آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

توکن بر پایه طلا چگونه کار می‌کند؟ معرفی ۴ توکن بر پایه طلا

در دنیای وسیع کریپتو، ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که برخی از آنها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و همین امر باعث شده سرمایه‌گذاران بزرگ به آنها اعتماد نکنند. یکی از بزرگترین استدلال‌ها در مخالفت با بیت کوین نیز بر این اساس است که ارزش بیت کوین غیر قابل لمس و غیر مشهود بوده و توسط هیچ دارایی دیگری تضمین نمی‌شود. اینجاست که رمزارزهای با پشتوانه طلا به دلیل ارتباطی که با طلای فیزیکی دارند، وارد صحنه می‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاران سنتی که نمی‌خواهند ریسک زیادی متحمل شده و به بهترین شکل از مزایای بازار طلا بهره‌مند شوند،  به توکن های با پشتوانه طلا روی آورده‌اند. از این گذشته طلا سابقه بسیار طولانی‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال برای حفظ ارزش دارد و به این دلیل درک نوسانات بازار آن ساده‌تر است. در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس به نحوه کار توکن‌های بر پایه طلا و معرفی 4 پروژه موفق در این حوزه می‌پردازیم.

توکن بر پایه طلا چیست؟

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا یک دارایی دیجیتال هستند که قرار است ارزش آنها با قیمت طلا تعیین شود. ارزش هر توکن با پشتوانه طلا برابر با مقدار معینی از طلا است که می‌تواند بر اساس انس یا گرم باشد.

این بدین معناست که باید همیشه مقدار معینی طلا در دارایی‌های شرکت صدور کننده توکن به صورت فیزیکی وثیقه شده باشد. برای برخی توکن‌های طلا حتی امکان بازخرید مجدد به طلا فیزیکی نیز فراهم است. بنابراین برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، ارزش این توکن‌ها به یک دارایی ملموس گره خورده و از نوسانات قیمت آن در شرایط مختلف بازار جلوگیری می‌شود.

هنگام سرمایه‌گذاری در رمرارزهایی با پشتوانه طلا باید دارایی‌هایی که با پشتوانه شفاف 1:1 توسط شمش های طلای واقعی پایه‌گذاری شده‌اند را انتخاب کنید. با انتخاب این توکن ها می‌توانید با اطمینان از حفظ ارزش دارایی خود در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنید.

رمزارزهای با پشتوانه طلا چگونه کار می‌کنند؟

همانند ETF طلا که دارای یک مرجع صدور کننده بوده و برای ذخیره طلای فیزیکی به یک متولی قابل اعتماد متکی است، یک ارز دیجیتال بر پایه طلا نیز توسط نهادی متمرکز اداره می شود که ارزشگذاری آنها با طلای واقعی تضمین شده است. این طلا می‌تواند به صورت شمش های فیزیکی؛ سکه‌، گواهی‌های سپرده، یا حتی اوراق بهادار مرتبط با طلا نگهداری شود. پس توکن سندی مبنی بر مالکیت شما برای دارایی مورد نظر است.

اکثر ارز های دیجیتال با پشتوانه طلا به عنوان یک توکن در یک بلاکچین عمومی برای مثال در شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند. با این حال، توکن های دیجیتال با پشتوانه طلا در بلاکچین‌های مختلف دیگری نیز مانند Algorand هم فعال هستند.

محبوب‌ترین توکن‌های دیجیتال بر پایه طلا

حالا که با نحوه کار و مفهوم توکن‌های دیجیتال بر پایه طلا آشنا شدید بیایید معروف ترین توکن‌های با پشتوانه طلا را با هم بررسی کنیم:

تتر گلد (XAUt)

تتر گلد به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که از نوسانات قیمت طلا به صورت مستقیم بهره ببرند. این قابلیت برای سرمایه‌گذاران خرد گزینه بسیار خوبی می‌باشد چرا که می‌توانند تمام نیازهای یک سرمایه‌گذار را برطرف کند. تتر گلد همان شرکتی است که استیبل کوین معروف تتر را ارائه کرده است، ولی در این توکن به جای دلار آمریکا قیمت خود را از طلا می گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنا بیشتر با شرکت تتر، مقاله تتر لیمیتد را در آکادمی مزدکس مطالعه کنید.

دارنده توکن گلد دارای حقوق مالکیت طلا بر روی شمش های طلا خالص خواهد بود. طلای اختصاص داده شده با شماره سریال منحصر به فرد، خلوص و وزن آن مشخص می‌شود. همچنین وب سایتی برای دارندگان این توکن طراحی شده که در هر زمان می توانند اطلاعات طلای فیزیکی مربوط به توکن خود را بررسی کنند.

ویژگی های توکن  XAUt

کاربران برای خرید توکن XAUt باید یک حساب کاربری در سایت app.tether.to باز کنند. تمامی خریدها به دلار آمریکا انجام می‌شود و در حال حاضر این توکن در شبکه اتریوم (erc-20) و ترون (trc-20) ایجاد شده است..

ارزش توکن XAUt برابر با یک اونس طلای خالص لندن است و دارندگان آن قابلیت بازخرید XAUt با طلای فیزیکی را دارند. (این امکان وجود دارد تا تعداد مشخصی از توکن‌ها در بانک‌های سوئیس بازخرید شوند.)

توکن DigixGlobal

توکن دی جی ایکس (DGX) برای کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در طلا فیزیکی هستند یک ابزار بسیار جذاب می‌باشد. آنها می‌توانند با استفاده از این توکن در هر مقدار طلا سرمایه‌گذاری کنند. دی جی ایکس امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا، خرید و فروش سریع و بازخرید آن را فراهم کرده است. با دیجی ایکس شما محدودیتی در ساعت سفارش‌گذاری نداشته و می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز معامله نمایید. همچنین از طریق این توکن کاربران قادر خواهند بود در ETF طلا نیز شرکت کنند. در حال حاضر DGX در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلفی نیز قابل معامله می‌باشد.

لازم به ذکر است، شرکت DigixGlobal طلای فیزیکی را با پشتوانه ارز دیجیتال در سنگاپور و کانادا ذخیره کرده است. علاوه بر این دارایی های این شرکت به صورت کامل بیمه شده است.

ویژگی های توکن DGX  

برای خرید این توکن کافی است فقط در یک صرافی ثبت نام کرده و خرید نمایید. این توکن حتی با ارز دیجیتال هم قابل خرید و فروش است. ارزش 1 توکن DGX برابر با یک گرم طلا 24 عیار می‌باشد. این توکن مبتنی بر بلاکچین اتریوم بوده و شما می‌توانید آن را در تمامی کیف پول‌های اتریوم مانند متامسک نگهداری کنید.

نگهداری توکن‌های هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت و هزینه ذخیره‌سازی فیزیکی شمش طلا 0.6 درصد می‌باشد. کارمزد انتقال طلا بین کیف پول 0.13 درصد در هر تراکنش بوده و کارمزد تبدیل مجدد به طلای فیزیکی یک درصد تعیین شده است. باید در نظر داشته باشید که DGX در حال بررسی توسط رگولاتوری سنگاپور بوده و قوانین استفاده از آن ممکن است در آینده تغییر کند.

توکن پکسوس گلد (PAXG)

پکسوس گلد یک ارز دیجیتال بر پایه طلا می‌باشد که توسط کمپانی Paxos و صرافی itBit سنگاپور ایجاد شده است. Paxos تحت نظارت یک نهاد قانونی در آمریکا بوده و یکی از متداول ترین روش‌های مالکیت طلا از طریق رمز ارزها می‌باشد.

توکن ERC-20 پکسوس به کاربران اجازه می‌دهد طلا را خارج از بازار سنتی خرید و فروش و نگهداری کنند. با استفاده از این توکن، شما می‌توانید بسیار ساده‌تر و سریع تر از بازارهای فیزیکی طلا، خرید و فروش یا تبادل داشته باشید. همچنین این توکن قابلیت معامله در بازارهای آتی را نیز دارد که در آن می‌توانید قراردادهای دائمی یا سه ماهه را به صورت آتی تجربه نمایید.

ویژگی های توکن PAXG

ارز PAXG دارای پشتوانه یک به یک طلای اعلا می‌باشد. شما برای نگهداری توکن PAXG هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. همچنین با استفاده از این توکن امکان تسویه فوری را خواهید داشت و امکان مشارکت در ETF های طلا نیز برای دارندگان این توکن امکان‌پذیر خواهد بود. سرمایه گذاران همچنین می‌تواند توکن‌های پکس گلد خود را با طلای فیزیکی بازخرید کنید.

این توکن در بیشتر صرافی های معتبر جهان در دسترس بوده و تحت نظر سازمان NYDFS در حال فعالیت است.

گلد کوین (GLC)

ارز دیجیتال همتا به همتای GOLD COIN برای تمرکز زدایی و اقتصادی آزاد ایجاد شده است. تیم توسعه‌دهنده این ارز معتقد است، سرعت تایید تراکنش و آزاد بودن تراکنش‌های اقتصادی برای یک سیستم پرداخت بسیار حائز اهمیت است. سرعت تایید تراکنش در شبکه انتقال گلد کوین فقط دو دقیقه زمان می‌برد و توکن‌های GLC را می‌توانید در بستر شبکه ERC-20 نگهداری کنید.

پشتوانه هر 1000 گلد کوین یک اونس طلا می‌باشد که باعث می شود در زمان نوسانات بازار ارزهای دیجیتال ارزش خود را در بازار حفظ کند. همچنین مزایای داشتن طلای فیزیکی را هم برآورده می‌کند. گلد کوین به راحتی قابل تقسیم بوده و در هر زمان قابل بازخرید با طلا است. همچنین می‌توان آن را با پول فیات نیز مبادله کرد. در حال حاضر GoldCoin در صرافی‌های معتبر و وب سایت این شرکت قابل خرید و فروش است. علاوه بر این می توانید GLC را از طریق دستگاه خودپرداز هم خریداری نمایید.

ویژگی های توکن GLC

هر توکن GLC دارای پشتوانه طلا است و به ارزش 1/1000 اونس طلا قیمت‌گذاری می‌شود. این پلتفرم از طریق روش‌های آفچین  (برون زنجیره‌ای) و آنچین (درون زنجیره‌ای) مقیاس‌پذیری داشته و همچنین مانند اتریوم بر اساس الگوریتم اثبات سهام طراحی شده است.

مزایا و معایب استفاده از توکن های بر پایه طلا

همانطور که بیان شد، مزیت اصلی سرمایه‌گذاری در توکن‌های دارای پشتوانه طلا این است که برخلاف طلای فیزیکی، می‌توان آن‌ها در مقادیر کوچکی خریداری کرد. این باعث می‌شود آنها به راحتی قابل انتقال و برای سرمایه‌گذاران خرد، نسبتاً مقرون به صرفه باشند. یکی دیگر از مزایای کلیدی آنها این است که ارزش توکن‌های با پشتوانه طلا به قیمت جهانی انس طلا متصل است؛ بنابراین ارزش خود را حتی زمانی که سایر ارزهای دیجیتال در حال سقوط هستند حفظ می‌کنند. این باعث شده آن‌ها در دوره‌های پر نوسان بازار کریپتو کارنسی گزینه سرمایه‌گذاری مناسبی باشند. برخی از توکن‌های دارای پشتوانه طلا نیز ویژگی‌ها و مزایای بیشتری را ارائه می‌کنند، مانند دسترسی به دارایی‌های مالی سنتی همچون ETFها.

یکی از ریسک‌های اصلی مرتبط با توکن‌های دارای پشتوانه طلا این است که آن‌ها هنوز یک مفهوم نسبتا جدید هستند. از همین رو، هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در آینده هم بتوانند ارزش خود را حفظ کنند یا شرکت پشتیبان آن‌ها به تعهدات خود عمل کند. ریسک دیگری که باید در نظر گرفت اتصال قیمت آنها به طلا است. در صورت سقوط قیمت طلا، ارزش آن‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر این، برخی رمزارزهای با پشتوانه طلا از مشکل نقدینگی پایین رنج می‌برند. این امر به دلیل عدم انجام معاملات در صرافی‌های رمزنگاری است که خرید و فروش این توکن‌ها را دشوار می‌کند. به طور کلی، ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا با مسائل سیستمی زیر مواجه هستند:

  • نقدینگی کم (زیرا هنوز در بسیاری از صرافی‌ها معامله نمی‌شوند)
  • احراز اثبات ذخایر (تعیین اینکه آیا شرکت دارای ذخایر ادعایی و پشتوانه طلا است یا خیر)
  • وابستگی به نهادهای مرکزی برای حفظ وثیقه و حسابرسی

کلام آخر

حفظ ارزش سرمایه با استفاده از طلا بیش از 5000 سال قدمت دارد. امروزه با ظهور بلاکچین نحوه نگهداری این فلز گرانبها تغییر یافته و حالا شما با استفاده از فناوری‌های جدید به سادگی می‌توانید در هر زمانی آن را خریداری و نگهداری کنید. شاید در نگاه اول به نظر برسد چیزی که در دستان خود نمی‌بیند مالک آن هم نیستید. ولی شما می‌توانید به متولیان و حسابرس‌های دنیا اعتماد داشته باشید.

با این حال، تقسیم‌پذیری یک اونس طلا به واحد های کوچک‌تر برای سرمایه‌گذاران خرد امری بسیار جذاب بوده و آنها را به این بازار سوق می‌دهد. علاوه بر این، پ با توجه به 24 ساعته بودن این بازار  و مقیاس‌پذیری فوق‌العاده آن، امکان خرید و فروش لحظه‌ای طلا در هر جای دنیا فراهم شده و با توجه به مزایای توکن‌های بر پایه طلا ، می‌توان به افزایش استفاده از آنها در بین معامله‌گران امیدوار بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *