این نوع تحلیل که البته به عنوان یکی از بهترین تحلیل‌های موجود در بازار به حساب می‌آید باید بدانیم که هر کندل، عدد و نمودار و رنگ‌هایی که در تابلوها به نمایش درمی‌آیند چه معنایی دارند. در واقع باید بدانیم که کجا باید ارزدیجیتال موردنظرمان را بفروشیم، نگه داریم و یا بخریم. اما اصلا تاریخچه تحلیل تکنیکال چیست و نقطه‌های آغاز پیدایش و استفاده از آن متعلق به چه دورانی است؟

تاریخچه تحلیل تکنیکال

حدود 300 سال است که از اولین روزهای به وجود آمد‌ن شاخص‌های تکنیکال و نقش گرفتن نمودارهای فنی در بازارهای مالی می‌گذر‌د. به راحتی می‌توان تصاویری از شاخص‌های مکتوب را روی کاغذها و نقشه‌های کاغذی و بعضی از تخته سیاه‌های بزرگ آن دوران را در موزه‌های مالی کشورها دید. اما اولین نفری که به طور رسمی از شاخص میانگین به عنوان یکی از اولین ابعاد تحلیل تکنیکال رونمایی کرد شخصی به نام چارلز داو جونز بود.

جالب است بدانیم که چارلز داو را بنیان‌گذار وال استریت ژورنال هم به حساب می‌آید.

از سه قرن پیش تا به امروز تحلیل تکنیکال هر روز از ابعاد متنوع رشد کرده است و فنون فراوانی به این نوع تحلیل اضافه شد‌ه است. از طرف دیگر با اضا‌‌فه شدن فضای دیجیتال و بسترهای پیشرفته‌ای مانند بلاکچین به دنیای سرمایه گذاری و به وجود آمدن انواع ارزدیجیتال می‌توان بگوییم تحلیل تکنیکال به ابزار و اصول مورد توجه سرمایه گذاران و سهام‌داران و معا‌مله‌گران تبدیل شد‌‌ه است. همان‌طور که اشاره کردیم تحلیل تکنیکال دارای اصول و فرضیاتی است که در ابزار متنوع آن به کار می‌آیند.

اصول و فرضیات تحلیل تکنیکال

چارلز داو که در موردش صحبت کردیم و گفتیم که بنیان‎‌گذار وال استریت ژورنال بوده است در مورد اصول و فرضیات تحلیل تکنیکال اعلام کرده است که دلیل اصلی برای دنبال کردن نوسانات از گذشته تا به امروز این است که بتوانیم از این طریق به فرضیات رفتار قیمت‌ها در آینده‌ای نه چندان دور دست پیدا کنیم. اصول این نوع تحلیل به همین شکلی است که توضیح دادیم. اما در کنار این نکته مهم که تحلیل آماری و الگوها و روند قیمت را باید مدنظر قرار داد بهتر است به اخبار و اطلاعیه‌های موثق هم توجه کرد. بسیاری از اخباری هر روز تولید می‌شوند جنبه شایعه دارند. اما اخباری که از سوی نهادهای رسمی و وبسایت‌های معتبر ارزدیجیتال اعلام می‌شوند را باید مدنظر قرار داد. البته گفتنی است که اصول تحلیل تکنیکال را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. این سه قسمت را با هم مرور می‌کنیم؛

قیمت در روند نمودار

کسانی که به عنوان تحلیل‌گر تکنیکال در ارزدیجیتال و همچنین بورس فعالیت دارند معتقدند که یکی از مهم‌ترین اصول این نوع تحلیل این است که روند قیمت‌ها را در سه روند کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر بگیریم. چرا که روند در حال حرکت قیمت‌ها می‌تواند دوباره تکرار شوند.

تمایل به تکرار

یک جمله معروف در تحلیل تکنیکال وجود دارد که می‌گوید؛ «الگوها تمایل به تکرار دارند.». روانشناسی بازارهای سرمایه نشان می‌دهد که شکل‌گیری الگوها در بازه‌های زمانی متفاوت نشان‌دهنده واکنش‌های رفتاری سرمایه‌گذاران است. ترس، هیجان و بی میلی به خرید و یا فروش است که برآمدگی‌ها و تورفتگی‌های روند قیمت‌ها را مشخص می‌کند. البته که ارزدیجیتال با محبوبیت بالایی که در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده است می‌تواند تا اندازه قابل توجه‌ای از این اصل تحلیل تکنیکال پیروی کند.

قیمت‌ها نشان از همه چیز دارند

البته که عده‌ای از کارشناسان تحلیل تکنیکال با این موضوع که قیمت به تنهایی می‌تواند به عنوان یک اصل در ایجاد فرضیات و شناخت تحرکات بعدی قیمت رمز ارزها به کمک ما بیاید مخالف هستند. اما با این حال باید گفت که قیمت‌ها به عنوان یکی از اصول مهم می‌توانند ابعاد مهی از اقدامات بعدی بازار را به ما نشان دهند.

 تحلیل تکنیکال چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

سوال مهمی است، می‌توان از آن‌چه که تا به این‌جا ارائه دادیم متوجه شد که اطلاعاتی که تحلیل تکنیکال به ما ارائه می‌دهد شامل چه مواردی می‌شود. اما اگر بخواهیم به صورت کلی به این سوال جواب دهیم باید بگوییم که روند قیمت‌ها و الگوهای شکل گرفته‌ای که می‌‎تواند برآمده از داد و ستدها دوباره شکل بگیرد از اطلاعاتی است که تحلیل تکنیکال به ما عرضه می‌کند.

جهانی که تحلیل تکنیکال در اختیار ما می‌گذارد بسیار گسترده است و اطلاعات آن مدام در حال تغییر است؛ بنابراین اگر تصمیم به استفاده از ابزار آن داریم باید آموزش ببینیم.

تحلیل تکنیکال چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی دو تحلیل اصلی وجود دارد؛ تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و تحلیل تکنیکال که ما در این فرصت به نوع تکنیکال پرداختیم. این تحلیل برای انجام معامله‌های روزمره بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. شناخت الگوها و رصد روند قیمت‌ها از مهم‌ترین کاربردهای تحلیل تکنیکال است.  

چطور از تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

برای استفاده از این تحلیل تکنیکال نیاز به آموزش داریم. کندل‌ها، اندیکاتورها و الگوهای متنوعی که برای اجرای فرضیات نیاز داریم همگی مباحثی هستند که باید آموخت. بعد از آموزش در تابلوخوانی و شناخت اعداد و کندل‌ها می‎توان فهمید که این تحلیل با ابزاری که دارد تا چه اندازه می‌تواند ما را در برآورد یک نتیجه خوب و معامله پرسود یاری کند. قیمت‌ها در بازار می‌توانند دیگر تحلیل‌های بنیادی را تحت تاثیر خود قرار دهند. به همین دلیل است که استفاده از تکنیکال بسیار پرکاربرد است. حجم معاملات هم البته نباید از قلم انداخت که جایگاه ویژه‌ای در استفاده از این نوع تحلیل دارد.   

تفاوت بین تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

برای به دست آوردن اطلاعات آماری در بازارهای مالی، به ویژ‌ه بازارهای مالی که با فضای آنلاین پیوند ویژه‌ای دارند می‌توانیم از دو نوع تحلیل استفا‌د‌ه کنیم، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال. در مورد تحلیل تکنیکال به طور مفصل صحبت کردیم و خواهیم کرد. اما اگر بخواهیم تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را در نظر بگیریم باید بگوییم که تحلیل فاندامنتال بیش‌تر با گزارش‌های مالی و توان اقتصادی ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی سر و کار دارد. تحلیل تکنیکال با چشم انداز کوتاه مدت به کمک معامله‌گران می‌آید. اما تحلیل فاندامنتال با بررسی ریشه‌ای درآمدزایی و بازدهی یک رمز ارز یا سهام در بورس با نگاه بلند مدت در سرمایه‌گذاری و معامله به کار می‌آید.      

مزایای تحلیل تکنیکال

ابعاد متنوعی که در تحلیل تکنیکال و اصول و روش آن وجود دارد نشان می‌دهد که مزایای قابل توجه‌ای برای انتخاب این نوع تحلیل وجود دارد؛

  • را‌ه سریع برای بررسی؛ می‌توان گفت که تحلیل تکنیکال به عنوان یک میانبر کارآمد برای رسیدن به تصمیمات معقول در خرید و فروش کاربرد دارد. به جای تن دادن به بررسی‌های مربوط به تحلیل بنیادی که می‎‌تواند ساعت‌ها وقت‌مان را بگیرد از تحلیل تکنیکال استفاد‌‌ه کنیم و سریع به نتیجه برسیم.
  • انعطاف در بهره‌وری؛ یکی از مهم‌ترین مزایای تحلیل تکنیکال این است که از آن می‌توان در بازارهای مالی مختلف بهره برد. جدا از شناخت رفتار نمودار قیمت‌های رمز ارزها می‌شود از این نوع تحلیل در سهام و دیگر کلاسه‌های دارایی هم بهره برد.

معایب تحلیل تکنیکال

بدون شک هر کدام از تحلیل‌ها و ابزارهایی که در دست داریم دارای نواقصی هم هستند و تحلیل تکنیکال هم از این قاعده مستثنی نیست. از معایب و محدودیت‌های این نوع از تحلیل می‌‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عدم قطعیت؛ همان‌طور که گفتیم تحلیل‌ها هر چه قدر هم که دقیق باشند باز هم نمی‌توان به طور قطعی گفت که نتیجه حاصله از آن‌ها به صد در صد بازدهی منتهی می‌شود. محدودیت در تحلیل تکنیکال یعنی ممکن است اتفاق و رویدادی حادث شود و تمام معادلات و حدس‌های ما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • عدم تشابه؛ از دیگر محدودیت‌هایی که در این نوع تحلیل وجود دارد این است که نمی‎توان مانند تحلیل بنیادی از یک تحلیل به عنوان الگو استفاده کرد. یعنی اگر یک رمز ارز را تحلیل تکنیکال می‌کنیم و نتیجه خوبی می‌گیریم نمی‌توانیم همان روند تحلیل را برای دیگر ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم

مبانی تحلیل تکنیکال

فرایند برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف مالی نیازمند ابعاد اقتصادی و مبانی متنوع سرمایه‌گذار‌ی است. آشنایی با مبانی تحلیل تکنیکال به نوع خود از مهم‌ترین ابعاد موردنظر است. توضیح تمام ابعاد و مبانی تحلیل تکنیکال نیازمند بررسی اجزای مختلف آن است که در ادامه به طور کامل به این مهم خواهیم پرداخت. از شناخت نمودارها گرفته تا انواع اصطلاحات و کاربردها و چگونگی سنجید‌ه حرکت کردن در بازارها ابعادی هستند که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعریف نمودار قیمت چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم رفتارهای بازارهای مالی متنوع و مختلف است و به همین دلیل باید برای استخراج نتایج برای تصمیم‌گیری به سراغ نمودارهای قیمت برویم. نمودارهای قیمتی از نوسانات و تغییر قیمت‌های مختلف در یک رمز ارز یا سهم تشکیل می‌شود. البته گفتنی است که حجم معاملات و میانگین متحرک قیمت‌ها در تشکیل بدنه یک نمودار قیمتی تاثیر مستقیم دارند.

کدام تحلیل را انتخاب کنیم؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد انواع تحلیل‌ها ارائه دادیم ممکن است نظرمان در مورد انتخاب نوع تحلیل تغییر کند و از خود بپرسیم که کدام تحلیل را انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که باید اول به چشم انداز خود در معامله‌ای که می‌خواهیم انجام دهیم نگاه کنیم. اگر چشم انداز بلند مدت در نظر داریم پس باید به سراغ تحلیل بنیادی برویم. اگر جز دسته معامله‌گران هر روزه هستیم و نیاز به تحلیل‌های رفتاری بازار داریم پس بی شک باید تحلیل تکنیکال را انتخاب کنیم.

بهترین ابزارها و نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال برای معامله‌گران کدامند؟

نرم افزارها و ابزار بسیاری برای انجام تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال وجود دارند. اگر بخواهیم به برترین آن‌ها اشاره کنیم باید نام نرم افزارهایی چون Crypto Hopper، HaasOnline و Commas اشاره کرد. هر کدامشان از ابزار پرکاربرد در تحلیل تکنیکال رمزارزها به حساب می‌آیند.

آیا سرمایه‌گذاری بر اساس تحلیل تکنیکال منطقی است؟

سوال بسیاری از ما این است که استفاده از این تحلیل تکنیکال می‌تواند برای سرمایه گذاری منطقی باشد؟ پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که می‌خواهیم معامله‌گری باشیم که قصد نتیجه‌گیری چند رو‌زه از معامله خود دارد و یا این‌ که یک سرمایه گذار باشیم که با نیت قرار دادن سرمایه خود به صورت بلند مدت در این بازار ورود کر‌د‌‌ه است؟ ذات تحلیل تکنیکال به عمق تحلیل‌های دیگری مانند فاندامنتال نمی‌رسد؛ بنابراین برای سرمایه گذاری باید از دیگر تحلیل‌ها بهره برد.

تحلیلگر تکنیکال کیست؟

کسی که پیش از مطلع شدن از تغییر روند باید مهم‌ترین تصمیمات خود را برای برداشتن گام بعدی در معامله بردارد. فضای تحلیل تکنیکال افرادی را می‌طلبد که سرعت عمل بالایی داشته دارند. البته از بازارها و حجم معاملات بر اساس تجربیات و اعداد آگاه باشند. محدودیت‌های بازارهای مالی باعث می‌شود که یک تحلیلگر تکنیکال از تمام هوش و حواس خود برای گرفتن بهترین تصمیمات در کوتاه مدت استفاد‌‌ه کند. 

با اصطلاحات مهم در تحلیل تکنیکال آشنا شوید

از دسته اصطلاحاتی که در تحلیل تکنیکال در هر بازار مالی به ویژه ارز دیجیتال به گوش‌مان خواهد خورد می‌توان به بارزترین آن‌ها یعنی حد ضرر، حد سود، نقطه حمایت و مقاومت، اندیکاتور، حجم معاملات، نمودارهای قیمتی و کندل اشاره کرد.

دفتر سفارشات چیست؟

دفتر سفارشات که اوردر بوک هم به آن می‌گویند؛ فهرستی الکترونیکی از سفارشات خرید و فروش است که در تمام بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخچه  و حجم سفارشات به  همراه فهرست خرید و فروش در این دفتر قرار می‌گیرد. البته اطلاعات فروشندگان، قیمت‌های پیشنهادی و توافق شد‌ه هم برای دقت و نظارت بیش‌تر هم به باقی اطلاعات اضا‌فه می‌شوند. 

عمق دفتر سفارشات چیست؟

خریدها و فروش‌هایی که در هر بازار مالی انجام می‌شود را عمق بازار می‌گویند. عمق دفتر سفارشات (Order Book Depth) نیز در واقع نشان‌دهنده همین عمق است. دره‌ای را تصور کنید که از دو دیواره تشکیل شد‌ه است و هر دو دیواره عمقی را به نمایش می‌گذار‌ند. در بازارهای مالی – به ویژه ارز دیجیتال – یک دیواره که این عمق را تشکیل می‌دهد سفارشات خرید هستند و دیواره دیگر را سفارشات فروش به وجود می‌آورند.

سفارش بازار چیست؟

سفارش بازار یا مارکت اوردر ارزدیجیتال به این شکل است که رمزارز موردنظر را بدون هیچ قید و شرطی با قیمت فعلی معامله می‌کنیم. این نوع از سفارش گذاری به طور دقیق بر خلاف نوع سفارش محدود است.

لغزش در معامله‌گری به چه معناست؟

به لغزش در معامله‎گری اسلیپیج هم گفته می‌‎شود. به این شکل است که خریدار و فروشنده اقدام به ارائه قیمت موردنظرشان در معامله می‌کنند. طبیعی است که هر کدام از طرفین انتظار دارند که قیمت پیشنهادی‌شان پذیرفته شود. اما چنین نمی‌شود و بر سر قیمت و پر هزینه بودن ابعاد معامله لغزش صورت می‌گیرد و به اصطلاح اسلیپیج (Slippage) صورت می‌گیرد. در این صورت خریدار است که ناراضی از قیمت معامله انجام شد‌ه به خانه برمی‌گردد.

دستور سفارش محدود (لیمیت اوردر) چیست؟

این مفهوم در معاملات بازارهای مالی و در فضای تحلیل تکنیکال به این معنا است که قیمت سفارشی به صورت محدود گذاشته می‌شود. صرافی‌های ارز دیجیتال از این روش استفاده می‌کنند تا کوین‌های موردنظرشان تنها در قیمتی که مشخص کرده‌اند به فروش برسد. لیمیت اوردر (Limit Order) را بارها و بارها می‌توان در معاملات متنوع ارزدیجیتال مشاهده کرد.

دستور حد ضرر چیست؟

اگر از یک تحلیل‌گر و یا سبدگردان و کسی که مشاور سرمایه گذاری است شنیدید که حد ضرر را مشخص کنید بدانید که با یکی از مهم‌ترین اصطلاحات کاربردی تحلیل تکنیکال رو به رو هستید. حد ضرر یعنی ارزش رمزارز شما در حال کم شدن است، دقت داشته باشید که قبل از افزایش میزان ضرر اقدام به فروختن آن کنید. تحلیل‌گران پیشنهاد می‌کنند حد ضرر را بین -5 تا -10 درصد قیمت در نظر بگیریم.

میکر و تیکر چه هستند؟

به عبارتی دیگر و به فارسی می‌توان گفت که دو دسته بازارساز داریم که عده‎‌ای سفارش گذار و یا همان Maker هستند و عده‌ای هم سفارش بردار یا Taker هستند. هر دو قشر متعلق به باراز ارز دیجیتال هستند. در واقع فعالیت تیکرها و میکرها است که بازار را به وجود می‎‌آورد. بازاری را تصور کنید که نه فروشنده‌ای در آن باشد و نه خریدار. ممکن است برای چند روز آن محله را بازار بنامند اما بعد از گذشت مدتی و نبود طرفین معامله ناخودآگاه نام بازار از آن محل برداشته می‌شود.

اسپرد قیمت خریدوفروش چیست؟

کلمه اسپرد (Spread) به معنای پخش کردن است که البته در بازار مالی به معنی متفاوتی استفاده می‌شود. تفاوت بین قیمت خریدار و قیمتی که فروشنده تعیین می‌کند را اسپرد قیمت خرید و فروش می‌گویند. این اسپرد می‌تواند در ارزدیجیتال، اوراق بهادر و یا هر بازار مالی دیگری نمود داشته باشد.

مفهوم کندل شناسی

با نگاه کردن به یک تابلو نمودار قیمتی متوجه حضور شکل‌هایی شبیه به شمع می‌شویم. بعضی از آن‌ها قرمز هستند و بعضی دیگر سبز رنگ. هر کدام از آن‌ها با توجه به کوتاهی و بلندی و شکل خاصی که به خود گرفته است نماد یک نوع حرکت قیمتی در هر روز هستند. گاهی نشان‌دهنده پیشرفت قیمتی و گاهی هم خبر از نزول می‌‎دهند. برای شناخت آن‌ها باید وقت گذاشت و در جلسه‌های آموزشی کندل‌خوانی شرکت کرد. مفهوم کندل شناسی هم به همین معنا است. این که ما بدانیم هر کدام از انواع آن چه مفهومی دارد. می‌شنویم که این کندل را «سنگ قبر» می‌نامند و آن یکی را «ستاره». گاهی این نمودارهای شمعی بلند هستند و گاهی کوتاه که نشان‌دهنده میزان خرید و فروش روزانه هستند.

مفهوم روند شناسی

روندها در تحلیل تکنیکال به دو دسته صعودی و نزولی تقسیم بندی می‌شوند. خطی که روی نمودارها حرکت می‌کند و به ما حرکت قیمت رمز ارز موردنظر و یا سهامی که داریم نشان می‌دهد را روند می‌گویند. حرکات صعودی این خط ممتد خبر از افزایش قیمت را به همراه دارد و حرکت نزولی هم خلاف آن را اثبات می‌‎کند. اما گاهی هم می‌روند که روند موردنظر خنثی است؛ یعنی پستی و بلندی‌هایی که پشت سر می‌گذارد آنقدر کوتاه و تکراری و یکنواخت است که نمی‌توان از آن متوجه اتفاق خاصی شد. در نمودارهای قیمتی که در موردشان به تفصیل صحبت کردیم می‌توان دید که روندها الگوساز هستند و ممکن است دوباره تکرار شوند.

حمایت و مقاومت چیست؟

از دیگر اصلاحاتی که در تحلیل تکنیکال خواهید شنید «حمایت» و «مقاومت» است. اگر به حرکت نمودارهای قیمتی در یک بازه زمانی توجه کرده باشیم متوجه شده‌ایم که گاهی نمودارها در جایی از حرکت‌شان حالت نزولی به خود گرفتن و شکل یک عدد هشت فارسی را به خود گرفتند که به آن شکستن «نقطه حمایت» می‌گویند. گاهی هم حالت صعودی به خود گرفته‌اند و شکل عدد هفت را به خود گرفته‌اند که به این موقعیت «نقطه مقاومت» می‌گویند.

مهم‌ترین الگوها در تحلیل تکنیکال

اسامی جالبی در تحلیل تکنیکال می‌شنویم که هر کدام مفهوم و معنایی را به دنبال دارند و بعضی از آن‌ها از دید تحلیل‌گران تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛

فنجان؛ در این الگو می‌توان دید که روند نمودارها در بازه زمانی چند ماهه شکل یک فنجان دسته‌دار را تشکیل داده اند و این نشان‌گر این است که قیمت رمز ارز یا سهام موردنظر بعد از مدتی تقریبا طولانی می‌تواند افزایش داشته باشد.

سر و شانه؛ در این الگو می‌بینیم که کندل‎ها شکلی از یک قله کوه با زوایای اطراف آن را تشکیل داده‌اند که نشان از تکرار قله شدن یا همان افزایش قیمت را به همراه دارد.

مثلث صعودی؛ مثلثی را تصور کنید که اضلاع آن در حال فاصله گرفتن از همدیگر هستند. اگر چنین شکلی را در روند نمودارها و کندل‌ها در تابلو رمز ارز و یا سهام خود ببینیم می‌توانیم این فرض را در نظر بگیریم که قیمت در حال نزول است.

اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردهایی دارند؟

به فارسی می‌توان به آن‌های نشان‌گر هم گفت. محاسبات ریاضی در اندیکاتورها حرف اول را می‌زنند. مهم‌ترین کاربرد و اصلا ماهیت وجودی اندیکاتورها این است که بتوانند با حساب و کتاب‌های پیچیده ریاضیات اعداد روان و قابل فهمی را به ما برسانند و ما را از حال و اوضاع کلی بازار مطلع کنند. به عنون مثال اندیکاتور «حجم معاملات» از مهم‌ترین انواع اندیکاتور است که خبر از جو بازار و معاملات می‌دهد.

معرفی انواع اندیکاتور

به توضیح اندیکاتور در تحلیل تکنیکال پرداختیم و گفتنی است که اندیکاتور انواع مختلف هم دارد؛

  • اندیکاتور ابر ایچیموکو؛ از اندیکاتورهای همه فن حریف در فضای تحلیل تکنیکال به شمار می‌آید. تشخیص نقاط حمایت و مقاومت در تشخیص تکنیکال – علاوه بر دانش تحلیل‌گر – بر عهده این اندیکاتور است. به ظاهر کمی پیچیده می‌رسد اما اگر آشنا باشیم و در تابلو بتوانیم به وضوح آن را ببینیم می‌توانیم به راحتی از سیگنال خرید و فروش سر دربیاوریم.
  • اندیکاتور میانگین متحرک؛ تغییرات قیمت سهم و یا ارزدیجیتال را می‌توان از حرکت این اندیکاتور فهمید. اما این نکته هم قابل ذکر است که از این نوع اندیکاتور نمی‌توان برای پیش بینی قیمت‌ها استفاده کرد. متاسفانه بسیاری از تازه واردان در تحلیل تکنیکال ازمیانگین متحرک قیمت‌ها برای پیش بینی قیمت استفاده می‌کنند.
  • ·         اندیکاتور COT؛ این اندیکاتور بیش‌تر در روند قیمت واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری کاربرد دارد. اما از آن‌جایی که چشم‌انداز روند قیمتی یک سال گذشته را در نظر دارد پس در تمام بازارهای مالی در نظر گرفته می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمع بندی و نکات اساسی در تحلیل تکنیکال

در این نوع تحلیل باید به خاطر بسپاریم که به دلیل حجم اطلاعات بالایی که در اختیارمان قرار می‌گیرد دچار اشتباه همه چیز دانی نشویم و تصمیمات هیجانی در معاملات‌مان نگیریم. درجمع بندی و ارائه نکات اساسی در مجال به دست آمده باید نکته مهمی را از کاشناسان و تحلیل‌گران یادآور شویم و آن نکته این است که بدون آموزش و دانش کافی به سراغ استفاده از ابزار ارائه شده در تحلیل تکنیکال نرویم. با خوانش توضیحاتی که ارائه دادیم می‌توان این ادعا را داشت که اطلاعات قابل توجه‌ای از این نوع تحلیل پرطرفدار را به دست آورده‌ایم و برای ورود به جهان آن آماده هستیم. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *