آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری طلا لوتوس

صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع کالایی با پشتوانه طلا است و عمده منابع این صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا است. باتوجه به ماهیت ریسکی سرمایه‌گذاری در طلا که امکان بالا و پایین رفتن قیمت آن تحت تاثیر شرایط مختلف وجود دارد، این صندوق جزو سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک است که البته ریسک‌های آن توسط مدیر صندوق کنترل می‌شود.

بخش عمده‌ای از منابع مالی این صندوق صرف خرید شمش طلا یا خرید سهام شرکت‌های تولیدکننده طلا می‌شود. بنابراین،‌ ارزش واحدهای این صندوق ETF  بر اساس ارزش روز طلا سنجیده می‌شود. منظور از واحدهای ETF این است که برای خرید و فروش (یا همان صدور و ابطال) واحدهای این صندوق احتیاجی به مراجعه حضوری نیست و این کار را می‌توانید از طریق پنل‌های معاملاتی آنلاین که شرکت‌های کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهند، انجام دهید.

تحلیل صندوق طلا لوتوس (شهریور ۱۴۰۲)

به طور کلی قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت ارز و همچنین قیمت اونس طلای جهانی است. لازم به ذکر است که همبستگی قیمت طلا با دلار بسیار بیشتر از انس جهانی بوده و می‌توان گفت طلا در ایران الگوی قیمتی بسیار مشابهی به دلار دارد.

در شهریور ماه قیمت ارز و طلای ۱۸ عیار علی‌رغم نوساناتی که داشتند، در نهایت با رشد بسیار اندکی به کار خود پایان دادند. در این ماه قیمت دلار آزاد در حدود ۰.۳۸ درصد و قیمت طلای ۱۸ عیار با ۰.۱۹ درصد رشد همراه بود. اما قیمت هر واحد صندوق طلا لوتوس با ۱.۶ درصد کاهش همراه بود.

کاهش قیمت هر واحد صندوق لوتوس در حالی رخ داد که قیمت طلا در ایران تغییر چندانی نداشت و حتی رشد اندکی را نیز ثبت کرد. با وجود عملکرد نه چندان مطلوب لوتوس در شهریور ماه، خالص جریان نقدینگی در این صندوق مثبت بوده که به معنی ورود سرمایه به صندوق است. 

سبد دارایی صندوق طلا لوتوس

ترکیب دارایی این صندوق شامل ۹۸.۲۹ درصد گواهی سپرده کالایی است و تنها درصد بسیار بسیار کوچکی از آن به صورت اوراق مشارکت، سپرده بانکی و نقد نگهداری می شود.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی این صندوق در شهریور ماه با اندکی کاهش همراه بود و از ۶.۲ به ۶.۱۲ همت رسید. با توجه به ارزش خالص دارایی صندوق لوتوس و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد لوتوس در پایان شهریور حدود ۱۸۰۹۱ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۸۰۰ تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت هر واحد طلا اندکی کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود، یا به عبارت دیگر حباب منفی داشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *