آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
معرفی صندوق‌های قابل معامله ETF در مزدکس

معرفی صندوق‌های قابل معامله ETF در مزدکس

پلتفرم معاملات دارایی‌های دیجیتال مزدکس، بستری یکپارچه برای معامله انواع دارایی‌های به شکل توکن از رمزارز و سهام تا طلا و زعفران است. با ورود مزدکس به حوزه توکن‌های بهادار کاربران می‌توانند از شیوه جدید سرمایه‌گذاری با مزایای بسیار بالا نهایت بهره را ببرند. توکن‌های بهادار یا Security Token در حقیقت سهام‌هایی در بستر بلاکچین هستند، با این تفاوت که بر خلاف بازار سهام سنتی، از مزایای پرشماری همچون پشتیبانی از معاملات ۲۴ در ۷، امنیت، شفافیت و دسترسی به معاملات جهانی بهره می‌برند. 

در کنار این، صندوق‌های قابل معامله ETF هم به پلتفرم مزدکس ورود کرده‌اند. این ETFها نوعی صندوق سرمایه‌گذاری هستند که از دارایی‌های متنوعی تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود. شما با خرید واحدهای ETF، پول خود را در صندوقی متشکل از انواع سهام و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنید. 

در حال حاضر، پلتفرم مزدکس از پنج صندوق سرمایه‌گذاری ETF پشتیبانی می‌کند که عبارتند از:

  1. صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما
  2. صندوق سرمایه گذاری طلای کیان (گوهر)
  3. صندوق سرمایه گذاری زعفران سحرخیز
  4. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت افرا
  5. صندوق سرمایه گذاری شاخصی (هم وزن) کیان

در ادامه این مقاله از آکادمی به معرفی بیشتر این صندوق‌ها به همراه واحدها، مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در هر کدام می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

1- صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی کاریزما

صندوق اهرمی کاریزما یکی از اولین صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی در ایران است که به معامله‌گران امکان بهره‌مندی از مزایای سرمایه‌گذاری اهرمی در بورس را می‌دهد. سرمایه‌گذاری در این صندوق را نمی‌توان کاملاً بدون ریسک دانست، چرا که اکثر دارایی آن به سهام اختصاص داده شده است. این صندوق در دو نوع واحد عادی و واحد ممتاز در دسترس است.

واحد عادی: مناسب برای سرمایه گذاران کم ریسک با بازدهی معمول ۲۰ الی ۲۵ درصد.

واحد ممتاز: مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و افرادی که جهت کسب بازدهی بالا، قصد استفاده از اهرم برای سرمایه‌گذاری را دارند.  

صندوق اهرمی چیست؟

برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت که سهم سهام در ترکیب دارایی آن‌ها محدود است، صندوق اهرمی را می‌توان یک صندوق سهامی دانست. یعنی مدیر دارایی محدودیتی در خرید سهام ندارد. همین موضوع باعث شده تا احتمال نوسانات این صندوق‌ها بیشتر شود. همان‌طور که بیان شد،‌ صندوق اهرمی عادی کاریزما همیشه سود تضمینی ۲۰ الی ۲۵ درصد را دریافت می‌کند. این حداقل بازدهی همیشه توسط گروه سهام‌داران ممتاز تضمین می‌شود. 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی کاریزما

  • سود تضمینی حداقل ۲۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران (برای واحدهای عادی)
  • استفاده از لوریج و سرمایه گذاری بیشتر از دارایی اولیه خود (برای واحدهای ممتاز)
صندوق اهرمی کاریزما برای چه افرادی مناسب است؟

واحدهای عادی برای افراد ریسک‌گریز مناسب است که سالانه سودی ثابت را در هر شرایطی دریافت کنند. همچنین واحدهای ممتاز برای افراد ریسک‌پذیر مناسب است تا بتوانند به‌صورت اهرمی نسبت به وضعیت و بازدهی بازار سرمایه سود کسب کنند.

2- صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان (گوهر)

صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان (گوهر) نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه است. بنابراین مدیران این صندوق‌ها سعی دارند حداکثر بازدهی ممکن را از طریق سرمایه‌گذاری روی سکه طلا به دست آورند. با توجه به ماهیت پر نوسان بازار سکه، این صندوق از نوسانات زیادی برخوردار است. 

صندوق مبتنی بر طلا چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری طلا یکی دیگر از انواع صندوق‌های EFT موجود در بازار سرمایه است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به صورت غیرمستقیم و بدون نیاز به خرید فیزیکی طلا، روی این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاری کنند. بخش عمده‌ای از منابع مالی این صندوق صرف خرید شمش طلا یا خرید سهام شرکت‌های تولیدکننده طلا می‌شود. بنابراین،‌ ارزش واحدهای این صندوق ETF بر اساس ارزش روز طلا سنجیده می‌شود.     

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلای کیان
  • سود بالا
  • نقدشوندگی بالا
  • سهولت سرمایه‌گذاری
  • قابلیت سرمایه‌گذاری با هر میزان سرمایه
  • کارمزد ناچیز
صندوق طلای کیان برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق طلای کیان بیشتر برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت و کم ریسک دارند مناسب است. همان‌طور که بیان کردیم، عمده سرمایه‌گذاری ‌این صندوق‌ها در سکه طلا است. بنابراین ارزش سکه طلا نیز وابسته به دو عامل قیمت جهانی اونس طلا و طبیعتاً نرخ ارز است.

3- صندوق سرمایه‌گذاری زعفران سحرخیز

صندوق سرمایه‌گذاری گروه زعفران سحرخیز را می‌توان نخستین صندوق زعفران در ایران دانست. این صندوق در آذر ماه سال ۱۳۸۴ فعالیت خود تحت مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار را آغاز کرد. همان‌طور که از نام این صندوق بر می‌آید، بخش عمده دارایی‌های خود را در اوراق بهادار مبتنی بر کالا سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق سرمایه‌گذاری زعفران چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری زعفران یکی از انواع صندوق‌های کالایی است که عمده سرمایه آن روی گواهی سپرده کالایی و اوراق مشتقه زعفران است. گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار است که مالکیت شما بر تعداد و یا حجم معینی از کالا را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، با خرید واحدهای این صندوق،‌ شما همیشه صاحب مقداری زعفران خواهید بود. ارزش واحدهای این صندوق نیز طبعاً وابسته به ارزش قیمتی این محصول کشاورزی است. با تغییر قیمت زعفران، قیمت‌ واحدهای صندوق نیز تغییر خواهد کرد.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق زعفران سحرخیز
  • ریسک متعادل (مدیریت واحدها توسط افراد خبره) 
  • خرید مجازی کالا 
  • نقدشوندگی بالا 
  • شفافیت اطلاعاتی 
صندوق زعفران سحرخیز برای چه افرادی مناسب است؟

زعفران محصولی با ارزش و صادراتی است. سرمایه‌گذاری در این محصول نه‌تنها باعث سوددهی شما خواهد شد، بلکه باعث حمایت شما از تولیدکنندگان این محصولات و کالا نیز خواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری در صندوق زعفران سحرخیز گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که قصد تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع را دارند. یعنی در کنار خرید سهام، اوراق، وجه نقد و … بخشی از سرمایه خود را در صندوق‌های کالایی (مانند زعفران) سرمایه‌گذاری می‌کنند.

4- صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افرا

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت افرا با نماد پایدار در ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ فعالیت خود تحت مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار را آغاز کرد. همان‌طور که در نام این صندوق ذکر شده، افرا از نوع صندوق‌های درآمد ثابت است. 

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های درآمد ثابت را می‌توان یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری دانست. در واقع، این صندوق‌ها مقداری سود سالانه را همانند سپرده‌های بانکی تضمین می‌کنند. با این تفاوت که معمولاً‌ مقدار سود پرداختی توسط آن‌ها بیشتر از بانک‌ها است و نقدشوندگی سرمایه شما نیز بالاتر خواهد بود. 

 ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت افرا

از آنجایی که صندوق درآمد ثابت افرا از نوع صندوق سهامی است، اکثر وجوه خود را صرف خرید سهام و حق تقدم سهام می‌کند. بر اساس مقررات سازمان بورس، از ابتدای ماه سوم فعالیت تا ٦٠ روز مانده به پایان دوره فعالیت صندوق، نصاب‌های زیر بر اساس ارزش روز دارایی‌های صندوق رعایت می‌شود: 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت افرا
  • مدیریت حرفه‌ای (تیمی خبره و باتجربه از تحلیلگران) 
  • نقدشوندگی بالا
  • ریسک بسیار کم
صندوق درآمد ثابت افرا برای چه افرادی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت «افرا» با نماد «پایدار» برای افراد کاملاً کم ریسک مناسب است. یعنی افرادی که دریافت سودی حداقلی را ترجیح داده و حاضر به پذیرش ریسک‌های احتمالی حضور در سایر بخش‌های بازار سرمایه نیستند. علاوه بر این،‌ برخی افراد از این صندوق‌ها می‌توانند جهت تعدیل میزان ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.

5- صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی «هم‌وزن»

صندوق ETF شاخصی «هم‌وزن» کیان در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ شروع به پذیره‌نویسی کرد و از ۸ خرداد ۱۴۰۱ مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرد. این صندوق جزو گروه صندوق‌های شاخصی قرار داشته و به عنوان اولین صندوق مبتنی بر شاخص هم‌وزن در ایران فعالیت می‌کند. صندوق شاخصی «هم‌وزن» کیان سعی دارد تا بازدهی متناسب و در حد شاخص کل هم‌وزن را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان بیاورد. به عبارت دیگر، با خرید واحدهای این صندوق،‌ شما احتمالاً میانگینی از بازدهی تمام سهم‌ها و به‌خصوص گروه‌های صنایع بازار سرمایه را به دست خواهید آورد.

 صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی چیست؟

در زمان نگارش این مقاله، ۴۳۷ شرکت در بازار بورس ایران فعالیت می‌کنند. با این حال، بخش اصلی عملکرد شاخص کل بورس بر اساس معاملات چند سهم بزرگ محاسبه می‌شود. چراکه هرچه ارزش بازار شرکتی بیشتر باشد،‌ تأثیر بیشتری در شاخص کل بازار خواهد داشت. بنابراین، شاخص کل نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش وضعیت کل بازار سرمایه و عملکرد نمادهای فعال در آن باشد. در چنین وضعیتی، اهمیت وجود شاخصی دیگر بیش از پیش احساس می‌شود. شاخص کل هم‌وزن دقیقاً‌ چنین ضعفی را پوشش می‌دهد. در هنگام محاسبه‌ی این شاخص، تمامی شرکت‌های فعال، فارغ از بزرگ و کوچک، تأثیر یکسانی در محاسبه خواهند داشت. 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق شاخصی هم‌وزن
  • مدیریت حرفه‌ای 
  • نقدشوندگی بالا 
  • کاهش هزینه سبدگردانی 
  • دریافت بازدهی متناسب با کل بازار
  • کارمزد خرید و فروش پائین‌تر نسبت به خرید مستقیم سهام
  • سود اکتسابی معاف از مالیات
صندوق شاخصی هم‌وزن برای چه افرادی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در این صندوق برای افراد ریسک‌پذیر مناسب است. چراکه برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت، هیچ سود تضمین‌ شده‌ای در این صندوق وجود ندارد. با این حال، در صورت سوددهی این صندوق، میزان سود شما خیلی بیشتر از سود دریافتی در صندوق‌های درآمد ثابت خواهد بود.

۶. صندوق سرمایه‌گذاری طلا (لوتوس)

صندوق سرمایه‌گذاری طلای لوتوس، از نوع صندوق قابل معامله (ETF) کالایی است که در سال 1396 به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور توسط تأمین سرمایه لوتوس تاسیس شد و از همان زمان تاکنون تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار با نماد «طلا» فعالیت دارد.

صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس چیست؟

صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع کالایی با پشتوانه طلا است و عمده منابع این صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا است. باتوجه به ماهیت ریسکی سرمایه‌گذاری در طلا که امکان بالا و پایین رفتن قیمت آن تحت تاثیر شرایط مختلف وجود دارد، این صندوق جزو سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک محسوب می‌شود که البته ریسک‌های آن توسط مدیر صندوق کنترل می‌شود.

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس
  • قابلیت سرمایه‌گذاری با مبالغ کم به دلیل ارزان بودن قیمت واحدهای این صندوق‌ در مقایسه با خرید فیزیکی طلا
  • نقدشوندگی بسیار بالا به دلیل وجود بازارگردان و امکان خرید و فروش در لحظه
  • امنیت بالا در مقایسه با خرید و فروش فیزیکی سکه که خطراتی همچون سرقت و عدم اطمینان از خلوص و عیار سکه دارد
  • شفافیت عملکرد و انتشار لحظه‌ای تغییرات قیمتی (NAV) و نظارت بر عملکرد صندوق توسط متولی و حسابرس
  • معافیت مالیاتی معاملات واحدهای صندوق‌ مطابق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید
صندوق سرمایه‌گذاری طلای لوتوس مناسب چه افرادی است؟ 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ پشتوانه طلای لوتوس برای سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در سکه طلا دارند مناسب است. همچنین به دلیل نوسانات بازار طلا، این سرمایه گذاران با ریسک‌پذیری بالا و دید بلندمدت‌ انتظار دریافت سود خود را دارند. همچنین آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به‌طور سنتی به خرید و نگهداری سکه طلا علاقه دارند می‌توانند این صندوق را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. از سوی دیگر با توجه به توانایی طلا در پوشش تورمی، قرار دادن این صندوق در سبد دارایی‌ها برای همه افراد می‌تواند مفید باشد.

۷. صندوق سرمایه‌گذاری سهامی (پالایشی یکم)

صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۵ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) به عنوان صندوق سرمایه گذاری در سهام، فعالیت خود را آغاز کرد.

صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟ 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی استراتژی سرمایه‌گذاری متفاوتی با یکدیگر دارند و ممکن است محافظه‌کارانه، میانه‌رو یا تهاجمی باشند. عمده دارایی این صندوق‌ها در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. استفاده از این صندوق‌ها ریسک بالایی دارد و بازدهی آن‌ها نیز بیش از هر چیز دیگری از شرایط کلی بازار سرمایه تاثیر می‌پذیرد.
 

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری سهامی «پالایشی یکم»
  • ریسک کمتر نسبت به سرمایه گذاری مستقیم
  • سپر تورمی و حفظ ارزش سرمایه در بلندمدت
صندوق سهامی پالایشی یکم برای چه افرادی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری بلند مدت در سهام گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری با نرخ سودی فراتر از نرخ سپرده‌های بانکی با ابزارهای با درآمد ثابت و نرخ تورم دارند. به خاطر داشته باشید که برای کسب بهترین نتیجه در این شیوه سرمایه‌گذاری بهتر است با افق زمانی بلندمدت در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

۸. صندوق سرمایه‌گذاری شاخص ۳۰ شرکت بزرگ (فیروزه)

گروه مالی فیروزه در سال ۱۳۸۴ با هدف جذب و مدیریت سرمایه در بورس تهران آغاز به کار کرد. یکی از اهداف اصلی این صندوق ارائه خدمات مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری بر اساس استانداردهای بین‌المللی در بازار سرمایه ایران ‌است. 
 

صندوق سرمایه‌گذاری شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه چیست؟

با توجه به عدم امکان معامله شاخص کل بورس در بازار سرمایه ایران، بهترین جایگزین برای آن، خرید و فروش صندوق‌های شاخصی است. صندوق‌های شاخصی از لحاظ دارایی ترکیبی شبیه به صندوق های سهامی دارند و از نظر ریسک شبیه به صندوق‌های مختلط هستند. یعنی ریسکی کمتر از صندوق‌های سهامی و بیشتر از صندوق‌ها با درآمد ثابت دارند. بازدهی صندوق شاخصی فیروزه بستگی به شرایط اقتصادی و روند شاخص دارد. این صندوق ها تقسیم سود دوره‌ای ندارند و سرمایه‌گذار تنها از اختلاف قیمت خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری سود می‌برد. سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای صندوق شاخصی فیروزه، دیگر نیازی به تحلیل  بازار سهام ندارند، چرا که این صندوق، همواره سهام ۳۰ شرکت بزرگ بورس را در بر می‌گیرد.
  

مزایای صندوق شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه چیست؟
  • حذف ریسک ناشی از تصمیم گیری مدیران صندوق 
  • کارمزد کم
  • ضمانت نقدشوندگی
صندوق شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه مناسب چه افرادی است؟

صندوق سرمایه گذاری فیروزه به دلیل برخورداری از سه ویژگی ریسک کم، بازدهی زیاد و هزینه کم، گزینه‌‌ای مناسب برای آن دسته از سرمایه‌گذاران با ریسک‌پذیری پایین است که به دنبال کسب سود مناسب در بازار هستند.

۹. صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی (توان)

توان، صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی سبدگردان مفید است که پذیره‌نویسی واحدهای ممتاز آن طی مدت کوتاهی در تاریخ 14 آبان به اتمام رسیده و این صندوق آغاز به کار کرده است.

صندوق توان مفید از دو نوع واحدهای عادی و ممتاز تشکیل شده است. واحدهای عادی، واحدهای کم‌ریسک صندوق توان هستند. حداقل بازدهی سالیانه واحدهای عادی 20 درصد خواهد بود که این مقدار توسط صندوق، تضمین می‌شود. در صورت مطلوب بودن شرایط بازار نیز بازدهی سالیانه این واحدها می‌تواند تا عدد 25 درصد افزایش یابد. واحدهای ممتاز، واحدهای اهرمی صندوق توان هستند که بسیار پرریسک محسوب می‌شوند. این واحدها از توان مالی ایجاد شده از محل دارایی‌های واحدهای عادی بهره‌مند شده و می‌توانند سود یا زیان بیشتری داشته باشند.

صندوق سرمایه‌گذاری توان چیست؟ 

صندوق‌ اهرمی توان یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری سهامی است که از تکنیک‌ اهرم مالی برای به دست آوردن بازدهی مضاعف از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. این صندوق همزمان از دو ساز و کار «صدور و ابطال» و «قابل معامله در بورس (ETF)» برای سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحد‌ها استفاده می‌کند. سازوکار نوع واحدهای این صندوق با سطح ریسک آن‌ها ارتباط دارد. به این صورت که واحدهای صدور و ابطالی را واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل معامله در بورس را واحدهای پرریسک در نظر می‌گیرند. پرتفوی این صندوق‌ها را عمدتا سهام و حق تقدم سهام تشکیل می‌دهد.

مزایای صندوق اهرمی توان

یکی از مزایای صندوق‌ اهرمی این است که هم سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و هم سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر می‌توانند واحدهای قابل معامله (پرریسک) صندوق‌اهرمی و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز می‌توانند واحدهای صدور و ابطالی  (بدون ریسک) صندوق‌اهرمی را خریداری کنند.

باتوجه به وجود اهرم، امکان کسب بازدهی مضاعف در صورت خرید واحدهای پرریسک این صندوق وجود دارد. (اما فراموش نکنید که همین اهرم می‌تواند زیان شما را چند برابر کند.)

صندوق اهرمی توان برای چه افرادی مناسب است؟

واحدهای عادی برای افراد ریسک‌گریز مناسب است که سالانه سودی ثابت را در هر شرایطی دریافت کنند. واحدهای ممتاز انتخابی متفاوت برای افراد جسور و ریسک‌پذیر است تا بتوانند به‌صورت اهرمی نسبت به وضعیت و بازدهی بازار سرمایه سود کسب کنند.

۱۰. صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم (کارا)

صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم کارا، محصولی از گروه خدمات مالی کاریزما است که پذیره‌نویسی آن در مهر ماه ۱۴۰۰ انجام شده است. صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت نوع دوم کارا مشابه صندوق‌های بادرآمد ثابت است با  این تفاوت که دو ویژگی پرداخت سود ماهانه و الزام به سرمایه‌گذاری در سهام در این صندوق وجود ندارد.
 

صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم یکی از انواع صندوق‌های با درآمد ثابت است که حوزه فعالیت آن، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق با درآمد ثابت میباشد. این صندوق از جنس ETF  بوده که کارکرد اصلی آن جذب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک یا با ریسک حداقلی هستند. این صندوق، عمده سرمایه‌گذاری خود را در اوراق با درآمد ثابت انجام می‌دهد و به همین دلیل جزو یکی از صندوق های کم ریسک قرار میگیرد.
 

مزایای صندوق نوع دوم کارا

مهمترین مزیت صندوق سرمایه‌‌گذاری نوع دوم، ریسک پایین سرمایه‌گذاری در آن است. زیرا همان‌طور که گفته شد این صندوق‌ها کمترین میزان سهام را در پرتفوی سرمایه‌گذاری خود دارند. 

صندوق نوع دوم کارا برای چه افرادی مناسب است؟

این صندوق‌ برای کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری بسیار کم ریسک دارند، همچنین اطلاعات و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم ندارند بسیار مناسب است. سرمایه‌گذاران در صندوق سرمایه‌‌گذاری نوع دوم تمایل دارند با سرمایه‌گذاری کم ریسک، بازدهی بالاتر از بانک دریافت کنند.

3 در مورد “معرفی صندوق‌های قابل معامله ETF در مزدکس”

    1. سلام
      صندوقهای ای تی اف مزدکس در بستر بلاکچین معامله میشوند و این باعث شفافیت، معاملات بدون تعطیلی (24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته) و امکان خرید کسری سهام در هرنقطه جهان بدون محدودیت جغرافیایی میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *