آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
چرا ICOها شکست خوردند؟ چرا STOها معتبرتر هستند؟

چرا ICOها شکست خوردند؟ چرا STOها معتبرتر هستند؟

فرایند تأمین مالی برای بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری، گاهی می‌تواند بسیار سخت و زمانبر باشد. به‌ ویژه اگر آن‌ها در ابتدای راه سرمایه‌پذیری و گسترش فعالیت‌های خود باشند.

شرکت‌ها تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا پس از طی مراحل دشوار ارزش‌گذاری و دریافت مهر تأیید نهادهای نظارتی، با برگزاری «عرضه اولیه سهام» یا IPO به بازارهای سهام، راه پیدا کنند. تا بتوانند در این بین، سرمایه لازم را برای ادامه بقای خود به دست بیاورند. در دنیای امروز و با ظهور فناوری نوپایی به نام بلاکچین، روش‌های دیگری هم برای جذب سرمایه و تأمین مالی، پیش روی شرکت‌ها و فعالان کسب‌وکار قرار گرفته است. از میان آن‌ها می‌توانیم به «عرضه اولیه سکه» (ICO) و «عرضه توکن بهادار» (STO) اشاره کنیم. در ادامه، نگاهی به تعاریف این دو روش سرمایه‌پذیری می‌اندازیم، از دلایل شکست ICO-ها می‌گوییم و در نهایت، مزیت‌های STO را در برابر نسل اول ICO بازگو می‌کنیم.

عرضه اولیه سکه یا ICO چیست؟

عرضه اولیه سکه، یک رویداد جمع‌آوری سرمایه برای تأمین مالی یک شرکت یا پروژه است. این رویداد را می‌توان ترکیبی از رویدادهای تأمین مالی جمعی و عرضه اولیه سهام در دنیای دیجیتال دانست. در ICO، تعدادی توکن ایجاد می‌شود و هر یک در ازای مبلغی مشخص در اختیار خریداران و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

این توکن‌ها می‌توانند نقش اوراق سهام را برای یک طرح رمزارزی ایفا کنند. یا آنکه صرفا ابزارهایی برای استفاده از محصولات و خدمات یک پروژه باشند.در سال ۲۰۱۷ و همزمان با رشد نجومی بازار رمزارزها تعداد بسیاری رویداد ICO برگزار و مبالغ کلانی از کاربران و سرمایه‌گذاران خرد جمع‌آوری شد. در ادامه بسیاری از پروژه‌های مرتبط با این ICO-ها در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند و شکست خوردند.

در این میان، سرمایه‌های کاربران نیز از بین رفت و باعث شد تا کارایی روش عرضه اولیه سکه برای تأمین مالی با ابهامات بسیاری روبه‌رو شود اما سوال اینجاست این ICO-ها چرا شکست خوردند؟

دلایل شکست رویدادهای عرضه اولیه سکه

شکست رویدادهای عرضه اولیه سکه، ریشه در مسائل مختلفی دارد؛ اما مهم‌ترین آن‌ها از این قرارند:

۱- عدم تناسب با نیاز بازار

بیش از نیمی از ICO-ها در همان گام‌های اول با شکست روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا خدمات یا محصولات آن‌ها هیچ تناسبی با ارزش‌های و نیازهای کنونی بازار ندارد.بنابراین گردانندگان پروژه‌های رمزارزی، پیش از هر کاری باید از وجود یک بازار مناسب برای محصول خود مطمئن شوند و سپس فرایند توسعه را کلید بزنند. علاوه‌براین، قبل از هرگونه اقدامی برای انتشار توکن، ناشران باید زیر و بم قوانین و چارچوب‌های نظارتی را بررسی کنند تا بتوانند به‌طور قانونی به فعالیت خود ادامه بدهند.

۲- بی‌توجهی به هویت برند

بسیاری از گردانندگان پروژه‌های رمزارزی، تمام تلاش خود را صرف توسعه فنی محصول خود می‌کنند و از بازاریابی و ساخت هویت برند غافل می‌شوند. آنچه برخی از ICO-ها را در دستیابی به اهدافشان ناکام گذاشته، شکست در ارائه یک ویترین شسته‌رفته و جذاب بوده است.

بسیاری از کاربرانی که دست به سرمایه‌گذاری در ICO-ها می‌زنند، نیم‌نگاهی هم به عناصر بصری پروژه از شکل و شمایل لوگو گرفته تا کیفیت طراحی وب‌سایت دارند. بنابراین دست‌کم گرفتن ابعاد تبلیغاتی ICO یکی دیگر از عوامل شکست آن است.

۳- تعیین اهداف و بودجه‌های غیرواقعی

تعیین بودجه‌ها و اهدافی که نسبتی به واقعیت‌ها ندارد، می‌تواند به‌راحتی یک پروژه و ICO را با دردسر مواجه کند.

هرچه اهداف کمالگرایانه‌تری برای یک پروژه تعیین شود، تحقق آن‌ها به منابع مالی بیشتری نیاز دارد و مستلزم تلاش دوچندان واحدهای مختلف یک پروژه از توسعه و طراحی محصول گرفته تا بازاریابی و روابط عمومی است.

بنابراین یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند ICO را در دستیابی به اهداف خود ناکام بگذارد، تعیین اهداف بلندپروازانه و به دور از واقعیت‌های جاری است.

۴- فقدان حسابرسی و ارزیابی دقیق

حسابرسی و پایش پیوسته عملکرد، از جمله مولفه‌های اساسی موفقیت هر پروژه‌ای است. بسیاری از رویدادهای عرضه اولیه سکه، پس از جمع‌آوری سرمایه، از تجزیه و تحلیل عملکرد خود غافل می‌شوند و به همین دلیل نمی‌توانند اهداف خود را در موعد مقرر، محقق کنند. پروژه و ICO هدفمند، پروژه‌ای است که از بهترین ابزارهای موجود برای دریافت مداوم بازخوردهای کاربران و ایجاد تغییرات پیوسته در خدمت یا محصول خود استفاده می‌کند.

عرضه توکن بهادار یا STO چیست؟

عرضه توکن بهادار یا STO همچون عرضه اولیه سکه، رویدادی برای تأمین مالی پروژه‌ها و استارت‌آپ‌ها است؛ با این تفاوت که STO قید و بندهای نظارتی بیشتری دارد و باید به‌طور کامل به چارچوب‌های مقرراتی نهادهای قانون‌گذار پایبند باشد. آنچه در یک STO عرضه می‌شود، یک توکن بهادار است. توکن بهادار از پشتوانه یک دارایی واقعی برخوردار است و همین ویژگی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با خاطری آسوده‌تر، دست به خرید آن بزنند.

چرا STOها معتبرتر هستند؟

رویدادهای عرضه اولیه سکه، به دلیل ماهیت خود به شدت در معرض سوء‌استفاده کلاهبرداران قرار دارند. محیط نظارتی غیرشفاف و نبود امکان دریافت وثیقه از سوی ناشر توکن، باعث شده تا ICO-ها به جولانگاه کلاهبرداران تبدیل شوند. عرضه توکن بهادار اما در یک محیط مقرراتی شفاف و امن و با وثیقه‌گذاری مناسب انجام می‌شود. به همین دلیل، احتمال تقلب در STO-ها در مقایسه با ICO-ها بسیار کم‌تر است. فارغ از این، عرضه توکن بهادار، مزیت‌های دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم.

مزیت های توکن های بهادار

– عرضه توکن بهادار در مقایسه با عرضه اولیه سهام (IPO) هزینه بسیار کمتری دارد و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود؛ زیرا نیاز چندانی به طی مراحل دشوار اداری ندارد.

– در STO توکن‌های بهادار عرضه می‌شوند. این توکن‌ها به دلیل ماهیت دیجیتالی خود، از قابلیت تقسیم‌پذیری برخوردارند. بنابراین می‌توان دارایی‌های گران‌قیمتی همچون املاک یا جواهرات را به‌ واحدهای خرد‌تری تقسیم و میان سرمایه‌گذاران توزیع کرد.

– رویدادهای عرضه توکن بهادار، به‌طور کامل، تحت نظارتی سازمان‌های حاکمیتی برگزار می‌شوند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران و خریداران توکن‌های بهادار می‌توانند از امنیت دارایی‌های خود مطمئن باشند. همین ویژگی باعث می‌شود تا با جلب اعتماد عمومی افراد، سرمایه‌های بیشتری روانه STO-ها شود.

رویدادهای STO‌ را می‌توانیم نسل بعدی ICO-ها بدانیم که توانستند از شکست عرضه اولیه سکه در سال ۲۰۱۷ درس‌های ارزشمندی بگیرند.

اگرچه برگزاری عرضه اولیه سکه، بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است؛ اما با تجارب ناخوشایند گذشته، دیگر به سختی می‌توان سرمایه‌گذاران را به مشارکت در این رویدادها راضی کرد. آن‌ها بیش از هر چیزی به دنبال حفظ سرمایه‌های خود هستند و ترجیح می‌دهند سود کمتری به دست بیاورند؛ اما دارایی‌هایشان نیست و نابود نشود. به همین دلیل، STO-ها توانسته‌اند جای خود را میان سرمایه‌گذاران باز کند.

از طرف دیگر، STO در مقایسه با فرایندهای سنتی تأمین مالی همچون IPO بسیار کم‌هزینه‌تر است و به دلیل برگزاری در بستر بلاکچین، فاقد هرگونه محدودیت جغرافیایی است و به گستره‌ای انبوه از کاربران دسترسی دارد. همین ویژگی‌ها کافی است تا شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری برای جذب سرمایه، به دنبال برگزاری STO باشند.

در پایان اما نباید از این واقعیت غافل شد که رویدادهای نوین جذب سرمایه همچون STO هنوز در نقطه شروع روند تکامل خود هستند و برای فراگیر شدن، راه درازی را پیش رو دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *