آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
معرفی ۱۰ پلتفرم برتر در زمینه توکنایز دارایی‌ها

معرفی ۱۰ پلتفرم برتر در زمینه توکنایز دارایی‌ها

بسیاری از ترندهای جدید از تحولات نوآورانه‌ای که بلاکچین در سال‌های اخیر به ارمغان آورده نشات گرفته‌اند. پس از ورود بلاکچین، جهان شاهد تغییرات گسترده‌ای در چشم‌انداز مالی بوده است. یکی از ترندهای قابل توجهی که زاییده دنیای بلاکچین است، توکنایز کردن دارایی هاست.

توکنایز دارایی به عنوان یک رویکرد نوآورانه برای استفاده از فناوری بلاکچین در اوراق بهادار شناخته می‌شود. تقاضای رو به رشد مداوم برای یافتن پلتفرم‌های برتر توکنایز دارایی، گواه روشنی بر محبوبیت این حوزه جدید است و ما در ادامه این مقاله قصد داریم معروفترین پلتفرم‌های توکن‌سازی دارایی را معرفی کنیم.

توکنایز دارایی چیست؟

احتمالاً یکی از مهمترین ابهاماتی که در حال حاضر ذهن شما را مشغول کرده، تعریف توکنایز دارایی است. شما نمی‌توانید به دنبال بهترین پلتفرم توکن‌سازی دارایی باشید بدون اینکه بدانید توکنیزیشن چیست. توکن‌سازی دارایی فرآیندیست که در آن دارایی‌های دنیای واقعی به عنوان یک توکن قابل معامله در شبکه بلاکچین نمایش پیدا می‌کنند. این دسته از توکن‌ها که به عنوان «توکن بهادار» یا «سهام دیجیتال» شناخته می‌شوند، از طریق یک عرضه اولیه توکن (STO) تولید می‌شوند. توکن‌های بهادار می‌توانند نشان دهنده ابزارهای مالی، دارایی‌های مشهود و مالکیت معنوی باشند. آنها مزایای تسویه سریع‌تر، بهبود نقدینگی، مدیریت ریسک و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارند. جالب اینجاست که توکنیزیشن فرصت‌هایی را برای دارایی‌های غیر نقدشونده یا اوراق بهادار خصوصی ایجاد می‌کند.

پلتفرم توکنایز دارایی چیست؟

خب، حالا که اصول توکن سازی دارایی را درک کردید، هیچ چیز مبهمی در مورد پلتفرم توکنایز دارایی وجود ندارد. اساساً اینگونه پلتفرم‌ها درگاهی برای تبدیل دارایی‌های دنیای واقعی به توکن‌های دیجیتال هستند.

در اصطلاح فنی، آنها به عنوان سرویس یا بستر TaaS شناخته می‌شوند. یک پلتفرم توکنیزیشین به شما کمک می‌کند که تقریباً هر نوع دارایی دنیای واقعی را به توکن تبدیل کنید. سرمایه‌گذاران نهادی و همچنین موسسات مالی از پلتفرم‌های توکن‌سازی برای نظارت و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود (بدون هیچ واسطه‌ای) استفاده می‌کنند. اما پلتفرم‌های توکنایز دارایی چگونه می‌توانند این قابلیت‌ها را ارائه دهند؟ 

اگر می‌خواهید بهترین پلتفرم توکن‌سازی دارایی را انتخاب کنید، باید تصور واضحی از کار آنها داشته باشید. در اینجا مراحل مهم یک پلتفرم توکنایز دارایی را شرح داده‌ایم.

  • سرمایه‌گذار باید دارایی مورد نظر برای توکن سازی را انتخاب کند.
  • مرحله دوم در توکنیزیشن، ارزیابی و قیمت‌گذاری دارایی در کنار شناسایی مقررات است.
  • در مرحله سوم، پلتفرم از فناوری خود برای توکن‌سازی دارایی منطبق با قانون استفاده می‌کند.
  • پلتفرم توکن سازی دارایی، داشبورد مدیریت صندوق سرمایه‌گذار یا صادرکننده را ارائه می‌دهد. داشبورد شامل ویژگی‌هایی برای تایید سرمایه‌گذار، جمع آوری سرمایه، KYC و حق رای سرمایه‌گذار است.
  • در مرحله بعد پلتفرم پیشنهاد دارایی‌های توکن‌شده یا TAO را برای سرمایه‌گذار صادر می‌کند. ادغام قراردادهای هوشمند در فرایند توکنایز دارایی، ارزش‌گذاری بهتری در اتوماسیون انطباق با مقررات ارائه می‌دهد. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند نیاز به واسطه را نیز از بین می‌برد.
  • در نهایت، توکن مربوطه به بورس اوراق بهادار می‌رود، جایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌ها را در بازار ثانویه معامله کنند.

معرفی بهترین پلتفرم‌های توکنایز دارایی‌ها

با درک واضحی از اصول اولیه ساخت توکن و عملکرد پلتفرم‌های توکنایز دارایی، در ادامه مروری بر برخی پلتفرم‌های برتر این حوزه خواهیم داشت.

tZERO

یکی از مهمترین پلتفرم‌ها در زمینه توکنیزیشن دارایی، tZERO با بودجه چشمگیر 330 میلیون دلار است. این پلتفرم، سرویس توکنایز دارایی را در کنار یک کیف پول ارز دیجیتال با همین نام ارائه می‌دهد. بنابراین کاربران می‌توانند از مزایای یک بازار معاملاتی برای اوراق بهادار دیجیتال خصوصی بهره‌مند شوند. 

tZERO یک راه حل سفارشی برای کمک به منتشرکنندگان توکن بهادار ارائه می‌دهد. علاوه بر این، منتشرکنندگان می‌توانند توکن‌های خود را به tZERO ATS یا سیستم معاملاتی جایگزین بیاورند و در آن خرید و فروش کنند.

ADDX

گزینه دوم بهترین پلتفرم توکن سازی دارایی، ADDX نام دارد. ADDX یک شرکت مستقر در سنگاپور است که با امکان ایجاد اوراق بهادار دیجیتال، پشتیبانی کافی را برای شرکت‌ها در افزایش سرمایه ارائه می‌کند. شرکت‌ها برای بهره‌مندی از مزایای توکن‌سازی دارایی در این پلتفرم، باید فرآیند بررسی ADDX را پشت سر بگذارند. بازار ADDX یک پلتفرم آینده‌دار برای انتشار اوراق بهادار دیجیتال برای طیف متنوعی از سرمایه‌گذاران است.

یکی از مهم‌ترین نکات ADDX به عنوان یک پلتفرم توکنایز دارایی، تمرکز بر بررسی دقیق است. این کار مشارکت سرمایه‌گذاران معتبر را در پلتفرم تضمین می‌کند. با این حال، ADDX امکان انعطاف‌پذیری برای تجارت اوراق بهادار دیجیتال از صندوق‌های تامینی و سهام خصوصی را هم فراهم کرده است.

Bitbond

شهرت Bitbond به عنوان یکی از گزینه‌های قابل اعتماد در میان پلتفرم‌های توکنایز دارایی غیرقابل انکار است. این پلتفرم با سابقه فعالیت چشمگیر در فضای توکن‌سازی دارایی از سال 2013 شروع به فعالیت کرد و در درجه اول بر ارائه فناوری توکن‌های اوراق بهادار تمرکز دارد. همچنین باید توجه داشت که پایگاه مشتریان Bitbond شامل بانک‌ها، اپراتورهای صندوق و همچنین ناشران توکن است.

طبق ادعای Bitbond، بانک‌ها از طریق وایت لیبل خود برای تسهیل فرآیند انتشار اوراق بهادار استفاده می‌کنند. راه حل وایت لیبل Bitbond موجب کاهش قابل توجه در هزینه‌های کلی شده و در نتیجه مزیت رقابتی بهتری را برای مشتریان به همراه دارد. جالب اینجاست که Bitbond یکی از ارکان مهم برای معرفی اولین STO آلمان در سال 2019 بود. این پلتفرم به توکنیزاسیون اوراق بهادار کمک کرد و به سرمایه گذاران این امکان را داد که با خرید Bitbond Token در معرض توجه قرار گیرند.

Tokensoft

گزینه دیگر بهترین پلتفرم توکن سازی دارایی، Tokensoft است که فناوری مورد نیاز برای صدور دارایی دیجیتال در شبکه بلاکچین مورد نظر شما را فراهم می‌کند. Tokensoft دارای مشتریانی شامل بانک‌های سرمایه‌گذاری، استارت آپ‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌ها است. همچنین این پلتفرم در کنار امکان توکن‌سازی، به کاربران در پیکربندی الزامات قانونگذاری کمک می‌کند.

اخیراً، Tokensoft با همکاری Anchorage و Arca Labs، اولین اوراق بهادار ثبت شده توسط SEC در بلاکچین را با موفقیت معرفی کرده است. این صندوق شامل خزانه‌داری‌های ایالات متحده و معاملات در قالب توکن‌های ArCoin در بلاکچین اتریوم است.

Securrency

Securrency ابزارهای مبتنی بر بلاکچین را برای معامله‌گران، صدورکنندگان و همچنین ATS یا اپراتورهای سیستم معاملاتی جایگزین ارائه می‌دهد. ابزارهای موجود در Securrency به کاربران در صدور، نگهداری و تجارت توکن‌های بهادار با انعطاف‌پذیری قابل توجه کمک می‌کند. این پلتفرم دو استاندارد توکن مجزا CAT-20 و CAT-721 را توسعه داده است. با کمک این استانداردها، پلتفرم Securrency از مزیت سازگاری با سایر پلتفرم‌های بلاکچینی برخوردار شده  که آن را به بهترین پلتفرم توکنایز دارایی برای افزایش نقدینگی تبدیل کرده است. بنابراین لازم نیست نگران محدودیت‌های یک بلاکچین خاص باشید، زیرا می‌توانید سهام دیجیتال را از طریق Securrency در شبکه‌های مختلف بلاکچین معامله کنید.

ConsenSys Codefi

پلتفرم ConsenSys Codefi مجموعه‌ای جامع از برنامه‌های بلاکچینی را که برای مشتریان سازمانی طراحی شده ارائه می‌دهد. به عنوان مثال شما می‌توانید اپلیکیشنی به نام Codefi Assets را در این پلتفرم برای توکن‌سازی دارایی پیدا کنید. Codefi Assets تنها به توکن سازی دارایی در کنار مدیریت دارایی‌های دیجیتال اختصاص دارد و استانداردهای انعطاف‌پذیری در توکنایز دارایی را باز تعریف می‌کند.

ConsenSys با استفاده از اتریوم، بیش از یک میلیارد دلار در پروژه‌های توکن‌سازی، دارایی‌های دیجیتال، لانچ‌ها، سرمایه جمع‌آوری کرده است. یکی دیگر از نکات جالب توجه ConsenSys Codefi مشارکت یک جامعه عظیم از توسعه دهندگان است و در عین حال نیازهای توکنیزاسیون دارایی بسیاری از شرکت های جهانی را نیز تامین می‌کند. 

Tokeny Solutions 

افرادی که به دنبال محبوب‌ترین پلتفرم توکنایز دارایی هستند، ممکن است با نام Tokeny Solutions آشنا باشند. پلتفرم Tokeny Solutions دارای بخشی به نام T-REX است که عملکردهای انحصاری را برای صدور، مدیریت و انتقال توکن‌های بهادار ارائه می‌دهد. جالب اینجاست که این پلتفرم هم برای سرمایه‌گذاران و هم ناشران توکن مناسب است و زمینه‌های مناسبی را برای ارتباط بین آنها فراهم می‌کند.

سایر ویژگی‌های قابل توجه در T-REX، مانند ورود سرمایه‌گذار، گزارش‌گیری و فرآیند بازیابی توکن، آن را بین کاربران بسیار محبوب کرده است. در این بستر، شما می‌توانید عملکردهایی برای اجرای انطباق با پلتفرم T-REX پیدا کنید. Tokeny Solutions همچنین یکی از پلتفرم توکنیزیشن برای سیستم هویت مبتنی بر بلاکچین ONCHAINID است. این سیستم هویتی، شناسایی سرمایه‌گذاران و موسسات را تسهیل می کند.

Securitize 

پلتفرم Securitize بستری یکپارچه را برای تخصیص سرمایه ارائه می‌دهد. این پلتفرم برای تمام مراحل از عرضه اولیه تا معاملات بازار ثانویه، پشتیبانی جامعی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید انواع مختلفی از برنامه‌ها را در Securitize برای افزایش سرمایه بیابید.

کسب و کارها می‌توانند پس از فرآیند صدور، فهرستی را در بازارهای اوراق بهادار پیدا کنند. بازارهای Securitize به شما یک بازار اولیه و انعطاف‌پذیر را برای معاملات ثانویه ارائه داده و سرمایه‌گذاران به راحتی می توانند توکن‌های بهادار تولید شده را خرید و فروش کنند. مهمتر از همه، Securitize با کسب تاییدیه SEC و FINRA یکی محبوب‌ترین پلتفرم‌های توکن سازی دارایی است.

Polymath

یکی دیگر از گزینه‌های برجسته در میان بهترین پلتفرم‌های توکنیزیشن، Polymath نام دارد. این پلتفرم تنها بر توسعه، صدور و مدیریت توکن‌های دیجیتال در بلاکچین تمرکز دارد. مهمترین نکته در مورد Polymath این است که استاندارد توکن ERC-1400 را معرفی کرده که از آن به عنوان «استاندارد توکن بهادار» یاد می‌شود. Polymath با چنین استاندارد توکن منحصر به فردی، رویکردی ویژه را برای ایجاد، تجارت و مدیریت توکن‌های بهادار ارائه کرده است.

Polymath به عنوان بهترین پلتفرم توکنایز دارایی، بستر ایجاد بیش از 200 توکن را ارائه کرده و  در حال حاضر مشغول حال کار بر روی معرفی بلاکچین انحصاری خود برای معامله توکن‌های بهادار است.

Harbor

گزینه آخر لیست بهترین پلتفرم‌های توکن سازی دارایی، Harbor  نام دارد که یک بستر سرمایه‌گذاری دیجیتال مبتنی بر بلاکچین است. هاربر به عنوان یک پلتفرم سرمایه‌گذاری امیدوار کننده برای دارایی‌های جایگزین، تبادل، حفظ سوابق و همچنین مالکیت اوراق بهادار خصوصی عمل می‌کند. Harbor به عنوان ابزاری موثر برای تسهیل پردازش، پذیرش و اشتراک در کنار ارائه جایگزین‌های جدید برای نقدینگی عمل می‌کند. این پلتفرم به سرعت در بین پلتفرم‌های برتر توکنایز دارایی با سهولت استفاده، رشدی استثنایی را تجربه کرده است.

کلام آخر

امروزه گزینه‌های زیادی از پلتفرم‌ها برای توکن سازی دارایی‌ها وجود دارد. پس از اینکه بلاکچین به رسمیت شناخته شد، روند تبدیل دارایی‌های دنیای واقعی به توکن‌های دیجیتال، به سرعت شروع به رشد کرد. سرمایه‌گذاران و موسسات در حال کشف مزایای  شفافیت، دسترسی و حذف واسطه‌ها در مدیریت دارایی خود هستند. ما در این مقاله به معرفی ده پلتفرم مطرح خارجی که در زمینه توکنیزیشن فعالیت دارند پرداختیم.

صرافی مزدکس تنها پلتفرم ایرانی است که از معامله سهام دیجیتال و صندوق‌های بورسی در بستر بلاکچین پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر صندوق‌های متنوع زیر در مزدکس لیست شده است:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *