آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری پالایش

صندوق پالایشی یکم به عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری در سهام فعالیت دارد که عمده سرمایه‌گذاری آن در سهام گروه فرآورده‌های نفتی است. با توجه به اینکه صنایع پالایشگاهی در ایران از صنایع بزرگ کشور محسوب می‌شود، شرکت‌های پالایشی عموماً بازدهی متناسب با تورم یا بیشتر دارند. به همین خاطر صندوق پالایشی یکم در بلندمدت دارایی مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه متناسب با ریسک این صندوق است. 

تحلیل صندوق پالایش (شهریور ۱۴۰۲)

ارزش هر واحد صندوق پالایش در شهریور ماه با ۲۴ درصد رشد همراه بود. با توجه به وضعیت بازار سرمایه، رشد ۹.۸ درصدی شاخص کل، رشد ۸.۸ درصدی شاخص هم وزن و همچنین افزایش ۲۰ درصدی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، می‌توان گفت عملکرد این صندوق بسیار مطلوب بوده و بهتر از میانگین بازار عمل کرده است. این صندوق در مرداد ماه هم وضعیت بهتری نسبت به شرایط کلی بازار سرمایه داشت.

دلیل عمده رشد این صندوق می‌تواند افزایش قیمت نفت و چشم‌انداز صعودی آن باشد. در هفته پایانی شهریور قیمت نفت برای سومین هفته متوالی در مسیر افزایشی قرار گرفت. طی چند روز گذشته قیمت نفت برنت در محدوده ۹۵ دلار و نفت‌خام آمریکا حدود ۹۲ دلار در هر بشکه معامله شد. این بالاترین سطح قیمت نفت از نوامبر ۲۰۲۲ یعنی حدود ۱۰ ماه اخیر است. نگرانی از کمبود نفت در بازار مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها است. عربستان و روسیه اخیرا اعلام کردند که به طور خودخواسته تولیدات خود را در مجموع ۱.۳ میلیون بشکه در روز تا پایان سال کاهش خواهند داد.

از طرف دیگر  کاهش عرضه نفت قزاقستان به دلیل تعمیرات و رشد ۱۰ درصدی مقدار پالایش نفت چین نسبت به سال گذشته از دیگر دلیلی است که باعث شد قیمت نفت برنت تا سطح ۹۵ دلار افزایش یابد.

تحلیلگران ANZ پیش‌بینی می‌کنند در سه ماهه پایانی سال بازار با کسری ۲ میلیون بشکه‌ای مواجه شود. از این رو بانک‌هایی چون گلدمن ساکس، بانک اف امریکا، یوبی‌اس، آی‌ان‌جی و … پیش‌بینی می‌کنند که بهای نفت در ماه‌های آخر سال به سطوح بیش از ۱۰۰ دلار برسد.

سبد دارایی صندوق پالایش

ترکیب دارایی صندوق پالایش شامل ۸۷ درصد سهام، ۱۰.۵ درصد وجه نقد و سپرده بانکی (نسبت به ماه قبل ۳ درصد رشد داشته) و ۱.۴۴ درصد دارایی‌ها است.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی‌های این صندوق در شهریور ماه نیز در روند صعودی قرار داشته و از ۱۳.۲ همت به ۱۶ همت افزایش یافت که رشد حدود ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به ارزش خالص دارایی این صندوق و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد صندوق پالایش در پایان شهریور حدود ۲۰۳۹۲ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۶۲۸۰ تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت که هر واحد پالایش در زیر ارزش واقعی خود مورد معامله قرار گرفته و دارای ارزندگی قیمتی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *