آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری دیبا

صندوق مختص اوراق دولتی بازده پایه بازار صبا «دیبا»، یک صندوق درآمد ثابت است که در اوراق دولتی سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌های سرمایه­‌گذاری مختص اوراق دولتی درآمد ثابت، موظف به سرمایه­‌گذاری حداقل  ۷۵٪ کل دارایی‌­های خود در اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت و اسناد خزانه اسلامی هستند. از آنجا که صندوق اوراق دولتی اجازه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌­ها را ندارد، لذا بازدهی آن تحت تاثیر نوسانات بازار سرمایه قرار نخواهد گرفت و کمترین ریسک را در میان صندوق­‌های درآمد ثابت خواهد داشت.

تحلیل صندوق دیبا (شهریور ۱۴۰۲)

همانطور که گفته شد، صندوق‌های درآمد ثابت همواره بازدهی مثبتی دارند، از این رو صندوق دیبا علی رغم نوسانات بازار و افت شاخص کل، رشد دو درصدی را طی شهریور ماه ثبت کرد. هرچند ریسک سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها اندک است، اما از طرف دیگر در دوران رشد بازار نیز سوددهی کمتری نسبت به بسیاری از صندوق‌ها خواهند داشت.

با وجود اینکه شرایط بازار سرمایه در شهریور ماه اندکی بهبود یافت و برخی صندوق‌های درآمد ثابت با خالص خروج نقدینگی همراه بودند اما دیبا موفق شاهد ورود نقدینگی بود. این موضوع به معنی ورود سرمایه به صندوق فوق است.

سبد دارایی صندوق دیبا

79 درصد از دارایی‌های صندوق دیبا در اوراق مشارکت سرمایه گذاری شده است. ۲۰ درصد به صورت نقد و سپرده بانکی و در نهایت ۵ درصد نیز در دیگر دارایی‌ها مورد سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی‌های صندوق دیبا در شهریور ماه با کاهش همراه بوده و از ۱۴۵ میلیارد تومان به ۱۲۹ میلیارد تومان کاهش یافت. بر اساس ارزش خالص دارایی این صندوق و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد صندوق دیبا در پایان شهریور حدود ۱۱۹۰ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۱۷۸ تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت هر واحد دیبا معادل قیمت واقعی مورد معامله قرار گرفته است. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *