آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
سهام دیجیتال

سهام دیجیتال و ظهور عصر توکن بهادار

در حال حاضر هیاهوی زیادی پیرامون عرضه اولیه توکن بهادار (STO) در جامعه کریپتو ایجاد شده است. از منظر عملیاتی و نظارتی، این توکن‌ها مطمئناً پتانسیل زیادی برای تغییر شکل و بهینه‌سازی مکانیسم‌های فعلی بازار سرمایه دارند. اما آیا این بدان معناست که توکن‌های بهادار آینده صنعت مالی و سرمایه‌گذاری هستند؟

انتظار می‌رود که توکن‌های بهادار به اوراق بهادار فردا تبدیل شوند؛  زیرا می‌توانند مزایای واضحی از نظر شفافیت، کارایی و افزایش نقدینگی ارائه دهند. علاوه بر این، در حال حاضر پلتفرم‌های موفقی مانند مزدکس، موقعیتی پیشرو در جهان سهام دیجیتال به دست آورده‌اند. در این مقاله مروری جامع بر توکن‌های بهادار خواهیم داشت و مزایا و بینش‌های کلیدی بازار در خصوص STO را پوشش می‌دهیم.

بازار توکن بهادار و چشم اندازهای آن

نمونه‌های موفق ارائه دهنده توکن بهادار مانند Polymath ،Harbor ،tZero و مزدکس در ایران، پتانسیل عظیم این جایگاه را در بسیاری از صنایع آشکار کرده‌اند. بررسی اخیر Meticulous Research پیش‌بینی می‌کند که ارزش بازار توکن‌سازی دارایی‌ها از 3.76 میلیارد دلار در سال 2023 به 13.23 میلیارد دلار تا سال 2030 افزایش یابد. چنین اتفاقی کسب‌وکارها را تشویق می‌کند تا راه‌های سرمایه‌گذاری در توکن‌های بهادار و مزایای تجاری این پروژه‌ها را در نظر بگیرند.

در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، رشد قابل توجه بازار توکن بهادار از طریق افزایش آگاهی، پذیرش گسترده این فناوری و توانایی آن در تغییر شکل مکانیسم‌های سرمایه‌گذاری سنتی محقق می‌شود. به گفته آندری لازارنکو (Andrii Lazorenko)، مدیرعامل و از بنیانگذاران شرکت توسعه بلاکچین IdeaSoft، آینده توکن‌های بهادار را مستقیماً می‌توان از مشخصات فنی آنها تفسیر کرد:

“ویژگی منحصر به فرد توکن‌های بهادار، در توکن کردن ارزش هر دارایی دنیای واقعی نهفته است که می‌تواند به راحتی از طریق بلاکچین مدیریت و منتقل شود. بنابراین، با اعمال الزامات نظارتی، حضور آنها در بلاکچین قانونی شده و به طور قابل توجهی ارزش بازار آنها افزایش می‌یابد.”

گسترش بازار رمزارزها طی چند سال آینده، تنها عاملی نیست که موفقیت پروژه‌های توکن بهادار را مشخص می‌کند. انتظار می‌رود سهام دیجیتال قانونی، فرآیندهای تامین مالی را تسهیل کنند. به عنوان مثال، افراد این توانایی را خواهند داشت که هویت مشتریان خود را شناخته (KYC)، کیف پول‌های دیجیتال خود را در لیست سفید قرار داده و تراکنش‌های مالی را به طور موثر انجام دهند. در واقع، این امر برای پروژه‌های کوچک و متوسطی که نیاز به جذب سرمایه سریع برای توسعه و انتشار محصولی موفق دارند، امری حیاتی است.

چرا توکن‌های بهادار مهم هستند؟

ما در مقالات مختلف آکادمی مزدکس به مزایای توکن‌ بهادار برای شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها اشاره کرده‌ایم. در ادامه، جنبه‌های کلیدی توکن‌ بهادار و پتانسیل آن در چشم‌انداز مالی و سرمایه‌گذاری را تحلیل خواهیم کرد.

توکن‌های بهادار و بلاکچین می‌توانند مزایای بی‌شماری برای شرکت‌های بزرگ و استارت آپ‌ها به دنبال داشته باشند. پس از ادغام، این فناوری‌ها می‌توانند فرآیندهای مدیریت دارایی و تبادل را خودکار و بهینه کنند و در مقایسه با مکانیسم‌های سنتی، سریع، ساده و در دسترس‌تر شوند.

در کنار معاملات یکپارچه و کارآمد، استفاده از توکن بهادار، دسترسی آسان‌تر به بازارهای جهانی را امکان‌پذیر کرده و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا روند توسعه و رشد خود را بهبود بخشند. برخلاف سایر راه‌حل‌های دیجیتال، توکن‌های بهادار سطح شفافیت مناسبی را به کاربران خود ارائه می‌دهند و امنیتی بالا بر اساس پیشینه نظارتی دقیق را تضمین می‌کنند. به طور خاص، چنین توکن‌هایی باید با قوانین KYC، «ضد پول شویی» (AML) و همچنین مقررات سایر کشورها مطابقت داشته باشند.

مزایا و محدودیت‌های توکن بهادار

ارزش واقعی هر فناوری به مزایا و محدودیت‌های بالقوه‌ای که می‌تواند برای کسب و کار شما ایجاد کند بستگی دارد. در زیر، کارشناسان مزدکس خلاصه‌ای جامع از مزایا و معایب کلیدی توکن‌های بهادار را ارائه کرده‌اند و کارایی آن‌ها را از دیدگاه توسعه کسب‌وکار توضیح می‌دهند.

در نهایت، توکن‌های بهادار عامل تغییر در صنعت مالی هستند، زیرا می‌توانند استخرهای نقدینگی عظیمی را برای سیستم های سنتی باز کنند. این به نفع همه شرکت کنندگان شبکه است (شرکت صادرکننده و صاحبان توکن‌های بهادار.)

مزایای کلیدی توکن بهادار

دسترسی جهانیفناوری بلاکچین امکان معامله مستقیم و بدون واسطه توکن بهادار را فراهم می‌کند. این به طور بالقوه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی را برای مخاطبان ایجاد می‌کند.
افزایش راندمانقراردادهای هوشمند انطباق خودکار با الزامات نظارتی را امکان‌پذیر می‌کند که به تسهیل فرآیند صدور می‌انجامد.
مقرون به صرفهخودکارسازی فرایندها در بلاکچین می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها شود.
انطباق و امنیت بهبود یافتهویژگی‌های انطباق و امنیت توکن بهادار تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران واجد شرایط در پیشنهادات شرکت کنند و از تقلب و تغییر غیرمجاز در سوابق مالکیت جلوگیری می‌کند.
دسترسی برای شرکت‌های کوچکبا توکن‌های بهادار، شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند سرمایه را به شیوه‌ای ساده و مقرون‌به‌صرفه افزایش دهند.
مالکیت کسریتوکن‌های بهادار راه‌حل‌های مالکیت کسری را برای دارایی‌های با ارزش (سهام، طلا و املاک) ارائه می‌دهند. این اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاران بیشتری به این بازار ورود کنند.
افزایش نقدینگیتوکن بهادار می‌تواند نقدینگی را در بازارهای غیرنقدی سنتی (مثلاً املاک و مستغلات) بهبود بخشد.

محدودیت‌های بالقوه توکن بهادار

در کنار مزایای توکن بهادار، توجه به محدودیت‌ها و مشخصات معماری آنها هم مهم است.

موانع  ورود بالا: سرمایه‌گذاران توسط پلتفرم‌های محدودی می‌توانند توکن‌های بهادار را خریداری کنند که این به طور بالقوه تعداد مخاطبان را محدود می‌کند. همچنین برای اعتبارسنجی، سرمایه‌گذاران باید از مقامات نظارتی و قوانین کشورهای مربوطه پیروی کنند.

بازار ثانویه کوچک:  از آنجایی که سرمایه‌گذاران معتبر نسبتاً کمی در سراسر جهان وجود دارد، حتی اگر موفق به خرید یک توکن بهادار شوید، فروش آن می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. ممکن است به دلیل محدودیت نقدینگی بازار، حفظ آن برای مدت طولانی ضروری باشد.

سواد مالی: برای موفقیت در اعتبارسنجی و تعامل با توکن‌های بهادار، افراد باید دارای سطح تحصیلات و تجربه قابل توجه در ابزارهای مالی و سرمایه باشد.

رقابت بازار: به طور معمول، سرمایه‌گذاران معتبر به دارایی‌های تثبیت شده و مطرح مانند سهام تسلا ورود می‌کنند. سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های خاص مانند توکن‌های بهادار اتریوم، به دلیل عدم آگاهی و نوسان دارایی‌ها می‌تواند کمتر باشد.

چگونه در مزدکس یک توکن بهادار صادر می‌شود؟

مزدکس و توکن بهادار

تیم مزدکس یک الگوریتم اختصاصی برای صدور، مدیریت و مبادله توکن بهادار ایجاد کرده که شامل مراحل زیر است:

مرحله 1:  ذخیره سهام موردنظر با قرار دادن در یک راه حل امن حضانتی

مرحله 2:  استفاده از یک سرویس اوراکل برای اطمینان از شفافیت و ارائه مدارک اثبات ذخیره سهام حضانت شده

مرحله 3:  توکنایز سهام مورد نظر، به طوری که توکن می‌تواند ارزشی معادل دارایی زیربنایی خود داشته باشد.

مرحله 4: عرضه اولیه توکن بهادار که در چنین حالتی، توکن به‌عنوان یک ابزار مالی قابل معامله، مشابه اوراق بهادار عمل می‌کند.

مرحله 5:  اطمینان از انطباق توکن با مقررات و الزامات اوراق بهادار

مرحله 6: عرضه توکن‌ بهادار به سرمایه‌‌گذاران به طوری که می‌توانند توکن موردنظر خود را خریداری و در معرض بازار سهام قرار بگیرند.

کلام آخر

توکن بهادار فرصت‌های وسیعی را برای توسعه و رشد کسب و کارها باز می‌کند. پتانسیل نقدینگی بالا، دسترسی و اثربخشی آن‌ها، مزایایی است که پیش از این برای سهام سنتی یا ارزهای فیات در دسترس نبود. اکنون آشکار می‌شود که توکن‌های بهادار آینده امور مالی و سرمایه‌گذاری هستند. در سال‌های آینده، انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری به این حوزه ورود کنند و راه‌حل‌های توکن‌سازی دارایی‌های خود را برای افزایش کارایی عملیاتی و رقابت تجاری، توسعه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *