آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
توکنایز املاک

توکنایز املاک و مستغلات چیست؟ راهنمای دیجیتالی کردن املاک

املاک و مستغلات یک دارایی غیرنقدی بوده که مستلزم تعهدات سرمایه‌ای قابل توجه و فرآیندهای معاملات طولانی مدت هستند. با این حال، توکن سازی املاک، این فرایند را تغییر داده است. ادغام فناوری بلاکچین در املاک و مستغلات باعث بازنگری کامل  بخش سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود. این امر مالکیت املاک را تسهیل، فضا را برای ورود افرادی که به دلیل کمبود بودجه از این بازار کنار گذاشته شده‌اند هموار و مسائلی مانند عدم اعتماد و شفافیت را پوشش می‌دهد.

در این مقاله از آکادمی مزدکس به ابهامات پیرامون توکن سازی املاک و مستغلات پرداخته و به سوالاتی مانند توکن سازی املاک و مستغلات چیست؟ و چگونه توکن املاک و مستغلات کار می‌کند، می‌پردازیم.

توکنایز املاک و مستغلات چیست؟

توکنایز یا توکن کردن به فرآیند تبدیل یک دارایی به توکن‌های دیجیتال اشاره دارد که دارایی زیربنایی را با درنظر گرفتن تمام حقوق و تعهداتش نمایندگی می‌کند. در توکنایز دارایی‌ها از قرارداد هوشمند برای تعریف مشخصات قراردادی استفاده می‌شود. بر اساس الگوریتم کدگذاری شده در قرارداد دیجیتال، در صورتی که شرایط آن برآورده شود، مفاد قید شده در کد را فعال می‌کند.

به عنوان مثال، یک قرارداد هوشمند می‌تواند یک انتقال ثبت زمین را بدون هیچ دخالت انسانی انجام دهد. برای تکه کردن NFT ها، از توکن‌های ERC-721 استفاده می‌شود. ERC-721 یک استاندارد تنظیم شده در بلاکچین اتریوم است و با یک قرارداد هوشمند مرتبط است که تراکنش هایی که این توکن‌ها در آن نقش دارند را پیگیری می کند. استاندارد ERC-721 برای افزایش قابلیت ردیابی و امنیت تراکنش طراحی شده است.

توکن سازی املاک و مستغلات چگونه کار می کند؟

توکن‌سازی املاک و مستغلات مشابه فرآیند تامین مالی جمعی عمل می‌کند، جایی که دارایی با کمک یک قرارداد هوشمند به بخش‌های کوچک در بلاکچین تقسیم می‌شود. هر فردی که یک توکن بخرد، در حقیقت مالک بخشی از املاک است. آنها حق دریافت دارایی پایه و سود و زیان مربوطه را دارند.

برای درک بهتر، فرض کنید شخصی ملکی به ارزش 100000 دلار داشته و سریعا به پول نقد نیاز دارد. اما افرادی که به او مراجعه می کنند، سرمایه لازم را ندارند و مالک حاضر نیست خانه خود را با مبلغ ارزان‌تر بفروشد. اینجاست که توکن سازی به کار می‌آید. با توکن سازی املاک، دارایی آنها تکه تکه خواهد شد و هر واحد نشان دهنده 1000 دلار توکن دیجیتال می‌شود. به این ترتیب، دارایی می‌تواند به راحتی در یک دوره زمانی سرمایه‌گذاری شود. این کار از طریق یک شبکه غیرمتمرکز و شفاف به نام بلاکچین انجام می‌شود.

املاک و مستغلات را می توان توکن کرد، خواه تجاری یا مسکونی باشند. املاک تجاری گران قیمت مانند مراکز خرید را می‌توان به قطعات کسری تقسیم و سرمایه‌گذاری را مقرون به صرفه کرد. آپارتمان‌های موجود در برج‌های مسکونی چند طبقه نیز می‌توانند توکنیزه شده و خرید و فروش سریع را تسهیل کنند. بنابراین، می‌توان هر چیزی را از یک تکه زمین گرفته تا بخشی از سند، سود سهام یا مالکیت بدهی وثیقه‌شده را توکن کرد.

مزایای توکن سازی املاک و مستغلات

مزایای توکنایز املاک

توکن‌سازی می‌تواند برای بخش املاک و مستغلات، بسیار حائز اهمیت باشد و تغییرات خارق‌العاده‌ای را ایجاد کند. بیایید برخی از آنها را باهم مرور کنیم:

تراکنش های شفاف و کارآمد

به لطف ساختار غیرمتمرکز بلاکچین، تراکنش‌ها تغییرناپذیر و شفاف هستند که این برای املاک و مستغلات با انبوهی از سهامداران و رویه‌های پیچیده، ایده‌آل است. قراردادهای هوشمند خودکار هرگونه نقش انسانی را در انجام تراکنش‌ها از بین برده و بنابراین هرگونه معامله ناعادلانه‌ای را حذف می کنند.

در یک سیستم مبتنی بر بلاکچین، هیچ بروکراسی یا زمان انتظاری برای تکمیل تراکنش وجود ندارد که این منجر به تراکنش‌های سریع می‌شود. برخلاف سیستم‌های بانکی مرسوم، با انجام معاملات املاک در بستر بلاکچین، هیچ ساعت اداری خاصی برای انجام تراکنش وجود ندارد و سیستم به صورت شبانه روزی با شفافیت کار می‌کند.

نقدینگی بهتر

در نظام سنتی، فروش یک ملک همیشه دردسرساز است. قبل از ظهور مالکیت دیجیتال املاک و مستغلات، مشکل نقدینگی گریبانگیر املاک و مستغلات بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی آماده ورود به بخش املاک نبودند. برای افزایش ارزش هر دارایی، باید بر کمبود نقدینگی آن غلبه کرد و توکنیزاسیون راه حل مناسبی برای این کار ارائه کرده است. هنگامی که یک قطعه زمین به هزاران توکن دیجیتال تقسیم می‌شود، نقدینگی آن بهبود می‌یابد و به جای فروش یکباره کل دارایی، صاحبان قطعات توکن شده می توانند توکن خود را به سرعت بفروشند.

فرصتی برای سرمایه گذاران کوچک

معمولاً املاک به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری برای بخش ثروتمند جامعه در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، توکن‌سازی، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را برای سرمایه‌گذاران خرد هم امکان‌پذیر کرده است. قیمت گزاف املاک و مستغلات اغلب سرمایه‌گذاران را از مشارکت در آن باز می‌دارد. با این حال، توکن‌سازی املاک و مستغلات، جریان بازی را تغییر داده و املاک برای سرمایه‌گذاران خرد در دسترس قرار میگیرد. از طریق توکن‌سازی، دارایی‌های بزرگ به بخش‌های کوچکی تقسیم شده و آن‌ها را برای علاقه‌مندان مقرون به صرفه و قابل دسترس می‌سازند.

بازاری با جریان آزاد

سیستم‌های مالی متمرکز بیش از حد تحت نظارت و اغلب مغرضانه هستند، این امر آنها را برای جریان آزاد بازار ناخوشایند می‌کند. توکن‌سازی مبتنی بر بلاکچین، بخش املاک و مستغلات را با یک سیستم مالی غیرمتمرکز و مستقل از تعصبات آشنا می‌کند. بنابراین حذف موانع غیرمنطقی منجر به یک بازار کارآمد می‌شود و فرصت برابری را برای رشد تمامی ذینفعان فراهم می‌کند.

کاهش ریسک طرف مقابل

ردیابی زنجیره‌های تراکنش فرایندی سخت است. این یک چالش در عصر املاک و مستغلات پیش از توکن‌سازی بود، که شامل اشخاص ثالثی بود که همه چیز را مبهم و به دور از شفافیت انجام می‌دادند. قراردادهای هوشمند، بخش جدایی‌ناپذیر تراکنش‌های مبتنی بر بلاکچین هستند که از نقطه نظر نظارتی اوضاع را بهتر می‌کنند. آنها تعامل انسانی زنجیره معاملات را کاهش داده د و خطرات مرتبط با حلقه‌های ضعیف را حذف می‌کنند. در نتیجه، خطر دخالت طرف مقابل به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

محدودیت های توکنایز املاک و مستغلات

محدودیت توکنیزه کردن املاک

توکن سازی املاک و مستغلات، مانند هر فناوری آینده نگرانه‌ای، مجموعه‌ای از مشکلات خاص خود را دارد. بیایید نگاهی به برخی از محدودیت‌ها بی‌اندازیم:

حفره های امنیتی قراردادهای هوشمند

شبکه‌های بلاکچین نسبتا امن هستند. اما وقتی صحبت از قراردادهای هوشمند به میان می‌آید، حفره‌هایی وجود دارد که باید برطرف شوند. هکرها تلاش می‌کنند تا به رمز قراردادهای هوشمند نفوذ کرده و پول افراد را سرقت کنند. تا زمانی که قرارداد هوشمند به دقت حسابرسی نشده باشد، پول امن نیست و هرگونه نقص در سیستم می‌تواند سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات را با ضررهای جبران‌ناپذیری روبرو کند. چیزی که اوضاع را بدتر می‌کند این است که اگر این دارایی‌ها از دست رفت، بازیابی آنها غیرممکن است.

الزامات صدور مجوز پیچیده

توکن سازی املاک و مستغلات نیازمند پلتفرم‌های دارای مجوز است که در آن‌ها می‌توان عملیات و مدیریت STOها (عرضه توکن بهادار) را تنظیم کرد. درحال حاضر فرآیند دریافت مجوز برای این کار امری پیچیده است. حتی قبل از اینکه به مرحله صدور مجوز برسید، برای موفقیت باید چندین مرحله آزمون و خطا و همچنین آزمایشات مکرر را پشت سر بگذارید.

مسائل نظارتی

اکثر افراد فعال در مراجع نظارتی و یا کارمندان املاک و مستغلات، با فناوری بلاکچین و نحوه کار آن آشنا نیستند. این ناآگاهی منجر به یک محیط نظارتی ضعیف می‌شود و موانعی را برای همه ذینفعان ایجاد می‌کند. عدم قطعیت نظارتی اعتماد سرمایه گذاران را کاهش می‌دهد.

پیچیدگی های مالیاتی

مقررات مالیاتی ارزهای دیجیتال در اکثر کشورها تعریف نشده و این مشکلاتی را برای ذینفعان ایجاد می‌کند. اگرچه مزایای توکن سازی در سطح جهانی شناخته شده است، اما با یک سیستم مالیاتی صحیح دنبال نمی‌شود. فقدان یک سیستم مالیاتی یکپارچه باعث ایجاد شک و تردید در ذهن همه دست اندرکاران می‌شود.

کلام آخر

املاک و مستغلات همیشه یک موضوع داغ در بازارهای مالی بوده است، حتی اگر به اندازه اکنون در دسترس نبوده‌اند. توکن سازی املاک و مستغلات، این دارایی‌ها را برای سرمایه‌گذاران در مقیاس کوچک نیز قابل دسترس کرده است. افرادی که زمانی از خرید املاک گران‌قیمت دلسرد می‌شدند، اکنون می‌توانند به لطف قیمت‌های مقرون به صرفه، پس از توکنیزاسیون، در املاک سرمایه‌گذاری کنند.

همانطور که موانع نظارتی با گذشت زمان بهتر و رمزارزها بخشی جدایی ناپذیر از جریان اصلی می‌شوند، می‌توان انتظار داشت سرعت توکن‌سازی داراییها هم افزایش یابد. 

دیدگاه شما درخصوص توکن سازی املاک و آینده معاملات زمین و خانه در بستر بلاکچین چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *