آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
توکن سازی دارایی

10 دلیل حمایت صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای توکنایز دارایی‌ها

اخیرا برای اولین بار صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و بانک تسویه بین‌المللی (BIS) به منظور توکنایز برخی ابزارهای مالی، با یکدیگر دست به همکاری زده‌اند. این مشارکت که شامل  بانک مرکزی سوئیس (SNB) نیز می‌شود، بیانگر تغییری قابل توجه به سمت ادغام راه حل‌های دیجیتال پیشرفته در عملیات مالی جهانی است. 

سیسیلیا اسکینگزلی (Cecilia Skingsley)، رئیس بانک تسویه بین‌المللی در کنفرانس ExploringCBDC اعلام کرد: BIS با بانک جهانی و بانک ملی سوئیس در طرح آزمایشی توکن سازی برای کمک به اقتصادهای در حال توسعه همکاری خواهد کرد. در ادامه این مقاله از آکادمی مزدکس به پیامدهای این اتفاق در آینده می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

توکن سازی چیست؟

توکن سازی به فرآیند تبدیل دارایی‌های مالی سنتی به توکن دیجیتال اشاره دارد. این توکن‌ها را می‌توان در سیستم‌های کارآمدتر و سریع‌تر مورد استفاده قرار داد و تراکنش‌های مالی و مدیریت دارایی را تسهیل و ایمن کرد.

تمرکز اولیه و اهداف: تمرکز اولیه این همکاری بر تغییر فرآیندهای مالی مبتنی بر کاغذ است، به ویژه آنهایی که در حمایت از مناطق کمتر توسعه یافته اقتصادی نقش دارند. نمونه‌ای از آن، دیجیتالی کردن «سفته‌ها» است که معمولاً زمانی که کشورهای ثروتمند به بانک جهانی کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. با توکن کردن این یادداشت‌ها، انتقال و مدیریت وجوه می‌تواند تسریع گردد و از ارائه سریعتر کمک‌های توسعه‌ای به اقتصادهای نوظهور بهره برد.

یکپارچگی سیاست و تنظیم مقررات: یکی از جنبه‌های مهم این ابتکار، پتانسیل گنجاندن سیاست و الزامات نظارتی به طور مستقیم در فرآیند توکن سازی است. این رویکرد می‌تواند راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای مسائل دیرینه مانند پولشویی بین‌المللی، افزایش امنیت مالی جهانی و انطباق ارائه دهد.

تأثیر بر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC): این پروژه همچنین به حوزه نوظهور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌پردازد. از آنجایی که CBDC ها در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته‌اند، ایجاد استانداردهای قابلیت همکاری و سازگاری فناوری با سیستم‌های پرداخت موجود امری ضروری است. این تلاش با نیاز روزافزون به یک چارچوب منسجم برای ارزهای دیجیتال در چشم‌انداز مالی جهانی همسو است.

پیشرفت‌ها و همکاری‌های بیشتر: اخیراً بانک تسویه‌های بین‌المللی، با همکاری بانک‌های مرکزی و مؤسسات مالی سنتی، در حال بررسی ایجاد و استفاده از سپرده‌های بانکی توکن شده است. پروژه‌هایی مانند ماندالا، که توسط BIS در همکاری با بانک‌های مرکزی اجرایی می‌شوند، با هدف خودکارسازی رویه‌های انطباق برای CBDCها و سپرده‌های توکن‌شده انجام می‌شوند. به طور مشابه، بانک کره در حال انجام آزمایش‌هایی برای ارزیابی یک CBDC جهت تسویه سپرده‌های توکن شده است.

10 پیامد همکاری صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و BIS

بانک جهانی

1. تقویت یکپارچگی مالی جهانی: این همکاری می‌تواند به حلق یک اکوسیستم مالی مرتبط و یکپارچه منجر شود. برای مثال، توکن سازی دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه دولتی در کشورهای مختلف، سرمایه‌گذاری‌های فرامرزی را تسهیل و تنوع بخشیدن به پرتفوی، آنهم در سطح بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاران تسهیل خواهد کرد.

2. تسریع پذیرش ارزهای دیجیتال: با مشاهده این همکاری، بانک‌های مرکزی ممکن است توسعه و عرضه ارزهای دیجیتال مانند CBDC را تسریع کنند، که به طور بالقوه منجر به یک اقتصاد جهانی دیجیتالی‌تر می‌شود.

3. نوآوری در خدمات مالی: موسسات مالی می‌توانند محصولات جدید توکن شده، مانند صندوق‌های املاک و مستغلات یا سرمایه‌گذاری‌های هنری را توسعه دهند و این دارایی‌های سنتی غیر نقدشونده را به اشکالی قابل دسترس و قابل مبادله تبدیل کنند.

4. بهبود کارایی در تراکنش‌های بین‌المللی: توکن سازی می‌تواند سرعت تراکنش‌های بین‌المللی را به میزان قابل توجهی افزایش داده، هزینه‌ها را کاهش، فرآیندهای بانکداری سنتی را دور زده و اتکا به واسطه‌ها را حذف کند.

5. شمول مالی بیشتر: این فناوری می‌تواند دسترسی به خدمات مالی در مناطق دورافتاده یا ضعیف را (که از نظر زیرساخت‌های بانکداری سنتی محدودند)، از طریق پلتفرم‌های تلفن همراه و دارایی‌های توکن شده تسهیل کند.

6. امنیت و شفافیت افزایش یافته: استفاده از فناوری بلاکچین برای توکن سازی، ثبت شفاف‌تر و ایمن‌تر تراکنش‌ها را تضمین کرده و به طور بالقوه احتمال تقلب و خطا را در مدیریت دارایی کاهش می‌دهد.

7. توسعه چارچوب‌های نظارتی جدید: استانداردها و قوانین نظارتی جدید مشابه مقررات اوراق بهادار  SEC می‌تواند برای توکن سازی پدیدار شوند، که نحوه ایجاد، معامله و مدیریت توکن‌ها را شکل می‌دهند. 

8. کاهش بالقوه پولشویی و کلاهبرداری: اقدامات انطباق در دارایی‌های توکن شده می‌تواند استفاده از آنها را در فعالیت‌های غیرقانونی به حداقل برساند، زیرا این توکن‌ها می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که به طور خودکار به الزامات نظارتی پایبند باشند.

9. تأثیر بر بانکداری سنتی: ظهور توکن سازی می‌تواند بانک‌های سنتی را مجبور به نوآوری و ادغام توکن‌های دیجیتال در خدمات خود کند تا در یک چشم انداز مالی دیجیتالی فزاینده رقابتی باقی بمانند.

10. همکاری بین بخشی: توکن سازی دارایی‌ها می‌تواند مشارکت بین شرکت‌های فناوری، مؤسسات مالی و نهادهای نظارتی را تقویت کند و منجر به توسعه منسجم‌تر فناوری ها و سیستم‌های مالی شود.

کلام آخر

همکاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، نقطه عطفی مهم در چشم‌انداز توکن سازی دارایی‌ها و نویدبخش عصر جدیدی از تامین مالی دیجیتال است. این مشارکت نه تنها پذیرش توکن سازی را در سطح جهانی مشروعیت می‌بخشد، بلکه راه را برای سیستم‌های مالی کارآمدتر، شفاف‌تر و در دسترس‌تر هموار می‌کند.

در این سناریوی در حال تحول، پلتفرم‌هایی مانند مزدکس در ایران در خط مقدم قرار دارند و راه حل‌های نوآورانه‌ای را برای توکنایز دارایی ارائه می‌دهند. اخیرا مزدکس با همکاری کاریزما به‌عنوان ارائه دهنده صندوق های بورسی، سه صندوق ETF را در بستر بلاکچین ارائه داده است. بنابراین کاربران ایرانی می‌توانند سهام صندوق‌های بورسی کاریزما را در قالب توکن بهادار به صورت 24 ساعته و بدون تعطیلی یا صف خرید و فروش، در مزدکس معامله کنند.

از این رو، ابتکاراتی مانند مزدکس نقش مهمی در آینده توکن سازی دارایی، دموکراتیک کردن دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و تحول در رویه‌های متعارف بازار خصوصی ایفا خواهد کرد. این همسویی غول‌های مالی سنتی با پلتفرم‌های توکن‌سازی نوآورانه، آینده‌ای را برای ما تصویر می‌کند که در آن دارایی‌های دیجیتال و دنیای واقعی  یکپارچه شده و یک اکوسیستم مالی فراگیر و پویا ایجاد می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *