آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/

تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری تمشک ترنج

صندوق سرمایه‌گذاری تمشک یک فرا صندوق (Fund Of Funds) است که پرتفوی آن شامل سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد.  به عبارتی صندوق ترنج با هدف کسب بازدهی از همه بازارها پرتفوی خود را بر اساس انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌چیند.

 این نوع صندوق امکان سرمایه‌گذاری همزمان در بازارهای مختلف سهام، درآمد ثابت و سپرده کالایی را برای سرمایه‌گذاران محیا می‌کند. به عبارتی پرتفوی آن به جای سهام و اوراق قرضه، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی تشکیل می‌شود. یکی از مهمترین ویژگی‌های صندوق تمشک تنوع بالای چینش دارایی آن است. این امکان متنوع سازی دارایی‌های صندوق‌ را تا حد زیادی بالا برده و فاکتور ریسک را برای سرمایه‌گذاری تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

تحلیل صندوق تمشک (شهریور 1402)

قیمت این صندوق در شهریور ماه با رشد همراه بود و موفق شد بازدهی ۶ درصدی را  ثبت کند. عمده دلیل رشد این صندوق در طی یک ماه گذشته بهبود وضعیت کلی بازار است. لازم به ذکر است در مدت زمان اشاره شده شاخص کل و هم‌وزن به ترتیب رشد ۹.۸ و ۸.۸ درصدی را ثبت کردند.

جریان خالص نقدینگی نیز در این صندوق از اوایل خرداد منفی بوده و رفته رفته شدت گرفته است. این موضوع به معنی عدم جذابیت این صندوق برای سرمایه‌گذاران و خروج سرمایه از آن است. در شهریور ماه نیز علی‌رغم رشد قیمتی این صندوق، جریان خروج نقدینگی ادامه‌دار بود.

سبد دارایی صندوق تمشک

ترکیب دارایی صندوق تمشک شامل ۹۹.۹ درصد واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV)

ارزش خالص دارایی صندوق تمشک از اواسط اردیبهشت تا پایان مرداد در روند نزولی قرار داشت و از ۷۳۵ میلیارد تومان به ۴۱۸ میلیارد تومان تقلیل یافته است. در شهریور ماه نیز این روند نزولی همچنان ادامه‌دار بود و با ۳.۳ درصد کاهش نسبت به مرداد ماه به، ۴۰۴ میلیارد تومان رسید.

با توجه به ارزش خالص دارایی این شرکت و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده آن، قیمت آماری هر واحد صندوق تمشک در پایان شهریور حدود ۱۴۲۹ تومان بوده که با توجه به قیمت بازار ۱۴۰۶  تومان در آن تاریخ، می‌توان گفت هر واحد تمشک زیر قیمت واقعی در حال معامله بوده و تقریبا در نواحی ارزنده برای خرید قرار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *