آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
دیسنترالند-چیست؟

متاورس چیست؟ صفر تا صد متاورس به زبانی ساده

برای درک اینکه متاورس چیست، شاید توصیف مارک زاکربرگ هم‌بنیان‌گذار فیس‌بوک، سر نخ‌های خوبی به ما بدهد. او متاورس را این‌گونه معرفی می‌کند: اینترنتی است که شما به‌جای نگاه کردن به محتوا و صفحات آن، در درون آن زندگی می‌کنید. «جذاب و قدری ترسناک»
این روزها بسیار می‌شونیم که متاورس چیست و چه کارایی دارد؟ در این مطلب از آکادمی مزدکس، شما را دقیق با مفهوم متاورس آشنا می‌کنیم و از پروژه‌های متاورسی با شما صحبت خواهیم کرد.

متاورس چیست؟

متاورس یک جهان دیجیتالی مشترک با سایرین است که در آن افراد می‌توانند از طریق شخصیت انتخابی خود (آواتار) با کاربران دیگر ارتباط بگیرند. افراد در آن می‌توانند صحبت، بازی، خرید کنند یا کنسرت بروند. آدم‌ها می‌توانند زمین و دارایی بخرند یا برای پروژه‌های کاری خود قرار حضوری تنظیم کنند. در واقع افراد بتوانند هرآنچه در دنیای فیزیکی انجام می‌دهند را در دنیای دیجیتالی متاورسی تجربه کنند.

کلمه متاورس اولین بار در رمانی با نام سقوط برف بکار رفت. در آن زمان متاورس فضایی بود که افراد برای فرار از دنیای فیزیکی پر از ترس خود به آن پناه می‌بردند.

شاید در ابتدا برایتان کمی مبهم باشد که متاورس چیست و چرا چنین مفهومی خلق شد‌ه است؟ اما اگر آن را درک کنید خواهید دید چقدر در آینده ما جا خواهد داشت.

در واقع ایده متاورس هم سن اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و واقعیت مجازی است. این ایده تلاش دارد از همه این فناوری‌ها برای ساخت دنیایی مجازی استفاده کند.

کاربردهای متاورس چه هستند؟

بازی‌ و سرگرمی

اولین کاربردی که با مفهوم متاورس ارتباط زیادی دارد، بازی‌ و سرگرمی‌های متاورسی هستند. آشنا شدن با آن‌ها می‌تواند به شما کمک تا بهتر درک کنید که متاورس چیست. اغلب ما برای گذران اوقات فراغت خود، به بازی‌های رایانه‌ای روی می‌آوریم.

بازی‌هایی که هرچند با کیفیت باشند اما همچنان به ما حس واقعیت نمی‌دهند و حالا بازی‌های متاورسی برای پرکردن این خلا پا به میدان گذاشتند. این بازی‌ها سعی دارند با ایجاد حس حضور کاربر در بازی، محیط‌های بازی را واقعی‌تر کنند تا بتوانیم راحت‌تر درون بازی ارتباط برقرار کنیم. از این مدل بازی‌ها می‌توان به Roblox و Fortnite اشاره کنیم.

بازی فورتنایت و روبلوکس

ابتدا فورتنایت به‌عنوان یک بازی معرفی و شروع به کار کرد. اما به سرعت به یک پلتفرم اجتماعی تبدیل شد که در آن کاربران صرفاً فقط برای بازی کردن وارد آن نمی‌شدند. بلکه برای ملاقات مجازی با دوستان مجازی و واقعی خود از محیط نیز استفاده می‌کردند. شاید برای شما باورکردنی نباشد که اخیراً فورتنایت میزبان کنسرت‌های واقعیت مجازی نیز بوده است.

دو پلتفرم Unity و Roblox توانستند محیطی را ایجاد کنند که در آن افراد می‌توانند بازی‌های خود را توسعه داد‌ه و منتشر کنند. این دو پلتفرم توانستند صنعت بازی را متحول کنند. حتی شما نیز می‌توانید با دانش برنامه‌نویسی یا استخدام یک توسعه‌دهند‌ه یونیتی، بازی خود را بسازید.

در بازی‌های متاورسی کاربران با یک هدست، محیط بازی را به صورت 360 درجه می‌بینند و می‌توانند در این محیط حرکت و به بازی کنند. همچنین در صورت وجود برخی ابزارهای پوشیدنی، امکاناتی نظیر لمس آیتم‌ها، دمای محیط بازی و سایر موارد نیز به بازیگر قابل انتقال خواهد بود. در دنیای بازی‌های متاورسی، پروژه‌های دیسنترالند، اکسی اینفینیتی و سندباکس از نظر حجم بازار، در رتبه‌های اول تا سوم هستند.

اطلاعات دقیقی در مورد بازار بازی‌های متاورسی در دست نیست. اما پیش‌بینی می‌شود کل بازار بازی‌های رایانه‌‌ای، طی 3 سال آینده با رشد 100 درصدی را تجربه کنند.

شبکه‌ها و تعاملات اجتماعی

از طریق ابزارهای ارتباطی مانند اسکایپ، زوم و دیسکورد، افراد می‌توانند با یکدیگر روابط دوستانه و کاری داشته باشند. اما خوب است بدانید یکی دیگر از کاربردهای متاورس همین شبکه‌ها و تعاملات اجتماعی است.

با استفاده از متاورس افراد می‌توانند در یک محیط ارتباطی سه‌بعدی به صورت کامل غوطه‌ور شوند. در واقع افراد می‌توانند روابطی را از راه دور ایجاد کنند که پیش‌تر در هیچ از این نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی تجربه آن را نداشتند.

برای نمونه فضای متاورس به ما این امکان را می‌دهد که به جای ارسال تصاویر و لینک‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی، از طریق فعالیت‌های اجتماعی و همانند زندگی واقعی معاشرت کنیم، یعنی همانطور که در دنیای واقعی با یکدیگر صحبت می‌کنیم و جلسه برگزار می‌کنیم در دنیای متاورسی هم با یکدیگر از طریق هدست جلسه برگزار می‌کنیم، همدیگر را می‌بینیم و با هم صحبت می‌کنیم و حالات روحی خود را به جای ارسال استیکر از طریق واکنش‌های چهره به یکدیگر نشان خواهیم داد.

به نظر می‌رسد تا به اینجا بیشتر متوجه شده‌اید که متاورس چیست و چه کارایی دارد، در ادامه این مفهوم برایتان روشن‌تر خواهد شد.

مثالی از تعامل در شبکه‌های اجتماعی:

فرض کنید می‌توانید در یک منطقه از جهان باشید در حالی که همکاران، خانواده یا دیگران در منطقه‌ای دیگری از جهان هستند. با این حال می‌توانید همه دور میز باشید و یک وعده غذایی را با آنها صرف کنید. به جای اینکه به صفحه موبایل نگاه کنید، می‌توانید به همراهان خود در آن سوی میز نگاه کنید. متاورس می‌تواند شما را مهمان چنین لحظاتی کنید.

 املاک و مستغلات

به کمک متاورس، فضای خریدوفروش املاک از سه جنبه متحول شد‌ه و خواهد شد. ابتدا اینکه افراد علاقه‌مند به خرید ملک، می‌توانند با گذاشتن هدست، از منزل خود و بدون جابجایی، مدل سه‌بعدی ملک را ببینند.

آنها می‌توانند در آن حرکت کنند، بخش‌های مختلف ملک را ببینند، نمای بیرون را برانداز کنند و در صورت امکان، محیط اطراف ملک را نیز بررسی کنند.

دوم اینکه به کمک این امکان، شما به راحتی می‌توانید نسبت به بررسی و خرید املاک و مستغلات در سایر کشورها نیز اقدام کنید. بنابراین مشتریان این بازار دیگر محدود به جغرافیای آن ملک نمی‌شوند و در صورت انجام تبلیغات مناسب، همه مردم جهان می‌توانند مشتری ملک شما باشند.

از سویی دیگر، متاورس بازار جدیدی برای فعالین حوزه املاک و مستغلات ایجاد کرده است. سازند‌گان ملک می‌توانند دو قلوی دیجیتالی برج یا آپارتمان خود را در پلتفرم‌های متاورسی بسازند و آن را نیز به فروش برسانند.

در دسامبر سال 2021، تنها چهار پروژه متاورسی سند باکس (Sandbox)، دیسنترالند (Decentraland)، CryptoVoxels و  Semnium Space در یک هفته، بر روی هم 106 میلیون دلار زمین متاورسی فروختند.

کسب‌وکارها مجازی

فناوری توانست فرصت‌های جدید برای کسب‌وکارها ایجاد کند تا بتوانند در محیط تجارت الکترونیک نسبت به عرضه محصولات خود اقدام کنند. با پیاد‌‌ه‌سازی تجارت الکترونیک در فضای متاورس، فروشندگان می‌توانند از مدل‌های سنتی دوبعدی فروشگاه‌های آنلاین بیرون آمده و فروشگاه خود را در یک محیط سه‌بعدی ایجاد کنند تا تجربه بهتر و نزدیک‌تر به واقعیت را به مشتریان خود ارائه دهند.

در این محیط جدید، مفاهیم تجاری همانند مالکیت، شکل محصولات و کالاها و پول به واسطه فناوری بلاکچین، رمزنگاری، توکن‌های NFT و رمزارزها متحول خواهد شد.

صنعت توریسم و گردشگری

احتمالا تا به اینجا اطلاعات خوبی درباره اینکه متاورس چیست کسب کرده‌اید و با مفهوم متاورس بیشتر آشنا شده‌اید. به لطف فناوری و محدودیت‌های کرونایی، این امکان ایجاد شد‌ه که افراد بتوانند بدون خارج شدن از منزل خود، به سراسر جهان سفر کنند. به لطف متاورس، دیگر ما مناظر گردشگری را از قاب مانیتور یا صفحه گوشی خودمان نمی‌بینیم بلکه می‌توانیم با استفاده از تجهیزات لازم، سفری نزدیک به واقعیت را با هزینه کم و بدون خستگی سفر تجربه کنیم.

لازم به ذکر است که با اینکه بسیاری از پلتفرم‌های محتوایی همچون یوتیوب در حال تکمیل محتواهای ویدئویی 360 درجه خود هستند؛ اما گردشگردی واقعیت مجازی هنوز به اندازه کافی رشد نکرد‌ه و فعلاً افراد می‌توانند مناظر و مناطق گردشگری را در حدی که تصاویر آن‌ها تهیه و سه‌بعدی سازی شد‌ه است ببینند.

آشنایی با شرکت‌های فعال در توسعه متاورس

تغییر نام فیس‌بوک به متا و تبدیل شدن فیس‌بوک به یکی از زیرمجموعه‌های متا، جدی‌ترین خبر ورود یک غول فناوری به عرصه متاورس باشد. بعد از این خبر برای بسیاری از افراد این سوال شد که متاورس چیست و قرار است در آن چه اتفاقی بیافتد. اعلام این خبر به حدی بر بازار پروژه‌های متاورسی تاثیر مثبت گذاشت که بسیاری از این پروژه‌ها سریع رشد کردند. ارزش توکن‌های آنها سقفی تاریخی را ثبت کرد و شاید ورود فیس بوک به این عرصه، متاورس را از یک بازی به نسل آینده اینترنت جهانی تغییر داد.

در کنار فیس‌بوک، شرکت‌های بزرگ مایکروسافت، گوگل، بایننس، اپل و انویدیا نیز به این عرصه ورود کردند و هریک بخشی از پازل متاورس را تهیه و طراحی می‌کنند. از یک دیدگاه، می‌توان اکثر شرکت‌های فعال در توسعه متاورس را در یکی از دسته‌های زیر قرار داد:

دسته‌بندی شرکت‌های فعال در متاورس

  • ارائه‌دهندگان خدمات زیرساخت (Infrastructure): شرکت‌های مخابراتی فعال در زمینه ساخت و توسعه ارتباطات 5G، WiFi، رایانش ابری و سازندگان کارت‌های گرافیک
  • ساخت واسط‌های انسانی (Human Interface): شرکت‌های فعال در زمینه ساخت هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده و صفحات لمسی که کاربران برای درک فضای متاورس از آن استفاده می‌کنند.
  • توسعه‌دهندگان خدمات توزیع‌شده (Decentralization): شرکت‌های توسعه‌دهنده زیرساخت‌های بلاک‌چینی و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، هوش مصنوعی، رایانش لبه‌ای (Edge Computing که روشی است برای بهینه‌سازی سامانه‌های رایانش ابری) و سایر ابزارهای ایجاد دموکراسی در فضای متاورس
  • سه‌بعدی‌سازی و محاسبات فضایی (Spatial Computing): شرکت‌های فعال در زمینه ایجاد موتورهای تولید محتوا و فضای سه‌بعدی و تولیدکنندگان مدل‌های سه‌بعدی
  • اقتصاد دیجیتالی: شرکت‌های فعال در زمینه ایجاد ابزارهای مالی مبتنی بر توکن، ایجاد خدمات DeFi و فعال در زمینه تجارت الکترونیک
  • موتورهای جستجو و کشف (Discovery): شرکت‌های فعال در زمینه تولید محتوا، تبلیغات، اخبار، رتبه‌بندی پروژه‌ها و مانند آن
  • توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی: شرکت‌های فعال در زمینه تولید نسخه واقعیت افزوده بازی‌ها، رویدادها، محیط‌های کاری، فروشگاه‌ها و مانند آن

با توجه به دسته‌بندی بالا، هم اکنون بیش از 160 شرکت در فضای متاورس فعال هستند که در ادامه به مهترین این شرکت‌های می‌پردازیم:

اپیک گیمز | Epic Games

اپیک گیمز، یکی از شرکت‌های فعال در این جهان مجازی است. این شکرت به‌عنوان سازنده بازی محبوب Fortnite، همواره آمادگی خود را برای ساخت یک محیط متاورسی اعلام داشته است. اپیک گیمز بودجه یک میلیارد دلاری برای توسعه فرصت‌های جدید در متاورس در نظر گرفت و با این خبر برنامه سال آتی خود را نیز به صورت رسمی اعلام کرد.

متا | Meta

شرکت متا، جزء تنها شرکت‌هایی است که در هر هفت حوزه کسب‌وکارهای متاورسی که در بالا بیان شد، حضور جدی دارد. این شرکت به لطف طیف وسیعی از هدست‌های Oculus، موتور تبلیغاتی عظیم رسانه‌های اجتماعی خود و تسلط بر یک اقتصاد دیجیتالی قدرتمند، می‌تواند یک نمونه اولیه کارآمد متاورسی را طی ۲ تا ۵ سال آینده ایجاد و رونمایی کند.

نیانتیک | Niantic

این شرکت، به‌عنوان تولیدکننده بازی Pokémon Go، توانست به صورت عملیاتی اولین پروژه واقعیت افزوده را راه‌اندازی کند. بازی که توانست مرز دنیای واقعی و مجازی را پیش چشم بازیگران خود کم رنگ کند. به طوری که افراد موجوداتی دیجیتالی را در محیط اطراف خود به وضوح می‌دیدند. حال این شرکت با جذب 300 میلیون دلار تلاش دارد تا متاورس خود را بسازد.

انویدیا | Nvidia

شرکت انویدیا تا کنون متاورس خود را خلق نکرد‌ه است. اما با تولید سخت‌افزارهای مرتبط، توانسته در دنیای متاورس به یک بازیگر کلیدی تبدیل شود.

این شرکت در سال 2021، مجموعه Omniverse را تاسیس کرد که در آن طراحان گرافیکی می‌توانند در پروژه‌های مدل‌سازی، طراحی و شبیه‌سازی سه‌بعدی با یکدیگر برای خلق یک محصول نهایی همکاری کنند. Omniverse گرافیک سه‌بعدی را با هوش مصنوعی و ابر محاسبات ترکیب می‌کند تا پایه‌های متاورس را ایجاد کند.ایکروسافت | Microsoft

در این میان، شرکت مایکروسافت در پی ایجاد یک محیط کاری متاورسی است. به عبارتی دیگر مایکروسافت تلاش دارد تا یک متاورس با تمرکز بر محیط‌های کاری، جلسات کاری، ارتباطات کاری و نیازمندی‌های محیط کاری ایجاد کند. این شرکت قصد دارد با راه‌اندازی این محیط، محصولات محبوب خود همانند Microsoft Team و ویندوز را در فضایی دیجیتالی مبتنی بر واقعیت مجازی به نام مش یا همان Mesh به کاربران خود ارائه دهد.

دیسنترالند | Dicentraland

این مجموعه جزء پیشروهای حرکت به سمت متاورس بود. این شرکت به صراحت محصول متاورس خود به نام دیسنترالند را به‌عنوان محصول اصلی مجموعه خود معرفی کرد. از آغاز به کار دیسنترالند در سال 2017 تا کنون، این مجموعه رشد کرد‌‌ه، تا جایی که یک زمین در دنیای دیسنترالند به قیمت 4/2 میلیون دلار به فروش رسید.

اپل | Apple

شرکت اپل در سال گذشته، یک حرکت جدی در زمینه تولید تجهیزات سخت‌افزاری واقعیت مجازی را آغار کرده و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران حوزه متاورس تبدیل شود. از دیدگاه بسیاری مانند مورگان استنلی، همانند بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، پذیرش همگانی متاورس به تصمیمات اپل بستگی دارد.

پلتفرم بازی آنلاین روبلوکس | Roblox

پلتفرم بازی آنلاین Roblox در رویداد GamesBeat Next Summit در نوامبر سال 2021، به صورت رسمی اعلام کرد به منظور رفع نیازهای بازیکنان خود قصد دارد محیط متاورس اختصاصی خود را طراحی کند. از آنجایی که Roblox پایگاه کاربران عظیمی در چین دارد، علاقه‌مند است ضمن رعایت قوانین و مقررات این کشور بتواند پایگاه خود در چین را تاسیس کند؛ اما مقررات ممکن است راه‌اندازی Roblox در چین را با وجود تمایل این شرکت به رعایت قوانین و مقررات این کشور با مشکلات متعددی روبرو کند.

رقابت برسر توسعه متاورس در حال حاضر بین شرکت‌های بزرگ فناوری در حال پیگیری است. اما بر خلاف بسیاری از فناوری‌ها، فضای زیادی برای نوآوری در متاورس وجود دارد.

تلاش‌های اخیر متا و گوگل در زمینه توسعه متاورس و سرمایه‌گذاری هنگفت این شرکت‌ها بسیار مشخص است. اما باید توجه داشت که در این فضا، شرکت‌های بزرگ همواره می‌توانند توسط شرکت‌های کوچک و خلاق با چالش روبرو شوند. باید توجه داشت که صرف نظر از اینکه در این رقابت چه کسی برنده می‌شود، خلاقیت و نوآوری بیشترین رشد را خواهد کرد.

معرفی پروژه و توکن‌های متاورسی

برای درک بیشتر مفهوم متاورس بهتر است به معرفی پروژ‌ه‌ها و توکن‌های متاورسی بپردازیم، توکن‌های متاورسی، ارزهای رمزنگاری شد‌ه هستند که می‌توان از آنها برای انجام تراکنش‌های درون متاورس استفاده کرد. در حالی که برخی از توکن‌های متاورس را صرفاً می‌توان در متاورس‌های خاص خود خرج کرد، برخی دیگر آزادانه در صرافی‌های رمزارزی معامله می‌شوند.

در ادامه با سه توکن برتر از نظر حجم بازار آشنا خواهیم شد.

پروژه دیسنترالند

پروژه دیسنترالند یکی از معروف‌ترین پروژه‌های این فراجهان است. در سال 2017، دیسنترالند با برگزاری یک ICO یا همان عرضه اولیه سهام توانست 24 میلیون دلار جذب سرمایه کرده و کار خود را آغاز کند. نسخه اولیه این پلتفرم در سال 2019 و نسخه همگانی آن در فوریه 2020 رونمایی شد. از آن پس، کاربران می‌توانند با خرید زمین یا همان LAND، تجربه بازی‌های تعاملی، صحنه‌های سه‌بعدی و طیف گسترده‌ای از تجربیات تعاملی جدید را داشته باشند.

در پلتفرم دیسنترالند، دو نوع توکن وجود دارد. یک توکن MANA و دیگری توکن LAND که هر دو مبتنی بر شبکه اتریوم هستند. توکن مانا به‌عنوان یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20، دارایی است که برای خرید توکن LAND به‌عنوان یک توکن غیرمثلی مبتنی بر استاندارد ERC-721 بایستی سوزانده شود. همچنین از توکن MANA می‌توان برای خرید آواتارها، البسه و سایر آیتم‌های موجود در بازار Decentraland استفاده کرد. در حقیقت MANA پول رایج پلتفرم دیسنترالند است.

در مجموع، دنیای دیسنترالند به 90601 قطعه لند تقسیم می‌شود که هر کدام توسط یک توکن غیرمثلی مبتنی بر استاندارد ERC-721 نشان داده می‌شود. هر لند دقیقاً 16 متر در 16 متر (256 متر مربع) است و یک مختصات خاصی در متاورس دارند.

مانا | توکن بومی پروژ دیسنترالند

مجموع تعداد توکن‌های MANA در ابتدای امر 8/2 میلیارد واحد تعیین شده بود؛ اما به دلیل سوزانده شدن 600 میلیون واحد MANA برای خرید توکن‌های LAND این میزان کاهش یافته است. از سویی دیگر برای کاهش تعداد توکن‌های MANAی در گردش، سازوکارهای دیگری همانند سوزاندن 5/2 درصدی MANA در معاملات بازار Decentraland در نظر گرفته شده است.

در مجموع 40درصد از توکن‌های MANA در زمان عرضه اولیه آن به خریداران واگذار شد، 20% به‌عنوان مشوق برای جلب مشارکت کامیونیتی دیسنترالند در نظر گرفته شده است، 20% از منابع MANA برای توسعه‌دهندگان و سایر مشارکت‌کنندگان در رشد و توسعه دیسنترالند تخصیص داده شده است و 20 درصد باقیمانده تحت کنترل Decentraland قرار دارد.

دیسنترالند برای مدیریت و حاکمیت بر فضای متاورسی خود از یک دائو یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز استفاد‌‌ه می‌کند که در آن دارندگان توکن لند، با در نظر گرفتم میزان دارایی خود، در تعیین خط‌مشی‌ها این محیط من جمله نحوه برگزاری مزایده‌های فروش لندو محتواهای مجاز برای ورود به متاورس دیسنترالند، رای داده و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

جالب است بدانید در نوامبر سال 2021، ضمن انقعاد یک تفاهم‌نامه بین کشور باربادوس (کشوری جزیره‌ای در شمال شرق ونزوئلا) و دیسنترالند، مقرر شد سفارت‌خانه مجازی این کشور در متاورس دیسنترالند راه‌اندازی شود.

پروژه اکسی اینفینیتی

پروژه دیگر متاورسی، اکسی اینفینیتی یا همان Axie Infinity، یک بازی مبارزه‌ای و تجارت‌گونه مبتنی بر فناوری بلاکچین است. این بازی با الهام از بازی‌های مطرحی همانند پوکمون گو و Tamagotchi، به بازیکنان اجازه می‌دهد تا موجودات مبتنی بر توکن به نام Axies را جمع‌آوری کنند، پرورش دهند، بزرگ کنند، به جنگ ببرند و با سایر موجودات معاوضه کنند.

این اکسی‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند و بیش از 500 قسمت مختلف بدن از جمله قسمت‌های بدن آبزی، جانور، پرنده، حشره، گیاه و خزندگان در دسترس هستند. این بخش‌ها در چهار رده دسته‌بندی می‌شوند: معمولی، کمیاب، فوق‌العاده کمیاب و افسانه‌ای و Axies می‌توانند هر ترکیبی از اعضای بدن را داشته باشند، که در نتیجه هر اکسی را به احتمال زیاد منحصر به فرد می‌کند.

هر Axie یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) با ویژگی‌ها و نقاط قوت خاص خود است و می‌تواند با سایرین وارد نبرد شود و تیم برنده امتیازهایی به نام exp کسب می‌کند که برای ارتقاء سطح توانایی‌های Axie یا تکامل بخش‌های بدن آن‌ها استفاده می‌شود. این آکسی‌ها را می‌توان با هم پرورش داد تا فرزندان جدید و منحصربه‌فردی تولید کنند که می‌توانند در بازی استفاده شوند یا در بازار آکسی به فروش رساند‌ه شوند.

توکن AXS | توکن بومی اکسی اینفینیتی

اکوسیستم اکسی اینفینیتی، برای مدیریت و حاکمیت خود، توکنی به نام Axie Infinity Shards یا AXS دارد. دارندگان این توکن می‌توانند با رای خود، در برخی تصمیمات پلتفرم همانند نحوه هزینه‌کرد وجوهات موجود در خزانه اکسی تاثیر داشته باشند.

هر Axie نماینده شش قسمت از صدها قسمت مختلف بدن است – که هر کدام حرکت جنگی خاص خود را دارند. این امر تنوع بی‌پایانی در میان Axies ایجاد می‌کند، به طوری که اکثر Axies قدرت نسبتاً کمی دارند، در حالی که آنهایی که قوی‌ترین ترکیب اعضای بدن را دارند می‌توانند آمار باورنکردنی داشته باشند.

Axie Infinity یک مرکز جفت‌گیری مخصوص به خود نیز دارد تا بازیکنان بتوانند جفت مناسب برای پرورش اکسی خود را پیدا کنند تا بدین ترتیب بیشترین شانس را برای تولید فرزندان کمیاب یا قدرتمند داشته باشند. هزینه استفاده از این خدمت پنج هزارم اتر به علاوه تعدادی توکن Small Love Potion (SLP) برای پرورش Axies است.

تعداد کل توکن‌های AXS، 270 میلیون واحد است و در مجموع، 11% توکن‌ها برای استفاده از خدمت IEO به بایننس داده شد، 4درصد در فروش خصوصی عرضه شد. 29% توکن‌ها برای پاداش‌های استیکینگ تخصیص داده شده است، 20% توکن‌ها به استخر بازی کن و پول دربیاور داده شد، 21درصد برای تیم توسعه پروژه رزرو شد، 7درصد به مشاوران و 8 درصد باقیمانده به صندوق اکوسیستم اینفینیتی اختصاص یافت.

بر اساس برنامه توزیع توکن‌های ASX، 100 درصد توکن‌ها تا اوایل سال 2026، در گردش خواهند بود.

پروژه سندباکس

پروژه The Sandbox در سال 2011 توسط استودیوی بازی‌سازی Pixowl راه‌اندازی شد. سندباکس یک دنیای مجازی بلاک‌چینی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتالی را در قالب یک بازی خلق کنند، بسازند، بخرند و بفروشند. با ترکیب قابلیت‌های سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی، Sandbox یک پلتفرم غیرمتمرکز برای جامعه بازی‌بازها یا همان گیمرها ایجاد کرده است.

بر اساس سپیدنامه رسمی سندباکس، ماموریت اصلی این پلتفرم بکارگیری موفقیت‌آمیز فناوری بلاکچین در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است. تمرکز این پلتفرم بر معرفی و ترویج مدل بازی برای کسب درآمد است، مدلی که به کاربر اجازه می‌دهد همزمان هم خالق بازی باشند و هم گیمر بازی. سندباکس برای تسهیل تراکنش‌های درون پلتفرمی خود، به کمک فناوری بلاکچین، یک توکن کاربردی به نام سند را توسعه داد‌ه است.

با تمرکز بر تولید محتوای کاربر محور یا همان، سندباکس توانست یک محیط متاورسی ایجاد کند که در آن بازیکنان خود در توسعه‌های آتی پلتفرم مشارکت دارند. همچنین کاربران می‌توانند با خرید و نگهداری توکن SAND، حق رای پیدا کرده و نظرات و ایده‌های خود را در مورد توسعه پروژه به اشتراک بگذارند.

سند | توکن بومی پروژه سندباکس

تعداد توکن‌های SAND در مجموع 3 میلیارد واحد هستند. در حال حاضر حدود 23% توکن‌ها در گردش هستند. از کل منابع توکن SAND، حدود 82/25 درصد آن به‌عنوان ذخیر‌ه شرکت کنار گذاشته شده است. 18/17 درصد دیگر به عرضه اولیه تخصیص داد‌ه شد. 31% توکن‌ها برای بنیان‌گذاران و اعضای تیم پروژه در نظر گرفته شد و 12درصد از مجموع توکن‌ها برای فروش اختصاصی در لانچ‌پد بایننس (Binance Launchpad) و 10 درصد دیگر به‌عنوان پاداش به مشاوران پروژه اختصاص داده شد.

از آنجایی که دنیای مجازی سندباکس بر بلاکچین اتریوم سوار است، با مکانیسم اجماع اثبات سهام ایمن شد‌ه است. توکن SAND مبتنی بر استاندارد ERC-20 است، به این معنی که مالکان می‌توانند با استیک آن، از پاداش استیکینگ سود ببرند.

در این مطلب سعی کردیم برای پاسخ سوال شما درباره اینکه متاورس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد دقیق و کامل توضیح دهیم، آنچه که مسلم این است ما ابتدای این راه هستیم و قطعا متاورس روز به روز توسعه‌ی بیشتری پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *