آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
توکن گواهی سپرده نفت خام چیست و چه مزایایی دارد؟

توکن گواهی سپرده نفت خام چیست و چه مزایایی دارد؟

به تازگی توکن بهادار جدیدی به بازار معرفی شده که برای فعالان بخش خصوصی و حتی عموم سرمایه‌گذاران می‌تواند بسیار جذاب باشد و آن چیزی نیست جز توکن گواهی سپرده نفت خام. از این رو،  به دلیل جدید بودن این رمز دارایی سوالاتی در خصوص نحوه خرید و معاملات آن وجود دارد که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. 

گواهی سپرده نفت خام چیست؟

به طور کلی گواهی سپرده، اوراق بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده‌ی آن بر مقدار معینی کالاست و در مورد گواهی سپرده نفت خام همانطور که از نامش بر می‌آید، پشتوانه آن نفت خام است. شخص دارنده این اوراق بهادار به پشتوانه قبض انباری که شرکت ملی نفت ایران صادر می‌کند، در حقیقت مالک یک بشکه نفت خام است. از مزایای گواهی سپرده نفتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تسهیل کننده صادرات
  • ابزاری برای ارتقای شفافیت و قیمت‌گذاری منصفانه در فروش نفت
  • برخورداری از معافیت مالیاتی
  • خرید و فروش آنلاین
  • امکان تحویل به صورت فیزیکی
  • هنگام سررسید امکان انتقال به دوره بعد (Roll Over) وجود دارد.
  • بهره‌مندی از نوسانات قیمتی بازار نفت

توکن گواهی سپرده نفت خام چیست؟

شکل مرسوم و سنتی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در واقع اوراقی هستند که برای تسهیل فروش و معاملات نفت خام بوجود آمده‌اند و خریدار گواهی می‌تواند پس از خرید این اوراق، به انبارهای شرکت ملی نفت ایران مراجعه و در ازای آن نفت خام دریافت کند. به دلیل اینکه ماهیت این اوراق با اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام متفاوت است، سود تضمین شده ندارد و مانند سهام از رشد قیمتی آن می‌توان کسب سود کرد.

اما در مقابل شکل توکنایز شده این اوراق هم جدیدا منتشر شده که باعث تسهیل معاملات آن در بستر بلاکچین می‌شود. معامله‌گران می‌توانند با خرید این توکن جفت شده با قیمت گواهی سپرده نفت خام، به راحتی در معرض بازار نفت قرار بگیرند. علاوه بر این به دلیل عدم محدودیت زمانی و جغرافیایی بلاکچین، در هر ساعت شبانه روز و در هفت روز هفته می‌توانند آن را معامله ویا نقد کنند. به بیان ساده‌، شکل توکنایز شده این دارایی، مابه‌ازای دیجیتالی گواهی سپرده نفت است. 

اهمیت توکنایز شدن کالاهایی مانند نفت

به کمک توکنایز کردن و توکن‌های بهادار، می‌توان دارایی‌هایی مانند سهام‌ بورسی، زمین، ملک، خودرو، طلا، نفت، سهام شرکت‌ها و … را به واحدهای دیجیتالی کوچکی به نام توکن تبدیل کرد و این توکن‌ها برای خرید، به عموم مردم عرضه کرد. از آنجایی که این توکن‌ها بر بستر بلاکچین تعریف و عرضه می‌شوند، غیرقابل دستکاری بوده، امکان فروش یک دارایی واحد به دو یا چند به صورت همزمان وجود نداشته و خریدار توکن، تنها مالک آن است و بدون اجازه وی، امکان انتقال آن به دیگری از نظر فنی وجود ندارد. 

همچنین به دلیل شفاف بودن بستر بلاکچین، درصورت تعریف توکن بیش از حد تعیین شده در قرارداد، همه سرمایه‌گذاران از این تخطی مطلع می‌شوند. همچنین به دلیل وجود قراردادهای هوشمند غیرقابل دستکاری در بلاکچین، تعهدات فی مابین خریداران توکن و صادرکنندگان توکن، در قالب کدهای کامپیوتری در آمده و دیگر امکان دستکاری و اعمال سلیقه در آن وجود ندارد.

نحوه توکنایز گواهی سپرده نفت

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه گواهی سپرده نفت خام را تبدیل به توکن کنید، اولین چیز، درک نقش قرارداد هوشمند در تبدیل دارایی‌های دنیای واقعی به دارایی‌های دیجیتال است. توکن‌های دیجیتالی که توسط دارایی‌های اساسی پشتیبانی می‌شوند، با استفاده از یک قرارداد هوشمند کنترل و اجرا می‌شوند. بنابراین شرایط توافق طرفین در خطوط کدنویسی موجود در شبکه بلاکچین قرار می‌گیرد و قرارداد را به یک فرایند خودکار و خود اجرا شونده تبدیل می‌کند. هنگامی که شرایط قرارداد محقق شد، توکن‌ها می‌توانند مستقیماً به سرمایه‌گذاران تحویل داده شده و با در دسترس قرار دادن شرایط قرارداد و داده‌های تاریخی، شفافیت، دقت و کارایی را به مشارکت‌کنندگان ارائه می‌دهند. به طور کلی، فرآیند توکنایز کردن دارایی‌ها را می‌توان به مراحل زیر تقسیم کرد:

  • انتخاب مدل نمایندگی دارایی
  • مدل‌سازی دارایی
  • بررسی جنبه‌های فنی و امنیتی کد
  • استقرار کد در بلاکچین
  • مدیریت پس از توکن سازی

مزایای توکنایز کردن گواهی اوراق سپرده نفت

معاملات بدون تعطیلی: پیش از این معامله‌گران برای خرید و فروش اوراق سپرده نفت، میبایست در ساعات کاری بورس سفارشات خود را ثبت می‌کردند. اما با توکنایز شدن این اوراق و انجام معاملات آن در پلتفرم مزدکس، این اوراق را در هر ساعت از شبانه روز در هفت روز هفته می‌توان معامله کرد.

تسویه آنی: با دیجیتالی شدم سهام امکان تسویه آنی آنها برای سرمایه گذاران فراهم است و برخلاف بازار بورس، نیازی به صف خرید صف فروش نیست.

شفافیت و تغییر ناپذیری: بلاکچین دارای ماهیتی تغییر ناپذیر و شفاف است. به این صورت که کلیه سوابق ثبت شده در دفتر کل، غیر قابل تغییر هستند و کلیه شرکت کنندگان در این شبکه می‌توانند سوابق موجود را مشاهده کنند.

افزایش نقدینگی: امروزه تامین مالی جمعی یکی از راهبردهای اصلی صنایع مختلف و شرکت‌هاست. با ورود سرمایه گذاران و معامله گران خرد بلاکچین به عرضه اولیه سهام دیجیتال (STO)، جریان نقدینگی شرکت‌ها افزایش می‌یابد. 

ایجاد بازارهای ثانویه: بازار ثانویه اساسا یک نهاد شخص ثالث است که مبادلات یک دارایی را تسهیل می‌کند. امروزه و با گسترش پذیرش رمزارزها، شاهد آن هستیم که اکثر بازارهای ثانویه به‌طور هم‌زمان میزبان میلیون‌ها معامله هستند.

حذف بروکراسی‌های اداری: معاملات توکن سهامی با اتکا به قراردادهای هوشمند موجب خودکار شدن بسیاری از فرایندها شده و  باعث حذف پروسه طولانی مدت بروکراسی اداری، کاغذ بازی و ارسال و دریافت مدارک و پرداخت کارمزدهای زیاد می‌شود.

امکان سرمایه‌گذاری‌های خُرد: توکن های گواهی سپرده نفت، مانند تمام دارایی‌های دیجیتال از قابلیت تقسیم‌‌پذیری برخوردارند. بنابراین برای خرید آنها نیاز به سرمایه هنگفتی ندارید و می‌توانید دقیقا بر اساس بودجه خود مقداری از آنها را خریداری کنید.

امنیتی در بستر بلاکچین: ترکیب ویژگی‌های مختلف بلاکچین مانند غیرمتمرکز بودن، خاصیت اجماع و رمزنگاری باعث شده تا معاملات سهام دیجیتال به شدت تضمین شود و توجه کاربران را به خود جلب کند. همچنین استفاده از امضای دیجیتال و کلیدهای خصوصی از مهم‌ترین بخش‌ها برای تامین امنیت شبکه بلاکچین است و باعث می‌شود بلاکچین، ارزش و اعتبار معاملات را تایید کند.

کلام آخر

رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری در گرو سرمایه‌گذاری هدفدار و مدیریت شده می‌باشد، یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران صنعت نفت است که به صورت پیوسته به سرمایه‌گذاری‌های اساسی نیاز دارد تا بتواند با توجه به شرایط اقتصاد داخلی و بین‌المللی، به فعالیت خود ادامه دهد و روشن است که سرمایه‌گذاری نیز خود نیازمند تأمین مالی و استفاده از ابزارهای مناسب آن می‌باشد. توکن گواهی سپرده نفت نام، ابزاری جدید برای قرارگیری در معرض بازار نفت است که به دلیل بهره‌مندی از مزایای بلاکچین، سرمایه جدیدی را به بازار نفت تزریق می‌کند.

شما می‌توانید در هر ساعت شبانه روز در پلتفرم مزدکس توکن‌های سهامی را خریداری و یا با یکدیگر معامله کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *