آکادمی مزدکس
پلتفرم مزدکس
/
وام ارز دیجیتال در بلاکچین

اعطا و دریافت وام رمز ارز در بلاکچین

این روزها مقوله وام، به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما بدل شده است. همانطور که می‌دانید دریافت وام در شرایط فعلی دارای پروسه پیچیده‌ و سختی است و گاهاً همه افراد، شرایط مورد نیاز بانک‌ها برای دریافت وام را نمی‌توانند برآورده کنند. از این سو در حال حاضر دنیای کریپتو وارد ماجراجویی هیجان‌انگیزی شده که مسیر وام‌دهی را به کلی تغییر داده است. ما با استفاده از ارز دیجیتال می‌توانیم در کمترین زمان ممکن وام بگیریم و به ضامن و دردسرهای آن هیچ نیازی نداشته باشیم. در حال حاضر پلتفرم‌های مختلفی در حوزه وام‌دهی کریپتو فعالیت می‌کنند که در این مقاله از مزدکس با نحوه استفاده و جزئیات وام‌های ارائه شده در آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

وام ارز دیجیتال چیست؟

وام ارز دیجیتال، فرآیند قرض گرفتن مقداری رمزارز است که در قبال پرداخت مقداری سود داده می‌شود. در این وام، پرداخت‌ها به شکل ارز دیجیتال بوده و بازپرداخت مبلغ قرض گرفته شده می‌تواند از چند دقیقه تا چند ماه ادامه داشته باشد. به صورت کلی دو نوع پلتفرم وام‌دهی کریپتو وجود دارد که شامل پلتفرم‌های غیر متمرکز و متمرکز هستند. تفاوت عمده این دو پلتفرم در نحوه وام دهی است. در پلتفرم‌های غیر متمرکز تمام پروسه توسط یک قرارداد هوشمند انجام شده و سرمایه افراد را در ازای دریافت سود و با شرایط مشخص، وام می‌دهد. در پلتفرم‌های متمرکز این پروسه به صورت دستی اجرا می‌شود و صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلف همانند بانک‌ها با شرایط خاص خود به شما پول قرض می‌دهند. هر دو در قبال مبلغ پرداختی به نوعی وثیقه نیاز دارند که در ادامه به انواع مختلف این پلتفرم‌ها و انواع سود دریافتی اشاره خواهیم کرد.

وام ارز دیجیتال

اگر شما سرمایه خود را در یک حساب بانکی سپرده‌‌گذاری کنید. بانک، سرمایه شما را به شخص دیگری وام می‌دهد و شما را در سود آن شریک می‌کند. وام ارز دیجیتال هم به این شکل کار می‌کند اما به‌جای پول با رمزارز و به‌جای بانک‌ها با پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز به عنوان واسط عمل می‌کنند. مردم دارایی دیجیتال خود را به حساب پلتفرم واریز کرده و پلتفرم این رمزارزها را به متقاضیان (وام‌گیرنده یا Borrower) وام می‌دهد. سپس از آن‌ها علاوه بر مبلغ وام، مقداری سود دریافت کرده و اشخاصی که رمزارز خود را در آن وثیقه کرده‌اند (وام‌دهنده یا Lender) را در این سود شریک می‌کند.

انواع وام ارز دیجیتال

وام‌‌ ارز دیجیتال همانند وام‌های بانکی انواع گوناگونی دارد که در ادامه به‌صورت جداگانه انواع آن را بررسی می‌کنیم.

وام وثیقه‌ای (Collateralized Loan): در وام وثیقه‌ای، وام‌گیرندگان برای آنکه از تسهیلات برخوردار شوند باید وثیقه ارائه دهند. متقاضیان دریافت وام باید پیش از دریافت وام، مقدار معینی از دارایی دیجیتال خود را به پلتفرم مدنظر پرداخت کنند. اکثر پلتفرم‌های وام دهی کریپتو مبلغ بیشتری نسبت به مبلغ وام برای وثیقه دریافت می‌کنند (Overcollateralized). این بدین معناست که متقاضیان فقط می‌توانند درصدی از مبلغ وثیقه شده را وام دریافت کنند. برای مثال فرض کنید شما با وثیقه قرار دادن دوج کوین می‌خواهید بیت کوین وام بگیرید. میزان وام ارائه شده با توجه به وثیقه اگر 60 درصد باشد، شما می توانید معادل 60 درصد دوج کوین٬ وام بگیرید. 

برای مثال در مزدکس شما می‌توانید با وثیقه قرار دادن بعضی پتوکن‌های صندوق‌‌های بورسی، اعتبار خرید دریافت کنید و مبلغ دریافتی را به صورت اقساطی بازپرداخت نمایید. برای دریافت شرایط این وام می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

وام بدون وثیقه (Uncollateralized Loan): در وام بدون وثیقه، وام‌گیرنده باید برای دریافت وام مورد نظر خود مراحل احراز هویت را پشت‌سر بگذارد. با توجه به‌ اینکه در این نوع وام نیازی به وثیقه‌ نیست، سرمایه‌ وام‌دهندگان در معرض خطر قرار می‌گیرد. ازاین‌رو، این وام طرفداران زیادی ندارد. در این نوع وام دهی تنها راه تضمین برگشت سرمایه به وام دهنده از طریق فرمی که وام‌گیرنده پر می‌کند انجام می‌شود. در اصل تضمین برگشت وام، بررسی صلاحیت انجام شده توسط پلتفرم است.

فلش وام‌ (Flash Loan): وام‌های فوری ارز دیجیتال معمولاً در صرافی‌های رمزارزی ارائه می‌شوند که در قالب یک تراکنش، وام دریافت و بازپرداخت می‌شود. این نوع وام‌ها معمولا برای معاملات آربیتراژ استفاده شده و در زمان کوتاهی تسویه می‌شوند. در سال ۲۰۱۸، پروتکل دیفای ماربِل (Marble) برای اولین بار ایده فلش وام را مطرح کرد. فلش وام، همان‌گونه که از نامش مشخص است، فرآیند دریافت و پرداخت کوتاهی دارد که در یک بلاک و در بستر بلاکچین انجام می‌شود.

وام اعتباری (Crypto Line of Credit): وام اعتباری نوعی وام وثیقه‌ای است که در آن، کاربران می‌توانند درصد معینی از وثیقه سپرده‌شده را وام بگیرند. باتوجه‌به آنکه برای این وام شرایط بازپرداخت تعریف نمی‌شود، بهره فقط به مقدار وام دریافت‌شده تعلق می‌گیرد و باقی‌مانده وثیقه برای برداشت آزاد است، کاربران قادرند از وثیقه خود برداشت کرده یا با آن معامله انجام دهند. نرخ بهره بر اساس مبلغی که برداشت‌ شده مشخص می‌شود

ویژگی پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال

در طول چند سال اخیر‌، پلتفرم‌های لندینگ (Lending‌) یا وام‌دهی ارز دیجیتال شاهد استقبال گسترده‌ای بوده‌اند. وام‌گیرندگان زیادی به منظور دریافت خدمات و سرویس‌های مبتنی بر وام با پشتوانه رمزارز به این پلتفرم‌ها مراجعه می‌کنند‌. برای این‌که بتوانید پلتفرم وام‌دهی متناسب با نیاز‌تان را بیابید‌، لازم است فاکتور‌های مختلفی از قبیل ریسک مربوط به نوسان قیمت، نرخ بهره‌، وثیقه مورد نیاز و غیره را مورد بررسی قرار دهید.

ویژگی پلتفرم وام ارز دیجیتال

امنیت پلتفرم: پارامترهای امنیتی پلتفرم موردنظر را بررسی کنید. باید در نظر داشته باشید آیا دارایی کاربران در کیف‌پول های سرد نگهداری می‌شود خیر؟ آیا پلتفرم سابقه نقض یا هک امنیتی دارد؟

شهرت: در شبکه‌های اجتماعی مختلف چه نقدهایی در مورد آن نوشته شده و شهرت آن در جامعه ارز دیجیتال چقدر است.

نرخ بهره: پلتفرم‌های مختلف وام‌ ارز دیجیتال، کارمزد و شرایط متفاوتی را ارائه می‌دهند و شما قبل از شروع دریافت وام باید شرایط آنها مثل نرخ بهره را به دقت بررسی نمایید.

تعداد ارزهای پشتیبانی شده: برای دریافت وام باید بدانید پلتفرم‌ها از کدام ارزها برای وثیقه‌گذاری پشتیبانی می‌کنند و تنوع این ارزها چقدراست.

پشتیبانی کاربران : هنگام دریافت وام ارز دیجیتال ممکن است مشکلات و سوالات زیادی برای شما ایجاد شود. حتما قبل از انتخاب، این مورد را بررسی نمایید که در صورت وقوع هرگونه مشکل پشتیبانی پلتفرم در چه مدتی مشکل شما را حل خواهد کرد.

نسبت وام به ارزش قفل شده (LTV): این نسبت، یک معیار مالی است که توسط پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو برای تعیین ریسک مرتبط با وام استفاده می‌شود. این معیار ارزش دارایی‌های کریپتویی وام‌گیرنده را که به عنوان وثیقه ارائه می‌دهد، با مبلغ وام مقایسه می‌کند. نسبت‌ LTV بالا نشان می‌دهد که وام‌های پرریسک اغلب مشمول نرخ‌های بهره بالاتر هستند؛ در حالی که نسبت‌ LTV پایین بیانگر وام‌های کم‌خطر با نرخ بهره پایین است.

نحوه دریافت وام رمز ارز

برای ثبت درخواست وام ارز دیجیتال، باید:

  • در یک پلتفرم وام متمرکز مانند Crypto.com ثبت نام کرده یا  کیف‌پول خود را به یک پلتفرم وام غیرمتمرکز (مانند Aave) متصل کنید.
  •  در مرحله بعد، وثیقه و ارز مورد نیاز خود را انتخاب کنید. 
  • سپس در صورت دارا بودن وثیقه مورد نیاز، دارایی شما تا زمان بازپرداخت در کیف‌پول یا پلتفرم مورد استفاده قفل خواهد شد.

نحوه اعطای وام ارز دیجیتال

وام‌دهی ارز دیجیتال شباهت زیادی به سپرده‌گذاری پول در یک حساب بانکی و دریافت بهره‌ی آن دارد. وام‌دهی کریپتو فرایند ساده‌ای است و فقط باید در یک پلتفرم لندینگ کریپتو ثبت‌نام کرده و دارایی خود را به آن واریز کنید. حتی بسیاری از صرافی‌ها هم خدمات وام‌دهی را فراهم کرده‌اند و به‌راحتی با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال یا پلتفرم‌های وام‌دهی، می‌توانید وجوه خود را قرض دهید. برخی پلتفرم‌ها ممکن است سود پرداختی را بر اساس توکن بومی خود پرداخت کنند، لذا توجه داشته باشید برای نقد کردن این درامد مشکل جدیدی برای شما ایجاد نشود و در صورت نقد نکردن سود خود باید ریسک داشتن این توکن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

مزایای دریافت وام ارز دیجیتال

شرایط آسان: وام ارز دیجیتال، وامی کاربردی است. به این معنا که برخلاف وامی که از سیستم‌های متمرکز سنتی دریافت می کنیم، لازم به مشخص کردن علت وام و فعالیت تنها در زمینۀ قید شده از وام نیست. وام گرفتن با استفاده از این روش نیازمند سوابق و تراکنش‌های وام گیرنده نیست. پس محدودیتی در دریافت مبلغ وام در این سیستم وجود ندارد و وام گیرنده می‌تواند هر مقداری که نیاز دارد وام دریافت کند.

مسائل مالیاتی: روند مالیاتی در وام‌های ارز دیجیتال با وام‌های بانکی متفاوت است. در این روش، مبلغ وام دریافتی و سود دریافتی وام گیرنده در هیچ مرکز مالیاتی ثبت نمی‌شود. پس از قوانین مالیاتی موجود پیروی نمی‌‌کند و وام گیرنده و وام دهنده مجبور به پرداخت مالیات با قوانین معمول نخواهند بود.

نبود محدودیت جغرافیایی: سیستم بلاکچین سیستمی جهانی بوده و وام گیرنده و وام دهنده می‌توانند در هر نقطه‌ای از جهان از این ویژگی استفاده کنند و نیازی به رعایت قوانین محلی برای دریافت سود از سپرده و دریافت وام ندارند.

قوانین منعطف: قوانین موجود در سیستم وام دهی ارز دیجیتال منعطف است و برخلاف قوانین سیستم های بانکی سنتی، می‌توانند بر اساس شرایط وام گیرنده و وام دهنده تغییر کند.

کسب درآمد به‌صورت غیرفعال: شما می‌توانید در پلتفرم های وام دهی بلاکچین، رمزارزهای خود را به پلتفرم و کاربران آن قرض داده و بهره وام و سود سرمایه خود را دریافت کنید.

دسترسی سریع به نقدینگی: اگر امروز روند دریافت وام از بانک را شروع نمایید شاید تا چند هفته نیاز به مراجعه به بانک داشته باشید تا در نهایت وام خود را دریافت کنید. در وام دهی بلاکچین، کاربر می‌تواند در کمتر از چند دقیقه وام دیجیتال خود را دریافت کند که برای افرادی که به چالش مالی برخورد کرده‌اند، گزینه‌ای فوق‌العاده کارآمد محسوب می‌شود.

معایب دریافت وام ارز دیجیتال

هر سیستمی در کنار مزایا و ویژگی‌های مثبتی که دارد، به طور مطلق بی عیب و نقص نخواهد بود. در ادامه به چالش‌های وام کریپتویی می‌پردازیم.

خطای قرارداد هوشمند و برنامه‌نویسی: بزرگترین مسئله ای که وام گیرندگان و وام دهندگان کریپتو با آن مواجه‌اند، امکان خطا در کدهای نوشتاری قراردادهای هوشمند است. از آنجایی که معاملات سیستم ارز دیجیتال با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‎شود، با کوچکترین خطا در کدهای نوشتاری این قراردادها، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به سرمای هردو سمت معامله وارد شود.

نوسانات بالای ارز دیجیتال: در این نوع وام‌ها مبلغ وثیقه برای اعطای وام چندین برابر مبلغ دریافتی است. این شرایط به علت نوسانات بازار ارز برای جلوگیری از ضرر به وام دهنده و وام گیرنده است. اما گاه ممکن است نوسانات بازار ارز به قدری باشد که باعث افت شدید ارزش رمزارزی شود که به عنوان وثیقه نزد وام دهنده قرار گرفته است. در این شرایط سیستم، رمزارزها را به طور خودکار به حراج می‌گذارد تا از خسارت وام دهنده جلوگیری کند.

پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال 

در حال حاضر سیستم‌ها و شرکت‌های مختلفی در جهان به صورت متمرکز یا غیر متمرکز در حال ارائه خدمات وام ارز دیجیتال هستند. در این قسمت چند مورد از معروفترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

پلتفرم وام ارز دیجیتال 

پلتفرم Aave

پلتفرم آوه یکی از بهترین منابع دریافت فلش وام است. آوه یک پلتفرم متن باز است و به توسعه‌دهندگان امکان استفاده از API و رابط کاربری مشتریان را ارائه می‌دهد. Aave از این نظر که یک پلتفرم غیرمتمرکز است با سایر پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال متفاوت بوده و از قراردادهای هوشمند مبتنی بر کد بهره برده تا وام دهی مستقیم همتا به همتا را امکان پذیر کند. در Aave می‌توان حدود ۳۰ رمزارز را وثیقه گذاشت و وام دریافت کرد. 

مزایا:

  • مقدار LTV بالا یعنی شما می‌توانید وام‌هایی با بهره کمتر دریافت کنید
  • امکان دریافت وام فلش
  • تعداد ارز دیجیتال پشتیبانی شده بالا و شرایط منعطف وام ها

معایب:

  • استفاده از وام‌های فلش نیازمند دانش فنی است.

پلتفرم Coin Rabbit

پلتفرم وام دهی متمرکز کوین ربیت، نیازی به احراز هویت و ارزیابی اعتبار کاربران خود نداشته و وام ارز دیجیتال را به‌سرعت در اختیار متقاضی مربوطه قرار می‌دهد. این پلتفرم از ۱۳۰ ارز دیجیتال مختلف برای ارائه وام و وثیقه‌گذاری پشتیبانی می‌کند و حداقل دریافت وام آن، ۱۰۰ دلار است. فعالان بازار رمزارزها می‌توانند بدون نیاز به فروش دارایی‌ها، از طریق کوین ربیت در کمترین زمان ممکن به سرمایه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

مزایا:

  • بدون نیاز به احراز هویت
  • طیف گسترده‌ای از شرایط وام‌دهی

معایب:

  • فقط وام‌‌های ارز دیجیتال را پشتیبانی کرده و امکان دریافت وام نقدی (فیات) وجود ندارد.
  • حداقل مقدار وام 100 دلاری ممکن است برای وام گیرندگان خرد مناسب نباشد.

پلتفرم Crypto.com

شما در این پلتفرم قادر خواهید بود تا معادل 50 درصد میزان دارایی خود وام بگیرید. همچنین در این صرافی توسط ابزار مخصوص اعتباری خود می‌توانید بازه سود و بازپرداخت خود را شخصی‌سازی کنید. در صورت استیک کردن ارز رسمی این صرافی یعنی CRO شما می‌توانید از کمترین مقدار بهره برای دریافت وام استفاده کرده و از بین 20 رمزارز برای دریافت وام استفاده نمایید.

مزایا:

  • امکان دریافت وام تا 50 درصد از دارایی موجود در صرافی 
  • بهره بسیار کم با وثیقه کردن ارز CRO

معایب:

  • تعداد ارزهای دیجیتال ارائه شده نسبتا محدود است.

پلتفرم وام ارز دیجیتال nexo

این پلتفرم یکی از بهترین بسترها برای افرادیست که مقوله امنیت برای آنها بسیار حائز اهمیت است. چرا که تمامی حساب‌‌های موجود در nexo تا سقف 375 میلیون دلار بیمه شده‌‌اند و از کاربران در صورت شکاف امنیتی محافظت می ‌کنند.

Nexo وجوه خود را به صورت سرد ذخیره می‌کند، به این معنی که آنها آفلاین بوده و از حملات هکرها در امان هستند.

مزایا:

  • حداقل مقدار 50 دلار برای دریافت وام 
  • بیمه دارایی‌کاربران
  • امکان ارائه وام به صورت ارز فیات

معایب:

  • وام دهندگان برای داشتن بیشترین میزان سوددهی باید ارز nexo استیک کنید.

پلتفرم یو هودلر (YouHodler)

پلتفرم یو هودلر (YouHodler) به‌طور هم‌زمان امکانات صرافی، سایت تجاری و کیف پول ارز دیجیتال را به کاربران ارائه می‌کند. یکی از امکانات یو هودلر، کریپتو لندینگ است. برای سپرده‌گذاری در یو هودلر به داشتن حداقل 100 دلار نیاز دارید و این پلتفرم از حدود 30 ارز دیجیتال برای فرایند وام کریپتو، پشتیبانی می‌کند. از آنجایی‌که پرداخت بهره به سرمایه‌گذاران به‌صورت هفتگی است، در صورت تمایل، می‌توانید هر هفته مبلغی را به سپرده‌ی خود اضافه کنید. نرخ بهره‌ی یو هودلر به‌طور میانگین بین 7 تا 15 درصد در سال است که بهره‌ی زیادی محسوب می‌شود.

مزایا:

  • پیروی از قوانین مالی اروپا و کشور سوئیس
  • امنیت بسیار بالا
  • انعطاف‌پذیری بالا در شرایط وام

معایب:

  • بالا بودن حداقل میزان قابل سپرده‌گذاری

کلام آخر

اعطا و دریافت وام  در دنیای کریپتو چه در حوزه دیفای و چه توسط شرکت‌ها، تبدیل به روندی رایج در اقتصاد جهان شده است. با وجود اینکه بازار رمز ارزها هنوز جوان به حساب می‌آید و تنها چند سال از فعالیت آن می‌گذرد، اما پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه صنعت وام دهی دارد. 

در مجموع، اگرچه فرایند وام دهی با استفاده از پلتفرم‌های رمز ارز امری پیچیده نیست، اما آنها در برخی جزئیات (مانند کیف پول‌های قابل‌پشتیبانی و نرخ بهره) با یکدیگر متفاوت هستند. پس همانطور که برای سپرده‌‌گذاری و دریافت وام از بانک معتبری استفاده می‌کنید، در انتخاب ارائه دهنده خدمات وام دهی ارز دیجیتال باید دقت کرد. 

در این مقاله ما به معرفی مفهوم وام دهی کریپتو و پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات وام ارز دیجیتال پرداختیم. آیا به عنوان یک کاربر ایرانی تا به حال از سرویس وام ارز دیجیتال استفاده کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *