آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه

صندوق سرمایه‌گذاری شاخص ۳۰ شرکت فیروزه، سهام ۳۰ شرکت بزرگ بورسی را در بر می‌گیرد. صندوق‌های شاخصی از لحاظ دارایی ترکیبی شبیه صندوق‌های سهامی بوده و از نظر ریسک مشابه صندوق‌های مختلط عمل می‌کنند. یعنی ریسک کمتری از صندوق‌های سهامی و بیشتر از صندوق‌ها درآمد ثابت دارند. بازدهی صندوق شاخصی فیروزه بستگی به شرایط اقتصادی و روند شاخص دارد. این صندوق‌ها تقسیم سود دوره‌ای ندارند و سرمایه‌گذار تنها از اختلاف قیمت خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری سود می‌برد.

تحلیل صندوق فیروزه (شهریور ۱۴۰۲)

ارزش هر واحد صندوق فیروزه در شهریور ماه با رشد 10.5 درصدی همراه بود. هرچند در این ماه شرایط کلی بازار مساعد بود و شاخص کل و هم وزن به ترتیب با رشد 9.8 و 8.8 درصدی همراه بودند اما فیروزه توانست بازدهی بالاتری از میانگین بازار ارائه دهد. این صندوق در زمان ریزش نیز افت کمتری را نسبت به بازار تجربه کرد و این موضوع نشان دهنده مدیریت قابل قبول این صندوق است.

سبد دارایی صندوق فیروزه

ترکیب دارایی‌های صندوق فیروزه در شهریور ماه با اندکی تغییر همراه بود و سهم سهام آن از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با 5 درصد رشد به 92 درصد رسید. اما از طرف دیگر میزان دارایی‌های نقد و بانکی آن کاهش یافت و به 6.6 درصد رسید. مشخص است که این صندوق درصدی از دارایی نقد خود را به سهام تخصیص داده است. عمده سرمایه‌گذاری صندوق فیروزه در گروه فلزات اساسی بوده که 31 درصد سبد سهامی آن را تشکیل می‌دهد. گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی، 65 درصد کل سرمایه‌گذاری صندوق فیروزه را شامل می‌شوند.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی صندوق فیروزه در شهریور ماه با رشد همراه بود و از 390 به 426 میلیارد تومان افزایش یافت. با توجه به ارزش خالص دارایی این شرکت و تعداد واحد سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد صندوق فیروزه در پایان شهریور حدود 2772 تومان بوده که اختلاف اندکی با قیمت معامله در بازار داشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *