آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
پکس گلد ( PAX Gold )؛ توکنی با پشتوانه شمش طلا

پکس گلد (PAX Gold)؛ توکنی با پشتوانه شمش طلا

در سال‌های اخیر توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، ارزهای دیجیتال و سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری مدرن به شدت محبوب شده‌اند. با این حال، کالاهای فیزیکی مانند طلا هنوز تقاضای بالایی دارند به طوریکه در سال 2021، ارزش بازار جهانی رمزارزها از 2 تریلیون دلار گذشت. اکنون، سرمایه گذاران باید از خود بپرسند: کدام گزینه را انتخاب کنیم: ارز دیجیتال یا طلا؟

طلا کالایی است که قدمت آن به‌عنوان ذخیره ارزش و ابزار مبادله به هزاران سال پیش باز می‌گردد. حتی با اختراع ارز دیجیتال غیرمتمرکز، طلا به همان اندازه برجسته باقی مانده است. اگرچه برای اکثر سرمایه‌گذاران خُرد داشتن طلا می‌تواند امری  دشوار و دور از دسترس باشد، اما یک شرکت رمزنگاری به نام PAX Gold وجود دارد که هدفش دموکراتیک کردن مالکیت طلا و در دسترس قراردادادن این فلز ارزشمند برای سرمایه‌گذاران است تا به آنها اجازه دهد آن را مانند هر ارز دیجیتال دیگری معامله کنند.

در این مقاله از آکادمی مزدکس PAX Gold را مورد بحث قرار داده و نحوه عملکرد این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

PAX Gold چیست؟

Paxos Gold ارز دیجیتالی است که توسط ذخایر واقعی طلا در Paxos، یک شرکت انتفاعی در نیویورک، پشتیبانی می‌شود. هر توکن PAXG با نسبت 1:1 به هر اونس تروی از شمش طلای 400 اونسی London Good Delivery که در انبارهای Brinks لندن ذخیره شده، مرتبط است. رمزارز Paxos توسط انجمن بازار شمش لندن  (LBMA) تایید شده و می‌تواند برای شمش‌های واقعی طلا بازخرید شود.

بنابراین سرمایه‌گذاران طلای PAX از مشکل ذخیره‌سازی طلای فیزیکی و همچنین حمل و نقل آن در امان هستند. همچنین، سهام طلا را می‌توان به صورت کسری خریداری کرد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خرد که قدرت خرید یک شمش کامل طلا را ندارند به آن روی بیارند. 

PAX Gold دارای ترکیبی از ویژگی‌های مالکیت فیزیکی طلا و ارز دیجیتال است که برای بسیاری از چالش‌های امروزی بازار طلا مانند هزینه‌های بالا، نگرانی‌های ذخیره‌سازی و کمبود نقدینگی راه‌حل‌هایی  را ارائه می‌دهد.

چه کسی پشت پروژه PAX Gold است؟

PAX Gold توسط یک موسسه مالی و شرکت فناوری مستقر در شهر نیویورک (Paxos Trust Company) که در فناوری بلاکچین تخصص دارد، ایجاد شده است. چارلز کاسکاریلا و ریچارد تئو، دو تحلیلگر سابق در شرکت‌های مختلف (کاسکاریلا در گلدمن ساکس و تئو در سدار هیل کپیتال پارتنرز)، پکسوس را در سال 2012 تاسیس کردند.

PAX Gold تنها پروژه ارز دیجیتالی نیست که Paxos انجام داده است. آنها علاوه بر پکس گلد، (PAX Dollar (USDP یا همان دلار دیجیتال ایالات متحده را نیز ایجاد کرده‌اند. آنها حمایت نهادی بزرگی را دریافت کرده و بیش از 500 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی مانند OakHC/FT، Mithril Partners و PayPal Ventures جمع‌آوری کرده‌اند.

PAXG چگونه کار می‌کند؟

توکن PAX Gold بر بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده که به آن قابلیت تبادل در کیف پول‌ها، صرافی‌ها، پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سایر اپلیکیشن‌هایی که از اتریوم استفاده می‌کنند را می‌دهد. PAX Gold به کاربران این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را با شمش‌های طلای با کیفیت بالا معامله، استیک یا بازخرید کنند. این شمش‌های طلا توسط انجمن بازار شمش لندن تایید و در انبارهای امن در سراسر جهان نگهداری می‌شوند. حتی با وجود این اقدامات امنیتی قوی و طلای باکیفیت، PAX Gold هیچ هزینه نگهداری یا ذخیره‌سازی دریافت نمی‌کند (فقط 0.02٪ کارمزد تراکنش).

در خصوص امنیت پکس گلد باید به این نکته اشاره کرد که PAX Gold نه تنها دارای استاندارد طلایی است، بلکه به طور قابل اعتماد و شفاف عمل می‌کند. هم PAX Gold و هم شرکت هلدینگ آن (Paxos Trust)، تحت صلاحیت قانونی دپارتمان خدمات مالی نیویورک  (NYDFS) هستند. علاوه بر این، PAX Gold به طور مستقل از مصرف کننده و دارایی‌های شرکت محافظت می‌کند و اطمینان می‌دهد که مصرف‌کننده در صورت ورشکستگی ایمن است.

علاوه بر این PAXG تحت حسابرسی ماهانه یک شرکت حسابرسی شخص ثالث قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود ذخایر طلای آن با عرضه توکن‌های PAXG مطابقت دارد. گزارش‌های این گواهی‌ها در وب سایت رسمی Paxos منتشر شده است. همچنین توسعه‌دهندگان PAXG، حسابرسی قراردادهای هوشمند منظم را برای جستجوی هر گونه باگ یا آسیب پذیری احتمالی در شبکه انجام می‌دهند.

آیا پکس گلد طلای واقعی است؟

همانطور که قبلا اشاره شد، Pax طلای توکنایز شده است که در بستر بلاکچین عمل می‌کند. توکنایز کردن به  تبدیل دارایی‌های فیزیکی و نامشهود به ارز دیجیتال اطلاق می‌شود. توکن PAXG به طور خاص نشان دهنده طلای فیزیکی شرکت Paxos Trust است. طلا ذخیره خوبی از ارزش است زیرا ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند. به این ترتیب، اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می‌شود. وقتی دلار ارزش خود را از دست می‌دهد، ارزش طلا نسبت به دلار افزایش می‌یابد و بالعکس. این امر طلا را به گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذارانی تبدیل کرده که به دنبال محافظت از ثروت خود در برابر تورم هستند.

توکن‌های PAXG دارای شماره سریالی هستند که با شمش‌های طلا مطابقت دارند. شماره سریال، ارزش و سایر ویژگی‌های طلای فیزیکی دارنده را می‌توان با وارد کردن آدرس کیف پول اتریوم یک فرد در ابزار جستجوی PAXG بدست آورد. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که PAXG خود را به ارز فیات، یک ارز دیجیتال دیگر یا شمش طلا با قیمت لحظه‌ای بازار تبدیل کنید.

تفاوت بین ETF های طلا و توکن پکس گلد

تفاوت اصلی بین ETF طلا و Pax Gold این است که صندوق  ETF قراردادیست که از قیمت طلا تبعیت می‌کند، اما کاربر مالک دارایی اصلی نیست. در مقابل هر توکن PAXG مستقیماً به یک شمش طلای واقعی که در خزانه‌های لندن نگهداری می‌شود مرتبط است.

صندوق های قابل معامله در بورس طلا (ETF) ارزش یک کالای اساسی را دنبال می‌کنند. آنها فقط به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به قیمت طلا را می‌دهند و نه مالکیت آن را. سرمایه‌گذار دارای ETF طلا یکی از طرفین قراردادی است که بخش خاصی از سهام طلا را دارد. بنابراین ETFهای طلا نمی‌توانند با مالکیت کامل این فلز مقایسه شوند. به عنوان مثال، در زمان تسویه حساب ممکن است ارزش قرارداد کمتر از طلای فیزیکی باشد.

در مقابل، PAXG یک فرم دیجیتالی از طلای فیزیکی است. هر توکن PAXG بیانگر یک اونس تروی طلا در خزانه‌های لندن است که با اعداد متوالی قابل شناسایی است. PAX Gold یک سرمایه‌گذاری عالی برای سرمایه‌گذاران سنتی و مدرن است که می‌خواهند بدون به خطر انداختن اهداف شخصی خود در معرض بازار طلا قرار بگیرند.

پکس گلدETF طلا
پشتوانهشمش طلا در خزانه های لندنETFها معادل مالکیت طلای واقعی نیستند
نمایندگیمعرف طلای فیزیکیمعرف ارزش طلای فیزیکی
بستر فعالیتبلاکچین اتریوم (ERC-20)قرارداد (کاغذی یا بلاکچین) 
موارد استفادهخرید انواع کالا و خدماتمعامله در ازای ارز فیات

آینده توکن‌های دارای پشتوانه دارایی

توکن‌های دارای پشتوانه دارایی، فرم دیجیتالی دارایی‌های فیزیکی هستند که می‌توانند در ازای دارایی زیربنایی خود بازخرید شوند. این دارایی‌ها می‌تواند طلا، نفت، املاک و مستغلات، سهام، زعفران یا تقریباً هر کالای دیگری باشند.

توکن‌های دارای پشتوانه، دارایی‌ها بازارهای باز را که زمانی غیرقابل دسترس و پرهزینه بودند، با انجام تراکنش‌هایی که نیاز به تایید نهاد مرکزی ندارند، متحول می‌کنند. با انجام این کار، امنیت و شفافیت در روابط تجاری تضمین می‌شود. این شیوه کسب و کار نحوه تفکر ما در مورد مالکیت و خلق ثروت در آینده را تغییر می دهد.

توکن‌های دارای پشتوانه ممکن است به رفع مشکلات ناشی از تورم یا کاهش ارزش ارزها و همچنین بازار سهام غیرقابل پیش‌بینی کمک کنند. به لطف پتانسیل این توکن‌ها، افراد یک انتخاب مالی جدید دارند که در صورت نیاز، نقدینگی دیجیتال را با ارزش دارایی‌های واقعی ترکیب می‌کند. با توجه به موارد استفاده جدیدی که هر روز کشف می‌شود، فکر کردن به اینکه توکن‌های دارای پشتوانه چگونه می‌توانند به افراد و مشاغل در سراسر جهان کمک کنند، امری هیجان انگیز است.

کلام آخر

استیبل کوین‌ها و توکن‌های با پشتوانه،‌ سابقه فعالیت طولانی مدت را در فضای بلاکچین دارند. شرکت Paxos در نظر دارد با تنوع بخشیدن به محصولات خود، گوی رقابت را از دیگر رقیبان خود برباید. در این مقاله از آکادمی مزدکس به معرفی رمزارز با پشتوانه طلا PAXG پرداختیم. نظر شما در خصوص توکن‌های با پشتوانه طلا چیست؟ آیا ترجیح می‌دهید در ETF طلا سرمایه گذاری کنید یا توکنی با پشتوانه طلا را بخرید. منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *