آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

پیشبینی بانک Citi از بازار چند تریلیون دلاری توکن بهادار

سیتی‌گروپ یا گروه سیتی، یک شرکت خدمات مالی و بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی چند ملیتی است که شعبه مرکزی آن در منهتن نیویورک قرار دارد. سیتی‌گروپ با در اختیار داشتن ۱۶ هزار شعبه فعال در ۱۴۰ کشور، مالک بزرگترین شبکه ارائه خدمات مالی و بانکداری در جهان است. اخیرا این بانک پیش‌بینی خود را در خصوص آینده بازار توکنایز دارایی‌ها و تاثیر بالقوه بلاکچین بر بازارهای مالی سنتی ارایه کرده است. برای آشنایی با نقطه نظرات این بانک در خصوص آینده توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی، با ما در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس همراه باشید.

بانک Citi: توکنایز دارایی‌ها، قاتل بعدی در دنیای کریپتو

اخیرا بانک سرمایه‌گذاری Citi در خصوص توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی که بر بستر بلاکچین انجام می‌شود، اظهار نظراتی انجام داده است. به گفته این بانک توکنایز دارایی‌ها به «قاتل بعدی» در دنیای کریپتو تبدیل می‌شوند و ارزش این بازار تا سال 2030 بین 4 تا 5 تریلیون دلار خواهد بود. Citi در گزارش ماه مارس خود با عنوان «پول، توکن‌ها و بازی‌ها» توضیح داد وقوع این امر، از رشدی 80 برابری نسبت به ارزش فعلی دارایی‌های دنیای واقعی قفل‌شده روی بلاک‌چین خبر می‌دهد.

تحلیلگران این شرکت معتقدند: «ما 4 تا 5 تریلیون دلار اوراق بهادار توکن شده و 1 تریلیون دلار حجم معاملات مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) را تا سال 2030 پیش‌بینی می‌کنیم.»

این بانک از حدود 5 تریلیون دلار دارایی توکن شده، تخمین می‌زند که 1.9 تریلیون دلار به صورت اوراق بدهی، 1.5 تریلیون دلار به صورت املاک، 0.7 تریلیون دلار به صورت سهام خصوصی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بین 1 تا 0.5 تریلیون دلار به صورت اوراق بهادار خواهد بود.

این تحقیق نشان می‌دهد که بازار سهام خصوصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تبدیل به نمادین‌ترین طبقه دارایی خواهند شد و 10 درصد سهام کل بازار ریسک‌پذیر را تصاحب خواهند کرد. بعد از آن بازار املاک و مستغلات با 7.5 درصد، در رتبه بعدی قرار خواهد گرفت.

بانک Citi معتقد است بازارهای سهام خصوصی به دلیل نقدینگی مطلوب، شفافیت و ویژگی‌های تقسیم‌پذیری (financial)، احتمالاً نرخ پذیرش سریع‌تری خواهند داشت. نام‌هایی همچون KKR Apollo و Hamilton Lane سه شرکت سهامی خصوصی هستند که پیش از این نسخه‌های توکنایز شده وجوه خود را در پلتفرم‌هایی مانند Securitize ،Provenance Blockchain و ADDX راه‌اندازی کرده‌اند.

بانک سیتی گفت، توکن‌سازی بلاکچین جایگزین زیرساخت‌های مالی قدیمی می‌شود، زیرا از نظر فناوری برتر است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را در بازارهای خصوصی فراهم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «دارایی‌های مالی سنتی مانند درآمد ثابت، سهام خصوصی و سایر گزینه‌ها از بین نرفته‌اند، بلکه کمتر از حد مطلوب خود هستند، زیرا توسط سیستم‌ها و فرآیندهای سنتی محدود شده‌اند. در حالی که سایر بازارها مانند دارایی‌های دیجیتال، کارآمدتر هستند.»

سیتی استدلال کرد که توکن‌سازی در بلاکچین نیاز به فرآیندهای تسویه حساب پرهزینه را کنار گذاشته، از شکست تسویه جلوگیری می‌کند و عملیات‌های خسته کننده و زمانبر را کارآمدتر خواهد کرد:

«آنچه DLT و توکن‌سازی ارائه می‌کند یک فناوری کاملاً جدید است که به همه ذینفعان اجازه می‌دهد تمام فعالیت‌ها را بر روی یک زیرساخت مشترک به‌عنوان یک منبع داده طلایی انجام دهند. آنهم بدون فرایندهای تطبیق هزینه‌بر، شکست‌های تسویه حساب، زمانبر بودن فرایند یا زنجیره تامین معیوب که همگی از طریق روش‌های قدیمی همچون پست، دارای محدودیت دسترسی هستند.»

با این حال، بانک سرمایه‌گذاری سیتی اذعان کرد در حال حاضر به دلیل اشکالاتی مانند فقدان چارچوب قانونی و نظارتی، به طور گسترده چالش‌هایی در ایجاد زیرساخت‌ها و دستیابی به مجموعه‌ای از استانداردهای قابلیت همکاری، وجود دارد.

سیتی همچنین از واژه «تردید» برای برخی بازیگران صنعت مالی استفاده کرد. به ویژه با توجه به اینکه اخیرا بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) پروژه شکست خورده 165 میلیون دلاری DLT خود را در ماه نوامبر متوقف کرد. سیتی اضافه کرد «دردهای رشد» بیشتری در راه است. اما اطمینان داریم که با توسعه فناوری، این اکوسیستم بالغ خواهد شد:

هنگامی که از حالت یکی به نعل یکی به میخ (مصالحه با هر دو طرف) عبور کنیم، فناوری جدید از گرایش‌های قدیمی به سمت پایانی پیش‌بینی شده رها می‌شود.

سیتی این «وضعیت نهایی» را به‌عنوان «زیرساخت دارایی مالی بومی دیجیتال، در دسترس جهانی، با عملکرد 24 در 7 و بهینه‌سازی شده با قراردادهای هوشمند و قابلیت‌های اتوماسیون مجهز به DLT، که موارد استفاده با زیرساخت‌های سنتی را امکان‌پذیر می‌سازد» تصور می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *