آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
توکن سازی دارایی ها

موارد استفاده برتر از توکنایز دارایی ها در سال 2023

توکن سازی یا توکنیزیشن اصطلاحی است که به تبدیل دارایی‌های دنیای واقعی به توکن دیجیتال اطلاق می‌شود. توکن‌سازی به عنوان یک پیشرفت انقلابی در دنیای مالی مورد استقبال زیادی قرار گرفته و به نوعی باعث ورود مزایای فناوری بلاکچین به دارایی‌های سنتی شده است. با کمک این نوآوری، دارایی‌ها را می‌توان به توکن‌های دیجیتال تبدیل کرد و به راحتی با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده، قابل معامله، انتقال و مدیریت خواهند بود.

این توکن‌ها می‌توانند طیف وسیعی از دارایی‌ها، از سهام و اوراق قرضه گرفته تا کالا، املاک، مستغلات و حتی آثار هنری و کلکسیونی را نمایندگی کنند. توکنایز دارایی‌ها با ایجاد تحول در انواع بازارها و صنایع، مزایای بسیار زیادی خواهند داشت. آنها به غیر از افزایش کارایی برای فرآیندها، پتانسیل ایجاد جریان‌های درآمدی جدید برای دارایی‌های سنتی ارائه می‌دهند که قبلاً از محدوده سرمایه‌گذاری خارج بود. در این مقاله از آکادمی مزدکس مروری بر برترین موارد استفاده از توکن سازی دارایی ها در سال 2023 خواهیم داشت.

کاربرد توکن سازی در صنایع مختلف

اکنون، حتما شما مشتاق هستید تا با عوامل احتمالی که تمرکز را به سمت توکنایز دارایی‌ها سوق می‌دهد، آشنا شوید. توکن سازی می‌تواند باعث کاهش چشمگیر موانع سرمایه‌گذاری شود، در نتیجه سرمایه‌گذاران خرد را به معامله دارایی‌هایی که به طور سنتی گران بوده و یا نقدینگی کمتری دارند، سوق می‌دهد. علاوه بر این، توکن‌سازی می‌تواند نقدینگی دارایی را با کاهش آستانه ورود به بازار و کنار زدن حداقل میزان سرمایه برای معاملات، تقویت کند.

با این حال عدم اطمینان نظارتی در توکن سازی دارایی‌ها در بسیاری از کشورها به عنوان یک مانع بزرگ و عقب‌گردی اجباری در این حوزه به چشم می‌خورد. فقدان استانداردهای فنی برای پلتفرم‌های معاملاتی که با دارایی‌های توکن شده سروکار دارند نیز به نوبه خود چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. 

بنابراین پذیرش توکن‌ها به طور قابل توجهی به برداشت صحیح از موارد استفاده عملی آنها بستگی دارد. وقتی سعی می‌کنید جوابی برای «نمونه‌ای از توکن‌سازی چیست» بیابید، می‌توانید با پاسخ‌های امیدوارکننده زیادی روبرو شوید. در ادامه برخی از موارد استفاده برتر برای توکن سازی دارایی در سال 2023 گردآوری شده است.

توکنیزیشن در صنایع مختلف

توکن سازی سهام و اوراق قرضه

توکن‌سازی اقلامی مالی مانند سهام و  اوراق قرضه، امکان تقسیم این دارایی را فراهم می‌کند. در نتیجه دسترسی آنها به سرمایه‌گذاران به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این توکن‌ها را می‌توان در یک شبکه غیرمتمرکز معامله کرد که موجب ایجاد فرایندی ارزان، سریع و ایمن‌تر از روش های سنتی مبادله دارایی می‌گردد.

توکن سازی دارایی‌های مالی با سرمایه‌گذارانی از سراسر جهان که می‌توانند در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت کنند (قبلاً فقط برای تعداد معدودی در دسترس بود) عصر جدیدی از سرمایه‌گذاری دموکراتیک را ایجاد می‌کند. با این کار، پشتیبانی درون زنجیره‌ای برای چرخه عمر اوراق مالی امکان‌پذیر خواهد بود و تسویه زنجیره‌ای بلادرنگ عرضه اولیه، پرداخت‌های کوپن و/یا بازخرید سود سهام را ممکن می‌سازد. مزایای این کار شامل معاملات کسری اوراق قرضه و سهام است که منجر به یک استخر نقدینگی بزرگتر با طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران می‌شود. علاوه بر این، توکن سازی دارایی‌های مالی موجب پردازش کارآمد عرضه روزانه میشود، نقدینگی ثانویه را از طریق افزایش سرمایه‌گذاران بهبود می‌دهد و هزینه‌هایی مانند کارمزد دریافتی توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (DSD) را کاهش می‌دهد.

توکن سازی صندوق ها

توکن سازی صندوق بورسی

موارد استفاده توکن سازی صندوق‌ها در طول کل زنجیره ارزش اعمال و از چرخه کامل سرمایه‌گذاری‌های کسری پشتیبانی می‌کند. تنوع بخشی بهتر در کنار هزینه‌های تراکنش کمتر، مدیران صندوق را از انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتری در توزیع دارایی‌ها بهره‌مند می‌کند. مهمترین مزایای توکن سازی صندوق‌ها عبارتند از:

  • بهره‌وری عملیاتی
  • دسترسی آسان‌تر برای سرمایه‌گذاران جهانی
  • موانع ورود کمتر، کشف قیمت و افزایش عمق نقدینگی
  • کاهش هزینه‌های صدور و خدمات از طریق دیجیتالی سازی
  • تسهیل ردیابی و سرویس‌دهی به سرمایه‌گذاران  و امکان انطباق داخلی
  • انتقال و تسویه تقریباً فوری و کم هزینه از طریق قرارداد هوشمند

علاوه بر این، سرمایه گذاران از افزایش 30 الی 40 درصدی ارزش بازار دارایی‌های غیر نقدشونده با از بین رفتن حق بیمه نقدینگی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بدون تحمل ریسک دوره‌های نگهداری بلندمدت، سود می‌برند. 

انواع صندوق‌هایی که می‌توانند از توکن‌سازی بهره‌مند شوند عبارتند از:

  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک
  • صندوق‌های کالایی
  • صندوق‌های تامینی
  • صندوق های سهام خصوصی
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر
  • صندوق‌های بدهی خصوصی

توکن سازی برای استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ها رمزارزهایی هستند که ارزش آنها به یک دارایی پایدار مانند دلار آمریکا مرتبط بوده و برای کاهش نوسانات مرتبط با سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. توکن سازی امکان ایجاد استیبل کوین‌ها را فراهم کرده که به ویژه برای تسهیل پرداخت‌های بین‌مرزی و حواله‌جات مفید هستند. با استفاده از استیبل کوین‌ها، مشاغل و افراد می‌توانند از نوسانات ارزی و کارمزدهای بالای تراکنش در روش‌های سنتی ارسال پول به خارج از کشور جلوگیری کنند.

مزایا:

  • داخلی سازی پرداخت‌ها
  • فرصت‌های درآمدی جدید از طریق تولید بازده (بهره سپرده ها)
  • موارد استفاده مرتبط با پرداخت های جدید
  • فعال کردن تسویه DVP زنجیره‌ای با سایر دارایی‌های توکن‌شده

توکن سازی املاک و مستغلات

کاربرد توکن سازی در املاک

توکن سازی املاک و مستغلات شامل تبدیل حقوق مالکیت املاک به توکن‌های دیجیتال در شبکه بلاکچین است. این امر امکان مالکیت کسری و انتقال کارآمدتر مالکیت را فراهم می‌کند. توکن سازی همچنین شفافیت بیشتری را ارائه می‌دهد، هزینه‌های تراکنش را کاهش، واسطه‌ها را حذف و مشارکت گسترده‌تری از افراد  را در سرمایه‌گذاری‌های املاک موجب می‌شود. این نوآوری موجب ایجاد نمایندگی دیجیتال دارایی‌های املاک و مستغلات همچنین امکان تجارت آسان‌تر آنها در بازارهای جهانی می‌شود. توکن‌سازی املاک و مستغلات این پتانسیل را دارد که چشم‌انداز سنتی سرمایه‌گذاری در این بخش را متحول کند.

توکن سازی املاک و مستغلات مشابه فرآیند تامین مالی جمعی عمل می‌کند. به این ترتیب که دارایی با کمک یک قرارداد هوشمند، یک قطعه خودکار کد مستقر در بلاکچین، به بخش‌های کوچک تقسیم می‌شود. هر کسی که یک توکن را خریداری کند، مالک بخشی از املاک است و مشمول حق دریافت دارایی پایه و سود و زیان مربوطه  خواهد بود. مزایا توکنایز املاک و مستغلات عبارتند از:

  • تراکنش‌های شفاف‌تر و کارآمدتر
  • نقدینگی بیشتر
  • فرصتی برای سرمایه‌گذاران خرد
  • بازاری با جریان آزاد
  • کاهش ریسک

توکن سازی هنر دیجیتال

توکنایز آثار هنری

دنیای هنر دیجیتال به سرعت در حال رشد است و توکن سازی نقشی کلیدی را در این رشد ایفا می‌کند. با تبدیل آثار هنری به توکن NFT، مالکیت و منشأ هنر را می‌توان به‌طور ایمن بر بستر بلاکچین ردیابی و تأیید کرد. این نه تنها به کاهش تقلب و جعل آثار هنری کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای هنرمندان جهت کسب درآمد از محتوا و سرمایه‌گذاری کلکسیونرها در بازار رو به رشد هنر دیجیتال باز می‌کند. 

آثار هنری را می توان به دو روش مختلف توکنیزه کرد: یک توکن واحد در هر موضوع هنری یا چندین توکن برای مالکیت کسری. 

گزینه توکن واحد فقط مربوط به کلکسیونرها و افرادی است که می‌خواهند مجموعه خود را بهتر مدیریت کنند. جالب تر از همه اینکه، یک اثر هنری می‌تواند از طریق توکن سازی مبتنی بر بلاکچین به تعداد زیادی از مردم تعلق پیدا کند و آثار هنری را به مراتب قابل دسترس‌تر و دموکراتیک سازد.

توکن سازی بلیط رویدادها

توکن سازی بلیت این پتانسیل را دارد که صنعت رویدادها را متحول کند. با تبدیل بلیط به توکن‌های دیجیتال، برگزارکنندگان رویدادها می‌توانند هزینه‌های مربوط به چاپ و توزیع بلیط فیزیکی را کاهش دهند و در عین حال راهی امن و راحت برای شرکت‌کنندگان برای دسترسی به رویداد خود فراهم کنند. این همچنین امکان بازارهای ثانویه را برای بلیط‌های رویداد باز می‌کند. جایی که بلیط‌ها می‌توانند معامله و دوباره فروخته شوند و جریان درآمد بیشتری را برای برگزارکنندگان رویداد فراهم کند.

توکن سازی برنامه‌های وفاداری

توکن سازی و هواداری

توکن سازی برنامه‌های وفاداری سطح جدیدی از شفافیت و امنیت را در تعامل کاربران با برنامه های مورد علاقه خود ایجاد کرده است. با تبدیل امتیاز وفاداری به توکن، برنامه‌های وفاداری را می‌توان بر روی پلتفرم‌های بلاکچینی مدیریت کرد و یک سابقه امن و شفاف از مانده امتیازات وفاداری هر مشتری ارائه داد. این نه تنها به کاهش کلاهبرداری‌ها کمک می‌کند، بلکه مدیریت و بازخرید امتیازات وفاداری را برای مشتریان تسهیل و سطح جدیدی از راحتی را برای این بخش به ارمغان می‌آورد.

بلاکچین امکان تجزیه و تحلیل تاریخچه خرید مشتریان را فراهم می‌کند، که می‌تواند منجر به ایجاد پاداش های بسیار شخصی بر اساس نوع محصولات خریداری شده توسط مشتری شود. علاوه بر این، برنامه های وفاداری در حوزه‌های مختلفی مثل ورزش بسیار فعال بوده‌اند. امروزه باشگاه‌های ورزشی برجسته‌ای مانند آث میلان، اینترمیلان، سانتوس اف سی و پورتو از پیشگامان توکن هواداری هستند. توکن‌های هواداری مانند توکن اوراق بهادار، حقوق حاکمیت محدودی را به دارندگان خود اعطا می‌کنند. برای مثال، توکن هواداری پاریس سنت ژرمن، به دارندگان خود این امکان را می‌دهد تا به جایگاه‌های VIP اختصاصی دسترسی داشته باشند و برای طرح روی جلد بازی فوتبال FIFA رای دهند. 

توکن سازی گواهینامه‌ها

توکن سازی این پتانسیل را دارد تا روش تایید و مدیریت گواهینامه‌ها را متحول کند. با تبدیل گواهینامه‌ها به توکن، می‌توان آنها را به طور ایمن در یک پلتفرم بلاکچینی ذخیره و یک سابقه امن و بدون دستکاری از گواهینامه‌های هر فرد ارائه کرد. این کار فرصت‌های جدیدی را برای افراد و سازمان‌ها باز می‌کند تا گواهینامه‌ها را به شیوه‌ای کارآمد و امن‌ تأیید و مدیریت کنند.

کلام آخر

توکن سازی دارایی این پتانسیل را دارد که طیف وسیعی از صنایع را متحول کند. همچنین فرصت‌های جدیدی را برای جریان‌های درآمدی باز می‌کند و به صادرکنندگان، کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد. با این حال، با فن‌آوری‌های جدید چالش‌های جدیدی هم به‌وجود می‌آید. تخصص در مورد توکن‌سازی هنوز کمیاب است و دانش آن به طور گسترده در دسترس نیست. این می‌تواند برای هر فردی که به دنبال استفاده از پتانسیل این نوآوری است کاملاً چالش برانگیز باشد.

در مزدکس، ما به تمام موارد استفاده از توکن سازی معتقدیم؛ مزایای فوق‌العاده‌ای وجود دارد که عموم مردم می‌توانند از آنها برای بهبود شمول مالی استفاده کنند. با استفاده از پلتفرم مزدکس، شما می‌توانید بدون پیچیدگی سفر به دنیای بلاکچین و توکن‌سازی را  آغاز کنید. راه‌حل‌های اثبات شده در صنعت کریپتو با استانداردهای امنیتی قوی در دسترس شما هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *