آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
بلاکچین-چیست؟

بلاکچین چیست و چطور کار می‌کند؟

چه کسی فکر می‌کرد روزهایی برسد که حل الگوریتم‌های در دستگاه‌هایی که زنجیره‌وار به هم متصل شدند بتوانند پول‌سازی کنند و به خزانه‌ای چند هزار میلیون دلاری در گردش در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شود. درست حدس زدید. در مورد بلاکچین (Blockchain) صحبت می‌کنیم. اما همه چیز به توضیح قسمت کمی از این شگفتی ختم نمی‌شود؛ چراکه برای عده بسیاری از ما فهم عملکرد و ماهیت بلاکچین همچنان مبهم است و نیاز به جستار بیش‌تری در مفاهیم آن داریم؛ چنین شکوفایی در فضای دیجیتال دارای ویژگی‌ها و ابعادی است که دانستن‌شان برای تک تک ما که در سال‌های آتی مستقیم و غیرمستقیم با آن مواجه خواهیم بود واجب است. شفافیت از آگاهی می‌آید و ما تلاش داریم که از این پس سوال بزرگ بلاکچین چیست را به مفهومی دم دستی و آشنا در ذهن تبدیل کنیم. در این مقاله از آکادمی مزدکس با ما همراه باشید. 

تاریخچه بلاکچین

ساتوشی ناکاماتو، یک مرد ژاپنی که با انتشار یک مطلب در تاریخ 31 اکتبر 2008 کاری کرد که شاخک‌های سرمایه گذاری در فضای فناوری جهان تکان بخورد و متوجه به وجود آمد‌ن یک مفهوم جدید و البته عجیب به نام پول نقد الکترونیکی با اسم تجاری بیت کوین شود. می‌توان گفت که ذات ژاپنی آقای ناکاماتو در بلاکچین نهفته ا‌‌ست؛ چرا که دو هدف اصلی منحصربه‌فرد بودن ارزهای دیجیتال با رمزنگاری‌هایی که دارند و از بین ر‌فتن و‌اسطه‌‌ها در تراکنش‌ها سرعت عمل و صداقت یک ژاپنی را در مفهوم بلاکچین به نما‌یش می‌گذار‌ند. سبک تراکنش در بلاکچین را همتا به همتا هم می‌گویند و دلیل این نوع اسم‌گذاری هم عدم وجود واسطه‌های مالی است.

تاریخچه بلاکچین از یک زاویه می‌تواند به سوال بلاکچین چیست؟ این طور پاسخ دهد که یک سیستم غیرمتمرکز است؛ یعنی مانند بانک در موقعیت متمرکز قرار ندارد. ممکن است کلمه غیرمتمرکز خاطر عده‌ای را به هم بریزد. در جواب این به هم ریختگی باید گفت که همین سیستم غیر متمرکز است که می‌تواند جلوی رانت و کلاهبرداری و تقلب را بگیرد. غیرمتمرکز بودن در ساختار بلاکچین یعنی هر ارز دیجیتالی که با رمزگذاری جدید وارد می‌شود را می‌توان رصد کرد. توضیحات چگونه کار کردن بلاکچین را در بخش‌های بعدی به طور کامل ارائه خواهیم کرد.

دلایل به وجود آمد‌ن تکنولوژی بلاکچین چیست؟

بی شک زمانی که کارد به استخوان می‌رسد و هیچ نوع قانون‌گذاری برای جلوگیری از فسادهای مالی و تجمیع قدرت در یک جا و به صورت انحصاری مؤثر نیست پس به این نتیجه می‌رسیم که بهتر است به طور کلی یک مسیر جدید با ساختاری متفاوت را با آن‌چه تا به امروز استفاده می‌کردیم جا به جا کنیم. تکنولوژی بلاکچین درست برای جواب به نیازهایی مانند جلوگیری از انحصارگرایی و کلاهبرداری و خرابکاری‌های مالی به وجود آمد.

فناوری بلا‌کچین این فرصت را به وجود می‌آورد تا با حذف دخالت‌های انسانی و در اختیار گذاشتن رمزهای تعریف شده در ارز دیجیتال میان خریدار و فروشند‌ه هر تراکنشی در نهایت شفافیت انجام شود. عرضه و تقاضا در تکنولوژی بلاکچین حرف اول را می‌زند و به همین خاطر نمی‌توان عرضه را به انحصار درآورد و تقاضا را تشنه نگه داشت. به عبارتی اگر خدمات بهتر باشد پس تقاضا بالا می‌رود. به همین دلیل رمزارز مربوط به آن خدمات با ارزش‌تر و تقاضا برای آن بر اساس لیاقتی که از خود نشان داد‌ه بالا می‌رود. 

شبکه بلاکچین از چه اجزایی تشکیل شد‌ه است؟

بسیاری از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دارند و یا حتی در این شبکه اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند می‌خواهند بدانند که اجزای تشکیل دهنده بلاکچین چیست؟ و کارکرد هر کدام چیست؟ مجموع بلاک‌ها، گره‌ها و ماینرها اجزای تشکیل دهنده بلاکچین را تشکیل می‌دهند. به توضیح هر کدام‌شان به طور مجزا خواهیم پرداخت؛

  • بلاک‌ها؛ به بلاک‌ها بسته‌های اطلاعاتی هم می‌گویند. هر کدام از این بلاک‌ها که بدنه اصلی بلاکچین را تشکیل می‌دهند از سه قسمت نانس (Nonce)، دیتا (Data) و هش (Hash) تشکیل می‌شوند. دیتا (Data) همان‌طور که از نام‌اش پیدا است شامل داده‌هایی می‌شود که بعد از هر تراکنش ضبط می‌شوند. هش (Hash) هم اعدادی هستند که موازی با نانس در بدنه بلاک‌ها قرار دارند.
  • گره‌ها (Nodes)؛ جذاب‌ترین قسمت بلاکچین همین گره‌ها هستند. در واقع گره‌ها هستند که باعث غیرمتمرکز بودن ساختار بلاکچین می‌شوند. به این معنی که با وجود گره‌ها هیچ دستگاه و رایانه‌ای نمی‌تواند تمام شبکه را در اختیار داشته باشد. این گره‌ها به هم متصل هستند و از تمام بدنه شبکه مراقبت می‌کنند تا از ذخیره‌سازی یکجا و در نتیجه رونوشت شدن بلاکچین جلوگیری کنند.
  • ماینرها؛ به کلمه ماینینگ (Mining) خوب دقت کنید. این کلمه در فارسی به معنای استخراج کردن است. یادآور شویم که هر بلاک نانس (Nonce) و هش (Hash) ویژه خود را دارد. زمانی که عملیات در بلاکچین انجام می‌شود هش بلاک قبلی از طریق ماینر استخراج و در بلاک جدید ذخیر می‌شود. در واقع ماینرها برای استخراج نتایج مسائل ریاضی و حل آن‌ها در بلاک‌ها طراحی شده‌اند که برای این کار هم از سخت افزارها و هم از نرم افزارهای بسیار قوی استفاده می‌کنند.

بلاکچین چطور کار می‌کند؟

رشته مستطیل‌هایی را در ذهن متصور شوید که در هر کدام از آن‌ها الگوریتمی حل می‌شود و اطلاعات حل شد‌‌ه به مستطیل بعدی منتقل می‌شو‌د. هر بار بابت حل الگوریتم پاداشی به ماینر داد‌ه می‌شود که می‌توان پاداش را همان پول الکترونیکی که ما به عنوان رمزارز می‌شناسیم تعریف کرد. با حل الگوریتم‌ها و انتقال اطلاعات به بلاک بعدی می‌توان گفت تمام کسانی که به بلاکچین متصل هستند و خرید و فروش ارز دیجیتال می‌کنند می‌توانند مشخصات رمزینه‌های رمزارز را متوجه شوند. همین زنجیره باعث می‌شود که تمام نفراتی که در زنجیره بلاکچین حضور دارند از اطلاعات رمزارزها خبردار شوند و به دنبال این آگاهی، هیچ امکانی برای رونوشت کردن و کلاهبرداری در فضای بلاکچین وجود نخواهد داشت.

بلاکچین چه اهمیتی دارد؟

اولین موضوعی که اهمیت بلاکچین را نشان می‌دهد راحت شدن معاملات و حذف واسطه در نقل و انتقالات است. در حال حاضر می‌بینیم که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ آنلاین مانند آمازون برای راحتی مخاطب خود امکان پرداخت خریدها را با ارز دیجیتال در برنامه‌های اصلی خود قرار داد‌ه است. وبسایت‌هایی هم دید‌ه می‌شوند که برای خرید و فروش محصولات خود مانند قطعات موسیقی و دیگر محصولات دیجیتالی از کیف پول‌های دیجیتال استفا‌ده می‌کنند. این تغییرات و پوست‌اندازی مالی گسترده در جهان نشان از اهمیت بلاکچین دارد.

زنجیره‌ای که امکان تقلب را به صفر رساند‌ه است و منحصر‌به‌فرد بودن را برای به وجود آمد‌ن پدیده‌ای مانند توکن غیر مثلی (NFT) فراهم کر‌د‌‌ه است. البته که ظرفیت بلاکچین به همین اندازه ختم نمی‌شود؛ دانشجویان و دانش آموزان هم می‌توانند برای ذخیره اطلاعات از بلاکچین بهره‌مند شوند. بسیاری از مواقع هم پیش آمد‌ه که برای جا به جا کردن مدارک‌مان به صورت فایل و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی یا به مشکل برخوردیم و یا صحت مدارک از این راه‌ها امکان‌پذیر نبود‌‌ه است. بلاکچین به دلیل امنیت بسیار بالای خود می‌تواند برای جا به جایی مدارک یک شاهراه اصلی به حساب بیاید. در باب اهمیت بلاکچین باید گفت هنوز رویدادهایی در راه هستند که اهمیت بلاکچین را به ضرورت تبدیل خواهند کرد.

نقش بلاکچین در حوزه رمز ارزها

بی شک وجود بلاکچین مانند سفره‌ای است برای چیدمان رمزارزها و البته ماهیت‌های بالقوه دیگری در حوزه پول الکترونیک. به این معنی که اطلاعات رمزارزها همگی در همین بستر بلاکچین ذخیره می‌شود و الگوریتم‌های رمزارزها در بدنه بلاکچین انجام و در واقع به بلاک بعدی انتقال می‌یابد. این شبکه که بیت کوین برای حضور و تراکنش‌هایش از آن استفاده کرد، آنقدر با استقبال مواجه شد که مسیری هموار برای ورود رمزارزهای دیگر تبدیل شد. در تعریف و تفهیم بلاکچین چیست؟ وجود رمزارزها عضوی جدایی ناپذیر هستند.

ویژگی‎های بلاکچین

شکوفایی حوزه فناوری را می‌توان به زمانی مرتبط کرد که امنیت، شفافیت و غیرقابل تغییر بودن همگی در پدیده یا بهتر بگوییم یک شبکه به نام بلاکچین جمع شد‌ه باشد. اگر بپرسیم ویژگی‌های بلاکچین چیست؟ می‌توانیم در پاسخ به تک تک مواردی که نام بردیم بپردازیم.

  • شفافیت: در یک جمله می‌شود گفت که شفافیت یعنی همه اعضا و یا جمعی که دخیل یک ماجرا هستند از همه چیز آن ماجرا باخبر باشند. با این حساب بلاکچین شبکه‌ای است که اطلاعات خود را در معرض تمام اعضای خود قرار می‌دهد.
  • غیر قابل تغییر بودن؛ پیش‌تر در مورد بلاک‌ها در ساختار بلاکچین صحبت کردیم. این نکته را در مورد بلاک‌ها که بدنه اصلی و زنجیره‌وار هر بلاکچین هستند می‌‌‎توان به عنوان یک ویژگی یادآور شد که اطلاعات درون هیچ کدام‌شان قابل تغییر نیستند. هر اطلاعاتی که در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند برای همیشه حفظ می‌شوند و گفتنی است که بلاک‌ها به سختی قابل حذف هستند. در واقع همین ویژگی باعث منحصربه‌فرد بودن هر رمزارز و جلوگیری از رونوشت و تقلب در این حوزه می‌شود.
  • امنیت؛ همان‌طور که می‌دانیم الگوریتم‌ها و نوع رمزنگاری در آن در علم ریاضیات بهترین نوع ایمنی را برای ساختار بلاکچین به همراه داشته‌اند. گره‌های درون هر کدام از بلاک‌ها همین وظیفه مهم را بر عهده دارند که با ترکیب الگوریتم‌ها و تغییرناپذیری بالاترین سطح از امنیت را برای نقل و انتقالات و تراکنش‌ها و به طور کلی جابه‌جایی اطلاعات فراهم کنند. 

انواع شبکه‌های بلاکچین

توضیحاتی که تا به این‌جا در پاسخ به سوال بلاکچین چیست؟ ارائه دادیم نشان می‌دهد که این شبکه فقط به یک نوع ختم نمی‌شود و انواع مختلفی از آن به وجود آمد‌ه است و در آینده هم شاهد دیگر انواع آن خواهیم بود. در حال حاضر به معرفی چهار نوع بلاکچین های خصوصی و عمومی به عنوان دو نوع معمول و پربسامد و در دست استفاده شرکت‌های خصوصی و کانال‌های ارز دیجیتال و همچنین نوع هیبرید و کنسرسیوم خواهیم پرداخت.

بلاکچین خصوصی و عمومی | Public Blockchain & Private Blockchain

این نوع از بلاکچین که به بلاکچین خصوصی معروف است در بستر سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شوند. این نوع بلاکچین تنها در دسترس عده محدودی از اعضای سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد. مجوز استفاده از بلاکچین خصوصی تحت نظارت خود سازمان است؛ چراکه برای اهداف خاص استفاده می‌شود. می‌توان گفت که تنها تفاوت نوع خصوصی بلاکچین با نوع عمومی آن همین محدودیت قائل شدن در استفاده از آن است.

بلاکچین هیبرید | Hybrid Blockchain

این نوع از بلاکچین همان‌طور که از نام‌اش پیدا است ترکیبی از دو نوع خصوصی و عمومی بلاکچین است. در واقع با همان امکان محدود کردن اعضا برای استفاده می‌توان قسمتی از اطلاعات که باید در دسترس کاربران قرار بگیرد را در بستر نوع بلاکچین عمومی قرار داد. به این معنی که در نوع بلاکچین هیبرید هم نوع خصوصی را در اختیار داریم و هم عمومی.

بلاکچین کنسرسیوم

این نوع از بلاکچین یک شبکه (Semi-Decentralized) یا همان نیمه-غیرمتمرکز هستند. به این معنی که بر خلاف بلاکچین خصوصی، نوع کنسرسیوم به دست بیش‌تر اعضای یک سازمان و یا شرکت برای تبادل و یا استخراج اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امنیت بلاکچین، آیا بلاکچین امن است؟

در آغاز مطلب به این موضوع اشاره کردیم که وجود بلاک‌ها، هش و نانس فضایی زنجیره‌وار و مطمئن را برای جمع‌آوری و انتقال داده‌ها با سطح نظارت و دقت بسیار بالا در شبکه بلاکچین تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به بلاکچین بیت کوین اشاره کرد که در آن بعد از وصل شدن و یا اضافه شدن بلاک به دنباله بلاکچین، بازگشتن و ایجاد تغییرات در بلاک کاری بس دشوار است. دلیل این دشواری به ترکیب اعداد و حروف در هش هر بلاک مربوط می‌شود. باری، به خاطر همین پیچیدگی و منحصربه‌فرد بودن است که می‌توان گفت بلاکچین از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

دو بار خرج کردن به چه معناست؟

دوبار خرج کردن یا (Double Spending) یکی از مشکلات احتما‌لی است که امکان به وجود آمد‌ن آن در برنامه ارز دیجیتال در نظر گر‌فته می‌شود. دوبار خرج کردن مانند این است که از یک اسکناس رونوشت یا همان کپی صورت بگیرد و این کار باعث به وجود آمد‌ن تورم و کا‌ستن از ارزش ارز می‌شود. در جهان دیجیتال و شبکه رمزارزها هم این احتمال وجود دارد که فایل دیجیتالی رونوشت و یا حتی جعل شود. این مشکل باعث می‌شود تا ر‌فته ر‌فته ارزش رمزارز در مقابل کالاها و واحدهای ارزی دیگر کم شود. این‌طور که آمارها نشان می‎‌دهند تا به امروز 51 درصد از حملات Double Spending به انواع رمزارزها انجام شد‌ه است.

نکته؛ ناگفته نماند که این اتفاق تا به حال برای بیت کوین و رمزارزهای موفق نیفتاده است.

نظریه بازی‌ها چیست؟

موضوعی که در فضای رمزارزها و بلاکچین به نظریه بازی معروف شد‌ه است به سیر مطالعاتی اشاره دارد که اعضای یک سیستم بر اساس مولفه‌هایی از قبل – با ابزار اصلی خود یعنی قالب‌های ریاضی – تعریف شده‌اند. این دست مولفه‎ها که در نظریه بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند هم اقتصاد را در بر می‌گیرد و هم شاخه‌های علوم انسانی مانند روانشناسی، منطق و رفتارشناسی. در واقع در اقتصاد رمزارزی لازم است که با استفاد‌ه از ترغیب و تشویق و متمایل کرد‌‌ن مخاطبا‌ن این حوزه به مسیر اصلی این اقتصاد از جا‌ن گرفتن راهکارهای نادرست و تقلبی جلوگیری شود.       

الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

در تعریف بلاکچین چیست؟ این توضیح را دادیم که بلاکچین یک شبکه زنجیره‌وار از بلاک‌ها است که به وسیله نودها یا همان گره‌ها به ذخیره اطلاعات به صورت غیرمتمرکز (Decentralized) می‌پردازد. ثبت اطلاعات به صورت غیر متمرکز یعنی یک سرور برای ذخیره اطلاعات استفاده نمی‌شود؛ بلکه این وظیفه مهم به عهده سرورهای بسیاری است. زمانی فرا می‌رسد که ما نیاز به بروزرسانی یک پارچه اطلاعات در تمام گره‌ها داریم. در چنین موقعیتی باید از الگوریتم اجماع در بلاکچین استفاده می‌کنیم تا بتوانیم کار بروزرسانی را به صورت یکپارچه در بدنه غیرمتمرکز بلاکچین انجام دهیم. یک دفتر توزیع کل در این میان داریم که بروزرسانی گره‌ها باید در آن انجام شود. در این موقعیت الگوریتم اجماع با سه کاربرد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • گزیدن گره‌ها برای اجرای امور مدیریتی
  • یکپارچه‌سازی اطلاعات در بدنه‌های سرویس دهنده در بلاکچین
  • تایید تراکنش‌‎ها و ذخیره آن‌ها در دفتر کل توزیع‌شد‌ه

ماینر چیست و ماینرها چه نقشی در شبکه بلاکچین دارند؟

بی اغراق می‌توان گفت که ماینرها حساس‌ترین قسمت در شبکه بلاکچین هستند. ماینینگ کردن یا به فارسی استخراج کردن اطلاعات از بلاک‌ها برای منتقل شدن‌شان به بلاک بعدی بر عهده این بخش است. دستگاه‌های ماینر انواع متنوع دارد که ASIC یکی از آن‌ها است.

الگوریتم BFT چیست؟

زمانی که به تماشای فیلم‌های تاریخی می‌نشینیم متوجه می‌شویم که دلیل اصلی شکست جبهه‌های مختلف یک ارتش بزرگ امپراطوری – بارها و بارها – نرسیدن پیغام‌های مختلف میان مواضع و جبهه‌های موافق در جنگ بوده است. این‌که پیک‌ها گاهی اشتباهی بوده‌اند و از سپاه دشمن و یا دیر رسیدن پیام برای شروع حمله نوش‌دارویی بوده پس از مرگ سهراب. به درستی که این خطا در فضای بلاکچین از نام ژنرال‌های بیزانس برگرفته شده که به (Byzantine General) معروف است و اشاره به همان ناهماهنگی‌ها در جبهه‌های قدیم دارد. اگر به یاد داشته باشیم در همان اول گفتیم که نودها به عنوان توزیع کنندکان در شبکه هستند. برای ساختن یک بلاک جدید، این نودها هستند که باید به توافق برسند و چیزی از اطلاعات پس و پیش نشود و همه ابعاد در یک زمان مشخص انجام شو‌د.

قانون کلی این است که دو سوم نودها باید برای درست انجام شد‌ن عملیات و ساختن بلاک جدید به طور هماهنگ عمل کنند. اگر غیر از این صورت گیرد همان حمله 51 درصد معروف اتفاق می‌افتد. با این دیدگاه و آینده نگری که امکان احتمال خطا ژنرال بیزانس وجود دارد باید تدبیری برای جلوگیری و یا سالم گذشتن از خط حملات در نظر داشت. (Byzantine Fault Tolerance) یا تحمل خطای بیزانس (BFT) برای چنین مواقعی به کار گرفته می‌شود. بهترین راه برای درست به انجام رسیدن الگوریتم اجماع در بلاکچین بهره بردن از تحمل خطای بیزانس است. این که به عنوان مثال با ایجاد نود یا گره‌‎های اعتبارسنج و یا شتاب دهنده از حملات به شبکه بلاکچین جلوگیری کنیم.

حمله ۵۱ درصد در بلاکچین چیست؟

با توضیح الگوریتم BTF در میان ابعاد مختلف تعریف کلی بلاکچین چیست؟ متوجه شدیم که ممکن است حملاتی هم به شبکه بلاکچین وجود داشته باشد. از حملات گفتیم و به عبارت معروفی به نام حمله 51 درصد در بلاکچین رسیدیم. بد نیست تا بحث‌مان متمایل به این بحث است در مورد این حمله معروف هم توضیح دهیم. گفتیم که یکی از نقاط قوت بلاکچین این است که از سامانه غیرمتمرکز برخوردار است و در انحصار یک شرکت و سازمان یا یک شخص نیست. از طرفی دیگر گفتیم که شبکه‌های توزیع کننده در بلاکچین همان نودها هستند. حمله 51 درصد دقیقا به همین غیرمتمرکز بودن بلاکچین اشاره دارد. این حمله زمانی رخ می‌دهد که حمله کننده بتواند بیش از 50 درصد نودهای داخل شبکه را به سلطه خود درآورد و شبکه بلاکچین را در اختیار گیرد.

در این صورت حمله کننده یا به اصطلاح همان هکر می‌تواند تراکنش انجام شده در بلاک‌ها را معکوس و هدایت کند که اگر بتواند این کار را انجام دهد مشکل دوبار خرج کردن که قبل‌تر به توضیح آن پرداختیم را صورت دهد و از رمزارزها کپی بگیرد. هر چه تعداد بلاک‌ها و زنجیره بلاکچین یک رمزارز بیش‌تر باشد امکان جلوگیری از حمله 51 درصد بیش‌تر می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به بیت کوین اشاره کرد؛ از آن‌جایی که این رمزارز کار خود را با ماینرهای بسیاری شروع کرد از همان ابتدا تعداد بلاک‌های بسیاری داشت. به همین خاطر تا به امروز هیچ گونه حمله 51 درصد علیه این رمزارز موفق نبوده است. حتی اگر هم حمله‌ای هم برای بلاکچین‌های گسترده صورت بگیرد باز هم به خاطر بالا بودن تعداد ماینرها بلاک‌های آسیب دیده به سرعت ترمیم می‌شوند.

گواه اثبات کار چیست؟

Proof of Work یا گواه اثبات کار یکی از انواع الگوریتم جامع است که مانند دیگر الگوریتم‌های جامع از حمله به هش‌ها در شبکه بلاکچین کمک می‌کند. این الگوریتم در سال 1993 میلادی به دست سینتیا دورک و مونی نائور اختراع شد. کار اصلی الگوریتم گواه اثبات کار در جلوگیری از هک این است که در برابر سواستفاده‌ها و اسپم شدن از اطلاعات شبکه بلاکچین محافظت می‌کند. این الگوریم نفری که درخواست خدمات دارد را ملزم به انجام محاسبات خاص می‌کند تا از صحت ادامه فعالیت اطمینان حاصل کند.  

گواه اثبات سهام چیست؟

Proof of Stake یا گواه اثبات سهام هم مانند گواه اثبات کار یکی از الگوریتم های اجماع به حساب می‌آید. در واقع می‌توان این ادعا را داشت که PoS یک گام جلوتر از PoW است. در این الگوریتم نودهای اعتبار سنج که در قسمت BFT به نام‌شان اشاره کردیم بر اساس میزان سپرده‌گذاری در تراکنش‎‌های بلاک‌ها به بررسی و اعتبار سنجی می‌پردازند تا از مشکل دوبار خرج کردن و تقلب جلوگیری شود.

کاربردهای بلاکچین

فناوری‌های جدید، کسب و کارها و فروشگاه‌ها و استفاده و بهره‌وری از فضای بلاکچین نشان‌دهنده کاربردهای بسیار بلاکچین است. شبکه بلاکچین امنیت و گستردگی و انعطاف در برنامه ریزی‌های مختلف دارد و هر روز در حال ارائه کاربردهای بیش‌تری از آن هستیم و خواهیم بود. از کاربردهای بلاکچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • امکان ردیابی تراکنش‌ها با دقت بالا
  • غیرمتمرکز بودن و ایجاد شفافیت و عدم انحصارگرایی در تعریف این شبکه
  • جلوگیری از تقلب با الگوریتم‌های اجماع
  • کم شدن میزان هزینه‌های تراکنش و نقل و انتقالات
  • اصالت کالا در بلاکچین امکان‌‎پذیر است

بلاکچین چه مزایایی دارد؟

بی‌شک پدیده‌ای به نام بلاکچین که هر روز با ارائه یک امکان تازه برای کاربران در عرصه فناوری غافلگیری جدیدی رو می‌کند خالی از مزایا نیست. امنیت، شفافیت در ارائه خدمات، معاملاتی که نه بر اساس انحصار طلبی و بازارگرمی بلکه بر پایه عرضه و تقاضا هستند و قدرت جلوگیری از ورود هکرها همگی از مزایای این سامانه پرطرفدار و کارآمد است.

بلاکچین چه مشکلات و محدودیت‌هایی دارد؟

همان‌طور که هر عرصه جدیدی در فناوری دچار کاستی‌هایی هست که البته در طول زمان شناسایی و رفع می‌شوند بلاکچین هم به نوبه خود از این قاعده مستثنی نیست. محدودیت‌هایی که متوجه ساختار بلاکچین تا به امروز بوده است مواردی مانند مقیاس‌پذیری است. حالا که تعداد مخاطبان حوزه رمزارز هر روز بیش‌تر می‌شود و از طرفی تنوع رمزارزها بیش از گذشته شد‌ه است امکان مقیاس‌پذیری در شبکه‌های مختلف بلاکچین کمی دشوار می‌شود. از دیگر محدودیت‌هایی که به بلاکچین وارد است و البته که چندان منطقی به نظر نمی‌آید میزان امنیت این شبکه در مقابل حملات است. بی شک هر چه فناوری بلاکچین پیشرفته‌تر شود امکان حمله و به خطر افتادن حریم خصوصی برای کاربران آن کم‌تر می‌شود.

چه کسانی می‌توانند یک بلاکچین بسازند؟

خبر خوب برای علاقمندان به ساخت بلاکچین این است که برای ساخت بلاکچین نیازی به گرفتن مجوز از نهاد و مرکز خاصی نیست و هر کسی که نسبت به این فناوری آگاه است می‌تواند اقدام به ساختن بلاکچین کند.

جمع‌بندی

از آغاز تا پایان این فرصت به بررسی بلاکچین و تمام ابعاد این شبکه زنجیره‌ای پرکاربرد پرداختیم. از مزایا تا معایب بلاکچین تا انواع الگوریتم‌ها برای جلوگیری از حملات هکرها، اجزا تشکیل دهنده بلاکچین و نوع کارکرد هر کدام و سوالات متداول در مورد این بلوک زنجیره‌وار را به طور کامل بررسی کردیم و به شکل کلی و قابل فهمی دست پیدا کردیم. بی‌شک میزان اطلاعات در پاسخ به سوال بلاکچین چیست؟ در آینده بیش از امروز خواهد بود و تلاش شد تا در این فرصت به ابهاماتی که ممکن است در مورد بلاکچین در ذهن‌مان پیش بیاید پاسخ داده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *