آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل هفتگی قیمت طلا «۲۲ مهر ۱۴۰۲»

طلا محبوب‌ترین فلز گرانبهای جهان است که از دیرباز مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و همواره به عنوان یک روش امن سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. علاوه بر این، اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر شاهد نوسانات زیادی در متغیرهایی همچون  ارزش طلا بوده است. در این شرایط، طلا به عنوان یک دارایی امن و متاثر از تغییرات نرخ ارز، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران گزینه‌ای جذاب باشد. از این رو آشنایی با دانش تحلیل طلا به ما کمک می‌کند تا با درکی درست از شرایط بازار، درخصوص سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها تصمیم آگاهانه‌ای اتخاذ کنیم.

تحلیل تکنیکال طلا

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی برای پیش‌بینی رفتار نمودارها در آینده با استفاده از اطلاعات گذشته یک دارایی است. تحلیل تکنیکال با تمرکز بر داده‌ها و نمودارهای یک بازار، الگوها و روند‌های قیمتی آن را شناسایی می‌کند تا تحلیلگر به کمک این اطلاعات به پیش‌بینی قابل اطمینانی از آینده بازار مورد نظر دست یابد. 

طی چند ماه گذشته قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی کشور عمدتا در فاز رنج قرار داشته و می‌توان گفت به طور هفتگی نوسانات کوچکی را در این فلز گرانبها شاهد بودیم. اما در هفته گذشته به دلیل وقوع جنگ فلسطین و اسرائیل، قیمت طلا در داخل کشور با جهش قابل توجهی همراه بود، به طوری که 8 درصد رشد قیمتی را ثبت کرد.

 قیمت طلا در ایران وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد و معمولا الگوی قیمتی مشابهی را با دلار دنبال می کند، درصدی از این افزایش قیمت طلا، مربوط به رشد قیمت دلار است.

چارت تحلیل طلا

طلای 18 عیار در هفته گذشته سقف قیمتی چند ماهه خود را شکست و از فاز رنج خارج شد. در زمان نگارش این مقاله (22 مهر)، با رشد 8 درصدی نسبت به هفته قبل در محدوده 2.41 میلیون تومان در حال معامله است. به نظر می‌رسد در حال حاضر قیمت طلا در حال پولبک زدن به سقف شکسته شده بوده و حمایت مهمی را در 2.37 میلیون تومان در پیش رو دارد. این حمایت به دلیل انطباق چندین فاکتور تکنیکالی از قبیل حمایت استاتیک و نسبت های فیبوناچی، حمایت مهمی محسوب می شود. 

از آنجایی که الگوی رفتاری قیمت طلای 18 عیار در داخل کشور اغلب شبیه دلار است، وضعیت این فلز گرانبها وابستگی بالایی به اخبار حوزه ارز و واکنش آن دارد. در حال حاضر کاهش شدید در قیمت ارز دور از انتظار است.

قیمت انس جهانی طلا نیز بعد از 6 ماه که در یک کانال نزولی در حال حرکت بود، توانست سقف این کانال را به سمت بالا بشکند. در زمان عدم اططمینان و ترس، توجه به دارایی‌های امن مانند طلا افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود. در هفته قبل قیمت انس طلای جهانی در حدود 6 درصد افزایش داشت و به 1932 دلار رسید. 

 1945 دلار اولین مقاومت مهم انس طلای جهانی است  و در صورت ریزش، 1906 دلار حمایت بعدی خواهد بود.

تحلیل فاندامنتال طلا

«تحلیل فاندامنتال» یا «تحلیل بنیادی» روشی برای سنجش ارزش ذاتی طلا با بررسی عوامل اقتصادی و مالی مرتبط با آن است. این مدل تحلیلی، یکی از روش‌های محبوب تحلیل طلا برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است و سرمایه‌گذار در نهایت با بررسی عوامل فاندامنتال پی خواهد برد، آیا طلا بیشتر از ارزش ذاتی خود قیمت‌گذاری شده یا کمتر.

در هفته گذشته قیمت انس طلا در بازار جهانی با رشد قابل توجهی همراه بود. عمده علت این افزایش قیمت، مربوط به وقوع جنگ بین فلسطین و اسرائیل و بروز نااطمینانی در سطح جهانی بود. معمولا در چنین شرایطی اقبال با دارایی های امن بیشتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *