آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری کهربا

 صندوق سرمایه‌گذاری طلای کاریزما (کهربا) نوعی صندوق کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه جمع‌آوری شده مشتریان را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین این صندوق‌ امکان ورود به بازار مشتقه برای پوشش ریسک سکه‌های خریداری شده را نیز دارد. از آنجا که بخش عمده‌ای از منابع مالی این صندوق صرف خرید شمش طلا یا سهام شرکت‌های تولیدکننده طلا می‌شود، بنابراین،‌ ارزش واحدهای این صندوق ETF بر اساس ارزش روزانه طلا سنجیده می‌شود.

تحلیل صندوق کهربا (شهریور ۱۴۰۲)

به طور کلی قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت ارز و همچنین انس طلای جهانی است. لازم به ذکر است که همبستگی قیمت طلا با دلار بسیار بیشتر از انس جهانی بوده و می‌توان گفت طلا در ایران الگوی قیمتی بسیار مشابهی با دلار دارد.

در شهریور ماه قیمت ارز و طلای ۱۸ عیار علی‌رغم نوساناتی که داشتند، در نهایت با رشد بسیار اندکی به کار خود پایان دادند. در این ماه قیمت دلار آزاد حدود ۰.۳۸ درصد و قیمت طلای ۱۸ عیار با ۰.۱۹ درصد رشد همراه بود. اما قیمت هر واحد صندوق طلای کهربا با 3.7 درصد کاهش همراه بود.

کاهش قیمت هر واحد صندوق کهربا در حالی رخ داد که قیمت طلا در ایران تغییر چندانی نداشت و حتی رشد اندکی را نیز ثبت کرد. با وجود عملکرد نه چندان مطلوب کهربا در شهریور ماه، خالص جریان نقدینگی در این صندوق مثبت بوده که به معنی ورود سرمایه به صندوق است.

سبد دارایی صندوق کهربا

ترکیب دارایی این صندوق شامل 99.7 درصد گواهی سپرده کالایی است و تنها درصدی بسیار کوچکی از آن به صورت اوراق مشارکت، سپرده بانکی و وجه نقد نگهداری می‌شود.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی‌های صندوق کهربا در شهریور ماه در روند صعودی قرار داشته و از ۱.۹۲ به ۲.۰۲ همت افزایش یافته است. 

با توجه به ارزش خالص دارایی صندوق کهربا و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد کهربا در پایان مرداد حدود ۲۳۶۴ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۲۳۷۸ تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت که هر واحد صندوق کهربا اندکی بالاتر از ارزش واقعی خود معامله شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *