آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
مزایای توکنایز املاک و مستغلات

آشنایی با مزایای توکنایز املاک و مستغلات

توکنایز املاک و مستغلات به زبان ساده، فرآیند ایجاد توکن‌های مبتنی بر بلاکچین است که پشتوانه آنها املاک و مستغلات دنیای واقعی هستند. این یکی از موارد استفاده از فناوری بلاکچین با پتانسیل تجاری و عملی بالا برای دراز است. توکنایز املاک و مستغلات هرچند از سال 2017 مطرح شد، اما در اوج رشد بازار رمزارزها در سال 2021 محبوبیت زیادی پیدا کرد.

در این مقاله از آکادمی مزدکس، به بررسی مهمترین مزایای توکنایز املاک و مستغلات می‌پردازیم.

توکن سازی چه مشکلی را حل می کند؟

به طور سنتی، ردیابی املاک و مستغلات به دلیل فرآیندهای پیچیده آن، برای اکثر مردم بسیار دشوار است. خرید یا فروش ملک از طریق سیستم متعارف، تلاشی چالش برانگیز برای مردم است و حتی اگر این اتفاق بیفتد، تاثیر مالی قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین فرآیندهای سنتی خرید فروش املاک برای مردم با انبوهی از واسطه‌ها، اسناد قانونی و هزینه‌ها، امری دردناک است. این موارد باعث شده تا بخش عمده‌ای از جمعیت جهان قادر به خرید املاک با کیفیت نباشند. اما به راستی راهکار چیست؟

توکن‌سازی املاک و مستغلات می‌تواند تمام این مشکلات آزاردهنده را به‌طور یکپارچه از طریق فناوری بلاکچین حل کند. از زمین‌های بایر و خانه‌های مسکونی انفرادی گرفته تا موسسات تجاری بلند مرتبه و مناطق تجاری در مقیاس بزرگ، توکن‌سازی املاک و مستغلات فرصت‌های جدیدی را برای بسیاری از مردم در سراسر جهان ایجاد کرده است.

ترندهای فعلی در توسعه توکنایز املاک و مستغلات

در طول سال‌ها، صنعت املاک و مستغلات از مزایای فناوری بلاکچین حتی پس از یک رویکرد آهسته در پذیرش بهره برده است. در حالی که پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی املاک و مستغلات تا سال 2032 با رشد مرکب سالانه 8.2 درصد به 6.27 میلیارد دلار افزایش یابد، اما نقش فناوری بلاکچین می تواند این رقم را بیشتر افزایش دهد. طبق گزارش Prophect Market Insights، بازار توکن‌سازی املاک و مستغلات در سال 2022 میلادی، 2.7 میلیارد دلار جذب نمود و پیش‌بینی می‌شود در سال 2032 با رشد مرکب 19.8 درصدی به 18.2 میلیارد دلار برسد.

با پیشرفت بیشتر فناوری، جنبه‌هایی مانند مالکیت  کسری، توکن‌های پویا و تامین مالی جمعی، توکن‌سازی املاک و مستغلات را به یک موضوع غیرقابل چشم پوشی در فضای Web3 تبدیل می‌کند. همچنین، پروژه‌های بزرگ‌تر هم قصد دارند به توکن‌سازی به‌عنوان راه‌حلی برای جذب سرمایه و ارائه تجربیات عصر جدید ورود کنند.

انواع توکن املاک و مستغلات

انواع توکنایز املاک
  1. توکن املاک و مستغلات استاتیک: توکن‌های املاک ثابت یا استاتیک، همانطور که از نامشان پیداست، توکن‌هایی هستند که تنها با تغییرات عمده قابل به‌روزرسانی هستند. آنها معمولاً از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) برای این فرآیند استفاده می‌کنند تا نقشی را که اسناد مرسوم در معاملات سنتی املاک و مستغلات بازی می‌کنند، تکرار کنند.
  2. توکن املاک و مستغلات داینامیک: توکن‌های املاک و مستغلات داینامیک یا پویا از NFT‌های پویا (dNFTs) برای نمایش مستغلات استفاده می‌کنند. اینها همچنین حاوی اطلاعاتی مشابه NFTهای مستغلات ثابت هستند. ماهیت قابل تغییر این توکن‌ها به صاحبان املاک اجاره می‌دهد تا هرگونه تعمیرات انجام شده در ملک را در لحظه به‌روزرسانی کنند.
  3. توکن املاک و مستغلات کسری: توکن‌های املاک و مستغلات کسری بخشی از یک دارایی املاک را نشان می‌دهند که بر اساس ماهیت ملک می‌تواند یک متر مربع یا یک صدم متر مربع باشد. اینها می‌توانند توکن‌های کاربردی قابل تعویض یا NFT هایی باشند که می توانند از طریق ICO فهرست شوند.
  4. توکن جریان نقدینگی املاک و مستغلات: توکن‌های جریان نقدینگی یک مورد استفاده انقلابی در صنعت املاک و مستغلات هستند که از جریان نقدینگی تولید شده توسط املاک به شکل اجاره و ترنول مالی استفاده می‌کنند. این مدل به صاحبان املاک اجازه می‌دهد مالکیت دارایی و جریان نقدی را به صورت غیرمتمرکز مدیریت کنند.

مزایای توکنایز املاک و مستغلات در بلاکچین

مزایای توکنایز املاک

افزایش نقدینگی

توکنایز املاک و مستغلات نقدینگی بالاتری را برای دارایی‌های دنیای واقعی ارائه می‌دهد، زیرا از فناوری بلاکچین برای تقسیم املاک به واحدهای کوچک‌تر استفاده می‌کند. اکثر مردم (بدون توجه به پیشینه اقتصادی آنها) می‌توانند چنین کسرهای کوچکی را خریداری کنند.

مالکیت کسری

توکنایز املاک و مستغلات از طریق بلاکچین، مالکیت جزئی املاک را تسهیل می‌کند. این به خصوص برای دارایی‌هایی که هزینه بالایی دارند و اغلب برای یافتن خریدار با مشکل مواجه می‌شوند، مفید است. با تقسیم املاک و مستغلات، افراد بیشتری می‌توانند در مالکیت ملک سهیم شوند و نگرانی‌های مربوط به نقد نشدن اموال از بین می‌رود.

دسترسی بهتر

ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاکچین به هر کسی از هر نقطه دنیا اجازه می‌دهد تا در خرید املاک و مستغلات شرکت کند. چه معاملات کل دارایی باشد و چه خریدهای توکن کسری، دیگر نیاز نیست که شخص به کشور خاصی محدود شود.

هزینه تراکنش کم

خریدهای متعارف املاک و مستغلات معمولاً شامل کارمزدهای مختلفی است که باید به واسط‌ های مختلف پرداخت شود. پروژه‌های توکنایز املاک و مستغلات با حذف واسطه‌ها از هر کارمزدی معافند و هزینه‌های تراکنش بلاکچین (هزینه‌های گس) در مقایسه با کارمزد واسطه‌ها بسیار ناچیز است.

شفافیت بالا

معاملات املاک مبتنی بر بلاکچین در مقایسه با مدل غیرشفاف سنتی، شفافیت بالاتری را ارائه می‌دهند. چنین شفافیتی به همه طرف‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی در مورد دستکاری و جعل داده‌ها، تراکنش‌ها را در هر زمان مشاهده و تایید کنند. این امر اغلب اختلافات رایج مرتبط با املاک و مستغلات، مانند جعل اسناد را کاهش می دهد.

امنیت بالا

با رمزگذاری ارائه شده توسط بلاکچین، اسناد املاک و مستغلات را نمی‌توان به طور تقلبی در دسترس قرار داد و یا دستکاری کرد. افزودن اسناد با حداکثر شفافیت، کار را برای افرادی که سعی در تغییر معاملات و سوابق املاک دارند مشکل می‌کند.

تسویه فوری

تراکنش‌های املاک و مستغلات که توسط بلاکچین انجام می‌شوند، تقریباً بلادرنگ و با هزینه ناچیز تسویه می‌شوند و هیچ واسطه‌ای در آن حضور ندارند. تراکنش‌ها معمولاً شامل انتقال فوری ارز دیجیتال به کیف پول است. چنین ویژگی‌هایی به افراد بیشتری اجازه می‌دهد تا فعالانه در معاملات املاک و مستغلات شرکت کنند و فرصت‌های نقدینگی و بازار را برای املاک مسکونی و تجاری باز کنند.

افزایش دسترسی

ظهور سرمایه‌گذاری‌های کسری املاک و مستغلات این فرصت را به سرمایه‌گذاران در مقیاس کوچک می‌دهد تا املاک را در اختیار داشته باشند و پرتفوی خود را متنوع کنند. چنین سطح دسترسی این امکان را می‌دهد که املاک و مستغلات (یا سهام آن) را به راحتی و بدون دردسرهای مربوط به قبل معامله کنند.

بازار جهانی

از آنجایی که اپلیکیشن‌های آنلاین املاک و مستغلات مبتنی بر بلاکچین در تمام ایام سال کار می‌کنند، مردم سراسر جهان می‌توانند بدون نگرانی در مورد زمان بسته شدن و تعطیلات، فقط با داشتن اینترنت، تراکنش‌های خود را انجام دهند. 

رعایت مقررات

پروژه‌های توکنایز املاک و مستغلات معمولاً با انطباق‌های قانونی سطح بالا مانند KYC (شناسایی هویت مشتری) و AML (ضد پول‌شویی)  ارائه می‌شوند. مقررات محلی مربوط به تراکنش‌های املاک و رمزارزها برای اطمینان از اینکه همه عملیات‌ها به صورت قانونی انجام می‌شوند و کاربران تجربه معامله امنی دارند، در نظر گرفته می‌شوند.

ریسک طرف مقابل کم

پروژه‌های توکنایز املاک و مستغلات از قراردادهای هوشمند به‌طور گسترده استفاده کرده و از خطرات طرف مقابل جلوگیری می‌کنند. این برنامه ها تمامی شرایط و ضوابط مربوط به معاملات املاک را برای هر دو طرف درگیر اجرا می‌کنند. این کار باعث افزایش اعتماد بین شرکت کنندگان و افزایش شهرت پروژه در دراز مدت می‌شود.

ارزیابی زمان واقعی

با محصولات مبتنی بر بلاکچین مانند اوراکل قیمت غیرمتمرکز، قیمت توکن‌های املاک را می‌توان در زمان واقعی تخمین زد. چنین قابلیتی، پروژه‌ها و دارندگان توکن را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های معاملاتی را با اطلاعات دقیق انجام دهند. این داده‌ها با گذشت زمان در قراردادهای هوشمند به روز شده و روند معاملات املاک را تسریع می‌کنند.

کلام آخر

توکنایز املاک و مستغلات بازار جهانی املاک را از نظر فناوری به سطح بالاتری رسانده است. زیرا معاملات را با کاهش هزینه‌های متحمل شده در فرآیندهای مرسوم، بسیار کارآمد می‌کند. با توجه به اینکه کشورهای مختلفی در سراسر جهان امکان سرمایه‌گذاری توکنایز دارایی‌ها را بررسی می‌کنند، اکنون فرصتی عالی برای شروع چنین پروژه‌هایی در کشور ایران است.

نظر شما چیست؟ آینده بازار املاک و مستغلات در بستر بلاکچین را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *