آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری کارا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کارا ابزاری عالی برای کاهش ریسک و تنوع بخشیدن به سبد سهامی است. در واقع، این صندوق‌ها مقداری سود سالانه را همانند سپرده‌های بانکی تضمین می‌کنند. با این تفاوت که معمولاً‌ مقدار سود پرداختی آن‌ها بیشتر از بانک‌هاست و نقدشوندگی سرمایه شما نیز بالاتر خواهد بود. 

صندوق کارا به دلیل سرمایه‌گذای کم‌ریسکی که دارد، کمتر در معرض نوسانات قرار می‌گیرند و برای افراد کاملاً ریسک‌گریز گزینه مناسبی است. علاوه بر این،‌ برخی افراد از این صندوق به منظور تعدیل میزان ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند.

تحلیل صندوق کارا (شهریور ۱۴۰۲)

همانطور که گفته شد، صندوق‌های درآمد ثابت همواره بازدهی مثبتی دارند، از این رو صندوق کارا علی رغم نوسانات بازار و افت شاخص کل، رشد دو درصدی را طی شهریور ماه ثبت کرد. هرچند ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اندک است، اما از طرفی در دوران رشد بازار نیز سوددهی کمتری نسبت به بسیاری از صندوق‌ها خواهند داشت.

با وجود روند سودساز این نوع صندوق ها، ورود خالص نقدینگی در شهریور ماه در صندوق فوق منفی بوده است که به معنی خروج سرمایه است. این موضوع می‌تواند به دلیل بهبود شرایط بازار سرمایه رخ داده باشد. در شرایط عدم اطمینان تمایل به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است اما وقتی بازار سرمایه در جهت صعودی قرار می‌گیرد پول از صندوق های درآمد ثابت خارج شده و وارد سایر قسمت های بازار می شود.

سبد دارایی صندوق کارا

48 درصد از دارایی‌های صندوق کارا به شکل وجه نقد و سپرده بانکی نگهداری می‌شود که نسبت به ماه قبل حدود 10 درصد کاهش یافته است. 40 درصد در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری شده و در نهایت 9 درصد هم در واحدهای صندوق قرار دارد.

عمده سرمایه‌گذاری انجام شده صندوق کارا در گروه صندوق‌های قابل معامله بوده است.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی‌های صندوق کارا در شهریور ماه با کاهش همراه بوده و از ۱۴.۳۷ همت به ۱۳.۰۴ همت کاهش یافته است. بر اساس ارزش خالص دارایی این صندوق و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد صندوق کارا در پایان مرداد حدود ۱۵۲۶ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۵۴۳ تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت هر واحد صندوق کارا در بالای قیمت واقعی مورد معامله قرار گرفته و دارای اندکی حباب بوده است. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *