آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
ChatGPT چیست و چگونه می‌تواند به پذیرش رمزارزها کمک کند؟

ChatGPT چیست و چگونه می‌تواند به پذیرش رمزارزها کمک کند؟

چت جی پی تی (ChatGPT) یک مدل زبانی پیشرفته است که می‌تواند پاسخ‌های متنی به طیف گسترده‌ای از سوالات را بدهد. چت جی پی تی از زمان انتشار خود در نوامبر 2022 مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و طبق گزارشات، تعداد کاربران آن تنها پس از دو ماه به 100 میلیون نفر رسیده است. تحلیلگران UBS در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کردند پس از گذشت 20 سال از توسعه اینترنت، ما نمی‌توانیم دستاوردی با چنین رشد و اقبال اولیه‌ای را در یک برنامه اینترنتی  به یاد بیاوریم. در این مقاله از آکادمی مزدکس، توضیح می‌دهیم که ChatGPT چیست و چگونه کار می‌کند، سپس به مزایا و معایب آن نگاه انداخته و بررسی می‌کنیم که این نوآوری چگونه می‌تواند به پذیرش کریپتو کمک کند.

ChatGPT چیست؟

به طور کلی، چت جی پی تی یک ربات هوش مصنوعی است که کاربران می توانند در آن هر متنی را  در قالب سوال یا درخواست تایپ کرده و پاسخ آن را دریافت کنند. این ربات توسط لابراتوار تحقیقاتی هوش مصنوعی OpenAI با حمایت مایکروسافت و در ابتدا ایلان ماسک، سام آلتمن، و افرادی دیگر تاسیس شد. OpenAI  چت جی پی تی را به عنوان یک نمونه اولیه عمومی رایگان در 30 نوامبر 2022 منتشر کرد. همانطور که توسط توسعه‌دهندگان آن توضیح داده شده، این ابزار برای بهینه‌سازی مدل‌های زبان گفتگو است.

«ما یک مدل [زبانی] به نام ChatGPT را آموزش داده‌ایم که به روش مکالمه با کاربران خود تعامل دارد. قالب گفت‌وگو این امکان را برای ChatGPT فراهم کرده تا به سوالات پاسخ دهد، اشتباهات خود را بپذیرد، موارد نادرست را به چالش بکشد و درخواست‌های نامناسب را رد کند. بنابراین، هدف ChatGPT یک چیز ساده است: ارائه اطلاعات به صورت مکالمه.»

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

چت جی پی تی با استفاده از یک شبکه عصبی عمیق آموزش داده شده بر روی حجم عظیمی از داده‌های متنی کار می‌کند. شبکه عصبی یک سیستم کامپیوتریست که از ساختار و عملکرد مغز انسان الگوبرداری شده است. این شبکه از مجموعه‌ای از نودهای به هم پیوسته (یا نورون مصنوعی) تشکیل شده که می‌توانند بر اساس اطلاعات پردازش شده تصمیم بگیرند.

در مورد شبکه عصبی ChatGPT، چندین لایه از این نورون‌های مصنوعی وجود دارد که می توانند متن ورودی را پردازش، تجزیه و تحلیل کنند تا متن خروجی تولید شود. ساختار عمیق شبکه به این معناست که می‌تواند متن را بر اساس روابط و الگوهای موجود در داده‌هایی که روی آن آموزش دیده، یاد بگیرد و تولید کند. در طول آموزش، به ChatGPT نمونه‌های بی‌شماری از جفت‌های ورودی-خروجی داده می‌شود که به آن اجازه می‌دهد روابط بین ورودی‌ها و خروجی‌های زبان را بیاموزد. این مطالب از طیف گسترده‌ای از متون اینترنتی، از جمله وب سایت‌ها، کتب و رسانه‌های اجتماعی گرفته می‌شود.

هنگامی که یک درخواست ورودی داده می‌شود، ChatGPT از آموزش خود برای ایجاد احتمالات مربوط به تمام پاسخ‌های ممکن استفاده می‌کند. سپس بر اساس داده‌ها، آموزش و شبکه عصبی خود، بیشترین احتمال را به عنوان خروجی انتخاب می‌کند. نتیجه نهایی یک ابزار هوش مصنوعی است که می تواند پاسخ هایی شبیه انسان ایجاد کند.

مزایای ChatGPT در حوزه رمزارزها

مسلماً بزرگترین مزیت ChatGPT این است که استفاده از آن آسان و همچنین می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه انسان را بسیار سریع و به صورت رایگان ارائه دهد. این واقعیت که چت جی پی تی می‌تواند در پاسخ به هر درخواستی در طیف  وسیعی از موضوعات، متن تولید کند (به لطف آموزش متنوع آن)، به این معناست که زندگی میلیون‌ها  نفر با استفاده از این ابزار آسان‌تر می‌شود.

به‌عنوان مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای کشف باگ‌های کدنویسی، تولیدکنندگان محتوا برای نوشتن متون خود یا متن آهنگ و همچنین دانش آموزان برای کمک به درک مفاهیم دشوار استفاده کنند. بنابراین قابلیت‌های ChatGPT تا جایی که درخواست‌ها را بتوان به عنوان یک ورودی و خروجی مبتنی بر متن فرموله کرد، بسیار متنوع است.

در نتیجه وجود ChatGPT می‌تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند. به عنوان مثال، در شرایط معاملاتی، آن دسته وظایفی که به تلاش انسانی نیاز دارند (مانند پاسخ به سوالات متداول مشتریان)، می‌توانند توسط ChatGPT به سرعت انجام شود. به طور خلاصه، مهمترین مزایای این ربات عبارتند از:

بهبود تصمیم‌گیری: می‌تواند به معامله‌گران بینشی عمیق در مورد روندهای بازار ارائه دهد و به آنها کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

معاملات خودکار: ایجاد الگوریتم‌های خودکار برای کمک به معامله‌گران در بهره برداری از فرصت‌های جدید.

پشتیبانی سریع‌تر از مشتریان: می‌تواند با پاسخ‌دهی سریع به پرسش‌ها، خدمات کارآمدتری به مشتریان ارائه دهد.

افزایش کارایی: با کاهش زمان و تلاش لازم برای تجزیه و تحلیل داده‌های بازار، به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بر جنبه‌های دیگر استراتژی معاملاتی خود تمرکز کنند.

معایب ChatGPT

اگرچه دستاوردهای ChatGPT بسیار چشمگیر است، اما کاربران باید توجه داشته باشند که اشکالاتی هم وجود دارد. همانطور که گفته شد استفاده از این ابزار بسیار آسان است و پاسخ‌های قانع کننده‌ای ایجاد می‌کند، اما هرکسی که از آن استفاده می‌کند نباید بیش از حد به پاسخ‌های آن متکی شود یا تفکر انتقادی خود را سرکوب کند.

مهم است بدانیم ChatGPT درک محدودی دارد و فاقد عقل سلیم اولیه است. هرچند پاسخ‌های آن ممکن است انسانی باشد، اما ربات درک واقعی از متنی که پردازش می‌کند ندارد. این مدل زبان به سادگی خروجی‌هایی را بر اساس توزیع های احتمالی به دست آمده از آموزش و داده‌های آن، تولید می‌کند. این بدان معناست که برخی اطلاعات می‌توانند گمراه‌کننده یا نادرست باشند. 

مشکلات مربوط به دقت به کیفیت و محتوای داده‌هایی که روی آن آموزش داده شده نیز مرتبط است. به عنوان مثال، داده های آموزشی برای ChatGPT دارای یک بریدگی دانش در سال 2021 بود و فرآیند آموزش قبل از آن تاریخ به پایان رسید. بنابراین اگر از ChatGPT در مورد اتفاقی در سال 2022 به بعد بپرسید، هیچ راهی برای دسترسی به آن اطلاعات ندارد.

علاوه بر این، اگرچه هوش مصنوعی پاسخ‌های خود را تولید می‌کند، اما تحت تأثیر داده‌هایی است که روی آن‌ها آموزش دیده و می‌تواند از مشکلات سوگیری ارثی رنج ببرد. توسعه‌دهندگان افرادی هستند که انتخاب می‌کنند از چه داده‌هایی برای آموزش استفاده کنند و همچنین چه داده‌هایی باید حذف یا به‌عنوان نامناسب برچسب‌گذاری شوند. این بدان معناست که علایق آنها در این سیستم انکار ناشدنی است.

در مورد امنیت و حریم خصوصی این ربات نیز ابهاماتی وجود دارد. در حال حاضر استفاده از ChatGPT رایگان است و گفته می‌شود تمام اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با آن توسط توسعه دهندگان برای بهبود محصول استفاده می‌شود. با این حال، نمی‌توان گفت اطلاعاتی که در ChatGPT قرار می‌دهید تا چه حد ایمن است یا چه کسی به آن دسترسی خواهد داشت.

با توجه به موارد فوق، کاربران نباید بیش از حد به ChatGPT وابسته شوند. بهتر است پاسخ‌های آن را فقط به این دلیل که یک هوش مصنوعی آسان و در عین حال قدرتمند است به عنوان حقیقت محض در نظر نگیرید. این یک ابزار است و باید همانند یک ابزار با آن برخورد کرد.

تاثیر ChatGPT بر پذیرش کریپتو

همانطور که قبلاً هم در مورد آن بحث شد، بزرگترین ویژگی ChatGPT سهولت استفاده و توانایی آن در ارائه پاسخ‌های «شبهه انسانی» در طیف گسترده‌ای از موضوعات است. در پذیرش کریپتو، بزرگترین مزیت چت جی پی تی این است که می‌توان برای پاسخ به سوالاتی در مورد نحوه استفاده از رمزارزها و فناوری زیربنایی آن استفاده کرد. افرادی که تازه وارد فضا کریپتو می‌شوند، اغلب با مفاهیمی پیچیده و مشکل آشنایی زیادی ندارند که این یک عامل دلسرد کننده برای آنها است.

به عنوان مثال به مبتدیانی فکر کنید که سعی دارند در مورد «اثبات کار»، «ماینینگ بیت کوین» یا «هشینگ» بیاموزند. البته، آکادمی مزدکس تا حد امکان این مطالب را پوشش می‌دهد، اما ChatGPT این مزیت را دارد که به شفاف سازی مفاهیم به شیوه‌ای تعاملی و مکالمه محور کمک می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند تا زمانی که احساس کنند هر موضوع مرتبط با رمزنگاری را به طور کامل درک کرده‌اند، از آن سوال بپرسند.

چگونه از ChatGPT برای معاملات رمزارزها استفاده کنیم؟

توانایی تجزیه، تحلیل و مکانیزه کردن چت ربات‌های هوش مصنوعی، تجارت توکن دیجیتال را ممکن می‌کند. تجارت توکن دیجیتال با ChatGPT به معامله‌گران این امکان را داده تا بر اساس اطلاعات لحظه‌ای، تصمیماتی موثر اتخاذ کنند و فرصت کسب سود خود را به حداکثر برسانند.

۱. تحلیل زمان واقعی ارزهای دیجیتال توسط ChatGPT

بازار ارزهای دیجیتال به لطف تجزیه و تحلیل موثر و قابلیت‌های اتوماسیون ChatGPT می‌تواند دستخوش دگرگونی کامل شود. Chatbot با ارائه داده‌ها و بینش‌های بلادرنگ می‌تواند به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیم‌های استراتژیک‌تری بگیرند که پیشرفت‌ها و فرصت‌های قیمت را به حداکثر می‌رساند.

۲. توسعه الگوریتم معاملات ارز دیجیتال

اخیراً یک کاربر توییتر با استفاده از Pine Script که  زبان کامپیوتری تریدینگ ویو است، نحوه ارتباط با این چت‌بات را نشان داده است. همچنین با استفاده از API ارائه شده توسط صرافی‌ها مانند بایننس، معامله‌گران می‌توانند ChatGPT را برای ایجاد کدهای معاملاتی استفاده کنند.

۳. معاملات MYC

معاملات MYC را می‌توان با استفاده از چت جی پی تی انجام داد. برای پیش‌بینی اینکه آیا یک توکن وارد فاز تکامل صعودی یا نزولی خود می‌شود، MYC Trading از ترکیب تحلیل روند و اسیلاتورهای مووینگ استفاده می‌کند. خط روند به عنوان یک ویژگی متمایز عمل می‌کند. زمانی که قیمت جهت صعودی به خود بگیرد، ممکن است سیگنال لانگ و هنگامی که قیمت به سمت خارج یک الگو حرکت کند، ممکن است سیگنال شورت را نشان دهد.

۴. ایجاد قراردادهای هوشمند

توانایی چت جی پی تی در ساخت و مدیریت قراردادهای هوشمند، ایجاد سازمان‌های خودگردان غیر متمرکز  (DAO) را امکان پذیر می‌کند. DAO می‌تواند بدون نیاز به کنترل متمرکز یا برنامه‌ریزی بلندمدت عمل کند و این چت بات به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا اقداماتی را مطابق با قوانین مشخص شده در قراردادهای هوشمند خود انجام دهند.

۵. کدنویسی و پشتیبانی مشتریان

تطبیق‌پذیری ChatGPT باعث شده تا کاربران حرفه‌ای از توانایی کدنویسی آن برای بات‌های معاملاتی، درگاه‌های تجاری و حتی کمک به قراردادهای هوشمند استفاده کنند. هرچه این فناوری بیشتر توسعه یابد، استفاده از آن برای افراد به منظور یادگیری در مورد رمزارزها و شاید مشارکت فعالانه در ساخت این فضا آسان‌تر خواهد شد.

علاوه بر این، ChatGPT با خودکارسازی پشتیبانی مشتریان کریپتو می‌تواند شروع به کار با رمزارزها را برای افراد و کسب‌وکارها تسهیل و در نتیجه نرخ پذیرش را افزایش دهد. اینها فقط چند نمونه از روش‎هایی است که ChatGPT می‌تواند در توسعه ارزهای دیجیتال کمک کند. 

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این بود تا با معرفی ChatGPT  و نحوه عملکرد آن، به تاثیر این بات مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه رمزارزها بپردازیم و اینکه چگونه می‌تواند به پذیرش هرچه بیشتر کریپتو کمک کند. به نظر شما چت جی پی تی تا چه حد می‌تواند در توسعه رمزارزها مثمر ثمر باشد. آیا این صرفاً موجی زودگذر است یا انقلابی در نحوه تعامل کاربران با پلتفرمهای مختلف؟ منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *